Fälttävlansnewbies

@Lavinia Har du för långt till Forkarby? Annars är det en perfekt nybörjarbana, mest plutthinder men några 90 och ett 100. :)

Ja jo tyvärr är det lite längre än jag tror vi har råd med/orkar åka. Jag har lite hälsoproblem och orkar därför inte köra själv så långt och vi måste hyra in en kompis med be-kort för att få med pållarna...

Men jag har tittat på den. Åby har ju inte direkt jättehinder heller :-).
 
Hej!
Total nybörjare som funderar på att våga sig ut på en tävling...
Har tävlat hoppning och dressyr och tränat en del terräng men inte mer. Nu när jag börjar läsa på inser jag att detta kommer bli dyrt, samtidigt som säkerheten känns väldigt viktigt.

Vad ska man ha för hjälm?!
Inser att varken min Wellington Classic eller min YR8 Sparkling egentligen är så bra fälttävlanshjälmar...

Jag hoppas att min gamla säkerhetsväst fortfarande klarar kraven annars måste det bli ett panikinköp.

Banskydd läste jag mig till i denna tråden att vanliga senskydd + boots räckte långt?

Med vänlig hälsning/ Nervös & Förvirrad :p
 
Hej!
Total nybörjare som funderar på att våga sig ut på en tävling...
Har tävlat hoppning och dressyr och tränat en del terräng men inte mer. Nu när jag börjar läsa på inser jag att detta kommer bli dyrt, samtidigt som säkerheten känns väldigt viktigt.

Vad ska man ha för hjälm?!
Inser att varken min Wellington Classic eller min YR8 Sparkling egentligen är så bra fälttävlanshjälmar...

Jag hoppas att min gamla säkerhetsväst fortfarande klarar kraven annars måste det bli ett panikinköp.

Banskydd läste jag mig till i denna tråden att vanliga senskydd + boots räckte långt?

Med vänlig hälsning/ Nervös & Förvirrad :p
TR säger såhär om hjälm och väst, så det är det du har att förhålla dig till:
4. Terrängprovet
4.1. Ridhjälm
Hjälmen, enligt moment 410.1.1, ska inte vara beklädd med strävt
material såsom sammet eller liknande. En glatt yta bör eftersträvas,
gärna att hjälmen kläs med ett tygöverdrag som glider av vid stark
påverkan (exempelvis fall där hjälmen glider längs marken).
4.2. Skyddsväst
Godkänd skyddsväst är obligatorisk. Underlåtelse att bära
skyddsväst medför uteslutning ur klassen.


Godkänd skyddsväst innebär:
Västen måste, för att användas på tävling från och med 2009, vara Level 3, CE-märkt och ha beteckningen EN 13158. (från ridsport.se)

Jag tycker gott att man kan rida med vanliga senskydd och boots :)
 
Är det jockeyhjälm som gäller bäst säkerhetsmässigt?
Jag tänker på de kontra andra "plasthjälmar" med skärm ex. Uvexx eller liknande.
Jag har en Uvex (utan skärm) men den har jag inte i terrängen längre, sedan Folksam gjorde sitt hjälmtest och Uvex fick ganska dåligt betyg.
 
Jag har en Uvex (utan skärm) men den har jag inte i terrängen längre, sedan Folksam gjorde sitt hjälmtest och Uvex fick ganska dåligt betyg.


Det var ju typiskt!
Jag har funderat att köpa en billigare uvexx att ha som vardagshjälm och helt plötsligt hade jag en anledning att göra det. Men är de dåliga känns det sådär.
 
Det var ju typiskt!
Jag har funderat att köpa en billigare uvexx att ha som vardagshjälm och helt plötsligt hade jag en anledning att göra det. Men är de dåliga känns det sådär.
Ska du ha till en vardagshjälm så tycker i alla fall jag att co är för instängda och hade valt en ventilationshjälm istället (i alla fall de jag lånat).
Men som hjälm för enbart terräng och "större risk att slå huvudet hårt" träning är de dock bra :), men för dressyr och markarbets pass i sommar värme varje dag blir de för varma. (Fast iofs.. Ska ska det vara sånna här sommrar så är det bara trevligt med en hjälm det inte kan regna in genom..)
 
Har förresten en hoppsadel igen ^_^, så får se om man vågar börja skutta över lite stockar i hagen igen på nya (inte så) vita hästen ^_^.
Idag på sadelprovningen var första gången sen september som jag hoppat högre än 30cm :D (dvs typ 50cm ;)) skithärlig Sadel och härlig häst :).
 
Jag och min lilla häst var på våran första terrängträning i söndags! var på Forkarby gård.

Han uppförde sig helt ok, stannade på ett hinder som han tyckte var märkligt men hoppade snällt resten på första försöket :) hoppade en stock på 75-80 och resten små snälla hinder! Ska försöka komma iväg rätt snart igen nu när vi äntligen är tillräckligt vuxna för att klara det skapligt
 
Senast ändrad:
Vi har varit och ridit lite terrängträning i Revinge. När fröken väl vänjer sig och inte tror att alla hinder ska äta upp henne fast man bara råkar passera dem och det är kvicksand varje gång det finns en fläck med annat underlag än gräs:eek:, så är hon inte så tokig faktiskt. Hoppade små och halvstora stockar, bank, ett upphopp och travade genom vattnet med hinder efter och hon skötte sig rätt hyfsat faktiskt. Blev lite spänd igen i slutet när vi skulle hoppa lite stockar på en del av banan där vi inte tidigare varit, men hon stannade bara på ett hinder en gång, de andra hoppade hon, även om det bara var i trav. Gjorde rundan en gång till och då i galopp, skönt ändå att spänningarna släpper fortare och fortare.

Har ett problem med henne, hon drar ofta kraftigt framåt, neråt efter hindren och jag är inte alltid snabb nog att korrigera, vill ju gärna att hon får hoppa ostört först. Hon blir rätt stark. Hur ska jag tänka här för att inte få problem med det framöver? Glömde fråga igår.
 
Har förresten en hoppsadel igen ^_^, så får se om man vågar börja skutta över lite stockar i hagen igen på nya (inte så) vita hästen ^_^.
Idag på sadelprovningen var första gången sen september som jag hoppat högre än 30cm :D (dvs typ 50cm ;)) skithärlig Sadel och härlig häst :).

Men grattis!! Berätta mera för oss sadelnördar/som haft sadelproblem :D
 
Vi har varit och ridit lite terrängträning i Revinge. När fröken väl vänjer sig och inte tror att alla hinder ska äta upp henne fast man bara råkar passera dem och det är kvicksand varje gång det finns en fläck med annat underlag än gräs:eek:, så är hon inte så tokig faktiskt. Hoppade små och halvstora stockar, bank, ett upphopp och travade genom vattnet med hinder efter och hon skötte sig rätt hyfsat faktiskt. Blev lite spänd igen i slutet när vi skulle hoppa lite stockar på en del av banan där vi inte tidigare varit, men hon stannade bara på ett hinder en gång, de andra hoppade hon, även om det bara var i trav. Gjorde rundan en gång till och då i galopp, skönt ändå att spänningarna släpper fortare och fortare.

Har ett problem med henne, hon drar ofta kraftigt framåt, neråt efter hindren och jag är inte alltid snabb nog att korrigera, vill ju gärna att hon får hoppa ostört först. Hon blir rätt stark. Hur ska jag tänka här för att inte få problem med det framöver? Glömde fråga igår.
Det är möjligen inte så att du drar i henne i landningen? Man ska ju inte följa med riktigt så mycket över hinder som i banhoppning o då kanske det blir att du håller lite hårdare i tygeln än hon är van vid? Drar hon ned huvudet för att bocka? Om inte är det ju bara att lätta lite i handen när du har landat o låta henne galoppera på.
 
Det är möjligen inte så att du drar i henne i landningen? Man ska ju inte följa med riktigt så mycket över hinder som i banhoppning o då kanske det blir att du håller lite hårdare i tygeln än hon är van vid? Drar hon ned huvudet för att bocka? Om inte är det ju bara att lätta lite i handen när du har landat o låta henne galoppera på.
Hon är inte van vid att hoppa öht. :D Håller på att hoppa in henne så smått, har bara hoppat enstaka banhoppningshinder, vid max 10 tillfällen. Varit i Revinge m chefen en gång tidigare och hoppat stockarna som finns vid Vombsjön vid några olika tillfällen. :)
5-åring, men bara riden i år. Hon har dessutom vuxit en del sedan jag köpte henne i feb, så jag tog det lugnt med henne i början och sedan var hon förkyld i ca 3 v efter påsk. Har ingen brådska, det får ta den tid det tar.
Jag funderade mest över om jag låter henne befästa en ovana, för det känns ju dumt.:p Hon har inte bockat hittills, men det känns som om jag skulle vara åt råttorna om hon skulle göra det med huvudet där nere. :eek: Risken att hon slänger sig för att hon blir rädd för ngt är isf mkt större. Sen tänker jag oxå att i banhoppningen kommer ju hindren tätare och då kan man inte springa omkring med huvudet nere mot marken, typ.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
33
· Visningar
1 730
Senast: tuaphua
·
Mat Jag tar inte i den drycken med tång så behöver lite assistans i julklappsköpet :D 150-200 kr ungefär. Trodde det stavades whiskey...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 955
Senast: _Elly_
·
Fritid Bokade flygbiljetter till Kenya via KLM:s hemsida häromdagen. Min resekompis har en accent både i sitt för och efternamn, men bokningen...
Svar
9
· Visningar
587
Senast: gulakatten
·
Samhälle Så var det dags för sommartid i natt. Det har varit en del diskussioner om att slopa sommartid, vad tycker Buke? Själv är jag nog ganska...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 069
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp