Bukefalos 28 år!

exemtäcke? Frågor och funderingar.

_Skifting_

Trådstartare
Valde att lägga tråden här trots att den nog bör ligga på utrustning. Kändes som att ni här på islandshäst har bäst koll. Men moderator får gärna flytta om det är helt fel.

Har uppdagats att min tant arab har sommarexem (ev. insektsallergi). Inte kli i man eller svans, men får knutor (ser ut som vattenblåsor typ) och bulor som börjar i flanken och sen sprider sig under magen och vidare över hela hästen. Hon får skorv i ansiktet och "fjällar" runt ögonen och i pannan.

Har tidigare haft ett flugtäcke på henne, men blev rekomenderad att ha exemtäcke på henne.

Vilka täcken är bra? Vill ha något som håller. Hon är inte "täckesförsörare" men det finns ett litet parti skog + en busig 4årig A-ponny.. :p

Jag behöver ett som sitter bra, hon drar st. 135 i rygg, men är relativt liten om bogparti. Tittat på henne direkt från sidan så har hon relativt bred halsansättning, men över bogbladen så är hon smal och nätt. (förstår ni?)
Hon har därför lätt för att få täcken (och sömmen som finns på flugtäcket där halsen är fastsydd) bakom manken och får därmed skav.

Vet. tyckte att hon skulle ha ett med bra och rejält täckande magplatta + huva med lång hals så det inte blir glipor. Täcka henne så mycket det bara är möjligt med andra ord.

Sen undrar jag hur det funkar med exemtäcke och regn? Lägger man på ett regnäcke utanpå exemtäcket? Tar man av exemtäcket och bara har regntäcke? går dom nakna? eller gör man ingenting?

Ber om ursäkt för massor av dumma frågor, men vill att tant mår så bra som möjligt.

Och sen en sista sak? Någon mer som har häst som bara får knutor av exemet? Smörjer ni? gör ni något alls? Vet. kunde inte svara på vad att göra. Han trodde inte att det skulle hjälpa att smörja eftersom det inte är "sår". Dock tyckte han att jag skulle tvätta ansiktet med tvål och vatten och sen smörja på helosan sol.

Tacksam för alla svar jag kan få! Skriv gärna mer om det är något annat ni kommit på om just ovan problem, eller om ni har tänkvärda tips.
 
Sv: exemtäcke? Frågor och funderingar.

Boett tycker jag är bra.
Nu har jag ingen häst som använder eksemtäcke längre, men jag har haft. Hade då som sagt boett, som jag är nöjd med. Helt okej hållbarhet (skog + täckesförstörande kompisar) och bra passform på en smäcker islandshäst. Men jag vet en häst som fått skav av det i nacken. Det är nog näst intill oundvikligt på vissa hästar. Kan ju ändå sitta bra på din!

Vi har haft bara eksemtäcket på när det regnar, om det inte ösregnar flera dagar i rad. Det är så pass lätt att det torkar ganska fort, och när det regnar gömmer sig ju insekterna gärna i skogen istället. Inte så kul när hästarna går in där.

Annars har några bekanta goda erfarenheter av hööks eksemtäcke också, men det vet jag inget om själv.
 
Sv: exemtäcke? Frågor och funderingar.

Jag har ett helt gäng med Hööks täcken så att jag kan tvätta så fort det blir skitigt och laga om det behövs utan att hästen står utan för att jag är lat :D. Bra priser också. Jag har köpt ett varje sommar de senaste åren och har nu så jag klarar mig några år framåt.:)

Jag har inget regntäcke för eksemtäcket torkar fort. Min går aldrig utan för så fort det slutat regna kommer svidknotten fram. Din eksem verkar inte vara samma som svidknottseksemet så vad du ska smörja med vetesjutton.
 
Sv: exemtäcke? Frågor och funderingar.

Svarar båda.

Smart att köpa flera från tex. hööks! Då kan man ju "mickla" och ha sig utan att hon står utan.

Hon är inte jätte extremt skavkänslig faktiskt. Men när täcket eller sömmen kasar bakom maken (MYCKE manke och dessutom lätt svankig) så är det liksom ofrånkommligt... :grin:
 
Sv: exemtäcke? Frågor och funderingar.

Svarar båda.

Smart att köpa flera från tex. hööks! Då kan man ju "mickla" och ha sig utan att hon står utan.

Hon är inte jätte extremt skavkänslig faktiskt. Men när täcket eller sömmen kasar bakom maken (MYCKE manke och dessutom lätt svankig) så är det liksom ofrånkommligt... :grin:

Jag köper 145 cm numera för att få extra vidd och slippa skav.
 
Sv: exemtäcke? Frågor och funderingar.

jag har provat billiga exemtäcken av olika märken och Boett täckena är dom som är prisvärda. Håller länge och det finns lagnings lappar med och man kan besätlla mer om det behövs. Men du behöver 2 uppsättingar med täcken och huvor. Så du kan byta och tvätta och laga o av sett vilket märke du väljer.

Krämer och tillskott får du prova dig fram då det är lite olkia från häst till häst.
 
Sv: exemtäcke? Frågor och funderingar.

Jag tror jag varit igenom i stort sett alla eksemtäcken som finns pga min täckesstrimlar-tant. :cool:

Boett tycker jag är bra, men mitt har gått sönder väldigt ofta. Jag har ju köpt en egen symaskin just för att det är svindyrt att lämna till lagning och det kan vara varenda dag på sommaren. *mutter*

De jag köpt på GeKås tycker jag har varit helt okej. De är ju billiga så det är inte lika jobbigt om de blir strimlade. Har upplevt att Frigg gillat dem bättre än tex hööks täcken/ andra köpta i min ridsportsaffär för en bra bit över 1000 kronor.

Måste säga att jag förra sommaren hittade en favorit- för både mig och tant. Top Reiters eksemtäcke. Det sitter för det första suveränt och för det andra så har det nog varit behagligt att vara på för jag behövde inte laga det en enda gång på hela sommaren. :D
(att jämföras med det täcke jag köpte för 1600 kronor och la på. Morgonen efter ringer stallägaren och säger att jag nog måste komma och ta på henne eksemtäcke. Jag: :confused:. Då visar det sig att hon har fullständigt strimlat täcket. Vi hittar fortfarande delar av det ute i skogen i hagen...Boetten lyckades hon dela på mitten på nåt konstigt vis)
Men hon är en sån häst som kan krångla sig ur täcken utan att spännena är uppknäppta så jag är rätt härdad numera. Hon gillar helt enkelt inte att ha täcke så vi har våra diskussioner på somrarna. ;)

Jag tvättar henne med nåt schampoo jag fått ut från veterinären, minns inte vad det heter tyvärr. Men de ska duschas typ varannan dag i början och sen mer sällan. Sen har hon fått kortisonsprutor om det varit riktigt jobbigt. Aloe Vera har funkat bäst att smörja henne med tycker jag. Förrförra sommaren var jättejobbig, så jobbig att jag funderade på att ta bort henne. Förra sommaren hade hon knappt något besvär alls.
(ursäkta för jättelångt inlägg)
 
Sv: exemtäcke? Frågor och funderingar.

Boett är absolut det bästa. Vid regn torkar täcket fort. Vi använder MJ-salva som är outstanding.
 
Sv: exemtäcke? Frågor och funderingar.

Vet du vad mj salvan innehåller? Funderar på att testa den eller killitch från England. Har provat det mesta till min häst som haft eksem i 10 år och inte hittat något som jag är riktigt nöjd med. Visst han har inte haft sår på flera år och behåller svansen ganska fin men han kliar manen. Har inte testat mj eller Nylanders. Vet inte om jag vågar prova den sistnämnda då han får allergisk reaktion av tjärsalva (fyra ess) och Nylanders innehåller väl det?
 
Sv: exemtäcke? Frågor och funderingar.

Jag håller med om att Boetts täcken är väldigt bra, jag gillar även Jacsons täcken.

En sak som kan vara värt att veta om just "fjällande" på hästar är att det kan vara en reaktion mot citronella i insektsmedel. Jag har varit med om det på flera hästar, särskilt på juvret och vid mulen. Det kan bli samma symptom på en häst med ljus hud som bränner sig i solen. Vissa hästar reagerar på RB86 och Switch också, så om du använder några av de medlen kanske du skulle prova något annat och se om det blir någon skillnad.

Kan det vara någon växt i hagen som hon reagerar på? Jättebjörnloka kan ge brännskadeliknande symptom även på hästar.

Jag har inte stött på någon eksemhäst med den typ av problem som du beskriver, det låter inte som knottallergi.

Har du några bilder på symptomen?
 
Senast ändrad:
Sv: exemtäcke? Frågor och funderingar.

Vet hästar som reagerat på Swich som om de hade eksem också, kan ju vara något att ha i huvudet.
 
Sv: exemtäcke? Frågor och funderingar.

Ett tillägg! Kom på att han visar inget när jag använder prob olja och den är det väl något tjär liknande i? Så han kanske tål det om det inte är så koncentrerat.
 
Sv: exemtäcke? Frågor och funderingar.

Jag håller med om att Boetts täcken är väldigt bra, jag gillar även Jacsons täcken.

En sak som kan vara värt att veta om just "fjällande" på hästar är att det kan vara en reaktion mot citronella i insektsmedel. Jag har varit med om det på flera hästar, särskilt på juvret och vid mulen. Det kan bli samma symptom på en häst med ljus hud som bränner sig i solen. Vissa hästar reagerar på RB86 och Switch också, så om du använder några av de medlen kanske du skulle prova något annat och se om det blir någon skillnad.

Kan det vara någon växt i hagen som hon reagerar på? Jättebjörnloka kan ge brännskadeliknande symptom även på hästar.

Jag har inte stött på någon eksemhäst med den typ av problem som du beskriver, det låter inte som knottallergi.

Har du några bilder på symptomen?

Hej. Tack för bra svar för det första.
Tant tål inte insektsmedel öht. Tappar pälsen helt enkelt där jag lagt på det. Funkar dock bra med fyra ess och ett hemmakok. 2klyftor vitlök som är pressade i ca 1,5liter vatten, låta dra i ca 48timmar med plastpåse över glasskålen. OBS!! Om någon är sugen på att testa, låt det dra utomhus!! Sen silar jag det och lägger även i lite olja. Baddar på med en svamp, oljan gör att det inte regnar bort omedelbart. Detta har funkat kanon i 4års tid. Tar däremot fyra ess runt öronen för jag vågar inte chansa på att hon får vitlök i ögonen om det skulle rinna när det regnar. Dock får man göra en ny sats ca 2ggr/mån, det står och surnar lite annars.

Hmm.. hennes symptom var enligt veterinären en insekts"chock". Däremot var skorvet (och fjällandet) ett typiskt exemdrag. Hon får typ som små, små ruvor på kroppen (glömde skriva det i första inlägget) ffa runt svansrot, som när man pillar på det lossnar och följer med ca 5-6hårstrån som är sammanlänkade i en plupp (ruvan).

Det i pannan är som extrem mjäll med massor av små knutor (minimala, känns nästan som massor av små finnar) + att hon fjällar runt ögonen och på mulen/lite upp på näsbenet. Ändrar dock inte piggment eller får blåsor, därför vet. inte trodde att hon bränt sig. men lite frågetecken fanns det. "bubblorna" som börjar i flanken och sprider sig trodde vet. var allergichock från isekter, vi gick genom hagen tillsammans (liten) och där fanns inget som var giftigt, andra hästen hade inga symptom alls. Men det kunde även vara ett exemsymptom.

Tog även blodprov + hudprov, ingen onormalt kunde hittas. Blev inte bättre (men inte sämre heller) med antibiotika (eller var det kanske pecillin??), så ingen infektion med andra ord. Hon fick en vitaminspruta då med, men inte heller det gjorde skillnad.

Äter bra, dricker bra, kissar normalt och avföring är precis som den ska vara. Haft fång för många år sedan, aldrig kolik eller liknande. Blev dock bättre när hon hade flugtäcket på sig och stod inne mitt på dagen. För övrigt precis som vanligt i temperament. Inte hudöm, inga svullnader (gallor eller dyl), pigg och glad, ingen feber eller liknande. Precis som vanligt med andra ord. Kliar inte sig förutom på undersidan av huvudet och strupen.
På dessa bilder syns det tydligt var det kliade på henne. I vanliga fall inte jätte förtjust i kliande, men just här var super:

32643524.jpg

32643529.jpg


Har tyvärr inga bilder på hur det såg ut. Syntes ju i princip inget, men kändes desto mer. Fjällandet syntes lite bättre, men eftersom hon inte bytte pigment, så även det lite svårupptäckt.
 
Sv: exemtäcke? Frågor och funderingar.

Jag har några boett. De är bra men förskräckligt dyra. Isa är snäll mot täcken så då kan jag köpa de dyra. Krajchek är hopplös täckesförstörare och får Börjes täcken (ingenting håller på honom).

Jag smörjer med kortisonlösning på de ställen de kliar sig, sår eller inte.

Täckena på under regn, är det riktigt blött eller verkar ta tid att torka, så byter jag täcken. Har fyra eller fem täcken per häst.
 
Sv: exemtäcke? Frågor och funderingar.

Vet du vad mj salvan innehåller? Funderar på att testa den eller killitch från England. Har provat det mesta till min häst som haft eksem i 10 år och inte hittat något som jag är riktigt nöjd med. Visst han har inte haft sår på flera år och behåller svansen ganska fin men han kliar manen. Har inte testat mj eller Nylanders. Vet inte om jag vågar prova den sistnämnda då han får allergisk reaktion av tjärsalva (fyra ess) och Nylanders innehåller väl det?

MJ innehåller tjära med mera, men inte så mycket som Nylanders eller fyra ess. Den verkar var snällare mot huden, har haft den till o från i sex år och ingen reaktion på hästarna (eller på mej som får allt på min egen hud). Har provat Killitch i renare form och en av mina hästar blev allergisk mot det efter bara en säsong trots jag spätt ut det, det är starka saker. Bäst är ju att prova fram själv vilket som fungerar bäst för din häst!
 
Sv: exemtäcke? Frågor och funderingar.

Okej. Tror nog att jag ska prova mj och se hur det går. Har hästarna hemma så jag kan hålla koll på honom. En sommar när jag skulle prova en ny salva blev han jätte dålig. Smorde vid kl 18 och när jag kom ut och skulle fodra kl 21 hade det blivit sår i manen. Kommer inte ihåg vad den hette men en liten vit burk och innehållet var blått och luktade lite som tiger balsam.
 
Sv: exemtäcke? Frågor och funderingar.

Jätteviktigt också du tar en salva i taget, tror många av oss vill så väl att vi blandar än det ena och det andra och hoppas det ska hjälpa så blir det en väldig reaktion på alla ämnen vi haft på häststackarn. Har du täcke så börja tidigt. MJ-salvan ska man blanda med vatten, jag tog 50% MJ o 50% vatten o skakade ihop. Duttar på med en liten svamp på mankanten, svansroten, skapet o så mitt på magen. Hemskt mycket knott här vissa tider o då är MJ så bra så man nästan gnor in sej själv med det ;-)
 

Liknande trådar

Z
Utrustning Någon som köpt Boetts exemtäcke i år eller så? Jag undrar nämligen om de gjort några förändringar från en 4-5 år tillbaka, (jag hade...
Svar
4
· Visningar
1 892
Senast: Frajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp