Bukefalos 28 år!

Ert värsta misstag i jobbet

Lupino

Trådstartare
Efter tråden om mest krävande jobbet kom diskussionen ibland att handla om vilka misstag man kan göra i ett yrke.

Vilket är det värsta misstag ni gjort?

Jag har raderat hela företagets kund-databas en gång när jag var ung och ny. Som tur var fanns det en backup så alla uppgifter kunde återskapas.
 
Värsta misstaget... hmm... svårt att säga vilket som är det värsta... de värsta är förvisso inga misstag utan snarare olyckor, vet inte om de "räknas" ändå.

Värsta misstaget vore väl när jag skulle koppla lastbilssläpet och grovmissar trots att jag varit ute och kollat, så jag körde av luftslangen till bilen = luften läckte ur bilen kunde inte köra vidare. Volvo-jouren fick rycka ut, lite pinsamt, men men.. alla är vi barn i början :o
 
På min första vecka på ett boende där man av säkerhetsskäl inte skulle vara ensam i början så körde det ihop sig så jag skulle behöva vara ensam en stund ändå. Vi kom fram till att bästa lösningen var att att jag skulle vara kvar på plats men bara i personalutrymmet. Vid ensamarbete ska man ha larm på sig, så när jag blir ensam går jag in i personalrummet och ska ta ner larmet. Problemet är bara att jag är så kort att när jag försöker få ned det från laddhållaren så utlöses larmet. Direktkopplat till polis och väktare. Och de kan inte "blåsas av" utan måste komma dit även om man ringer och påtalar falsklarm.

Jag kan inte beskriva hur dum jag kände mig. Både för att de blev världens pådrag, svindyra utryckningskostnader och så gjorde det de boendes vecka när vikariern som inte ens är torr bakom öronen fuckar upp typ tredje dagen:o

Chefen skrattade bara och sa "vi har alla råkat ur för att utlösa larmet av misstag, lika bra att ha det avklarat snabbt så du vet hur utryckningen går till":love:.
 
Har gjort två större misstag som jag kommer på direkt..
Först så har jag av misstag tryckt på överfallslarmet och inte förstått att jag gjort det förrän det stod två polispatruller och en väktare i butiken och frågade vad som hänt :o

Jag lyckades även köra på en av jobbets bilar som stod parkerad..första sommaren jag jobbade där :angel: Skrapade upp hela sidan på bilen...
 
Usch, jag vill inte erkänna mitt värsta misstag, tror folk kan ta illa upp eftersom det är ett känsligt yrke. Det löste sig iaf på ett bra sätt så att ingen tog skada, tack vare fantastiska medarbetare.

Jag har vält gravstenar med gräsklipparen också, mer än en gång, ingen toppeninsats...
 
Funderat på om jag verkligen ska vara med i den här tråden, men here goes...
Mitt värsta misstag var när jag ställde in ventilatorn fel så patienten fick alldeles för hög tidalvolym (för stort andetag) av maskinen. Som tur var var inte trycket ställt för högt och patienten klarade sig utan problem (med en gratisnatt för extra koll), men det hade kunnat gå riktigt illa och jag minns det så väl. Har dock lärt mig av mitt misstag och aldrig gjort om det, det är väl det viktiga.

Värsta jag gjorde när jag sorterade post var att sortera i fel fack, ingen blev skadad av det, det blev bara lite extra jobb.
 
Rent generellt så skulle jag önska att man i datorsystem, som de två jag jobbat i de senaste åren, var säkrare utformat. En del uppgifter har så många etapper att det är för lätt att missa något kritiskt momen. Vissa saker som bör vara enkla eftersom det är moment som jag utför ungefär på löpande band kräver löjligt många musklick.

Det ska liksom vara lättare att göra rätt än att fel... Speciellt som ett misstag drabbar redan utsatta personer.
 
När jag skulle se över plocklistor i datorsystemet på företaget där jag sommarjobbade skulle jag "spara klick" och råkade då flytta runt på alla listor så att flera produkter fick helt fel delar. Som tur var upptäckte jag det när jag var ute och skulle hjälpa till med monteringen så inga felaktiga produkter gick i alla fall iväg till kunder...
 
Hade två elever med samma för och efternamn, en av dem med hemligt personnummer. Gav dem varandras omdöme. :o

På den digitala plattformen vi använde då, men eleverna var snabba och påpeka felet och föräldrarna hann aldrig se. Dessutom blev det ju rätt senare när betygen skulle sättas.
 
Rent generellt så skulle jag önska att man i datorsystem, som de två jag jobbat i de senaste åren, var säkrare utformat. En del uppgifter har så många etapper att det är för lätt att missa något kritiskt momen. Vissa saker som bör vara enkla eftersom det är moment som jag utför ungefär på löpande band kräver löjligt många musklick.

Det ska liksom vara lättare att göra rätt än att fel... Speciellt som ett misstag drabbar redan utsatta personer.
Jag kan förövrigt varmt rekommendera boken "jävla skitsystem!" som tar upp problemet med dåliga datorsystem som ett arbetsmiljöproblem.

Ryktet säger att ett av de system jag jobbat i ska komma med i nästa upplaga.
Väl förtjänat i mitt tycke.
 
Har krockat en av jobbets bilar rätt duktigt.
Det var väldigt mycket talare än jag trodde när jag körde utryckning och plötsligt stod vi "parkerade" på ett mycket olämpligt sätt i en rondell. Som tur väl är var det mitt i natten och det enda som skadades var bilen (rätt rejält).

Detta gav mig en jäkla näsbränna och efter det tänker jag till en gång extra innan jag trampar på gasen.
 
Att inte skriva ut och skicka fakturor till kunderna i min webshop. Jag trodde, i min enfald, att det räckte med att skicka med Tictailkvittot, men se DET gjorde det inte. Dagarna innan momsredovisningen skulle in, satt jag och skrev ut drygt 600 fakturor, detaljerade, vilket tog mig .... dag och natt gånger två.
 
Jag var ny som inköpare och en artikel var det manuell bevakning på vilket jag missade. I systemet såg allt bra ut men plötsligt stod vi utan. STOR kund stod plötsligt utan delar och hela fabriken väntar. De hotade med 50.000 kr i böter per timma. Då blev det bråttom, och det blev löst otroligt nog, men dyrt blev det även utan böter.
 
Har fått ca tusen liter mjölk över mig - alltså verkligen tusen liter. En koppling som släppte på en mjölktank och herrejävlar. Där satt jag i mjölk storlipande och försökte få dit skiten igen, skar mig så blodet rann och det var iskallt. Sen skulle jag drypande av mjölk gå upp till bostadshuset och förklara.
Mår än idag dåligt när jag tänker på det. Som tur var så fanns det försäkringar.
 
Bränt en ugn med glasyrer till 1280 grader när de egentligen bara klarade upp till 900 grader. Blev kaos i ugnen och brände sönder några element.
Eller i somras när vi vedbrände keramik och allt exploderade för att temperaturen steg för snabbt.
Kanske i höstas när jag var med på en utställning med ett verk och det kom jättemycket folk på vernissagen, det var bara det att ljudet som skulle vara till mig verk inte gick att höja volymen på så det knappt hördes. Fruktansvärt frustrerande att se en massa folk ta på sig hörlurarna till verket utan att höra något.
Eller när flera veckors arbete förstördes i ugnen när det skulle bara skulle torka, och jag råkade sätta på att ugnen skulle stiga upp till 1280 grader. Allt exploderade.

Jag är en keramikkonstnär, händer något dåligt drabbar det i alla fall inte någon annan. Men för mig kan det vara en katastrof om något går fel till en utställning.
 
Att inte skriva ut och skicka fakturor till kunderna i min webshop. Jag trodde, i min enfald, att det räckte med att skicka med Tictailkvittot, men se DET gjorde det inte. Dagarna innan momsredovisningen skulle in, satt jag och skrev ut drygt 600 fakturor, detaljerade, vilket tog mig .... dag och natt gånger två.

Usch och fy ... :(
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 038
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 827
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 513
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 959
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp