Bukefalos 28 år!

Färddator vs. verkligheten

Ja, naturligtvis är det så. Fast bilen var helt nyservad även när vi köpte den för knappt ett år sedan. :) Det enda som gjordes i somras var att de kollade AC:n som vi tyckte fungerade dåligt. Det var dock inget fel på den. I övrigt var det bara den nödvändiga programvaruuppdateringen.
Mycket hinner hända på ett år. Ni kör antagligen inte likadant som förra ägaren? Saker slits och kanske byttes eller rengjordes något som inte fixades vid förra servicen?
 
Mycket hinner hända på ett år. Ni kör antagligen inte likadant som förra ägaren? Saker slits och kanske byttes eller rengjordes något som inte fixades vid förra servicen?

Jag tror @lil-sis kommer med den rimligaste förklaringen. Som jag skrev gjordes ingen annan åtgärd på bilen annat än programvaruuppdateringen. Bilen var återkallad till följd av programvarufelet. I övrigt kollade de bara om AC:n funkade som den skulle. Det förstnämnda var orsaken varför bilen åkte till verkstaden och det andra passade vi på att kolla upp när den ändå var där. Hade de börjat göra andra grejer med bilen så borde de nog ha sagt något kan jag tycka.

När vi köpte bilen i oktober låg snittförbrukningen på 0,62. Under vintern med kallstarter och vinterdäck så gick den upp till 0,67. I april började jag köra mer långa sträckor och förbrukningen sjönk till 0,58-0,59 där den stadigt låg kvar. I början av augusti gjordes programvaruuppdateringen och direkt efter det körde vi upp till Jämtlandsfjällen. Vi märkte direkt att förbrukningen gick ner, vilket vi först trodde berodde på att det var så pass mycket landsväg. Men när snittförbrukningen fortsatte sjunka trots att vi körde i svag uppförsbacke så blev vi säkra på att något hade "hänt" bilen. Väl hemma igen efter 140 mil så hade förbrukningen gått ner till 5,5. Efter det så har den under drygt en månads tid fortsatt sjunka och är nu nere på 5,3. Jag har inte ändrat mitt sätt att köra, vi har samma däcktryck och jag kör (undantaget fjällresan) samma vanliga sträckor som innan.
 
På landsvägskörning ska min dra ca 0,45 och det gör den. Kör jag däremot på t ex E18, vilket jag gör varje dag så hamnar den på 0,6-0,7. Men det räknas väl inte heller som landsväg. Det stämmer bra både med färddator och om jag räknar ut hur mycket den dragit mellan tankningarna.
 
På mina har färddatorn stämt väldigt bra, när det är tid att tanka. Jag nollar trippen och slår sedan ut antal liter på antal mil sedan jag tankade sist. Det har varit bilar från årsmodell 1992 och framåt.
 
  • Gilla
Reactions: kol
Haha, jag vet inte riktigt var jag själv drar gränsen mellan en ny och en gammal bil. Min gammelbil är en -96a så där finns inte en tillstymmelse till färddator. Jag vet inte när färddatorer infördes i bilarna.
Det böjade väl dyka upp där någonstans? 97-98 tror jag.
Fanns säkert i någon enstaka innan.
Men i det fanns ju knappast i alla bilar direkt.
 
Jag lånar tråden. Vad mer än körningen kan påverka förbrukningen? Min bil ska dra 0,53 vid blandad körning. Fram till i somras så drog den dock betydligt mer, ca. 0,6 och vintertid hela 0,67. Men efter att ha varit på service och bland annat uppdaterat mjukvaran så rasade förbrukningen och nu är den nere i 0,52 (95% motorväg, stadskörning och bilköer), vilket också verkar stämma överens med det faktum att jag kommer längre på en tank än tidigare. Kan en uppdatering av mjukvaran verkligen påverka förbrukningen så pass mycket? Jag minns inte exakt vad uppdateringen gällde, men det handlade om någon slags utebliven filtervarning som hade åtgärdats.

Jag tror @lil-sis kommer med den rimligaste förklaringen. Som jag skrev gjordes ingen annan åtgärd på bilen annat än programvaruuppdateringen. Bilen var återkallad till följd av programvarufelet. I övrigt kollade de bara om AC:n funkade som den skulle. Det förstnämnda var orsaken varför bilen åkte till verkstaden och det andra passade vi på att kolla upp när den ändå var där. Hade de börjat göra andra grejer med bilen så borde de nog ha sagt något kan jag tycka.

När vi köpte bilen i oktober låg snittförbrukningen på 0,62. Under vintern med kallstarter och vinterdäck så gick den upp till 0,67. I april började jag köra mer långa sträckor och förbrukningen sjönk till 0,58-0,59 där den stadigt låg kvar. I början av augusti gjordes programvaruuppdateringen och direkt efter det körde vi upp till Jämtlandsfjällen. Vi märkte direkt att förbrukningen gick ner, vilket vi först trodde berodde på att det var så pass mycket landsväg. Men när snittförbrukningen fortsatte sjunka trots att vi körde i svag uppförsbacke så blev vi säkra på att något hade "hänt" bilen. Väl hemma igen efter 140 mil så hade förbrukningen gått ner till 0,55. Efter det så har den under drygt en månads tid fortsatt sjunka och är nu nere på 0,52. Jag har inte ändrat mitt sätt att köra, vi har samma däcktryck och jag kör (undantaget fjällresan) samma vanliga sträckor som innan.


Som jag skrev i ovan citerade inlägg så började ju förbrukningen sjunka efter att bilen hade varit inne på service i slutet av juli. För tre veckor sedan började dock bilbatteriet att krångla och en morgon så ville inte bilen starta utan den fick kablas igång, varför färddatorn nollställdes. Efter nollställningen så visade bilen en ännu lägre förbrukning och låg efter ca. 25 körda mil på 0,48 l/mil. Inget konstigt tänkte jag eftersom merparten var på motorväg och landsväg.

Hur som helst, i fredags var jag inne med bilen på verkstan för att kolla upp batteriet samt göra en felsökning på glödstiften. Batteriet visade sig i fredags ha en trasig cell, så jag fick ett nytt batteri. Nu drar bilen återigen 0,58 l/mil. :confused:

Hur ska jag tolka detta? Kan det ha varit så att färddatorn visat fel ända sedan i somras på grund av dåligt batteri och att den trots allt har dragit ca. 0,58 l/mil hela tiden?
 
Oj. Det var tidigt. Vår Volvo från 95 hade inte. Men den jag har nu från 98 har. Men alla V70 har väl tror jag? De innan var 945..
Vi har en 95:a hemma med färddator, en T-gul (volvo 850). Sen har jag en 07:a utan färddator, men det är en liten billighetsbil så det är förståeligt. :p
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 678
Senast: Och_Aye
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 152
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 281
Senast: Liten
·
Relationer Som några av er säkert vet så har jag inte haft den bästa erfarenheten av killar. Nu har jag dock träffat två stycken och mitt huvud är...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 631
Senast: melen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp