Bukefalos 28 år!

Få hyreslägenhet trots prick?

Antagligen klagade de för att brf-innehavaren inte ansökt om tillstånd att hyra ut, men om hen gjort det bör brf inte kunna neka uthyrning under en begränsad tid, om det nu inte var något innehavaren satt i system att göra, förstås.

Nja, det var alltså ingen uthyrning utan det var en yngre släkting som behövde ett tillfälligt ställe att bo på, inte att personen ifråga flyttat därifrån eller hyrt ut, men att hen för det mesta bor någon annanstans och då står lägenheten tom.
 
Nja, det var alltså ingen uthyrning utan det var en yngre släkting som behövde ett tillfälligt ställe att bo på, inte att personen ifråga flyttat därifrån eller hyrt ut, men att hen för det mesta bor någon annanstans och då står lägenheten tom.
Om innehavaren faktiskt inte bodde där, utan bara var där ibland, så räknas det nog som andrahandsuthyrning och då behövs styrelsens medgivande, medan om det var fråga om att de bodde där båda två tillsammans och släktingen var inneboende borde det ha varit lugnt.:)
 
Om innehavaren faktiskt inte bodde där, utan bara var där ibland, så räknas det nog som andrahandsuthyrning och då behövs styrelsens medgivande, medan om det var fråga om att de bodde där båda två tillsammans och släktingen var inneboende borde det ha varit lugnt.:)

Vet faktiskt inte hur ofta personen ifråga var där, bara att det verkar som små BR har (naturligt nog) stenkoll på vad andra i huset gör. Men i Stockholm är det verkligen strikt, vilket det inte verkar vara i andra delar av Sverige. Antar för att andrahandsmarknaden ser ut som den gör.

Airbnb verkar vara helt verboten hos de flesta BR nuförtiden.
 
Vet faktiskt inte hur ofta personen ifråga var där, bara att det verkar som små BR har (naturligt nog) stenkoll på vad andra i huset gör. Men i Stockholm är det verkligen strikt, vilket det inte verkar vara i andra delar av Sverige. Antar för att andrahandsmarknaden ser ut som den gör.

Airbnb verkar vara helt verboten hos de flesta BR nuförtiden.
Tror det är för att i Stockholm är andrahandythyrning utbrett. Jag bor i en liten förening, 20-50% av lägenheterna hyrs ut i andra hand. Blir liksom inte så många kvar till att sitta i styrelser, vara med på städdagar osv. Samt att generellt är folk som hyr mindre rädda om lägenheten och omgivningarna och det inverkar negativt till de som faktiskt äger och andra handuthyrningar medför en del administrivt extra jobb. Så därför är man mer restriktiv till att godkänna uthyrning mer än man ”måste”.
 
Vet faktiskt inte hur ofta personen ifråga var där, bara att det verkar som små BR har (naturligt nog) stenkoll på vad andra i huset gör. Men i Stockholm är det verkligen strikt, vilket det inte verkar vara i andra delar av Sverige. Antar för att andrahandsmarknaden ser ut som den gör.

Airbnb verkar vara helt verboten hos de flesta BR nuförtiden.
Jag bor inte i Stockholm utan i en mindre stad och min upplevelse är att det även här är så att de flesta föreningar håller ganska hårt på sina regler om andrahandsuthyrning. Det påverkar ju föreningen på flera sätt, särskilt om den är liten, om andra än ägaren bor i lägenheten. Sådant som deltagande i gemensamma städ- eller trädgårdsdagar, trappstädning, delaktighet i styrelsearbete och allmän omsorg om hus och lägenhet är sådant som vi har haft problem med med andrahandsgäster i föreningar jag bott. Sådant som är naturligt att man om man hyr i andra hand inte känner så stort engagemang för. Sedan är det ju självklart att det ska gå att hyra ut när man behöver, men det ska inte gå att beräknande profitera på det.
 
Jag tror att föreningarna är mer restriktiva nu sen hyressättningen på BR i andra hand släpptes mer fritt. Tanken var att frigöra fler bostäder men medförde mest att folk kan tjäna grova pengar på andrahandsuthyrning genom att inte bo i bostaden periodvis. Tex min lägenhet har en avgift på typ 500 kr i månaden och var innan jag köpte den uthyrd för 15 000 i månaden (det är en etta). Ägaren bodde då hos sin mamma som i sin tur bodde utomlands...
 
Senast ändrad av en moderator:
Han skrev papperna igår och jag behövde inte stå med. Vi fick se hans köpekontrakt och godkännande av värden att hyra ut i 2a hand. Hyresvärden bor mitt över gatan i en annan lägenhet, och han fick en bra magkänsla av min kille sa han och han gillade oss, då han tyckte vi verka lugna. Hans betalningsanmärkning kom aldrig på tal, då han inte gjorde någon upplysning på honom. Han behövde inte heller betala deposition trots detta stod i annonsen. Lägenheten är heller inte i toppskick, utan lite sliten. Han får bo där så länge han vill, med en månads uppsägningstid. Phuu skönt för mig nu slipper vi umgås varje dag och han har sitt eget :)
 

Liknande trådar

Äldre Min kille letar just nu lägenhet och gjorde kreditkoll på sig själv. Såg då att han fått prick att 2 avgifter från TV-avgiften hade gått...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp