Bukefalos 28 år!

Ert värsta misstag i jobbet

Jag jobbade på en byggfirma och lyckades räkna fel på hur mycket pengar vi skulle få in på kontot till löneutbetalningen. Visserligen inte helt mitt fel, det var en storkund som dragit av en kreditfaktura som vi räknat med att de skulle göra riktigt än.
Eftersom det kom att saknas pengar på kontot gick inga löner ut till de anställda och samtliga våra byggen stannade :meh: . (Vet faktiskt inga som är så sjukt känsliga för om lönen finns på kontot kl 00,01 på lönedagen som byggarbetare O_o )
Det var en del blod, svett och tårar innan jag fick loss pengar och kunde få iväg lönerna samt skicka kopia på utbetalningarna till fackrepresentanten så arbetet upptogs igen.
 
Jag försökte komma på något större än felbokningar som jag gjort. Det är ju ganska lätt att rätta upp vid avstämningen. Men en kollega har vid ett flertal gånger gjort dubbla återbetalningar till kunder, minst 100 st per gång, och har då fått skicka brev till alla kunder och be dem betala tillbaka den felaktiga summan, inte mycket av pengarna kom åter.

Iofs, på ett gammalt jobb så gjorde jag något osmart, jag och en kollega jobbade på en mässa och hade jobbets lilla skåpbil. Den var dock högre än vad jag trodde... Så när jag skulle parkera i parkeringsgaraget under hotellet där vi bodde över natten, så skrapade jag taket på bilen...! I efterhand så visade det sig att det var antennen som fått sig en kyss och inte taket, ingen fara och vi blev retade på jobbet ett tag efteråt :p
 
Får ångest av att läsa den här tråden :nailbiting:

Men får väl bidra med mina också.
På prao i åttan på ett konditori förstörde jag 5 liter delade äggvitor genom att tappa i en söndrig äggula. Jag försökte fiska upp så gott jag kunde och trodde det var lugnt. En av bagarna fortsatte med smeten, som i ugnen sen inte höjde sig en millimeter och allt fick göras om.

På nuvarande jobb har jag lyckats köra en av bilarna med handbromsen halvt i. Det stod en svart rök efter mig och luktade bränt, jag fattade verkligen inte vad som var fel men var livrädd då det dessutom var en vätgasbil, trodde allt skulle explodera. Var även lite försenad till mötet. Handbromsen satt visst i dörren liksom, hade helt missat det men när jag väl släppte på den kunde jag köra tillbaka utan ett svart moln bakom mig..

Sedan har jag blandat ihop två fastighetsbeteckningar och därmed meddelat personer helt fel om deras fastighet. De var dessutom mitt i en budgivning och min (felaktiga) information påverkade priset en hel del. De insåg till slut att något inte stämde, kontaktade mig så jag kunde ge dem rätt information, och jag skämdes IHJÄL.

Sedan har jag varit med om att någon annan gjort fel i sitt jobb vilket drabbade mig. Växlade in pengar på Forex till en Sydamerikaresa, växlade i verkligen sista minuten innan resan. Skulle ha ecuadorianska pengar. Väl i Ecuador inser jag att det jag har i näven är brasilianska pengar, vilka inte alls var värda lika mycket! Jag fick växla om dem på plats och förlorade ganska mycket på detta. Men stackars den på Forex som gav ut helt fel pengar. Lyckades få kontakt med dem och de var medvetna om vad som hänt och bara väntade på att jag skulle höra av mig, så de skickade över mellanskillnaden och ersättning för alla extra utlägg jag fått :up:
 
På extrajobb i butik för länge sen. Råkat lägga på en extra nolla när jag knappade in priset manuellt i kortläsaren när kund skulle köpa en klänning för 2000 :nailbiting: Och ja kunden hade täckning på kortet haha kaos :o:nailbiting:

Den där har jag också gjort. Jag tog betalt 7200kr ist för 72kr för en hamburgermeny en gång i tiden haha.
I kassan skulle man slå 00 på slutet men inte i kortmaskinen. Det gick av bara farten men tack och lov upptäckte jag det och fick hjälp att göra en retur på det, hade bara jobbat på stället i någon vecka
 
Jag har också lyckats med konstiga kassarelaterade missar som genererat i lång kö och suckande kunder. Har hänt att jag tagit saker i retur där det sedan visat sig att kunden fått tre-för-två rabatt när hen köpt dem. Var ganska knivigt att övertyga kunden att "du måste köpa en till sån här, men jag lovar att det kommer mer pengar än det egentligen skulle till ditt konto om tre dagar! :D "
 
Jobbade inom hemtjänsten. Det var min första kväll ensam och jag hade inte helt lätt att hitta, dessutom var det mycket snö och väldigt kallt. Körde åt fel håll vid en skog. Efter drygt 3 km på en smal skogsväg insåg jag att det var fel väg, måste vända!

Såg en bredare del av vägen och tänkte att "det där ser ut som en vändplats". Det var det inte.
Jag körde fast rejält och fick total panik! Nygravid, första ensamma kvällen på jobbet och jag hade INGEN ANING om vart fan jag var.

Ringde bärgare, mina föräldrar (?!) och kollegorna. Fick ringa till kunder som undrade varför ingen kom. Efter nära två timmar kunde jag avsluta jobbkvällen. Stelfrusen och i upplösningstillstånd.
 
Mina bidrag.
På ett av mina första jobb krockar jag jobbets bil, blev en stor fin buckla i förardörren och total kvaddad framvagn men det mest pinsamma var att det var min sista dag på företaget :o.

En annan var när jag jobbade som snöröjare, körde på en parkering raden närmast bilarna när jag kör på en upphöjd isfläck med bladen och glider mot bilarna och kilar fast traktorn i en bil, kan inte köra någon stans utan får ringa chefen som jag än inte träffat än:nailbiting:.
Slutade med att en stor traktor fick komma och lyfta bort min lilla för att få loss traktorn från bilen.
 
Under studietiden arbetade jag på somrarna skift i en grönsaksfabrik. Mitt jobb var bl a att stämpla säckar med artikelnumret för den aktuella grönsakssorten men flera gånger lyckades jag stämpla fel, så truckförarna fick sprätta upp flera pallar med säckar och hälla tillbaka i maskinerna. Trots det gick nog flera pallar iväg till kund med fel artikelnummer på. Jag kände mig så otroligt puckad, det var så svårt att göra rätt. Jättepinsamt.

På mitt förrförra jobb, som var otroligt stressigt, blev en bokad resa till Holland för flera medarbetare inställd. Resan bestod dock av fler flygningar och en del var fortfarande aktuella. Jag lyckades dock avboka alltsammans och sedan fick min efterträdare ett h-e med att tillsammans med resebyrån lista ut vilka resor vi skulle betala och inte. Till det kom att resorna skulle faktureras klienterna. Det blev en salig röra. Det är nästan tio år sen men jag blir fortfarande svettig när jag tänker på det.

I mitt nuvarande jobb som är mycket mer kvalificerat har jag än så länge inte gjort några större tabbar (solklar jinx att skriva sådär, eller hur? )
 
Sedan har jag varit med om att någon annan gjort fel i sitt jobb vilket drabbade mig. Växlade in pengar på Forex till en Sydamerikaresa, växlade i verkligen sista minuten innan resan. Skulle ha ecuadorianska pengar. Väl i Ecuador inser jag att det jag har i näven är brasilianska pengar, vilka inte alls var värda lika mycket! Jag fick växla om dem på plats och förlorade ganska mycket på detta. Men stackars den på Forex som gav ut helt fel pengar. Lyckades få kontakt med dem och de var medvetna om vad som hänt och bara väntade på att jag skulle höra av mig, så de skickade över mellanskillnaden och ersättning för alla extra utlägg jag fått :up:

Phu, trodde du var min kund som jag beskrev tidigare först. Men det var ju på andra hållet :D
 
Haha här känner jag att jag passar in! Den andra veckan på mitt nya jobb (som jag har nu) så låste jag in mig själv i butiken.... Jobbar på 3Butiken i Kalmar och vi går in i butiken bakvägen när vi öppnar. Det var första gången jag skulle jobba halvdag själv, chefen skulle till Stockholm och min andra kollega var ledig som bor en timme ifrån, och den tredje skulle börja först på eftermiddagen för att han hade läkarbesök etc. Jag skulle sätta på tevatten, som jag alltid gör på morgonen, sedan gå ut i butiken och starta upp datorerna. Så ska jag gå tillbaka in och göra klart teet. Och VAR ÄR NYCKLARNA?! Då har vi ju alltså en stor fet jävla dörr som skiljer butik och backoffice åt. Och nycklarna ligger kvar på diskbänken i köket. Jag fick ringa chefen som får panik, eftersom att vi får böter av köpcentrumet om vi inte öppnar i tid.
Jag gömmer mig bakom säljdisken, när klockan blir typ 9.59 och vi öppnar 10, och gråter! Det står dessutom kunder och typ knackar på jalusiet för att vi ska öppna. 10.03 rusar chefen in, för då har han vänt bilen och förmodligen kört i hiskelig fart, för att öppna åt mig, när jag sitter där tjutandes. Det var rätt pinsamt. Sedan dess så har jag alltid nycklarna fästa i ena flärpen för bältet :P
 
Jag har säkert gjort en massa missar som jag inte minns, men en som etsat sig fast var på mitt förrförra jobb som receptionist inom vården. Efter stängnibg en dag knackade det på dörren till receptionen - jag jobbade över med pappersarbete och öppnade dörren. Där stod en man som inte kunde svenska, och hans vän förklarade att han behövde tolk för sitt kommande besök. Jag lovade att fixa det, men dagen efter när tolkförmedlingen hade öppet igen var uppdraget som bortblåst. Några dagar/en vecka senare dök så mannen upp för sin undersökning, och så fort han klev in genom dörren insåg jag min miss. Fruktansvärt pinsamt var det. Som tur var fanns en tolk i aktuellt språk på plats och han gick med på att dubbeljobba, men patienten var inte ett dugg impad av mina försök att be om ursäkt eller visade på något sätt att han tyckte att jag hade löst situationen.

Sen har jag på samma jobb missat lite kassafel, skrivit fel nummer på pengapåsarna, gjort felbokningar etc, men det har inte etsat sig fast på sätt.
 
För en massa år sen jobbade jag som chaufför, vecka två somnade jag i bilen och parkerade bilen tämligen skitdåligt på en hög refug, veckan senare fick jag köra chefens privata bil eftersom budbilen var på verkstad, den backade jag rakt in i en stolpe.
Efter julledigheten gick jag inte tillbaka, skickade ett mail om att de kunde behålla min innestående lön och så glömde vi av att jag någonsin varit anställd...
 
Haha här känner jag att jag passar in! Den andra veckan på mitt nya jobb (som jag har nu) så låste jag in mig själv i butiken.... Jobbar på 3Butiken i Kalmar och vi går in i butiken bakvägen när vi öppnar. Det var första gången jag skulle jobba halvdag själv, chefen skulle till Stockholm och min andra kollega var ledig som bor en timme ifrån, och den tredje skulle börja först på eftermiddagen för att han hade läkarbesök etc. Jag skulle sätta på tevatten, som jag alltid gör på morgonen, sedan gå ut i butiken och starta upp datorerna. Så ska jag gå tillbaka in och göra klart teet. Och VAR ÄR NYCKLARNA?! Då har vi ju alltså en stor fet jävla dörr som skiljer butik och backoffice åt. Och nycklarna ligger kvar på diskbänken i köket. Jag fick ringa chefen som får panik, eftersom att vi får böter av köpcentrumet om vi inte öppnar i tid.
Jag gömmer mig bakom säljdisken, när klockan blir typ 9.59 och vi öppnar 10, och gråter! Det står dessutom kunder och typ knackar på jalusiet för att vi ska öppna. 10.03 rusar chefen in, för då har han vänt bilen och förmodligen kört i hiskelig fart, för att öppna åt mig, när jag sitter där tjutandes. Det var rätt pinsamt. Sedan dess så har jag alltid nycklarna fästa i ena flärpen för bältet :P

Har också missat öppna en centrum-butik, mer än en gång... de där hotande böterna ger en rejält magont, men ingen centrumledning delar ut dem förrän det hänt upprepade gånger, vår butik har sluppit tack och lov.

Har i ridkläder och med hjälm på huvet öppnat butiken 10.15 när kollega försovit sig, stor invigningsdag med regionchefen på besök.
Jag skämdes trots att det inte var mitt fel..
 
Har också missat öppna en centrum-butik, mer än en gång... de där hotande böterna ger en rejält magont, men ingen centrumledning delar ut dem förrän det hänt upprepade gånger, vår butik har sluppit tack och lov.

Har i ridkläder och med hjälm på huvet öppnat butiken 10.15 när kollega försovit sig, stor invigningsdag med regionchefen på besök.
Jag skämdes trots att det inte var mitt fel..

Fantastiskt :D :up: Jag tycker chefen borde sett det som en stor lojalitet till företaget eftersom du faktiskt var ledig och dessutom inte hemma.
 
Har fått ca tusen liter mjölk över mig - alltså verkligen tusen liter. En koppling som släppte på en mjölktank och herrejävlar. Där satt jag i mjölk storlipande och försökte få dit skiten igen, skar mig så blodet rann och det var iskallt. Sen skulle jag drypande av mjölk gå upp till bostadshuset och förklara.
Mår än idag dåligt när jag tänker på det. Som tur var så fanns det försäkringar.
Jag har gjort nästan samma sak, glömde flytta "spjutet" från diskuttaget och till tanken så när jag hade mjölkat 15 kossor och kom ut i mjölkrummet så simmade golvet i mjölk. :o Bondens kommentar, "ja visst håller vi på att trappa ner men du måste nog missuppfattat det hela lite *garv*". :laugh:

Blandat hela traktorns växellåsoljeinnehåll i 12 kubik glass som skulle bli svinmat när pumpen rasade. Jag märkte inget innan pumpen stannade. :o Fast det var inte mitt fel, bara ett vanligt ras på den gården. :meh:


Jag kan inte komma på nåt rejält faktiskt som jag ställt till med, jag har mest sysslat med att reda upp andras misstag och ska vi ta det värsta där så är väl utpumpad xylen som är "ganska" explosiv i ett källarutrymme där chauffören tog fel rör som slutade innanför väggen. Det hade kunnat bli en redig smäll då det var under ett måleri i en stor industri. Brandkåren minns mig än där jag stod i dykardräkt med helmask och "dammsög" för fullt när dom sladdade in på gården. :p
 
Fast nu kom jag på det allra värsta. Glömde vattnet ut till hagarna igång hela natten i stallet där jag jobbade :banghead:. Tre hagar var bara som en stor sjö på morgonen sedan. Kommunalt vatten så tömde ingen brunn men vill inte veta vad den räkningen hamnade på :o.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 271
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 918
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 418
Senast: Blyger
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 169
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp