Bukefalos 28 år!

Få upp huvudet vid hoppning

dreampower

Trådstartare
Detta är ett I-landsproblem, jag vet - men ändå! Jag har ett sto som hoppats i ett halvår (fem år men har haft föl) och som är totalt avslappnad i det mesta vi gör - vilket ju förstås är superskönt! Men hon är även så avslappnad i hoppningen att hon gärna "går i form" även mot hindren, och jag undrar om någon har något bra tips på hur jag - PÅ ETT SNÄLLT SÄTT - får upp huvudet på henne. Jag vill inte hålla på och rycka. Om jag höjer handen följer hon med med huvudet, men sänker igen så snart jag sänker handen. Hon är inte otaggad på något vis utan gillar verkligen att hoppa, men det är precis som att hon tror att det är såhär man ska göra och jag skulle vilja ha tips på hur jag lär henne att ta upp huvudet
 
Hm, jag vet på mina hoppträningar så har det varit hästar som "dyker"/går i form mot hindren. Vet ridläraren säger "upp med nosen", men jag vet inte riktigt vad ryttarna gör själva för att få upp huvudet. Aldrig tänkt så mycket på det närmare faktiskt. :o

Hoppar hon likadant om du t ex löshoppar henne?
 
Lätta i handen och rid mer framåt. Hästen söker ju stödet i din hand, släpper du stödet så måste hon planera och tänka själv. och inte förlita sig på att ryttaren alltid lägger henne rätt.

Dvs släpp stödet och låt hästen sköta hoppningen :p.
 
Kan tillägga att min häst ofta gör så, blir bärig/knäpper av. Att släppa stödet och driva på så at hon hamnar framför skänklen (utan att hon ökar tempt) är det som hjälper för oss.
Har innan ridit med bromsen i på henne vilket ledde till att hon började vägra. Så att få fram henne nu och ta upp huvudet är viktigt. Man måste vara 2 för att klara av att hoppa :p. Man kan aldrig helt förlita dig på att den andra partnern sköter allt jobb ;).
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 940
Senast: lundsbo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 308
Ridning Hej! Har ett KWPN sto jag rider. Hon kan vara väldigt fin och avslappad i både skritt, trav och galopp. Men just våran "problem" ligger...
Svar
5
· Visningar
1 803
Senast: Theamade
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 350
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp