Bukefalos 28 år!

Få upp hund i vikt

Sv: Få upp hund i vikt

*KL*

Svarar alla;

BARF:a skulle jag helst av allt göra men tyvärr tillåter varken min fryskapacitet eller ekonomi det för tillfället. Sen har jag även en hund (rultan) som vägrar rått kött av någon anledning.

Precis som Alexandra säger är det ingen ide att bara ge mer och mer torrfoder eftersom det inte ger önskat resultat utan bara mer skit.
Nivån i detta foder är 22/12 vilket är för lite för denna dam - hon funkade bra hullmässigt på ett foder som var 30/20 men då funkade hon ju inte "slick" mässigt.
Alltså behöver hon mer protein och framförallt fett.

Visst skulle jag kunna acceptera att hon är lite tunn men om det finns någorlunda enkla sätt att öka på dessa så gör jag gärna det.

Min mening med tråden var att få lite tips på sådana produkter som jag kanske själv inte tänkt på själv och det har jag fått.
Ska försöka ge mer märgben - tyvärr har de ju inte det så ofta i affärerna - men även försöka köpa in lite annat fett kött till damen.
 
Sv: Få upp hund i vikt

Ett litet tips, hör med charken i din butik om dom tar hem märgben på beställning.
I min Ica säger man bara önskad mängd så kommer det levererat veckan efter.:)
 
Sv: Få upp hund i vikt

Det blir MYCKET billigare att köpa ben från ex lokala köttdjursuppfödare. Många som köper kött från lokala producenter vill inte ha sina ben, så dessa kan köpas av tex oss hundägare.

Själv har jag lyckats hitta en gård där jag kan köpa 12-25 kg lådor ca varannan månad. Till ett mycket lägre pris än i affären.

Kanske värt några telefonsamtal om du kan få en lite "rundare" hund till en överkomlig kostnad?

Lycka till!
/Swat
 
Sv: Få upp hund i vikt

Synd att du inte bor närmre.. Har fn 10 konsumpåsar knöfulla med ben som det är mkt kött och fett på :D
 
Sv: Få upp hund i vikt

Ah, tack för svar. Det jag inte hängde med på, var det där med proportionerna, men det låter ju logiskt det du säger.
TS, lycka till med att hitta ett sätt att få henne upp i vikt! :)
 
Sv: Få upp hund i vikt

Det är ALLTID ett vågspel att tillsätta EN detalj till ett färdigt fullfoder!

Fast tänker man så, kan man ju inte på regelbunden basis ge hundar ben, grisöron, leversnittar (som belöning ex.vis), tuggben osv. :crazy:

Mina jyckar får allt möjligt, utöver torrfodret. Märgben med massa kött och fett, diverse inälvsprodukter, kött, fett, grisöron, vanliga tuggben etc. etc. och med tanke på hur friska, fina i hullet, pälsens skick osv och livslängden så kan jag inte se att man inte ska tordas tillsätta mer animalisk fett på regelbunden basis till en tunn hund..
 
Sv: Få upp hund i vikt

Fast det du berskriver är ju inte att tillsätta - som jag skrev - en enda "detalj"!

Om man ger hunden ett fullfoder + ben, märgen, matrester, levergodis, kött osv så blir ju inte förändringen i foderstaten ensidig. Hunden får i sej lite olika näringsämnen/mineraler/spårämnen osv olika dagar.

Om du däremot ensidigt tillsätter tex. en mjölkprodukt eller - som i detta fall - rent späck, så måste man vara medveten om att det kan påverka hundens totala intag av ett visst ämne.

/Swat
 
Sv: Få upp hund i vikt

En liten uppdatering;

För ett tag sedan kände jag att jag inte längre ville ha henne "lite tunn" utan att något måste göras. Jag gav märgben men det är inte alltid sådana finns i vår affär så jag kunde inte förlita mig på det och dessutom var damen alltid hungrig trots en massa mat.

Var ju emot att byta foder trots att jag inte var helt nöjd med det jag hade delvis för jag hatar alla tillsatser och annat skit som finns i fodrena men tänkte att jag ska "give it a try".

Lusläste ingredienslistorna på alla foder hos foderbilen och bestämde mig för att prova Magnusson M&B Work. Innehåller få ingredienser och inget av ingredienserna har hon reagerat mot tidigare. Inga konstiga tillsatser för att "fylla ut" som alla amerikanska foder har.

Och se på fan. Hon har gått upp i vikt och är nu helt normalviktig - har fått glansigare päls också på köpet och hon älskar fodret. Även de andra hundarna gillar fodret och verkar må bra på det. Hanen får blandat med sitt gamla än så länge men så fort det tar slut så går jag nog över helt på Magnussons.
Jag som haft sådana fördomar om detta foder (att det innehåller mkt vete etc) måste nog ta tillbaka dom orden nu.

Hoppas bara att det fortsätter funka så här bra :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vilka är era bästa tips för att få en hund att öka i vikt? Mer mat är ju givet, men om den inte äter mer än absolut nödvändigt?
2
Svar
39
· Visningar
2 934
Senast: YorkWann
·
Hundhälsa Hej, skulle behöva lite råd och tips. Jag har en Welsh Corgi Pembroke som snart är 5 år (Bibbi) För tre veckor sedan slutade hon att äta...
Svar
2
· Visningar
1 861
Senast: Luktpion
·
Foder & Strö Har en häst som är väldigt svår att få upp i vikt och hon är heller inget matvrak. Hon är tunn och behöver få mer hull men hon tröttnar...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Senast: mackan
·
Övr. Hund Ni som har hundar i liknande storlek som jag dvs 35 cm ryggmått, 7 kg, 34 cm i manken vad har ni för klövjeväska? Jag kollar nu på...
Svar
6
· Visningar
3 148
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp