Få i medicin i häst med fång?

A

Agreen

Hej! Vi har ett varmblodssto som har fång. Tycker att vi börjat se ljuset i ändan, men är ännu försiktiga. Hon är på boxvila och på diet. Ger åt henne Metacam som smärtlindning i spruta i munnen. Går helt ok.

Nu har hon börjat hosta och veterinären vi ringde åt sa att vi kan ge henne Ventipulmin i pulverform. Nu är min fråga denna: Hur ska vi lura i henne detta då hon inte alls får något kraftfoder/bröd/havre o. liknande p.g.a. fång? Skulle vara lätt att hälla över havren, men då hon bara får magert hö är detta inte så lätt... Finns det något "lowcarb-lowprotein"- godis eller liknande man kan ge en häst med fång?? Har funderat på att blanda ner det i riven morot men jag vet inte....

Blir så glad ifall någon insatt medlem kan komma med lite råd!
 
Sv: Få i medicin i häst med fång?

Hur mycket ska hon få i sig?

Min fick sitt butta i äppelmos, faktiskt. Behövdes bara lite grann.
 
Sv: Få i medicin i häst med fång?

Det är frågan om tre måttskedar dagligen, motsvarar typ 3 msk? Jag har varit ytterst noga med fodringen eftersom hon var väldigt sjuk för ett par veckor sedan. Inget extra proteiner eller kolhydrater...

Äppelmos skulle jag helt klart prova på ifall hon inte skulle ha fång. Är lite rädd sockret bara...
 
Sv: Få i medicin i häst med fång?

Morot är nog inte bättre än äpple, tyvärr.

Men fungerar det att blanda medicinen med lite vatten (så det blir som en pasta) och ge det i spruta i munnen? Det gjorde jag med butta, som ju också är i pulverform, till min häst.
 
Sv: Få i medicin i häst med fång?

Jo det är prövat - men det är ju äckligt! ;) Hon spottar ut det!
 
Sv: Få i medicin i häst med fång?

Alltså är de pulver form så kommer du inte få hästen att äta de de får du räkan med att de lämnar.. Ta pulvret lägg i ett glas håll på lite vatten så att de löses upp rör om med en sked så att de inte klumpar sig håll i det i sprutan som du använder till metacam och så sprutar du in de i munnen på hästen och håll upp huvet på den och så klappar du till hästen lite lätt på halsen så att dens svälj reflex utlöses så att den inte spottar ut de lika lätt
 
Sv: Få i medicin i häst med fång?

Jag skulle satsa på att röja bort orsaken till hostan. blötlägga höt, ställa den på spån osv. Öppna upp.
Medicinen går ju dock att spruta in i munnen. Annars lite urlakad betfor eller en näve linfrökaka skulle jag lätt våga mig på. Den måste ju få i sig mineraler om inte annat.
 
Sv: Få i medicin i häst med fång?

Det var vet som sa äppelmos (alt vetemjöl och sirap) till min fånghäst. Om hästen är så känslig att den riskerar återfall på det socker det är i den lilla mängden, trodde hon att det var kört ändå. Urvattnad betfor är ju mindre ändå.
 
Sv: Få i medicin i häst med fång?

Jag blandar i spruta (med vatten) och lägger i munnen. Sedan får det (som med avmaskning) bli tvingande sväljning. Enklast och bäst.
 
Sv: Få i medicin i häst med fång?

Håller med! Ventipulmin är ju en astmamedicin, har hon plötsligt börjat hosta nu på boxvila så är det sannolikt att det är dammigt i stallet, instängd, kanske dammigt hö. Vädra och vattna höet och se om inte det hjälper!

Metacam i sig är ju jättesött, att ge ännu mer socker i form av sirup etc är inte direkt smart. Linfrökaka tycker de är gott, det är dessutom tryggt för en fånghäst. Eller några nävar uppblött lusernpellets.
 
Sv: Få i medicin i häst med fång?

Metacam kuren är slut, och jag har gjort lite ändringar i stallet (OBS, det är inte min häst det är frågan om utan min morfars. Jag lägger mig bara i) så att hon får i sig ventipulminet genom spruta. Hon får lite panik men det har blivit lite bättre!
 

Liknande trådar

Hästvård I mitten av juni i år blev pålle skodd, och blev då öm i alla tassarna, vilket han aldrig blivit förut. Ömheten var borta dagen därpå...
Svar
1
· Visningar
749
Senast: Lipica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp