Ett täcke på, ett täcke av

Jag har läst en hel del annonser för stallplats senaste tiden och frasen i rubriken är väldigt vanlig.

Men betyder det att man lägger på ett täcke bara? Förstår att det är tidskrävande att borsta stallets alla hästar, men såhär ser min ponny ut när täcke ska på…



Hur löser man detta?
Ja det handlar om skaltäcke på/av
De flesta har ett innetäcke så läggs ett till täcke på det när de går ut och det tas av vid ingång.
 
Ja det är ju den som driver stallet som bestämmer vad som är rimligt.

Personalen hos oss borstar av hästarna och lägger på utetäcke. Min har stalltäcke och behöver inte borstas. Jag kan ju tycka att det tar lika lång tid att ta av stalltäcket o lägga på utetäcket, som att borsta av spån på båda sidor och sedan lägga på utetäcket. Men täckesbyte ingår inte och vi kan inte köpa till tjänster (säkert eftersom det inte direkt efterfrågas heller) men då måste hon gå med dubbla täcken ute. Vi har minst +8 i stallet och enda gången jag hade haft utetäcke inne är om stallet håller runt 0 eller lägre.
Skulle personalen acceptera att en häst behövde borstas på ett speciellt vis, med godis osv? Det är det jag ser skulle kunna bli det stora problemet för TS om hon skulle byta stall och vill spånet i pälsen ska bort innan täcke läggs på. Snabbt dra av är en sak, special-borsta sannolikt en annan?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Att byta från ute till innetäcke innebär också att utetäcket ska kunna torka någonstans så att man inte drar på hästen en blöt loska på morgonen och skickar ut dem i vätan igen, något folk gärna glömmer upplever jag. Det är få stall som har vettiga torkrum - täcket torkar bäst på hästen.
 
Skulle personalen acceptera att en häst behövde borstas på ett speciellt vis, med godis osv? Det är det jag ser skulle kunna bli det stora problemet för TS om hon skulle byta stall och vill spånet i pälsen ska bort innan täcke läggs på. Snabbt dra av är en sak, special-borsta sannolikt en annan?
Nej, vi har en privathäst som inte borstas pga arg. Där läggs täcket på snabbast möjligt bara. Inga bensnören(svamsrem såklart) och ingen borstning.
 
Hos oss har vi ett täcke på/ett av. Vi har ca 6 plusgrader inomhus vintertid. Jag har helklippt häst så innetäcke på och anpassar tjockleken på utetäcke efter det.
Idealiskt hade förstås varit om man fått bytt täcke, men jag förstår varför det inte görs.
 
Vi har många olika varianter:
- 1 täcke på eller av 150kr/månad
- 1 täcke på och av 300kr/månad
- täckesbyte (dvs ett täcke på, ett annat av) 600kr/månad

Ingen av dem innefattar avborstning. Å andra sidan har vi inte spån så det fastnar inte så mycket i pälsen.

Jag gillar att det finns så många olika alternativ så att man kan anpassa det efter sina behov.
 
Vi har många olika varianter:
- 1 täcke på eller av 150kr/månad
- 1 täcke på och av 300kr/månad
- täckesbyte (dvs ett täcke på, ett annat av) 600kr/månad

Ingen av dem innefattar avborstning. Å andra sidan har vi inte spån så det fastnar inte så mycket i pälsen.

Jag gillar att det finns så många olika alternativ så att man kan anpassa det efter sina behov.

Kan man välja olika månad för månad också? Typ ett täcke på i oktober, men sen ett täcke på och ett täcke av i november?
 
Kan man välja olika månad för månad också? Typ ett täcke på i oktober, men sen ett täcke på och ett täcke av i november?

Ja, vi säger bara till att "från och med idag vill jag ha..." eller "från och med idag vill jag avsluta..."

(vi har ett antal olika service vi kan välja, tex täcken men också halstäcke av/på, boots/benskydd av/på, flugmask av/på samt att vi kan plocka enstaka tjänster om man missat vädret dagen innan osv)
 
Ja, vi säger bara till att "från och med idag vill jag ha..." eller "från och med idag vill jag avsluta..."

(vi har ett antal olika service vi kan välja, tex täcken men också halstäcke av/på, boots/benskydd av/på, flugmask av/på samt att vi kan plocka enstaka tjänster om man missat vädret dagen innan osv)

Det låter himla smidigt. :) Sen tänker jag också att servicen blir lite olika beroende på om det är ett stall där alla turas om att ta pass eller ett stall där personal sköter om allt.
 
Det låter himla smidigt. :) Sen tänker jag också att servicen blir lite olika beroende på om det är ett stall där alla turas om att ta pass eller ett stall där personal sköter om allt.

Ägarna gör det mesta. Typ utsläpp helger och enstaka andra pass delas ut till frivilliga (mot ersättning)
 
Att byta från ute till innetäcke innebär också att utetäcket ska kunna torka någonstans så att man inte drar på hästen en blöt loska på morgonen och skickar ut dem i vätan igen, något folk gärna glömmer upplever jag. Det är få stall som har vettiga torkrum - täcket torkar bäst på hästen.
Men då får man ju ha flera täcken att byta med, helt enkelt. :)
 
Men då får man ju ha flera täcken att byta med, helt enkelt. :)
Det kan dels bli tokdyrt och löser fortfarande inte prolemet med torkrum. Om det tar längre tid än 24 timmar för täcket att torka (förutsatt att det alls finns plats för lika många täcken i torkrummet som det finns hästar i stallet) står du ju med två blöta täcken istället för bara ett, och måste ändå slänga upp ett på hästen.
 
För mig är det självklart att man inte lägger täcke på en smutsig eller spånig häst utan att borsta av det värsta först. Vi pratar ju inte någon noggrann pedantrykt, utan några drag med rotviskan. Undantag naturligtvis om hästen är knepig att hantera och behöver speciallösningar.

Har alltid stått i varmstall och då tycker jag inte heller det känns rimligt att ha samma täcke inne som ute. Det kan ju ofta skilja 20-30 grader. Skulle inte heller vilja ha hästen stående med blött täcke dygnet runt, eller att någon lägger på ett blött täcke. När jag stått utan bra torkrum har jag helt enkelt fått ha flera täcken i liknande tjocklekar så att det alltid går att lägga på ett torrt. Är det flera dagar med hällregn i sträck får man kanske hålla tillgodo med ett lite för tunnt eller tjockt täcke dag 3, medan de mer "lagom" torkar.
 
Jag har läst en hel del annonser för stallplats senaste tiden och frasen i rubriken är väldigt vanlig.

Men betyder det att man lägger på ett täcke bara? Förstår att det är tidskrävande att borsta stallets alla hästar, men såhär ser min ponny ut när täcke ska på…

Visa bifogad fil 131832

Hur löser man detta?
Tror ingen stallägare någonsin skulle borsta alla hästar innan man lägger på ett täcke. Kanske någon enstaka gång vid undantagsfall.

Du får väl lösa det med att lägga ett tunt stalltäcke på som ligger under utetäcket, så kan stallägaren ta av/på utetäcket och när din häst rullar sig så blir innetäcket skitigt men du slipper att det skaver på hästen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 458
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 515
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 285
Senast: TinyWiny
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 474
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp