Få av släpet från bilen?

Jag har hyrt transport vid två tillfällen (samma släp) och har problem att få av släpet från bilen.

Vid första hyrningstillfället hämtade jag transporten dagen innan och behövde då koppla isär det och bilen hemma och det gick utan problem, men vid båda återlämningarna har det varit hopplöst nästan. Första gången höll jag på i 10 minuter och vevade upp och ner samtidigt som jag höll i handtaget. Tillslut lossnade den utan att jag tyckt jag gjort något annorlunda.

Vid andra tillfället höll jag på som gången innan. Efter 10 minuter hämtade jag hjälp och det blev lika för den andra kvinnan när hon försökte, men vid ett tillfälle fortsatte vi hissa upp och helt plötsligt släppte det igen.

Saker jag försökt med, är att köra fram något efter parkeringen (backas på plats) så att den inte är ihoptryckt när jag försöker koppla ifrån. Jag har också sett till att transporten står rakt bakom bilen.

Det som händer när jag försöker koppla ifrån är att släpet lyfter bilen och då avbryter jag och hissar ner igen och börjar om. Vid det andra tillfället när jag hade hjälp lyfte släpet bilen en bit men när vi fortsatte veva så släppte den.

Den delen som sitter över kulan (kallas det handsken?) har vid båda tillfällena suttit något snett (vridet) över kulan, men jag har rätat upp det med handkraft (trodde det kunde ha med saken att göra, men gjorde ingen skillnad).

Jag ska köra i mörker och kyla nästa gång och tycker inte det är roligt att stå och kämpa för att få av släpet så nu undrar jag om jag kan få något tips!

Har hänt mig också någongång och då ställer jag mig på dragkroken...
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Ska prova det som sista åtgärd, absolut, men när du sparkar till - då har du alltså släppt handtaget?
Ja jag har släppt handtaget för så fort bilen "hänger i luften" dvs. belastningen på kulan är negativ så står spärren kvar i upplåst läge och handtaget likaså. Krafterna är inte höga som behövs, alltså man behöver inte sparka som en ilsken pissmärr utan bara kicka till det hela och man lyfter alltså inte bilen utan bara fjädringen litegrann, inget av detta kan någonsin skada någonting, hade det kunnat skada nåt hade jag inte tipsat om detta knep.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Har hänt mig också någongång och då ställer jag mig på dragkroken...
Funkar också bra om man kommer åt att göra så, en del moderna bilar är så kompakta att man inte kommer åt att ställa sig på kroken och då får man ta till det gamla fina sparktricket. :)
 
Det skall vara skogshuggarstövlar med tåhätta.:devil:
Liten handslägga och välriktat slag lär ska funka "har jag hört". :angel:

Grannens ena släp får man ta studsfri hammare för att lossa, den sitter i hållare på släpet. :laugh: Tappa det släpet går inte. :p
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Ska ta med mig tipset om att stå på kroken (inte klara man det samtidigt som man vevar dock?).

Jag har ibland hissat ner så stödhjulet precis tar i marken (men inte sätter tryck uppåt på kroken), och sedan hoppat lite lätt på kofångaren på bilen samtidigt som jag hållt upp handtaget på handsken.

Jag kan sträcka mig till att knacka på handsken (för att lossa en trilskande sprint), men grövre våld (spark etc) - nej, aldrig på så viktiga delar som kopplingsanordning till släp. Plåthandskarna som inte sällan sitter är faktiskt ömtåligare än de borde vara.
 
Vad är ordentligt infettad? Jag fettar alltid innan med ett universalfett vi har hemma (köpt på macken för evigheter sen) men jag tar ju inga mängder. Före infettningen har kulan varit snustorr och jag sätter väl på ungefär som man gör med ett lypsyl på läpparna om du förstår jämförelsen.

Förstår mängden. Det är nog minimim. Bästa om kulan inte torkar.
Jag brukar ha smörjfett på kulan. Det räcket inte med nån spray i tunnare lager då tjärvar kulhansken när den ska lossas. Utsn smörjfett somman smörjer entrepenad maskiner, traktorer med. I kulhansken går det fint att använda spray fett. Det är rörliga delar som behöver smörjas i kulhansken också.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Du har fel, enda sättet att tappa släpet är att få låsklacken att låsa när man sänker ner dragskon på kulan så dragskon hamnar låst ovanpå kulan. När man kopplar släp ska man alltid se till att dragskon glider ner på kulan utan att vidröra låsklacken, är man sen osäker känner man med fingrarna att låsklacken ligger nedanför kulan mot kulhalsen. Att "slita ut" en dragsko genom att ge den en lätt spark är fullständigt omöjligt.

Då har man väll inte märkt att det inte är rätt kopplat eller?
 
Då har man väll inte märkt att det inte är rätt kopplat eller?
På vissa kulhandskar sitter låsklacken lite längre upp och det finns ingen indikator på att kulhandsken bottnat på kulan, knepet vid koppling är att kulhandsken ska glida ner på kulan framifrån och bakåt eftersom låsklacken sitter mot dragstången, sker det motsatta så hamnar kulan på låsklacken som låser och då ligger kulhandsken ovanpå kulan vilket inte alltid märks och så tappar man släpet.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
På vissa kulhandskar sitter låsklacken lite längre upp och det finns ingen indikator på att kulhandsken bottnat på kulan, knepet vid koppling är att kulhandsken ska glida ner på kulan framifrån och bakåt eftersom låsklacken sitter mot dragstången, sker det motsatta så hamnar kulan på låsklacken som låser och då ligger kulhandsken ovanpå kulan vilket inte alltid märks och så tappar man släpet.

Japp o människan säkert stressad tänker inte på att kolla om släpet sitter på. Men går att veva ner stödhjulet och se om släpet sitter på kulan.
 
Det är nog inte så många i trafik längre med jord i kulan.
De det pratades om ett tag var det någon sorts stabilisatorhistoria som skulle nypa åt när det svängde för fort - tror inte de blev populära. Vet inte om de fungerade annat än hos de som tillverkade dem. Men de skulle ha torr och ren kula.
 
Det är nog inte så många i trafik längre med jord i kulan.
Jord - tänkte först man tappat släpet i backen!
Nä, elens minus går inget bra den vägen, har man en sådan så kopplar man en extra kabel förbi tills det blir av att göra om skiten.
 
Japp o människan säkert stressad tänker inte på att kolla om släpet sitter på. Men går att veva ner stödhjulet och se om släpet sitter på kulan.
Ja eller helt enkelt känna under klacken, är den plan och man känner kulhalsen och handtaget står i låsläge så är det bara att åka, så gör jag med okända släp.
 
De det pratades om ett tag var det någon sorts stabilisatorhistoria som skulle nypa åt när det svängde för fort - tror inte de blev populära. Vet inte om de fungerade annat än hos de som tillverkade dem. Men de skulle ha torr och ren kula.
Du tänker på wobblinsbegränsningen, tanken var fin men den slet ut kulan på rekordtid så den blev oval. En oval och sliten kula sliter sen ut kulhandskar på löpande band. En sak jag reagerat över är när man ser en bil i trafik med gravrostig kula som är så porig att man ser porerna när man åker bakom den bilen, den kulan borde rendera en solklar 2-a på besiktningen men besiktningen verkar inte bry sig.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Vågar inte koppla ifrån det utan att ha handbromsen åtdragen på släpet. Är alldeles för rädd om bilen för att riskera att det rullar på den.

Ska ta med mig tipset om att stå på kroken (inte klara man det samtidigt som man vevar dock?).


Lägg en pinne eller annat som spärr för däcken så kan det inte rulla. Det gör stor skillnad tycker jag.

Precis, vevar upp ordentligt innan. ☺️
 
Kulan nästan sönderrostad säger de inget om men om dragbalken har en svacka i gaveln påstår de vara farligt sönderrostad när det är dv besiktningsmän som hamrat in gaveln i jakt på rost - eller om de nu vill skapa rost. Har aldrig förstått vitsen i vilket fall.
Tidigare så hade en tolk att kontrollera kulan med. Men de gjorde de bara om man kom in för att besiktiga släpet! Förstod aldrig logiken i det heller.
 
Uppdatering!

Så fick jag chansen att prova era tips och trix när jag skulle få av släpet idag.
  • Hissa upp 0,5-1 varv och sedan ta upp handtaget: fungerade inte
  • Stå på dragkroken: kunde jag inte prova för att dragkroken är för kort för att nå
  • Gunga på bilen: fungerade inte (men var inte så lätt att gunga på den eftersom den inte har någon utstickande kofångare men provade kliva lite i bagageluckan
  • Hissa upp lite och sedan tjonga till lite på handsken: FUNGERADE PERFEKT!
Tack alla för ert engagemang i min tråd, nu slipper jag stå i 20 minuter och försöka få av släpet (men jag ska maila uthyraren och meddela att den bråkar lite).
 
De det pratades om ett tag var det någon sorts stabilisatorhistoria som skulle nypa åt när det svängde för fort - tror inte de blev populära. Vet inte om de fungerade annat än hos de som tillverkade dem. Men de skulle ha torr och ren kula.


Kan det vara den sorten kulhandske det är på nya Umesläp? Drog ett helt nytt sånt i våras och fick sträcnga order om att ha rost och fettfri dragkula då. Kändes sådär och det knakade friskt i svängarna... Det draget har dessutom redan fått bytas en gång för att handsken inte fäste tillräckligt över draget och den nya handsken gör tvärtom och vill inte släppa draget. Nog för att det är ett fantastiskt släp, men det draget imponerade inte.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 984
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
951
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 096
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp