Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

uppdatering av min häst.
Hon är nu så gott som friskförklarad!! :laugh::laugh::love:
var på åb idag och nu ska hon sättas igång! ska dock stå på box i 3 veckor till och longeras med inspänningar i skritt,trav i 30-40 min.
efter dessa 3 veckorna kan hon redan ridas i skritt,trav och galopp och gå i hage! om 6-8 veckor får hon börja hoppas!
helt ofattbart! jag lämnade en häst som dom inte våga ge mig så mycket hopp om och nu kommer hon bli bra!:laugh: svårt att förstå.
så vi har dryga och jobbiga 3 veckor kvar sen går det fort.
jag är helt slut i kropp och knopp av dessa månader i helvetet men 3 veckor till det måste vi klara av!
även om jag bara vill släppa ut henne i hage men skulle aldrig någonsin förlåta mig själv om hon sprang igenom eller hoppa över och skada sig. tror det är därför hon ska stå inne för säkerhets skull i 3 veckor till och ändå göra av med lite energi vid longering så hon inte är som hon är nu(KRUTPAKET) när hon släpps ut. sjukhage gick bra men jag känner damen, där stannar hon inte länge..:angel:
såhär ser benet ut nu. synd jag inte tog bild när det precis hade hänt så man verkligen kunde se skillnaden.
420604_10150839662483976_725883975_12444656_1301182723_n.jpg
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

nej det har du rätt i :)
men hon är nästan livsfarlig att gå med.. provade att longera hemma i hagen idag och ja det gick ju inte så bra :(
jag har bara 500m till ridhus men dom 500m är lååånga med en vild häst, speciellt när där är en landsväg(70 i hastighet) och massa hästar(hon tycker inte om andra hästar i hagar, blir lite uppskrämd och lyckas alltid sätta igång dom i bus för hon själv går i piaff eller är i luften när vi går förbi så dom triggas ju igång av henne själv..)
så ska ta transporten dit i morgon kväll och försöka.
har köpt något tillskott med magnesium och nåt annat konstigt i som ska lugna ner hästen lite. hoppas det hjälper!
hon hade varit så mycket lättare att hantera om hon fått gå i hage. :(
sedalin har jag provat och det funka inte så håller tummarna att tillskottet ska hjälpa lite.
Annars får jag överväga att släppa ut henne ändå?
för det känns som jag riskerar livet varenda gång jag ska ut med henne. :eek:
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

Vetrangil då? Vi har haft en som blev totalt livsfarlig som vi gav vetrangil vid promenad när han stått på boxvila.
Viktigaste är att hästen är lugn när den får medlet och står lugnt när medlet börjar verka.
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

Jag tycker inte heller du ska lasta dig själv för det som hänt, det kan hända alla hästar, även bästa vänner som gått tillsammans flera år.

Och jag tycker verkligen inte du ska neka din häst hagkompisar på grund av det här, det är väldigt synd om hästar som går ensamna, och det borde vara olagligt. (förutom i undantagsfall)
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

Droga hästen så att det inte händer något för både din och din häst skull. Vetranquil är lätt att ge bara blanda ut i lite betfor och vänta sedan 30-45 minuter. Måste dock skrivas ut av veterinär.
Min häst får endast skrittas/ledas får vara ute i liten hage, men går inte att leda utan att vara drogad.
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

ja det är väl därför sedalin inte fungera.. hon är en väldigt alert häst och avskyr verkligen att vara inne nu så hon är lite på tårna hela tiden.

kl.
jag var i ridhuset idag och longera henne, hade en medhälpare med mig tack och lov. men var betydligt lugnare! så vi får helt enkelt köra till ridhuset dom dagar jag har hjälp, dom andra får jag gå med henne eller prova longera i hagen tills jag kan/vågar åka till ridhuset själv.
min medhjälpare kom med lite tips också att jag ska bli lite mer bestämd.
har fastnat lite i ååh stackars lilla hästen har ju sån energi och stått inne i flera månader.. blir ju inte bättre att vara för snäll mot henne och "låta" henne busa rundor, utan hon ska jobba och bli av med energi på det sättet istället. ska prova att longera med två tömmar så jag kan ställa henne både inåt och utåt och bromsa upp henne på ytter.
blir svårt att bromsa en häst i bara linan.. å andra sidan så blir det två linor att ha koll på :angel:
vi får se hur jag ska lösa dilemmat.
det är nu man vill ha longeringsvolt med hööögt staket på gården,gärna ridhus i anslutning till stallet och sjukhage med rejält staket!:D
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

Anmäl distriktsveterinären.

Och om du inte kommer våga ha din häst i hage med annan häst igen så kanske du ska överväga om du ska ha häst öht?
Förlåt att det låter hårt men jag tycker hästar ska få gå med minst en hästkompis och få vara sociala!
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

distriktaren har lärt sig en enorm läxa av allt och mått dåligt över det så det får räcka. har inte orkat lägga energi på det heller. viktigaste är ju att dom lär sig av det så dom inte gör om samma misstag, hade denne "inte brytt" sig hade jag nog gått vidare.

ja jag vill ju hon ska ha en kompis, men ingen av hästarna i stallet nu är lämpliga för henne att gå med. så hon kommer få gå själv.
kommer det något sto som är jätte låg i rang så får jag se.
hon får iaf gå ute i stor hage många timmar om dagen och har stall kompisarna i hagarna precis vid sidan om så jag tror inte hon lider av att gå själv. :)
hon kommer inte stå helt ensam i en liten ruta.
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

för er som inte kollar i hopptråden kommer här lite filmer på min älskade kämpe!:love: den 27/3 efter över 3 månader på box fick hon äntligen komma ut i hagen! lyckan var enorm hos oss båda och hon överraska oss alla i stallet med att vara 1000 gånger lugnare än vad vi trott.
första dagen rulla hon sig det första hon gjorde sen galoppera hon i lite fart typ 4 varv sen börja hon äta och leta rötter :D
544681_10150891549583976_725883975_12629914_1868862534_n.jpg



solen sken och var helt vindstilla, kunde inte vara en bättre dag för premiären!
http://www.youtube.com/watch?v=EW9MXvdS3c4&feature=relmfu
tror hon har kommit till paradiset!

http://www.youtube.com/watch?v=V1R8x_vwGnw&feature=related
fast man mumsar hö har man ändå tid att hälsa på matte :love:

http://www.youtube.com/watch?v=DZbdk-ycmgI&list=UUph0zaLmdVQI-HqYnZhdTGg&index=3&feature=plcp
en longeringsfilm också. hon är lite svag i bakkärran men annars tycker inte jag man ser något av skadan! eller vad tycker ni?

jag börjar våga tro att det blir en solskens historia av allt elände vi kämpat oss igenom.
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

Har först nu läst din mardrömsberättelse o grinar nästan av lycka:o

Du har varit jätteduktig o jag ser att den har ordentliga skydd:bow:

Gratulerar:bow:
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

Tack! :laugh: gråter själv av lycka i mellan åt!

ja ordentliga skydd i hagen är ju ett måste när hon stått inne så länge tycker jag.
undra hur länge man ska ha skydd på henne? För alltid kanske? :angel:

Jag har aldrig haft en häst med sådan hemsk skada och man blir verkligen testad som hästägare när hästen är skadad och kräver mycket behandling,tillsyn, extra tillskott, stimulans osv så länge.
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

Många bra vettiga kloka svar här. Ville bara inflika med att jag haft en häst som fick en fraktur i hasen i boxen.. och en som förstörde ögat... i boxen. Så boxar är lika farliga som hagar.
Den med frakturen i hasen fick stå upp bunden så den inte kunde lägga sig. ( för i ögonblicket när de reser sig trycker de gärna av med hasen..)
Den blev bra inom en månad.
Hoppas verkligen din häst blir bra. Du kunde iaf inte ha gjort så mkt annat...
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

ja jag släppte ju egentligen ut henne 1 vecka för tidigt för hon levde rövare i boxen och tänkte att chansen är större hon skadar sig i boxen nu än i hagen..

man är fortfarande lite orolig innan hon är helt igång om hon håller som rid och tävlingshäst, men enligt vet. så ska hon bli helt återställd :)
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

Hur har den fortsatta igångsättningen gått för Er? Jag går just nu själv igenom helvetet med min häst som skadat sig riktigt illa. Det är fruktansvärt att vara i denna situationen. Man går med oro i magen hela tiden och så fort telefonen ringer blir jag stressad.
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

Inte ditt fel. Hästar måste ha sällskap.

En slö, snäll och lågrangad shettis är bra som sällskap om man har problem med att "passa i hop" sin häst. Kostar knappt något i drift....

Hoppas verkligen det löser sig för er!
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

svarar alla :)

linafina: min dam är nu nästan lika fullt igång som när hon skada sig.
har hunnit med någon hopp,dressyr och till och med terräng träning.
har satt igång henne väldigt försiktigt men ändå ridit på så att säga.. i juni fick hon kotledsinflammation, antagligen sladdat runt i hagen, så då vänta jag lite med att börja hoppa igen. vet. passa då på att böja det skadade benet när vi ändå var där, hon var då 1 gradigt halt men han sa att det bara var normalt och att det såg jätte bra ut.
nu känns hon dessutom finare än någonsin!*peppar peppar*
på benet syns nästan ingenting, aldrig blivit varmare eller tjock i det benet och känns jämn i ridningen :banana:
men förra vintern var fruktansvärd! jag vet inte om jag klarar det en gång till..
får man fråga vad som hänt din häst?:(

MaryJane: hon har kompisar på både sidor om sig i hagen och är nöjd med det, hennes pojkvän som hon även står bredvid i stallet, är på ena sidan så när det är brunst står dom där och gosar. jag har fått agera hästkliare i sommar och hon verkar nöjd med det också..ibland när jag går därifrån så travar hon ifatt mig,ställer sig framför och backar snällt rumpan/sidan till där det kliar så får jag snällt stå där och klia.. en shettis är inget alternativ då vi har grymt kraftig bete och min gamla ponny som jag nämnde i mitt första inlägg var fångponny och den oron vill jag helst slippa.. sen hade hon nog sparkat ihjäl stackars shettisen..

Tussemaja: tack!! nu har vi dock bekymmer med öronen och gick knappt att tränsa utan att få panik för 2 veckor sen så nu ska öronen få en undersökning..:crazy:

slänger in en film från terrängen för bara någon vecka sen.min älskade kämpe! :love:
http://www.youtube.com/watch?v=bByB65hht-M&list=UUph0zaLmdVQI-HqYnZhdTGg&index=6&feature=plcp
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

Jag hittade min dam i hagen med ett skärsår mitt över hasspetsen. Jag tog ut distriktare som kollade och rengjorde. När hon insåg hur djupt såret va bad hon mig åka till helsingborg direkt. Det visade sig att hon hade ett hack på 7 mm på ytliga böjsenan. Såret har varit svårläkt, hon har stått på klinik i snart fyra veckor. I tisdags hade såret spruckit upp och en ny operation gjordes. I onsdags fick hon kolikkänningar och först idag verkar läget stabilt. Nu står hon med stort gipsliknande bandage och måste stanna ytterligare en vecka.

Skönt att det går bra för dig och din häst. Jag vet inte vad som händer med min nu om såret inte sluter sig, enligt veterinär är det här sista chansen för henne nu.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 169
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
917
Senast: netschjen
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 324
Senast: Takire
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 172

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp