Ett lamm som sondmatas

Twihard

Trådstartare
Igår födde en av våra tackor trillingar, varav en dog då denna ras inte klarar så många lamm. Nu hjälper vi de andra två lammen att få i sig mjölk genom att sondmata dem med mjölk från tackan. Den lila är dock väldigt slemmig i buken/munnen så sonden täpps ihop. Vad tror ni det kan bero på? Det händer inte med den andra. Den med slem är svagare men kan stå upp - mamman har inget emot den direkt men bryr sig heller inte om den såsom med den andre. Hon sparkar mot lammen när de vill dia, utom den piggaste som ibland lyckas.
 
Hur går det, har lammen börjat dia? Om tackan sparkar mot lammen, får du försöka binda upp henne, och hjälpa lammen till spenen. Om lammen är kalla i munnen, så måste de värmas upp först.
 
Igår födde en av våra tackor trillingar, varav en dog då denna ras inte klarar så många lamm. Nu hjälper vi de andra två lammen att få i sig mjölk genom att sondmata dem med mjölk från tackan. Den lila är dock väldigt slemmig i buken/munnen så sonden täpps ihop. Vad tror ni det kan bero på? Det händer inte med den andra. Den med slem är svagare men kan stå upp - mamman har inget emot den direkt men bryr sig heller inte om den såsom med den andre. Hon sparkar mot lammen när de vill dia, utom den piggaste som ibland lyckas.
Sond? En sån brukar man ju sätta in och låta sitta kvar mellan matningarna så jag förstår inte hur den täpps igen när den går hela vägen ner via matstrupen?

Enda sondmatningen jag varit med om var min fölunge när stoet blev sjukt och inte hade någon mjölk, då matades han med sond som fördes in i ena näsborren och den fick han ha tills han lärde sig äta från flaska. Dvs den syddes fast så den kunde inte lossna och han fick mat mha en spruta som de sprutade ner mjölkersättningen i magen på honom.
 
Sond? En sån brukar man ju sätta in och låta sitta kvar mellan matningarna så jag förstår inte hur den täpps igen när den går hela vägen ner via matstrupen?

Enda sondmatningen jag varit med om var min fölunge när stoet blev sjukt och inte hade någon mjölk, då matades han med sond som fördes in i ena näsborren och den fick han ha tills han lärde sig äta från flaska. Dvs den syddes fast så den kunde inte lossna och han fick mat mha en spruta som de sprutade ner mjölkersättningen i magen på honom.

När man sondmatar lamm sitter den inte fast utan går genom munnen, mycket enkelt att få ner i magen.
 
Jo mamman är snäll men sparkar ibland och då¨mest mot lilla, eller inte sparkar agresivt men tror hon har lite ont så vi mjölkar ur henne också.

Det stora lammet diar själv nu och är pigg :D Lilleman lyckades i tre minuter igår men reflexen är sisodär - men då håller jag tackan och då är hon snäll. Han sondas fortfarande, mer slemmig på dagen i magen och vi ser honom inte busa, men han går omkring en del. :) Mamman är inte agressiv mot den men inte så intresserad av den lille heller.
 
Ok, har ingen vana av lamm som du kanske märker. Hoppas det går bra med den lille. :)

Detta är vårt andra år med lamm och första gången vi hörde talas om sond :D Så det visste jag inte heller först men blev glatt överraskad att det var så lätt :D Tack jag hoppas det med :)
 
Har den lille skitit? Hur ofta matar ni? Hur mycket? Ger ni nån energi eller får den bara råmjölk? Hur länge gick det innan den fick i sig mat? Är du säker på att du för ner mjölken i magen och inte lungorna?

Har sondat många många hundra lamm, och aldrig varit med om slem i magsäcken?
 
Slemmet är bättre :) Han har bajsat, vi fick loss förstoppningen igår. Han har börjat få druvsocker i mjölken ibland på rekommendation, och han får 20-50ml i taget från 1,5 timme till 2 i mellanrum. Tempen ökar så han har normaltemp nu men är inte helt kry än.
 
Igår födde en av våra tackor trillingar, varav en dog då denna ras inte klarar så många lamm.

Jag bara funderar hur du menar. Var ett av lammen dödfött eller dog det efter förlossningen? Om det senare, hur dog det? Om en tacka klarar av att bära tre lamm till förlossningen så flaskmatar man ett eller två av dem om det är en ras (eller individ) som har svårt att ge di åt så många. En flaskmatad unge är nästan alltid bättre än ingen alls rent ekonomiskt i produktionen.

Har ni sondat med råmjölk från tackan eller med ersättning? Tycker det låter som att den fått i sig för lite, både för att den verkar klen och för att magen inte kommer igång. Hade den haft en infektion hade den sannolikt inte blivit bättre av bara mat. Bara att fortsätta mata ofta tills den tar sig med andra ord.
 
Lammet är på bättringsvägen! :) Sondmat med hennes egen mjölk, druvsocker, microlax i rumpan samt honung på tungan gjorde susen :D Det vände bara plötsligt en natt, den natten vi trodde han skulle dö.

Första lammet föddes innan vi hann dit, någon timme innan de andra två (då det kan förekomma) och var döende, Han dog inom några minuter. Vi gissar på någon time då han var helt torr men inte helt rentvättad av mamman.
 
Tycker att den där tackan verkar vara en dålig mamma över huvud taget. Normalt så är de jättenoga med det första lammet som kommer men kan vara så upptagna med att slicka det att de "glömmer" nästa som kommer. Har hon alltså inte alls slickat det första och sedan bryr hon sig knappt om den ena av de två andra heller? Är det hennes första lamm? Om inte så skulle jag slå ut henne och avla på någon som är bättre på att ta hand om lammen. Trist att missa lamningen och därmed förlora ett, men som sagt, märkligt beteende av tackan.
 
Tycker att den där tackan verkar vara en dålig mamma över huvud taget. Normalt så är de jättenoga med det första lammet som kommer men kan vara så upptagna med att slicka det att de "glömmer" nästa som kommer. Har hon alltså inte alls slickat det första och sedan bryr hon sig knappt om den ena av de två andra heller? Är det hennes första lamm? Om inte så skulle jag slå ut henne och avla på någon som är bättre på att ta hand om lammen. Trist att missa lamningen och därmed förlora ett, men som sagt, märkligt beteende av tackan.
Ja, en bra tacka tar hand om sina lamm, de tänker inte att "äh, det kommer ju snart två till så jag skiter i den första". Det är inte så mycket rastypiskt som linjeberoende om de är bra mammor eller inte.
 
Tycker att den där tackan verkar vara en dålig mamma över huvud taget. Normalt så är de jättenoga med det första lammet som kommer men kan vara så upptagna med att slicka det att de "glömmer" nästa som kommer. Har hon alltså inte alls slickat det första och sedan bryr hon sig knappt om den ena av de två andra heller? Är det hennes första lamm? Om inte så skulle jag slå ut henne och avla på någon som är bättre på att ta hand om lammen. Trist att missa lamningen och därmed förlora ett, men som sagt, märkligt beteende av tackan.


Hon har varit en underbar mamma alla andra år och med den som är frisk och kry. Fött stora friska lamm och tagit hand om dem, detta är första gången något sådant händer.
 
Sen kan det vara så att det första lammet hade någon sjukdom, tackor stöter bort de svaga och sjuka lammen.
 
tackor stöter bort de svaga och sjuka lammen.

Visst kan det ha varit nått fel på det, men det där sista du skriver är inte alls nån sanning. Att stöta bort svaga är det absolut inte, att stöta bort någon som är missbildad, ja, men en som är "bara sjuk", inte heller någon regel. Tiden lär ju avgöra om det är något mer fel på den du sondat än att den inte fick i sig tillräckligt. Medfödda fel visar sig troligen så småningom. Om det inte gör det så skulle jag aldrig våga spara den tackan, oavsett tidigare beteende. Hon beter sig skumt.
 
Sen kan det vara så att det första lammet hade någon sjukdom, tackor stöter bort de svaga och sjuka lammen.
Visst kan det vara så. Men det är att göra det lite enkelt för sig att säga att "naturen är klok". Ofta är den inte det...

Jag jobbar med lamningar i norge varje vår utöver min egen lamning, och ser många många hundra lamm födas varje säsong. De allra flesta fallen av svaga lamm som dör hade gått att rädda om man varit på plats och agerat tidigare, alternativt skött slutfasen av dräktigheten annorlunda.
 
Tycker att den där tackan verkar vara en dålig mamma över huvud taget. Normalt så är de jättenoga med det första lammet som kommer men kan vara så upptagna med att slicka det att de "glömmer" nästa som kommer. Har hon alltså inte alls slickat det första och sedan bryr hon sig knappt om den ena av de två andra heller? Är det hennes första lamm? Om inte så skulle jag slå ut henne och avla på någon som är bättre på att ta hand om lammen. Trist att missa lamningen och därmed förlora ett, men som sagt, märkligt beteende av tackan.
 
Ts skriver att det första lammet, som sedan dog, var helt torrt, så nog hade det blivit slickat alltid. Förmodligen var lammet inte livsdugligt. Alla fårraser är inte gjorda för att få många lamm. Särskilt inte allmogeraser. Ts: Så roligt att de 2 andra lammen är livsdugliga. Jag tror inte du behöver slå ut denna tacka.
 
Ts skriver att det första lammet, som sedan dog, var helt torrt, så nog hade det blivit slickat alltid. Förmodligen var lammet inte livsdugligt. Alla fårraser är inte gjorda för att få många lamm. Särskilt inte allmogeraser. Ts: Så roligt att de 2 andra lammen är livsdugliga. Jag tror inte du behöver slå ut denna tacka.

Torr men inte renslickad, stod det ju. När man pratar om att de "inte klarar flera lamm" så är det ju att hålla flera lamm under digivning och ha jämn tillväxt på dem. Inte att de kan räkna vid födseln och sorterar bort för att det är en unge mer än antal spenar.

Jag vidhåller att man inte ska avla på mödrar som inte tar hand om sina avkommor. Modersegenskaper är klart ärftliga.
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Misstänker selenbrist på lammen. Nu har vi ett som är 3-4 vecokr gammalt. Efter att vi släppt ut dom märkte vi rätt snart att hon...
Svar
4
· Visningar
4 890
Senast: LIA
·
Avel Igår när jag kollade till mitt sto med föl så var låg fölet ner. Fölungen föddes i måndags och var alltså 3 dygn gammal. När hon reste...
Svar
13
· Visningar
2 854
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp