MJLee

Trådstartare
Så var det dags för sommartid i natt. Det har varit en del diskussioner om att slopa sommartid, vad tycker Buke? Själv är jag nog ganska likgiltig. Det enda som egentligen inverkar är att köksklockan går fel och får göra det i sex månader tills den blir rätt igen. Den knappa minut det tar att dra fram en pall, ställa sig på den, ta ner klockan, skruva fram den en timme och hänga upp klockan igen är en oöverstiglig ansträngning.
 
Så var det dags för sommartid i natt. Det har varit en del diskussioner om att slopa sommartid, vad tycker Buke? Själv är jag nog ganska likgiltig. Det enda som egentligen inverkar är att köksklockan går fel och får göra det i sex månader tills den blir rätt igen. Den knappa minut det tar att dra fram en pall, ställa sig på den, ta ner klockan, skruva fram den en timme och hänga upp klockan igen är en oöverstiglig ansträngning.
Åh nej, är det inatt? Då blir det ingen sömn med andra ord. Jag vågar adrig riiiktigt lita på att allt ställer om sig, så jag paranoidslumrar hela natten.
Jag önskar att vi skippar skiten, om det sedan blir sommar eller vintertid spelar ingen roll bara det är samma hela året.
 
För min del spelar det ingen roll. Däremot vill jag vara tydlig med att om vi ska ha enbart en tid så är det givetvis normaltiden.
Den här natten jobbar jag så det blir bara ett tolvtimmarspass :banana:
Brukar normalt sett ha oflyt. Jobba natt när vi går till normaltid och jobba dag när det blir sommartid.
 
Jag påverkas noll och inget av att ställa om klockan en timme. Jag brukar tycka att det är rätt så skönt när vi ställer om till sommartid på våren, enbart pga ljuset.
Vet de som hävdar att de mår fysiskt dåligt i flera veckor av det - men samma personer reser (till andra tidszoner) flera gånger per år utan problem :confused: .
Men ja, på det hela taget är jag nog rätt likgiltig.
 
Jag vill ha normaltid. Stiger upp så tidigt ändå och min kropp vänjer sig aldrig riktigt vid att gå upp strax efter fyra normaltid. Jobbar dessutom som gymnasielärare och mycket forskning tyder på att tonåringar har ännu svårare för att stiga upp tidigt och det finns en hel del diskussioner om att skolan bör börja senare än vad den gör nu. Att då ställa om klockan inför värsta provracet så här inför terminsslut och betygssättning känns minst sagt kontraproduktivt. Kvällarna börjar ändå bli så ljusa nu att det inte spelar någon större roll med en timme längre ljust efter jobbet.
 
Jag påverkas noll och inget av att ställa om klockan en timme. Jag brukar tycka att det är rätt så skönt när vi ställer om till sommartid på våren, enbart pga ljuset.
Vet de som hävdar att de mår fysiskt dåligt i flera veckor av det - men samma personer reser (till andra tidszoner) flera gånger per år utan problem :confused: .
Men ja, på det hela taget är jag nog rätt likgiltig.

Det är inte konstigt alls eftersom att kroppens inre klocka ställer in sig efter när solen står som högst på himlen, det stämmer ju när man åker till en annan tidszon. OM man däremot ändrar klockan här så är ju solen som högst vid fel tid.

Däremot kan man ju se att länder som Spanien, som har fel tid om man jämför med soltiden. De har anpassat sig på det sättet att de i allmänhet börjar jobba senare (klocktid) och äter middag senare än de flesta andra länder.
 
Enligt Icas almanacka skulle vi ställa om klockan förra söndagen så här är kökskklockan redan omställd 🙈 Jag gillar sommartid, men blir ändå sjukt trött i några dagar vid omställningen.
 
Åh nej, är det inatt? Då blir det ingen sömn med andra ord. Jag vågar adrig riiiktigt lita på att allt ställer om sig, så jag paranoidslumrar hela natten.
Jag önskar att vi skippar skiten, om det sedan blir sommar eller vintertid spelar ingen roll bara det är samma hela året.

Japp så blev det för mig, jättekul när väckarn ringer för jobb-pass 🙈.

Tycker sommartid/vintertid är skitkonstigt. Låt klockan vara. Det är ju ändå mörkt hela vintern och ljust hela sommaren 😂.
 
Blä... Gillar inte sommartidsomställningen. Varför göra en redan ljus årstid ÄNNU ljusare... :confused:

Ljusare blir det ju inte för att vi ställer om klockan…

Ljuset fördelas bara en timme förskjutet i förhållande till klockan. Naturen märker ingenting av vad vi människor håller på med och om människor bara slutar att vara så besatta av den mänskliga konstruktion vi kallar TID skulle detta vara en ickefråga.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 675
Senast: Madalitso
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 938
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 154
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 923
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp