Fälttävlansnewbies

En till riktig nybörjarfråga. Lättridning eller ej, vad är vanligast att folk väljer? :confused: :o

I dressyren alltså :p
 
En till riktig nybörjarfråga. Lättridning eller ej, vad är vanligast att folk väljer? :confused: :o

I dressyren alltså :p
De flesta sitter ner, men senast jag skrev åt dressyrdomare var det en tre-fyra stycken som red lätt. Den domaren kommenterade att det är bättre att folk rider lätt och det blir bra, än att de tvingar sig att sitta ner.
 
En till riktig nybörjarfråga. Lättridning eller ej, vad är vanligast att folk väljer? :confused: :o

I dressyren alltså :p

Man väljer det som känns bäst för dig och din häst. :) På mina ston som lätt spänner till sig på tävling brukar jag rida lätt om jag kan. Valacken gick däremot bättre om jag satt ner i traven.
 
De flesta sitter ner, men senast jag skrev åt dressyrdomare var det en tre-fyra stycken som red lätt. Den domaren kommenterade att det är bättre att folk rider lätt och det blir bra, än att de tvingar sig att sitta ner.

Man väljer det som känns bäst för dig och din häst. :) På mina ston som lätt spänner till sig på tävling brukar jag rida lätt om jag kan. Valacken gick däremot bättre om jag satt ner i traven.


Jag sitter nog gärna ned, men rider alla andra lätt så faller jag nog för grupptrycket och gör det också. Men det låter ju som att det vanliga är att sitta ned :)

Men att möjligheten finns att rida lätt är ju fantastiskt! Framförallt när man har unghäst!
 
Hon räddade nyss min dag :laugh:

Det går verkligen jättebra för mig och Tiger. Han är superstörd över något men var frisk på åb hos vet idag :confused: Det är då man ringer Anna och helt plötsligt känner man sig inte helt handfallen och som att världen ska gå under längre :love:

Själv håller jag på med projekt rida-hästen-halt, inte heller så muntert. :meh:
 
Hmm! Nu får du berätta. Eller det känns bara inte bra?

Jag har alltid haft lite extra koll på Ariels haser. När hon gick tuffaste passen (distansträning) märktes det att hon blev gallig när det blev för hårt (tex fyra dagar i rad på hård grusväg/asfalt) och då lärde jag mig att hon bara fick gå tufft varannan dag.

Senaste halvåret har hon gått på halvfart, om ens det. Ändå är hennes haser sämre nu än när fysioterapeuten kollade henne i januari. Så antingen är det nåt skräp där, eller så rör hon sig för lite i hagen numera, eller så är det värmen.

Så nu har vi snäppet upp träningen, fortfarande tufft varannat pass, men mängd och låg intensitet vartannat pass. Dvs förut reds hon 2-3 ggr/vecka galopp/hoppning/dressyr och vila resten. Nu istället för vila lägger jag in uteritt med Ricky (dvs mest skritt och lite lugn trav 25-35 min) eller ren skritt 20-60 min.

Om ett par veckor ska vi kolla igen och då bör vi se resultat. Antingen att gallorna gått ned eller att hon blivit halt. :meh:

Jag masserar benen 2 ggr/dag samt har på liniment på haserna varje kväll. Tycker att det blivit bättre, men jag är jäkligt dålig på sånt där också. :o
 
Hepp.

På fredag är det dags igen. Ny träning på Åby, denna gång för Uffe Johansson. Ska bli grymt kul att rida för honom igen, tycker han har ett så härligt pedagogiskt sätt och verkligen lyckas stärka både häst och ryttares självförtroende. Ser så fram emot det!

/Lavinia
 
Rapport!

Japp, Uffe is THE SHIT!
Jag hoppade högre än jag trodde jag vågade :-).
Sambons häst, som mer eller mindre dömdes ut som terränghäst förra träningen, hoppade alla hinder vi pekade på - med hjälp av Uffe och hans strålande instruktioner. Vi lärde oss massor och är fulla av självförtroende både människor och hästar.

/Lavinia, så himla glad!
 
Rapport!

Japp, Uffe is THE SHIT!
Jag hoppade högre än jag trodde jag vågade :-).
Sambons häst, som mer eller mindre dömdes ut som terränghäst förra träningen, hoppade alla hinder vi pekade på - med hjälp av Uffe och hans strålande instruktioner. Vi lärde oss massor och är fulla av självförtroende både människor och hästar.

/Lavinia, så himla glad!

Så himla härligt!

Jag vill också träna för Uffe nån gång... Men just nu får jag snällt hålla mig hemma och spara pengar. ;)
 
Rapport!

Japp, Uffe is THE SHIT!
Jag hoppade högre än jag trodde jag vågade :-).
Sambons häst, som mer eller mindre dömdes ut som terränghäst förra träningen, hoppade alla hinder vi pekade på - med hjälp av Uffe och hans strålande instruktioner. Vi lärde oss massor och är fulla av självförtroende både människor och hästar.

/Lavinia, så himla glad!

Jag tycker Uffe är jättebra både i terrängen men även för banhoppning. Hans övningar ger hästarna självförtroende och han får svåra saker att bli lätt. Sen har han min typ av humor också ;) :)
 
Jag vet, han är HELT UNDERBAR!!!

(Ja ok, jag har en liten crush på honom bara för att han är så himla bra på att bygga självförtroende).

Vi svävar fortfarande runt på moln (och hästarna är fortfarande helt slut och undrar vad 17 som hände egentligen :-) )

/L
Jag tycker Uffe är jättebra både i terrängen men även för banhoppning. Hans övningar ger hästarna självförtroende och han får svåra saker att bli lätt. Sen har han min typ av humor också ;) :)
 
Nu är jag bokad på tvådagarskurs i bebis-terräng med Lilla Hästen. Vi ska ta det väldigt försiktigt (för han har inte hoppat särskilt mycket alls de fyra sista åren) och jag siktar inte på att någonsin komma upp på "riktiga" höjder med honom men vi kan kanske skutta 50-60-cm-hinder och vara glada. Bara att åka bort och göra något (och göra något annat än dressyr...) ser jag fram emot.
 
20229914_10157419566688647_1998408677847663216_o.jpg
20229799_10157419566418647_6308808321558660673_o.jpg
20121251_10157419566888647_643520248064100499_o.jpg

Igår var vi på Åby, otäckt tyckte hästen, men hoppade allt jag siktade på efter lite övertalning. Vi behöver miljöträning i massor!
 

Liknande trådar

Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
2 295
Mat Jag tar inte i den drycken med tång så behöver lite assistans i julklappsköpet :D 150-200 kr ungefär. Trodde det stavades whiskey...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 960
Senast: _Elly_
·
Fritid Bokade flygbiljetter till Kenya via KLM:s hemsida häromdagen. Min resekompis har en accent både i sitt för och efternamn, men bokningen...
Svar
9
· Visningar
592
Senast: gulakatten
·
Samhälle Så var det dags för sommartid i natt. Det har varit en del diskussioner om att slopa sommartid, vad tycker Buke? Själv är jag nog ganska...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 092
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp