Bukefalos 28 år!

Få hästen fokuserad

maoulina

Trådstartare
har en foderhäst och haft henne lite mer än ett år och hennes svaga sida är dressyr, hon kan men hon vill inte. hennes ägare har haft henne fem år och sagt att hon ''sluppit undan'' dressyren hela sitt liv och hon tror att hon kan fortsätta med det. hon är väldigt svår att få i form men det går med hårt arbete och mycket uppvärmning, men det störigaste är att hon inte är fokuserad. så fort man går in i paddocken blir hon slö och vill inte arbeta och nästan letar efter saker hon kan bli rädd för. men att rida på fälten går det mycket bättre men hon kopplar paddocken med arbete. har ni något tips att få henne att bli mer fokuserat och inte slippa undan? och att få lite mer fart i henne, för hon blir så slö när hon vet att hon ska jobba. tacksam för svar!
 
Sv: Få hästen fokuserad

Kan du inte göra lite roliga saker med henne i paddocken, kravlöst bara? :D
Hade precis samma problem med min häst när jag fick hem honom, men han VÄGRADE att gå in i varken ridhus eller paddock, men med mycket övertalning kom han in och väl inne var han seg som smörkola. Jättetråkigt var det!
Men nu efter 4 månader med växlande ridning och NH/klickerträning i ridhus och paddock så springer han nästan in och älskar att bli tränad, jag gjorde honom motiverad och det tror jag din häst också behöver bli. Gör roliga saker, longera, spring och busa, olika miljöträningar, löshoppa osv. Det får dem motiverade och kopplar det inte bara med arbete, utan även lek och bus.
Brukar också leka med min pålle en stund, sedan sitta upp och rida intensivt i ca 20 min och sedan skrittar jag av ute. Det har fått honom att förstå att det alltid händer en massa skoj när han är med mig, och det har hjälpt oss något otroligt!
Från apatisk häst till en levnadsglad följeslagare har han utvecklats.
Skulle kunna tro att det är likadant med din häst, motivation behövs! :)
Lycka till!
 
Sv: Få hästen fokuserad

Kan inte säga annat än att jag inte hàller med förgâende talare, rida hästn KRSAVLÖST :confused: Problemet är att hästen alltid blivigt riden kravlöst och fàtt en chans att lägga pà sig mànga olater.

Som att vara "rädd" och "skrämd" hela tiden, det är en olat att inte arbeta i form är "outbildat"

Förlàt jag vill inte raka ned pà tidigare ägare, men om hästen blivigt dàligt arbetad i fem àr sà är det ett hundjobb att förändra hästen.

Till fodervärden, om du ridigt hästen i ett àr och inte hittat ett bra sätt att träna om hästen tycker jag att det kan vara väldigt bra att lämna hästen till en beridare eller ha en duktig ryttare som kommer och rider hästen ca 2 -3gànger i veckan, en gàng gör helt enkelt inte tillräcklig skillanad.

Varför borde du använda en beridare för att det är välldigt svàrt att lära sig själv samtidigt som du skall omskola en feltränad häst, nàgon som redan har erfarheten kan träna hästen och sedan hjälpa dig.

Men nàgra andra smà ràd; Rid din häst i paddoken kortare studer, men se till att hästen är uppvärmd innan sà du kan gà in pà ridbanan göra jobbet och sedan gà ut igen. Sà att det inte slutar med att ni harvar runt ridbannan i en och en halv timme eftersom hästen inte vill ge med sig.

Eftersom du säger att din häst blir lat och seg, sà màste du rida hästen framàt, med bjudning. Det är det första problemet att lösa enligt mig, takt och rytm är välldigt viktigt.

Nu kommer jag bli dödad :angel: men om du känner att du kan hantera spö och sporrar sà rid med dem. Sen sà förstärker du din skänkelhjälp ifall hon inte svarar pà dina hjälper. Hon MÂSTE svara, hon fàr INTE IGNORERA dig.

Jag skulle arbeta bjudning utan krav pà att försöka arbeta hästen pà bettet, en sak i taget, blir lättare sà ;) Dessutom börjar hästarna automatiskt gà pà bettet när de arbetar med bjudning och använder sina bakben ordentligt. En hârd hand som försöker tvinga ned hästen pà bettet gör mer skada än nytta och om hästen ger efter sà är det fortfarande inte pà bettet eftersom den inte arbetar med bakbennen.

Sà hitta bjudningen, KRÄV bjudning, rid stora volter, serpentiner osv, var nogran med rakriktningen, hästen fàr inte skjuta bogen in eller ut eller överböja eller arbeta utan korrekt ställning och böjning.

Hästar utan bjudning brukar jag börja rida, först i skritt sà klart, sedan framàt i trav, lättridning och framàt framàt framàt hälldre en överilad (springig) trav eän en trav där hästen släppar sig framàt, sedan ställer jag mig upp i lättsits och galopperar framàt och med bjudning, om hästen inte bjuder sà är jag pà den. Jag är inte elak, men med hjälp av mina hjälper sà berättar jag för hästen att jag enbart accepterar att den arbetar framàt. Hästen kommer att förstà att det är sà den skall arbeta och sedan göra det.

Läs igenom Lätt C programen, för det är pà den nivàn jag tror att din häst befiner sig och dressyrprogramen är en utmärkt guide till vad som är nummer ett, tvà och tjugo vad gäller skolning.

Tänk pà din häst som en gammal unghäst, innan den kan gruderna ordentligt och arbetar fint i from sà finns det inget att bygga vidare pà för att göra mer kompliserade saker.

Ett sätt att fà hästen fokuserad är att själv vara fokuserad, tillàt inte hästen att dröma sig bort och bli "rädd". Säg till henne, hon kommer att förstà.

Lycka till och berätta hur det gàr.
 
Sv: Få hästen fokuserad

Hej!

Har du funderat över din egen inställning?

Du tänker kanske redan innan du går in på volten att "nu kommer hon segna, nu kommer hon tycka det är skittråkigt". Sånt känner hästar av omedelbums och agerar utifrån.

Min egen häst är exakt så fokuserad som jag är (skitbra, för då lär jag mej fokus). Om jag sitter och drömmer, då jobbar hon inte alls!

Annars är tipsen om kravlöst och roligt bra, kanske leka lekar, eller nåt annat bus?

Fundera även över vad pålle tycker är såååå tråkigt med volten. Är det att hon inte förstår vad du vill och har "gett upp", behöver hon en omstart från noll, där varje hjälp gås igenom? Eller är hon bara "lat"? Tycker hon det är jobbigt?

Lycka till iaf!/ Lavinia
 
Sv: Få hästen fokuserad

Fundera även över vad pålle tycker är såååå tråkigt med volten. Är det att hon inte förstår vad du vill och har "gett upp", behöver hon en omstart från noll, där varje hjälp gås igenom? Eller är hon bara "lat"? Tycker hon det är jobbigt?

Har du provat att rida skolor eller liknande i skogen? Är hon framåt och jobbar bra då? Isåfall vet du ju att hon inte tycker det är för jobbigt eller att hon inte förstår, utan isåfall är det antagligen just volten som hästen tycker är tråkig.
 
Sv: Få hästen fokuserad

vad jag menar med att hon sluppit undan är att innan hon kom till nuvarande ägare var hon ridskolehäst och vantrivdes där och gick bara med småbarn på ryggen och sluppit att riktigt arbeta (hon är nu snart 18 år) och hon som har henne nu har varit mer hoppintresserad och tävlat med henne inom det. hon kan gå väldigt fint i dressyren, men som sagt gör ston ibland som dom vill och är ibland på dåligt humör. men jag tror jag ska prova att leka med henne och ha kul. jag brukar rida med sporrar om jag ska rida dressyr för hon lyssnar bättre då. där hon står finns ingen skog att rida i men fälten brukar jag mest rida dressyr på och det funkar bättre än i paddocken! bjudningen är klart nummer ett om man ska rida dressyr och det är nog mycket de som sätter stopp, för hon är så olika från dag till dag att rida på, ibland bjuder hon jättebra, men ibland vill hon bara inte och blir bara sur om man försöker tvinga henne! men jag ger mig inte heller, för hon brukar gå att övertala för det mesta. men ska prova med att leka lite ;)
 
Sv: Få hästen fokuserad

Ett tips är att inte göra för mycket på en gång heller. Korta pass på ridbanan kan hjälpa en ofokuserad pålle (hjälpte min iaf)

Slå fast att du ska träna en, endast en i början, specifik sak när du går in på banan - så fort den fungerar bra beröm och gå därifrån. Behöver inte vara mer än 15 min i början. Sen kan du ju motionera henne på annat sätt efter det så hon ändå rör på sig.

Att sitta och traggla hjälper sällan vare sig ryttare eller häst. En ryttare vill också ofta gärna göra så mycket på en gång, vilket kan kännas förvirrande eller stressande eller omotiverande för en häst.
Om hästen har svårt att koncentrera sig så är det något som kan hjälpa, jag fick det tipset själv
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
855
Senast: Lutten
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 414
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 568
Senast: Fiorano
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 950
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp