Bukefalos 28 år!

Färddator vs. verkligheten

Magiana

Trådstartare
Jag hämtade min nya bil igår och för första gången i mitt liv har jag en färddator i bilen som bl.a. visar bensinförbrukningen. Enligt säljaren skulle bilen dra cirka 0.7 på landsväg. Enligt färddatorn i bilen drog den 0.63 då jag körde hem den. Det var ju en positiv överraskning.

Hur väl stämmer detta med verklig förbrukning? Bör jag komma ner på jorden igen?
 
Jag hämtade min nya bil igår och för första gången i mitt liv har jag en färddator i bilen som bl.a. visar bensinförbrukningen. Enligt säljaren skulle bilen dra cirka 0.7 på landsväg. Enligt färddatorn i bilen drog den 0.63 då jag körde hem den. Det var ju en positiv överraskning.

Hur väl stämmer detta med verklig förbrukning? Bör jag komma ner på jorden igen?
Jag skulle säga att 0,7 är genomsnittet men kör man ecodriving så kan man komma ner lägre. Sen beror det även på vägarna och liknande.
 
Min färddators bensinförbrukning är lite missvisande och glädjevisande, brukar lägga på lite för att det ska stämma med verkligheten.
Gammal bil dock, så jag skyller på åldern på bilen. :)
 
Siffrorna på panelen ändrades under körningen, framförallt i början då de svängde ganska mycket, men stabiliserades sedan till att pendla mellan 0.62 och 0.64 men mest låg det på 0.63. Det låg där även då jag passerade mindre orter och var tvungen att ta mig genom korsningar, rondeller och sånt. Jag gissar att det var ett genomsnitt som uppstod fr.o.m. att jag nollställde trippmätarens två lägen då jag stannade i Hedemora. Sen var det 11 mil landsväg (mest) hela vägen hem med hastigheter mellan 70-110.
 
Min färddators bensinförbrukning är lite missvisande och glädjevisande, brukar lägga på lite för att det ska stämma med verkligheten.
Gammal bil dock, så jag skyller på åldern på bilen. :)

Hur gammal? Min är en 05a.

Jag har med min tidigare bil mätt sträcka och sedan räknat ut förbrukningen vid tankningen. Jag kommer göra så nu med för att kolla verkligheten.
 
Hur gammal? Min är en 05a.

Jag har med min tidigare bil mätt sträcka och sedan räknat ut förbrukningen vid tankningen. Jag kommer göra så nu med för att kolla verkligheten.
Vi har en rätt ny bil och den räknar ju själv, men jag tror att dem flesta är lite av glädjemätare. Vi brukar ha igång trippen och sen dela liter antalet som vi får tanka vid tom tank med trippen så får man ut det rätt så exakt. Men med den nya bilen så diffar det bara väldigt lite.
 
Det är ju en ny bil i min värld. :p Min är 97:a.

Haha, jag vet inte riktigt var jag själv drar gränsen mellan en ny och en gammal bil. Min gammelbil är en -96a så där finns inte en tillstymmelse till färddator. Jag vet inte när färddatorer infördes i bilarna.
 
Skulle säga att det beror helt på hur du kör. Är det massa korta sträckor med start och stopp, typ citykörning så drar bilen betydligt mer än om det är längre sträcka på landsväg där man bara puttrar på :) Fast det visste du kanske redan. Jag blev bara så fascinerad när jag fick ut typ 10mil mer på en tank när jag flyttade ut från centrum :o
 
Skulle säga att det beror helt på hur du kör. Är det massa korta sträckor med start och stopp, typ citykörning så drar bilen betydligt mer än om det är längre sträcka på landsväg där man bara puttrar på :) Fast det visste du kanske redan. Jag blev bara så fascinerad när jag fick ut typ 10mil mer på en tank när jag flyttade ut från centrum :o

Jo, det visste jag ju. Bränsleförbrukningen brukar ju anges antingen som landsvägskörning, blandad körning eller stadskörning och säljaren sa att den drog 0.7 på landsvägen.

Nu kollade jag emellertid vad som stod på transportstyrelsens hemsida, och där står det 0.63 för landsvägskörning. Jag har ju kollat på så många bilar den senaste månaden att jag inte hade koll på fabriksuppgifterna denna (mer än att den låg bra till). Den verkliga förbrukningen brukar sällan heller stämma så jag hade inte lagt siffrorna på minnet. Jag får väl se hur det ser ut sedan när jag tankat några gånger och räknat manuellt.
 
Haha, jag vet inte riktigt var jag själv drar gränsen mellan en ny och en gammal bil. Min gammelbil är en -96a så där finns inte en tillstymmelse till färddator. Jag vet inte när färddatorer infördes i bilarna.

Hade en Volvo S40 -96 som hade stora färddator i sig och den stämde rätt bra med verkligheten när jag jämförde förbrukningen.

Så även äldre bilar har färddator.
 
Jag lånar tråden. Vad mer än körningen kan påverka förbrukningen? Min bil ska dra 0,53 vid blandad körning. Fram till i somras så drog den dock betydligt mer, ca. 0,6 och vintertid hela 0,67. Men efter att ha varit på service och bland annat uppdaterat mjukvaran så rasade förbrukningen och nu är den nere i 0,52 (95% motorväg, stadskörning och bilköer), vilket också verkar stämma överens med det faktum att jag kommer längre på en tank än tidigare. Kan en uppdatering av mjukvaran verkligen påverka förbrukningen så pass mycket? Jag minns inte exakt vad uppdateringen gällde, men det handlade om någon slags utebliven filtervarning som hade åtgärdats.
 
Jag lånar tråden. Vad mer än körningen kan påverka förbrukningen? Min bil ska dra 0,53 vid blandad körning. Fram till i somras så drog den dock betydligt mer, ca. 0,6 och vintertid hela 0,67. Men efter att ha varit på service och bland annat uppdaterat mjukvaran så rasade förbrukningen och nu är den nere i 0,52 (95% motorväg, stadskörning och bilköer), vilket också verkar stämma överens med det faktum att jag kommer längre på en tank än tidigare. Kan en uppdatering av mjukvaran verkligen påverka förbrukningen så pass mycket? Jag minns inte exakt vad uppdateringen gällde, men det handlade om någon slags utebliven filtervarning som hade åtgärdats.
Självklart påverkar bilens skicka förbrukningen!

Om man t.ex har ett bromsok som kärvar lite så bromsar det lite längre än foten på pedalen. Så medan man gasar så ligger bromsen i fortfarande.
Taskigt inställt, eller skit i systemen kan också göra att det går åt mer bränsle. Etc.

Nyservad bil som drar mindre är mao helt logiskt i min värld :)
 
Jag hämtade min nya bil igår och för första gången i mitt liv har jag en färddator i bilen som bl.a. visar bensinförbrukningen. Enligt säljaren skulle bilen dra cirka 0.7 på landsväg. Enligt färddatorn i bilen drog den 0.63 då jag körde hem den. Det var ju en positiv överraskning.

Hur väl stämmer detta med verklig förbrukning? Bör jag komma ner på jorden igen?
Verklighet och karta...

Vad bilen förväntas dra står i böcker och på nätet.
Vad den i verkligheten drar ser du på färddatorn.

Kommer du under förväntad förbrukning är du bara att gratulera. Både till körsätt och bil.
 
Jag lånar tråden. Vad mer än körningen kan påverka förbrukningen? Min bil ska dra 0,53 vid blandad körning. Fram till i somras så drog den dock betydligt mer, ca. 0,6 och vintertid hela 0,67. Men efter att ha varit på service och bland annat uppdaterat mjukvaran så rasade förbrukningen och nu är den nere i 0,52 (95% motorväg, stadskörning och bilköer), vilket också verkar stämma överens med det faktum att jag kommer längre på en tank än tidigare. Kan en uppdatering av mjukvaran verkligen påverka förbrukningen så pass mycket? Jag minns inte exakt vad uppdateringen gällde, men det handlade om någon slags utebliven filtervarning som hade åtgärdats.

Förutom det som @tanten säger ovan påverkar också trycket i däcken förbrukningen. Lite luft - mer soppa. Å andra sidan vill man naturligtvis inte ha dem för hårt pumpade heller, för väghållningens och däckets skull.
 
Självklart påverkar bilens skicka förbrukningen!

Om man t.ex har ett bromsok som kärvar lite så bromsar det lite längre än foten på pedalen. Så medan man gasar så ligger bromsen i fortfarande.
Taskigt inställt, eller skit i systemen kan också göra att det går åt mer bränsle. Etc.

Nyservad bil som drar mindre är mao helt logiskt i min värld :)

Ja, naturligtvis är det så. Fast bilen var helt nyservad även när vi köpte den för knappt ett år sedan. :) Det enda som gjordes i somras var att de kollade AC:n som vi tyckte fungerade dåligt. Det var dock inget fel på den. I övrigt var det bara den nödvändiga programvaruuppdateringen.
 
Ja, naturligtvis är det så. Fast bilen var helt nyservad även när vi köpte den för knappt ett år sedan. :) Det enda som gjordes i somras var att de kollade AC:n som vi tyckte fungerade dåligt. Det var dock inget fel på den. I övrigt var det bara den nödvändiga programvaruuppdateringen.

Datorn styr ju bränsleblandningen och får den fel värden kan den göra blandningen tjockare eller tunnare med ändrad förbrukning.
 
Verklighet och karta...

Vad bilen förväntas dra står i böcker och på nätet.
Vad den i verkligheten drar ser du på färddatorn.

Kommer du under förväntad förbrukning är du bara att gratulera. Både till körsätt och bil.

Jag hade missat att kolla fabriksuppgifterna så noga och gick på säljarens uppgift. Men nu när jag kollade så stod det på trafikverkets sida att den skulle dra 0.63 vid landsvägskörning. Jag har ju tittat förut men eftersom siffrorna inte är att lita på tänkte jag bara att den nog hur som helst är okej i förbrukningen.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 678
Senast: Och_Aye
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 152
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 281
Senast: Liten
·
Relationer Som några av er säkert vet så har jag inte haft den bästa erfarenheten av killar. Nu har jag dock träffat två stycken och mitt huvud är...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 631
Senast: melen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp