Bukefalos 28 år!

få travare att galoppera??

I

iingentiing

hur får jag mitt vbl sto att lättast lära sig ta galopp i paddock?
hon är 9 år och travtränad som unghäst men har aldrig blivit startad.
hon tar galopp rätt ofta efter hinder på rakt spår ibland fortsätter hon även genom hörnen men oftast inte. Detta är ända gångerna jag får galopp på henne i paddock mer än 2 galoppsprång...
hon gillar att hoppa och jag tar fördel med det genom att låta henne ta galopp efter hindret och sen försöker driva henne så mkt som möjligt men hon bryter ändå av när det börjar bli lite jobbigt att bära upp sig..
självklart får hon jättemkt beröm när hon tar galopp :)
men som sagt, hur lär jag henne galoppera i paddocken?
 
Sv: få travare att galoppera??

de låter som hon inte är stark nog för att kunna galoppera. träna studs och över bommar samt ut och klättra så du stärker musklerna.
lycka till
 
Sv: få travare att galoppera??

hon galopperar jättegjärna när vi rider ut... ja studs hade jag med tänkt men vet inte riktigt avstånden ?
 
Sv: få travare att galoppera??

det brukar vara ung 3 meter mellan studsarna, men ta gärna lite längre, kanske 3,5 då det är en travare. Har travare själv och då de är lite längre i stegen så fick vi öka från början tills han hade koll på tassarna, nu hoppar han med 3 meters mellanrum utan problem :)
 
Sv: få travare att galoppera??

okey, ska testa i morgon tror jag så kmr redogörelse på hur det gick sen :)
 
Sv: få travare att galoppera??

Kan hästen galoppera vid handen? Det är inte alltid att teknik och ork räcker till och det är lämpligt att se till att hästen fixar det utan ryttare först innan man sitter upp och begär samma sak. Hästen behöver mer balans i sig själv först...sen jobbar man mycket öppna kontra sluta för att få styr på bakdelen. Sen ber man om galopp när hästen är stark, har balans och orkar bära sig.
 
Sv: få travare att galoppera??

jo hon kan gloppera utan ryttare :P
gör lite öppna och sluta nästan varje gång jag rider...
 
Sv: få travare att galoppera??

Hästen fixar alltså att ta galopp på longerlina alt. töm? På volt? I så fall kan det ju vara ett ryttarproblem. Analysera hur du sitter och inverkar själv.
 
Sv: få travare att galoppera??

jaha, du menar så... nej det kan hon inte... :P
 
Sv: få travare att galoppera??

Ridit många travare som har kort & fin galopp men helt enkelt får ngn slags panik/prestationsångest på ridbanan.
Ett tips är att du kan börja med är att galoppera efter långsidorna, sedan vänja gradvis vid kortsidorna & så småningom fyrkantsspåret.
Många fd travare kommer inte kunna galoppera på volt, det måste man ibland acceptera.
 
Sv: få travare att galoppera??

använd dig av många halvhalter när du rider, det är en god början för att få hästen mer samlad/bärig/balanserad/lyhörd.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
3 983
Senast: Lavinia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 308
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 232
Ridning Hej! Har nyligen blivit medryttare till en 11-årig islandshäst och behöver tips. När ägaren köpte honom stod han på lösdrift och var...
Svar
8
· Visningar
1 608

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp