Bukefalos 28 år!

Extrem envishet?

Smokey

Trådstartare
Har stött på lite problem med en av hästarna och hoppas på lite goda råd innan jag lägger ner ridningen helt :confused:

Det är så att jag försöker få hästen att gå på volt. Det är ett 5 - årigt varmblod som jag red in i mitten på juni. Sedan dess har jag mest tagit ut henne på rundor i skogen, tränat upp hennes muskler och kondition och det har väl funkat bra. Hon är riden i alla gångarter, sen ett par veckor tycker jag att hennes gångarter har blivit bättre och bättre. Vilket ju är kanon. Till problemen nu då:

1. Hon funkar jättebra på "känd" mark, ställen där hon har gått förut. Men så fort något inte stämmer kan hon tvärstanna eller få panik. En gång var det en hög stenar: vi hade ridit förbi dessa flera gånger förr utan problem på andra hållet. En dag valde jag rundan på andra hållet och när hon går förbi stenarna i galopp väljer hon att tvärstanna och sedan kasta sig åt sidan. Jag var inte beredd på denna häftiga reaktion som kom plötsligt, trillade nästan av. En annan gång var det en gren i diket, när hon upptäcker den tvärstannar hon så häftigt att jag flyger över huvudet på henne. Detta har hänt OTALIGA gånger i trav och skritt, men då klarar jag det okej. Men i galopp är det svårt att hinna med, då allt går så himla himla fort. Det är tråkigt att inte heller kunna skritta henne förbi saker som hon anser vara skrämmande, hon bara tvärvägrar och om man envisas stegrar hon sig, vänder om och försöker sticka.

Sitter jag av och leder henne förbi saken, så går det i regel bra. Men känns lite tjatigt att klättra upp och ner på hästen 20 gånger under en timme för att hon inte vill passera den stenen eller den pinnen :devil: Idag vägrade hon t e x att gå förbi en björkstam eller gå över lite sand. Tips på hur man får henne mer "avtrubbad" och säker? Hon verkar lita på mig, i alla fall när jag går vid sidan om.

2. När jag försöker få henne att gå på volt blir det ett väääldans liv. Hon vill alltid på ett håll, alltid hemåt. Vi kan kalla det "norr". Hon går jättebra tills vi kommer på den sida av volten som vätter mot "norr". När vi kommer där börjar hon försöka svänga ut för att sticka mot norr, flyttar sig i sidled från innerskänkeln och "flyter ut". Jag har försökt hålla krav henne på volten med ledande tygeltag och ytterskänkel, vilket är MYCKET svårt eftersom hon verkligen kämpar för att komma mot "norr". Oftast lyckas jag hålla kvar henne och när vi då hinner ett par steg till på volten så blir det tvärstopp, hon vägrar gå, då kommer hon ju längre ifrån "norr". Envisas jag så stegrar hon sig till följd av att jag tar tyglarna. När hon stegrar sig släpper jag efter på tyglarna för att hon ska gå ner och direkt hon känner eftergiften så sticker hon mot "norr" det fortaste hennes ben bär oss. När jag får stopp på henne igen, tar jag tillbaka henne och börjar om från början. Samma sak, om och om igen. Ibland går det okej i ett par varv - men då får jag verkligen kämpa. Sen gör hon så här igen. Har provat både i skritt och trav, ingetdera funkar bra, galopp är inte att tänka på eftersom hon kastar sig så häftigt.

Vid longering går det bra, då kan hon ju inte förflytta sig på detta vis. Så fort linan försvinner börjar hon så här igen. Det är bara att inse att hon är rätt livsfarlig att rida så länge man inte håller sig till att rida på hennes villkor :eek: Jag tänker dock inte ge mig, utan fortsätta kämpa och hoppas att det löser sig.

Men vore jättetacksam för råd om hur man kanske kan underlätta träningen och gärna få henne att bli mindre envis med att vilja på ett håll? Ge sig helt enkelt och sluta tramsa sig. Hon är inte direkt stressad att ta ut själv, det är inga problem. Annars är hon snäll och lydig, fin att hantera etc.
 
Sv: Extrem envishet?

Hej
Har du testat att ridan henne när någon håller i en lina. Eftersom du säger att hon inte gör så när hon longeras.
 
Sv: Extrem envishet?

KÄnner igen en hel del av det du beskriver och det är inte envishet det handlar om.

1. Hon funkar jättebra på "känd" mark, ställen där hon har gått förut. Men så fort något inte stämmer kan hon tvärstanna eller få panik. En gång var det en hög stenar: vi hade ridit förbi dessa flera gånger förr utan problem på andra hållet. En dag valde jag rundan på andra hållet och när hon går förbi stenarna i galopp väljer hon att tvärstanna och sedan kasta sig åt sidan. Jag var inte beredd på denna häftiga reaktion som kom plötsligt, trillade nästan av. En annan gång var det en gren i diket, när hon upptäcker den tvärstannar hon så häftigt att jag flyger över huvudet på henne. Detta har hänt OTALIGA gånger i trav och skritt, men då klarar jag det okej. Men i galopp är det svårt att hinna med, då allt går så himla himla fort. Det är tråkigt att inte heller kunna skritta henne förbi saker som hon anser vara skrämmande, hon bara tvärvägrar och om man envisas stegrar hon sig, vänder om och försöker sticka.

Sitter jag av och leder henne förbi saken, så går det i regel bra. Men känns lite tjatigt att klättra upp och ner på hästen 20 gånger under en timme för att hon inte vill passera den stenen eller den pinnen Idag vägrade hon t e x att gå förbi en björkstam eller gå över lite sand. Tips på hur man får henne mer "avtrubbad" och säker? Hon verkar lita på mig, i alla fall när jag går vid sidan om.
Hästen är inte trygg.

2. När jag försöker få henne att gå på volt blir det ett väääldans liv. Hon vill alltid på ett håll, alltid hemåt. Vi kan kalla det "norr". Hon går jättebra tills vi kommer på den sida av volten som vätter mot "norr". När vi kommer där börjar hon försöka svänga ut för att sticka mot norr, flyttar sig i sidled från innerskänkeln och "flyter ut". Jag har försökt hålla krav henne på volten med ledande tygeltag och ytterskänkel, vilket är MYCKET svårt eftersom hon verkligen kämpar för att komma mot "norr". Oftast lyckas jag hålla kvar henne och när vi då hinner ett par steg till på volten så blir det tvärstopp, hon vägrar gå, då kommer hon ju längre ifrån "norr". Envisas jag så stegrar hon sig till följd av att jag tar tyglarna. När hon stegrar sig släpper jag efter på tyglarna för att hon ska gå ner och direkt hon känner eftergiften så sticker hon mot "norr" det fortaste hennes ben bär oss. När jag får stopp på henne igen, tar jag tillbaka henne och börjar om från början. Samma sak, om och om igen. Ibland går det okej i ett par varv - men då får jag verkligen kämpa. Sen gör hon så här igen. Har provat både i skritt och trav, ingetdera funkar bra, galopp är inte att tänka på eftersom hon kastar sig så häftigt.

Vid longering går det bra, då kan hon ju inte förflytta sig på detta vis. Så fort linan försvinner börjar hon så här igen. Det är bara att inse att hon är rätt livsfarlig att rida så länge man inte håller sig till att rida på hennes villkor Jag tänker dock inte ge mig, utan fortsätta kämpa och hoppas att det löser sig.
Hästen är inte stark och trygg nog än.

Sammantaget tycker jag att du går för fort fram. Jobba hästen mycket från marken under en period och förbered för det du vill att den ska kunna. Du har ridit hästen i 2 månader bara och jag tycker nog att det är lite tidigt att begära att den ska fixa volten efter att bara ha gått i skogen under de här två månaderna. Ta hjälp av någon instruktör.
 
Sv: Extrem envishet?

När det gäller att vänja dom vid saker o ting så tycker jag det bästa är att ta promenader med dom i longerlina. Det gjorde jag med min unghäst väldigt mycket. Gick över små diken o förbi "livsfarliga" soptunnor och gick över bommar, upp o ner på en bank (alltså hindret bank:D) o gick över en liten vattengrav (första gången blev det efter lite tvekan ett rejält skutt o sen efter några promenader till så klev han bara över lite slött);)
Det är oxå viktigt att man själv inte gör nån stor grej av allt, utan man bara går precis som man brukar. Vågar du gå förbi nåt "farligt" utan att bry dej så brukar pållen trippa efter.
Man kan oxå va ute o promenera lite när det blåser mycket. Härda hästen helt enkelt. Men det får inte bli så mkt att den blir stressad eller rädd. Man får va uppmärksam på dom.:banana:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 019
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 591
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
525
Senast: tessan.g
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 568
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp