Bukefalos 28 år!

Få barn och fortsätta plugga?

S

Skumbananen

Jag går en lång utbildning på 5 år (6 innan jag är helt klar) och jag känner att jag vill ha barn innan jag är 30 (om det går). Jag kommer att vara klar när jag är 27 och då har jag ju egentligen ingen lust att stanna av för att få barn när jag just blivit klar.

Så, finns det någon här som fortsatt plugga fast ni fått barn? Utan att behöva ta en sabbatstermin/år alltså.
Jag hörde igår om några som satsade på att bli gravida så att de skulle föda strax innan sommaren och då få sommaren för att ta det lugnt och sedan fortsätta på nästa termin. Är det en möjlighet?

Kan ni berätta om era erfarenheter?

Och ni som har häst och barn, hur fungerar det? Hur delar ni upp barntiden med mannen?
Min sambo menar att jag förmodligen inte kan hålla på såhär mycket med hästar när vi skaffar familj. I så fall kanske jag inte kan jobba heltid. Detta gör mig tvärarg då jag faktiskt nu bara rider själv 4 gånger i veckan och sen har medryttare en dag i veckan. Jag tycker inte jag alls lägger mycket tid på hästarna. Och vår dröm är ju att skaffa en gård om ett par år.

Hur ser ni på saken? Skönt att se hur det fungerar eller inte fungerar och få andra synvinklar.
 
Sv: Få barn och fortsätta plugga?

Det kan nog vara svårt att tajma in en graviditet så att barnet föds lagom till sommaren. Det är liksom inte så lätt att styra den biten.;) Jag tror det, som kvinna, kan vara svårt att få barn under studierna utan att ta något uppehåll. Har man otur blir graviditeten jobbig och så behöver man vara hemma. Efter förlossningen behöver man ofta en återhämtningsperiod och tänker man helamma kan det bli svårt att få ihop det med heltidsstudier.

Om allting klaffar och man har en "skaffa-barn-vänlig" utbildning (man behöver inte vara på skolan från 8 till 17) går det säkert att skaffa barn utan att ta ett längre uppehåll, men jag tror man behöver vara beredd på att man kan bli tvungen att ta ett längre uppehåll.

För mig skulle det inte gått att fortsätta studera när jag nyss fått barn. Min utbildning innehåller många föreläsningar (som tyvärr inte går att missa) och många laborationer (som inte heller gärna missas) så det handlar ofta om att vara i skolan från iaf 9 till 16. Även om min man hade varit hemma och kunnat flaskmata med mjölk hade det varit tufft för jag tvivlar att jag hade lyckats pumpa ut tillräckligt i början och att sitta på en föreläsning och amma... jag skulle haft svårt att koncentrera mig på föreläsningen.
 
Sv: Få barn och fortsätta plugga?

Nja, halvtajma borde gå. Och sen när det är för sent för att få till sommaren så slutar man barnverkstaden. Sen om man måste missa 1-2 tentor dvs. för oss 1-2 månader för att man får barn, det är ju lugnt!:)

Sen har vi ju inte mycket föreläsningar heller.
Men ja, det är sant.. det är säkert svårt med första barnet iaf. Vi har en nu i klassen som har barn sen tidigare men som har tänkt sig att fortsätta gå nu när hon får ett till.
Och en fick sitt fjärde barn men hon var så rik så hon hade barnflicka med sig som väntade med barnet utanför föreläsningssalarna.
Ja, det kanske bara är en dröm... ja, och ytterligare ett problem är ju att visst hade jag kunnat få barn och sen ha skolledigt ett tag, men eftersom jag pluggar till psykolog så kommer jag ha egna klienter om ca ett år så då är det inte heller någon bra grej att bara lämna dem. :(
 
Sv: Få barn och fortsätta plugga?

Jag känner flertalet som har barn och pluggar. Deras små har varit med på föreläsningar. I dom flesta fallen har båda två pluggat, så då har de kunnat hjälpas åt, alltså att den som har bäst möjlighet tar med den lille på föreläsningen, det har fungerat bra för dem, men visst har dom det säkert tufft på ett helt annat vis än vi som inte pluggar =) Det beror säkert på vad det är man pluggar, hur mycket tid som krävs i skolan, och sen hur ens barn är, och det vet man ju aldrig innan!!

Häst och barn löser jag med medryttare, men hon har fler dagar än din har. Vi rider ca 3 dagar var och den 4:e (vilodagen) byts vi åt att ta, den det passar bäst tar den! (oftast min medryttare har jag märkt). Min man och jag är noga med att båda får sin egen tid, räknar nästintill timmarna på det!! hehe..
 
Sv: Få barn och fortsätta plugga?

Halvtajma går!! om man är beredd att vänta ett år ifall det inte gick första året.. ;)
 
Sv: Få barn och fortsätta plugga?

kl

Det är ju möjligt att man lyckas få till det, ingenting är ju omöjligt, men jag måste ändå säga att jag personligen inte skulle vilja göra så. Tiden när barnet är litet går så otroligt fort och jag skulle inte vilja missa den. Om man ska plugga får man lägga mkt energi på det samtidigt som man ska ha ork och lust att vara med sitt lilla barn (och sin sambo). Det är ju just att man är ledig och kan ägna all tid åt sitt barn utan en massa andra måsten som är så underbart!

Själv blev jag klar med min utbildning två veckor innan My föddes och jag är supernöjd med min situation.

När det gäller häst och barn så har jag ju bara drygt 1,5 månads erfarenhet, men min upplevelse är att det går alldeles utmärkt att kombinera, iaf när barnet är litet och sover mycket. Jag är i stallet varje dag och My får hänga på. Ibland stannar hon hemma med pappa, och det kommer bli mer så när hon blir äldre och springer omkring mer.

//julia
 
Senast ändrad:
Sv: Få barn och fortsätta plugga?

Jag känner en som ska ha barn i höst och som pluggar, Det verkar bli så tajmat att hon bara behöver missa en termin.
 
Sv: Få barn och fortsätta plugga?

Hur löste det sig ekonomiskt, när du fick barn direkt efter examen?
 
Sv: Få barn och fortsätta plugga?

Jag skulle inte pallat att studera samtidigt som man hade en jätteliten bebis. Tuva var snuttig när hon var mindre (7 mån nu) och ville ibland äta/tutta en gång i timmen och ofta kunde hon ligga 45min åt gången. Hon var svårsövd och ville att man skulle gå och vagga henne. Dvs, det är inte så lätt att kombinera det med att vara tvungen att studera. Man kan få ett "lätt" barn som sover bra om nätterna, äter var 3:e timme osv och ett som kräver mer uppmärksamhet från en. Jag skulle inte haft psyke att veta att jag var tvungen att gå på föreläsningar och plugga när jag hade minibebis, det räckte gott och väl att ta hand om henne.

Stallet kan jag svara på. Har 5 hästar, varav 1 ridhäst av dessa men 3-4 som stått uppstallade så jag behövt mocka osv hela tiden. En på unghästlösdrift som jag inte behövt ta hand om.
Ridhästen har ridits ca 2 dagar i veckan i vinter nu. Men det pga att sambon är hockeytränare så det har inte funnits någon tid på dygnet när han är hemma när det är ljust ute. Så jag har haft med Tuva till stallet ofta när jag mockat och fodrat. Det har gått lättare och lättare ju äldre hon blivit. Hon vaknar i vagnen såfort den stannar mer än 1 minut :grin: Men nu är hon med lite mer och går att underhållas genom att hon bara tittar på mig när jag gör alla sysslor.
NU har karlns hockey slutat så nu ska jag komma igång med ridningen mer. Rider när jag har lust och vill inte ha ett nyårslöste nästa år att "vara med Tuva mer". Så jag bestämmer inte att jag ska rida 5 dagar i veckan utan ser det hela som en hobby. Jag rider när jag känner för det. Just nu är det otorligt avkopplande att släppa allt hemma och ta en tur i skogen så jag kommer nog rida 3-4 dagar i veckan iallafall.
När jag är i stallet och rider, mockar plus en fodring tar det 2,5 timme. Endel är ju i stallet upp mot 4 timmar så det blir vad man gör det till!
 
Sv: Få barn och fortsätta plugga?

Jag jobbade ett år innan och hade studiemedel (bidraget) under pluggtiden. På så sätt skyddades min sgi. Så det har löst sig jättebra!
 
Sv: Få barn och fortsätta plugga?

*knapplån*

Alldeles spontant så kan det nog vara lätt att tänka sig att plugga och ha bäbis samtidigt, innan man har hamnat i den sitsen.
Med facit i handen så hade jag nog aldrig kunna tänkt mig att lägga en massa tid på att plugga medan mina barn varit bäbisar - man missar ju så himla mycket av deras utveckling om man har tankarna på sina heltidsstudier. Eller också missar man alldeles för mycket studiekoncentration för att man hellre lägger tankarna på sitt barn.

Jag hade nog hellre planerat in ett studieuppehåll på ett år för barnafödande och föräldraledighet. Under den tiden kan man kanske fixa eventuella resttentor och sen fortsätter man precis där man slutade året innan - kurserna brukar väl ofta ligga likadant från år till år.
 
Sv: Få barn och fortsätta plugga?

Jag tycker det här är intressant. Många här vill vara hemma "för att inte missa" något. Men det innebär ju att den andre föräldern kommer att missa saker eftersom den inte är hemma.
Jag kan bara svara för mig själv - helt utan barn, men jag har definitivt mer ork och tid när jag pluggar jämfört med när jag arbetar.
 
Sv: Få barn och fortsätta plugga?

Den förälder som inte är hemma missar en hel del, ja.

Men tänk då i stället att det är den hemmavarande föräldern som pluggar - man missar liksom både barnets utveckling och sin egen studiekoncentration.

Oavsett om det är mamma eller pappa det handlar om så tycker jag nog att man ska utnyttja sin föräldraledighet till att ta hand om, lära känna och umgås med barnet. Inte ägna den tiden åt studier och att t.ex renovera badrummet...
 
Sv: Få barn och fortsätta plugga?

Den förälder som inte är hemma missar en hel del, ja.

Men tänk då i stället att det är den hemmavarande föräldern som pluggar - man missar liksom både barnets utveckling och sin egen studiekoncentration.

Oavsett om det är mamma eller pappa det handlar om så tycker jag nog att man ska utnyttja sin föräldraledighet till att ta hand om, lära känna och umgås med barnet. Inte ägna den tiden åt studier och att t.ex renovera badrummet...
Så fattade jag det inte som, jag förstod det som att den andre skulle se efter barnet och att problemet mest var ammningen?
Jag hade mycket hellre pluggat och varit "icke hemmaförälder" än att jobba och vara "icke hemmaförälder" eftersom man ofta har självstudier och sådant.
 
Sv: Få barn och fortsätta plugga?

Jag jobbade ett år innan och hade studiemedel (bidraget) under pluggtiden. På så sätt skyddades min sgi. Så det har löst sig jättebra!
Så man "fryser" SGI under studietiden? Tog du både lån och bidrag eller bara bidrag? Gör det någon skillnad för SGIn?
 
Sv: Få barn och fortsätta plugga?

Jag trodde aldrig att mitt hästintresse skulle svalna något alls men när jag fick barn så kom hästarna långt bak i prioriteringslistan. Jag har dem hemma och jag har under 1 ½ år nästan bara hunnit mocka och göra det vardagliga. Rida har jag gjort under helger men med dåligt samvete eftersom jag missar tid med mitt barn.
 
Sv: Få barn och fortsätta plugga?

Ja, om man inte har något glapp mellan studierna och föräldraledigheten så skyddas sgi:n. Det räcker med bidrag för att skydda den (det var det jag tog).

//Julia
 
Sv: Få barn och fortsätta plugga?

Barnet kommer ju även ha en pappa som kan vara pappaledig när terminen börjar. Eller när brukar pappor komma in och vara pappalediga?
 
Sv: Få barn och fortsätta plugga?

Jag födde min son under sommaren mellan näst sista och sista terminen. Köpte häst samma vår :)

Jag var hemma under hösten, medan pappan gick klart utbildningen. Sen bytte vi.
Hästen löste jag med medryttare, förstående pappa och emellanåt medhavd son.
 
Sv: Få barn och fortsätta plugga?

Åh så det går!!! Som jag har förstått det gick inte du något lätt program heller?

Så i princip skulle det fungera om vi fick barn i april, maj och sen låta sambon vara pappaledig under hösten!

Hur är det där med mammapeng, för att få högsta så måste man ha jobbat minst 50% i 6 månader? Vad ligger lägsta på och vad ligger högsta på?
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 022
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
683
Senast: yamyam
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 520
Senast: Juli0a
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 201
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp