Ett lamm som sondmatas

Ja, men alla raser får inte mer än 1-2 lamm. Tex, jag har gutefår och de får 1-2 lamm. Om det skulle födas 3, fast det är ovanligt, har haft 2 sådana lamningar på 19 år, så kan just 1 av lammen vara svagt, och dö. Tackan hade uppenbarligen givit upp när lammet dog. Så att inte kan man säga att hon är inte försökte ta hand om lammet.
 
Ts skriver att det första lammet, som sedan dog, var helt torrt, så nog hade det blivit slickat alltid. Förmodligen var lammet inte livsdugligt. Alla fårraser är inte gjorda för att få många lamm. Särskilt inte allmogeraser. Ts: Så roligt att de 2 andra lammen är livsdugliga. Jag tror inte du behöver slå ut denna tacka.

Och det ska jag inte för hon är underbar och har en fin stamtavla och många fina lamm bakom sig. :) Tack för din fina kommentar. Hon är en klok och fin tacka :)
 
Torr men inte renslickad, stod det ju. När man pratar om att de "inte klarar flera lamm" så är det ju att hålla flera lamm under digivning och ha jämn tillväxt på dem. Inte att de kan räkna vid födseln och sorterar bort för att det är en unge mer än antal spenar.

Jag vidhåller att man inte ska avla på mödrar som inte tar hand om sina avkommor. Modersegenskaper är klart ärftliga.

Jag kan ha sett fel då jag fick jobbet att väcka liv i de andra två, den kunde mycket möjligt vara renslickad men mina chefer tog hand om den.
 
Ja, men alla raser får inte mer än 1-2 lamm. Tex, jag har gutefår och de får 1-2 lamm. Om det skulle födas 3, fast det är ovanligt, har haft 2 sådana lamningar på 19 år, så kan just 1 av lammen vara svagt, och dö. Tackan hade uppenbarligen givit upp när lammet dog. Så att inte kan man säga att hon är inte försökte ta hand om lammet.

Exakt. Vi har Oxford down, de klarar inte heller 3 lamm. Vi hade ett år då det föddes 3 varav de två minsta dog och ett överlevde (en annan tacka).
 
Ts skriver att det första lammet, som sedan dog, var helt torrt, så nog hade det blivit slickat alltid. Förmodligen var lammet inte livsdugligt. Alla fårraser är inte gjorda för att få många lamm. Särskilt inte allmogeraser. Ts: Så roligt att de 2 andra lammen är livsdugliga. Jag tror inte du behöver slå ut denna tacka.

Nej, hon skrev att det var helt torrt men inte rentvättat. För mig betyder det att den inte är särskilt noga slickad och har intorkade hinnor på kroppen. Alltså född säkert minst en timme tidigare, kanske mer och inte bra omhändertagen av mamman.

Menar du på allvar att ett djur "inte är gjort" för att få många lamm, men ändå bär så många foster? Det är biologiskt helkorkat och det brukar inte funka så.

Min erfarenhet av allmogeraserna, när de ingår i en besättning med normal avel (inte sådan inavelsbetäckning där bagglammen får betäcka innan de skiljs av vilket jag stött på många besättningar av bland de "små" lantraserna tyvärr) så får de snarare ganska många. Ta rya eller finull som exempel där trillingar och fyrlingar är jättevanligt. Det är snarare de utpräglade köttraserna som får färre lamm.
 
Nu är det så att etta är en utpräglad köttras och enligt rasinformation och egen erfarenhet så klarar de sällan fler än 2 lamm och så är det. Bara för att jag frågar om slem i magen på lamm betyder det inte att jag är totalt efterbliven. Jag kan en del om får och jag känner vår ras. Nu släpper jag denna diskussion om min dåliga tacka och bagglamm som avlar sina mammor (vilket våra inte gör, vi har en avelsbagge). Håll till ämnet, vs slem i buken.

Slemmet är borta och vi hjälper honom att dia.
 
Nu är det så att etta är en utpräglad köttras och enligt rasinformation och egen erfarenhet så klarar de sällan fler än 2 lamm och så är det. Bara för att jag frågar om slem i magen på lamm betyder det inte att jag är totalt efterbliven. Jag kan en del om får och jag känner vår ras. Nu släpper jag denna diskussion om min dåliga tacka och bagglamm som avlar sina mammor (vilket våra inte gör, vi har en avelsbagge). Håll till ämnet, vs slem i buken.

Slemmet är borta och vi hjälper honom att dia.

När man pratar om att "klara fler än två lamm" och köttraser, så brukar man mena "föda upp naturligt via digivning med bibehållen tillväxttakt".
Man brukar inte mena att ett lamm i en trillingkull skulle dö vid födseln för att tackan inte vill ge råmjölk till tre lamm, utan att man tar bort ett av lammen för fortsätta att föda upp det artificiellt eller genom att adoptera bort det till an annan tacka med bara ett lamm. Allt för att få en hög och jämn tillväxttakt på lammen fram till slakt. Skulle man låta alla tre lammen gå kvar hos mamman, så riskerar man att få tre lamm som inte håller rätt vikt och rätt slaktkropp vid slakt, vilket innebär dåligt betalt.

Har du kollat bägge spenarna på tackan (=provmjölkat), så att hon inte har en igentäppt spenkanal?

Första lammet kan ha försökt dia förgäves på en icke fungerande spene. En tacka med bara en fungerande spene kan föda upp ett, eller möjligtvis 2 lamm, men definitivt inte tre.

Jag hade en sådan tacka förra året, hon fick trillingar men jag märkte först vid lamningen att hon hade en igentäppt spenkanal. Det kan bli så, om lammen biter mycket på spenen, det bildas ärrvävnad som blir som en propp.
Alla lammen fick råmjölk från den fungerande spenen, men när jag några timmar efter lamningen såg att lammen var som iglar på henne blev jag misstänksam, och provmjölkade. Tackan tog helt hand om ett av lammen, resten fick flaska.
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Misstänker selenbrist på lammen. Nu har vi ett som är 3-4 vecokr gammalt. Efter att vi släppt ut dom märkte vi rätt snart att hon...
Svar
4
· Visningar
4 890
Senast: LIA
·
Avel Igår när jag kollade till mitt sto med föl så var låg fölet ner. Fölungen föddes i måndags och var alltså 3 dygn gammal. När hon reste...
Svar
13
· Visningar
2 853
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Tamråttor flyttar in

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp