Bukefalos 28 år!

F-skattsedel?

aprilmaj

Trådstartare
Vad innebär f-skattsedel - och kanske framför allt, vilka konsekvenser kan det få om man anlitar någon utan f-skattsedel? Man måste betala sociala avgifter har jag förstått, men utöver det? Är det någon som har erfarenhet av detta?
 
Sv: F-skattsedel?

F-skattsedel betyder att man är egen företagare och betalar skatt och sociala avgifter för sig själv.
Anlitar du någon utan f-skattsedel så är det likställt med att du anställer personen ifråga och då har du både skatt och sociala avgifter plus eventuellt ansvarsbiten om något händer också.
 
Sv: F-skattsedel?

Tack för svar ameo och lovisaleonora - och så snabbt dessutom!

Jag ska vidarebefordra era svar, för det är en kompis till mig som undrar, då hon måste låta laga taket på sin mammas hus. Det låter inte som ett bra alternativ för henne att anlita någon utan f-skattsedel.
 
Sv: F-skattsedel?

Nej, absolut inte. Dessutom går hon ju miste om ROT-avdraget.

Vad gäller takåtgärder finns det ju ett uppenbart riskmoment också, den ansvarsbiten vill man inte gärna ha som husägare.
 
Sv: F-skattsedel?

Hon bör absolut inte anlita någon utan F-skatt-sedel, framför allt inte när det gäller tak.

Det är som flera var inne på tidigare frågan om ansvarsbiten, där det kan bli väldiga konsekvenser.

Finns ett gammalt klassiskt rättsfall där någon anlitar någon svart för att lägga om tak, personen som gör jobbet dödsstörtar och det blir enorma ekonomiska skadestånd.

Be henne också kolla så att företaget verkligen har f-skatt m m, då det inom just takomläggningsbranschen förekommer en hel del konstigheter, kolla organisationsnummer m m. och inte minst se till att hon får riktiga kvitton, garantiavtal etc.

Jag kan inte så mycket om byggnation som jag borde, men det finns ju något som heter liknande arbetsplatsansvarig/kvalitetsansvarig och även den biten är värd att kolla upp när man skall anlita någon.
 
Sv: F-skattsedel?

Tack för svar! Skickar vidare även ditt svar till kompisen.

Det räcker inte med det..

Låt säga du lejer in en kille för att lägga nytt tak på en loge.

Allt arbete går på 10 000.

Svart

Nu torskar grabben ,någon har skvallrat.
Du har betalt och tror att allt är frid o fröjd, då kommer skattemyndigheten och kräver att du,, eftersom du anställt honom ska betala både skatt o sociala avgifter retroaktivt + ev straffavgift...:o då landar kalaset på närmare 30 papp....
 
Sv: F-skattsedel?

Tack för svar! Maria, kompisen, lär bli mer än övertygad om att hon inte ska anlita killen som grannen rekommenderade.
 

Liknande trådar

Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
6 998
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
555
Senast: gullviva
·
Hemmet Har fått tillstånd att anlägga vårt nya avlopp nu. I dokumentet som skickades ut från kommunen står det bland annat att jag ska föra...
2
Svar
30
· Visningar
980
Senast: bettysmatte
·
  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
522
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp