Bukefalos 28 år!

Få Starta LA:5?

_carmenzita_

Trådstartare
Får man starta direkt LA:5 regionalt utan att ha ridit de lägre klasserna först? Har sökt i TR men hittar inte svaret.
 
Sv: Få Starta LA:5?

du har ju redan fått svaret, men jag tillägger att tom regional MsvA/PSG är det fritt fram att starta som man vill.
till nationell tävling däremot krävs det kvalificering (såvida man inte är junior/YR)
 
Sv: Få Starta LA:5?

du har ju redan fått svaret, men jag tillägger att tom regional MsvA/PSG är det fritt fram att starta som man vill.
till nationell tävling däremot krävs det kvalificering (såvida man inte är junior/YR)

Ja passa på för nästa år så måste man kvala till MsvA/PSG på regional nivå , och man kan bara kvala i MsvB:4 och B:5
 
Sv: Få Starta LA:5?

Fast det är ju lite underligt att även om det är på låg nivå så borde man lixom gå igenom programmen och rida dem godkänt innan man får gå vidare till nästa klass sas. Jag menar, en som aldrig startat dressyrtävling kan hoppa direkt till LA:5 och dessutom välja om programmet skall ridas på kandar eller träns???
Borde ju tillhöra utbildningstrappan men kanske är svårt att genomföra rent praktiskt då hästar säljs vidare osv.
 
Sv: Få Starta LA:5?

Fast det är ju lite underligt att även om det är på låg nivå så borde man lixom gå igenom programmen och rida dem godkänt innan man får gå vidare till nästa klass sas. Jag menar, en som aldrig startat dressyrtävling kan hoppa direkt till LA:5 och dessutom välja om programmet skall ridas på kandar eller träns???
Borde ju tillhöra utbildningstrappan men kanske är svårt att genomföra rent praktiskt då hästar säljs vidare osv.

Men varför måste man absolut tävla sig igenom utbildningstrappan? Och vad säger att utbildningstrappan passar alla hästar? :idea:
 
Sv: Få Starta LA:5?

Ja passa på för nästa år så måste man kvala till MsvA/PSG på regional nivå , och man kan bara kvala i MsvB:4 och B:5

vad om är positivt med det är väl (förutom att standarden förhoppningsvis höjs;)) är att det kanske kommer att finnas fler tillfällen att rida B4 och B5 :idea: och inte bara tråkiga B2 och B3 :mad:
 
Sv: Få Starta LA:5?

Fast det är ju lite underligt att även om det är på låg nivå så borde man lixom gå igenom programmen och rida dem godkänt innan man får gå vidare till nästa klass sas. Jag menar, en som aldrig startat dressyrtävling kan hoppa direkt till LA:5 och dessutom välja om programmet skall ridas på kandar eller träns???
Borde ju tillhöra utbildningstrappan men kanske är svårt att genomföra rent praktiskt då hästar säljs vidare osv.

Det finns ju iofs inget som säger att man måste börja tävla när man är på ex. LC-nivå.
Går hästen på LA+nivå på hemmaplan känns det kanske inte så lockande att börja i en LC el LB tex.
Här har ju tränarna en viktig uppgift i att leda sina elever rätt, och rekommendera starter i klasser som ekipagen är mogna för.

LA5 är ju trots allt ingen svindlande hög nivå, och det enda som kan hända om man startar en för svår dressyrklass är ju att man får dåliga poäng...till skillnad mot tex hoppning el ft där det handlar mer om förtroende hos hästen och dessutom rentav kan bli farligt om ekipage ställs inför uppgifter de inte klarar av.
 
Sv: Få Starta LA:5?

Måste och måste, det var mest en tanke :)
Dock är jag glad att det är OK eftersom jag funderar på att starta LA:5 och min häst har aldrig tävlat dressyr, inte jag heller, dock tränar vi på den nivån.
 
Sv: Få Starta LA:5?

Fast det är ju lite underligt att även om det är på låg nivå så borde man lixom gå igenom programmen och rida dem godkänt innan man får gå vidare till nästa klass sas. Jag menar, en som aldrig startat dressyrtävling kan hoppa direkt till LA:5 och dessutom välja om programmet skall ridas på kandar eller träns???
Borde ju tillhöra utbildningstrappan men kanske är svårt att genomföra rent praktiskt då hästar säljs vidare osv.


Fast den enda det egentligen drabbar är ju den ryttare som väljer att gå in i en för tuff klass och får dåliga poäng. Om man jämför med fälttävlan, till exempel där det faktiskt är direkt förenat med livsfara att starta en klass man inte är färdig för, känns ju inte risken för låga poäng så dramatisk.

De flesta börjar nog på en för dem rimlig nivå, o annars får man väl gå ner :).
 
Sv: Få Starta LA:5?

vad om är positivt med det är väl (förutom att standarden förhoppningsvis höjs;)) är att det kanske kommer att finnas fler tillfällen att rida B4 och B5 :idea: och inte bara tråkiga B2 och B3 :mad:

Jag håller med , det anordnas knappt några B4 och B5 överhuvudtaget ??
 
Sv: Få Starta LA:5?

nä och det är ju jättetråkigt :mad:

häromkring brukar det iofs vara dåligt med starter i B5 - kanske de som är på den nivån hellre rider Msv A om de får välja?
så av den anledningen kan jag förstå om få vill arrangera, när man istället kan få fulla klasser i B2 el B3.
Däremot B4 är ju ett riktigt roligt program - så det kan jag inte förstå varför inte fler arrangerar...
 
Sv: Få Starta LA:5?

Nu är jag iallafall anmäld till 2 st B4 och 1 st B5 inom den närmaste månaden ;)
 
Sv: Få Starta LA:5?

åh, vad avundsjuk jag blir....jag har bara hittat 1 B2, 2 B3 och 1 B4 och ev 1 B2 till att åka på närmsta månaden.
men så red jag en B4 i förrgår ju :idea:
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 846
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 293
Senast: Fiorano
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 836
Senast: Valle
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp