Exteriör ländrygg

polly p

Trådstartare
Lite orolig för min tvååring..
Är den ” bara” i ful växtfas eller tenderar han bli karpryggig?
Bara haft honom mindre än en månad!
Upplevs spänd över länden!
Bör jag kolla upp ? Han är rtg ben och kastrerad och tunn för tillfället!
 

Bifogade filer

  • IMG_9689.jpeg
    IMG_9689.jpeg
    383,8 KB · Visningar: 338
Om hästen upplevs spänd tycker jag absolut du ska kolla upp det. Har det varit såhär sen du köpte honom? En del hästar tenderar att bli spända nu på hösten/vintern när det är kallt och regnigt och behöver därför ha täcke även om de inte är klippta. Hur såg h*n ut i somras?
 
Om hästen upplevs spänd tycker jag absolut du ska kolla upp det. Har det varit såhär sen du köpte honom? En del hästar tenderar att bli spända nu på hösten/vintern när det är kallt och regnigt och behöver därför ha täcke även om de inte är klippta. Hur såg h*n ut i somras?
Om hästen upplevs spänd tycker jag absolut du ska kolla upp det. Har det varit såhär sen du köpte honom? En del hästar tenderar att bli spända nu på hösten/vintern när det är kallt och regnigt och behöver därför ha täcke även om de inte är klippta. Hur såg h*n ut i somras?
 
Om hästen upplevs spänd tycker jag absolut du ska kolla upp det. Har det varit såhär sen du köpte honom? En del hästar tenderar att bli spända nu på hösten/vintern när det är kallt och regnigt och behöver därför ha täcke även om de inte är klippta. Hur såg h*n ut i somras?
Vet ej hur den såg ut i somras!
Men när jag såg första gången den för knappt två månader sen så tyckte jag lite sluttande kors då också .
Gått på lösdrift /hingstbete .
Så röntgad ben och kastrerad och sen hem till mig och det fick ju honom falla ur lite!
Täcke är på !
Box natt!
Funderar på e-vitamin!
Men tänker om det finns annat som gör att han går och spänner sig som nån låsning fläkt sig?
Ser dock ej något i rörelse direkt.
 
Vet ej hur den såg ut i somras!
Men när jag såg första gången den för knappt två månader sen så tyckte jag lite sluttande kors då också .
Gått på lösdrift /hingstbete .
Så röntgad ben och kastrerad och sen hem till mig och det fick ju honom falla ur lite!
Täcke är på !
Box natt!
Funderar på e-vitamin!
Men tänker om det finns annat som gör att han går och spänner sig som nån låsning fläkt sig?
Ser dock ej något i rörelse direkt.
Hur ser föräldrarna ut? Du kanske kan be uppfödaren om en bild från i somras om det finns? Det är ju fullt möjligt att det är så hans exteriör ser ut av sig själv just nu utan att något är fel sas men upplever du honom som spänd tycker jag absolut du ska kolla upp det. Ömmar han? Det kan ju som bekant gå ganska vilt till i en hingsthage så att de halkar, drattar på arslet och får diverse blessyrer är mer regel än undantag emellanåt.
 
Ser spänd ut över länden men inte karpryggig. Det är jobbigt att växa :). Jag har sett det där på flera unghästar. Men det är inte kul att vara spänd och ha ont.

E-vitamin behövs alltid när gräset slutat växa, men jag hade nog tagit ut en bra ryggveterinär för att kolla till och någon form av body worker för typ massage osv (eller behandla själv, förutsatt att det är checkat så det bara är muskelspänningar).
 
Ser spänd ut över länden men inte karpryggig. Det är jobbigt att växa :). Jag har sett det där på flera unghästar. Men det är inte kul att vara spänd och ha ont.

E-vitamin behövs alltid när gräset slutat växa, men jag hade nog tagit ut en bra ryggveterinär för att kolla till och någon form av body worker för typ massage osv (eller behandla själv, förutsatt att det är checkat så det bara är muskelspänningar).

Tack för bra input!
Jag provar ett litet tag , någon vecka eller två med E vitamin och täcke ( har väldigt fin päls ) men fortsätter han kännas som går och spänner så får det bli vet check och helst i kombo med någon som du skriver ”bodyworker” .
Tänker, det KAN vara stillaståendet mkt regnande och tillväxten som spökar med .

Samtidigt, OM det är ngt som stör så får jag inte vänta för länge…
 
Jag tycker det ser ut som att den har vuxit iväg i bak, och inte är karpryggig. Den har ett ganska toppigt kors vilket gör att det blir extra högt bak. Är min gissning i alla fall.
Jag tror och hoppas också att det är så!
Blev lite uppskrämd av en tränare jag hade ut då hon uttryckte som att han såg ut att kunna få karp rygg men jag vill tro att han är i en hejdundrande växtfas så avvaktar väl!
Att han är lite stum mm just i det är ju inte konstigt heller kanske 🤔..
 
Jag tror och hoppas också att det är så!
Blev lite uppskrämd av en tränare jag hade ut då hon uttryckte som att han såg ut att kunna få karp rygg men jag vill tro att han är i en hejdundrande växtfas så avvaktar väl!
Att han är lite stum mm just i det är ju inte konstigt heller kanske 🤔..
Hade jag varit så överbyggd hade jag nog inte heller känt mig så smidig. Det är lätt hänt att det blir lite påfrestande i leder när de växer. Bara han rör sig naturligt i hagen och har yta att göra det på så hade jag inte oroat mig. Har du möjlighet och han inte inte har så stor hage, så kan du ju jobba med hans naturliga balans genom att ta lugna promenader i skogen t.ex. Men har en kuperad hage och mycket utevistelse så hade jag inte oroat mig. Däremot hade jag inte jobbat uppsuttet på en sån rygg (för han är väl 2,5 nu..).
 
Aha, då förstår jag oron över att den skulle vara karpryggig. Jag har också hört att Americano GJ kan ge det, men det brukar ju vara mer i länden, än ett högt kors.

Det har inte jag hört talas om däremot..
Men jag hoppas han bara är i slyngelfas!
Fick ju avliva min ettåring men det var pga av annat!
 
Lite orolig för min tvååring..
Är den ” bara” i ful växtfas eller tenderar han bli karpryggig?
Bara haft honom mindre än en månad!
Upplevs spänd över länden!
Bör jag kolla upp ? Han är rtg ben och kastrerad och tunn för tillfället!
Om det är hästen jag tror det är kommer han precis som du skriver bli stor. Jag tycker inte han ser karpryggig ut på din bild men spänd absolut. Hade matat på lite mer så han får tillbaka sin överlinje och ”har ngt att växa på”, på med täcke och kolla med din veterinär tex om de skulle rekommendera att ta ut ngn som kan massera eller liknande och se om han lossnar lite. Och för övrigt har jag aldrig hört att Americano kan ge karprygg, har sett väldigt många av hans avkommor.
 
Om det är hästen jag tror det är kommer han precis som du skriver bli stor. Jag tycker inte han ser karpryggig ut på din bild men spänd absolut. Hade matat på lite mer så han får tillbaka sin överlinje och ”har ngt att växa på”, på med täcke och kolla med din veterinär tex om de skulle rekommendera att ta ut ngn som kan massera eller liknande och se om han lossnar lite. Och för övrigt har jag aldrig hört att Americano kan ge karprygg, har sett väldigt många av hans avkommor.
 
Aha så du har koll på min pålle! Jag har också sett några men inget konstigt där !
Jag gör precis det nu, matar på , extra olja och e- vitamin, täckar vid regn och funderar ev på massage.
Han har superfin tunn päls!
Mkt har skett på kort tid i hans liv.
Tänker att kastreringen i sig tar och att han också växer som hejsan.

Ska ha tandkoll och vet början dec. Så bollar då med den.

Just nu är han dock halt men väldigt lite , misstänker hovböld ändå.
Tur han är gudomligt snäll!
 
Aha så du har koll på min pålle! Jag har också sett några men inget konstigt där !
Jag gör precis det nu, matar på , extra olja och e- vitamin, täckar vid regn och funderar ev på massage.
Han har superfin tunn päls!
Mkt har skett på kort tid i hans liv.
Tänker att kastreringen i sig tar och att han också växer som hejsan.

Ska ha tandkoll och vet början dec. Så bollar då med den.

Just nu är han dock halt men väldigt lite , misstänker hovböld ändå.
Tur han är gudomligt snäll!

Tycker du har en bra plan. Min treåring blev spänd och "uppdragen" i ländryggen samt även öm i samband med växtryck, kallt mm. Jag ökade täckning och avvaktade och blev bättre. Bra tyckte jag men gjorde rutinkoll hos vet. Som ansåg han fortfarande var lite öm. Togs en röntgen och fanns vissaa avvikelser. Så nu får han några månaders ryggrehab för att stärka och underlätta så vi förhoppningsvis slipper framtida besvär. Mycket glad jag kollade så det inte hann bli värre. Och ännu gladare hade jag såklart varit om allt varit ua. Men hellre reagera på små symptom nu än större symptom senare. Och antagligen påverkade alla faktorer, dvs utan växtryck eller utan kallt så hade han troligen inte ens fått ont nu. Så tur i oturen typ.

hoppad det bara är lite växtvärk och inget annat -det är ju det vanligaste!
 
Aha så du har koll på min pålle! Jag har också sett några men inget konstigt där !
Jag gör precis det nu, matar på , extra olja och e- vitamin, täckar vid regn och funderar ev på massage.
Han har superfin tunn päls!
Mkt har skett på kort tid i hans liv.
Tänker att kastreringen i sig tar och att han också växer som hejsan.

Ska ha tandkoll och vet början dec. Så bollar då med den.

Just nu är han dock halt men väldigt lite , misstänker hovböld ändå.
Tur han är gudomligt snäll!
Det behöver inte vara hästen jag tänker på men kände ju igen stammen, finns inte så många med samma stam :-)
Glöm inte proteinet, kanske han skulle behöva täcke hela tiden ute nu? Har han väldigt tunn päls kan det ju också ställa till det med spänningar pga frusen. Ja det kan vara så mycket som påverkar på samma gång när ”allt” händer samtidigt 😊
Hoppas det inte är ngt allvarligt med hältan ✊✊
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 477
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 409
Senast: Vovve
·
Fordon Har en gammal Volvo från 2009 som stått nu någon vecka pga köpt ny bil. Imorse när jag skulle starta den så gick det inte, är snö och...
Svar
17
· Visningar
887
Senast: Pegasus63
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 608
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp