Färg på väggarna i rum som vetter åt norr...

cherie

Trådstartare
Nu börjar bli dags för mig och sambon att måla om sovrummet i vår nya lägenhet.

Nu när vi börjar kika på färger så får jag grotesk beslutsångest. Rummet är kritvitt med en svart fondvägg, och dörr- och fönsterkarmar samt lister är lite grådassig vit (blir ännu mer grådassigt mot de kritvita väggarna). Därför vill jag måla i någon färg som inte gör att listerna ser så dassiga ut. Rummet ligger åt norr, något som jag förstått man bör ha i åtanke när man väljer färg (men på vilket sätt, det vet jag inte). Möblerna består främst att IKEA-vita sådana, så de är ganska varmt vita.

Behöver lite input på om det är något särskilt jag bör tänka på när jag väljer färg. Endast ljusa färger för att det går mot norr? Varma eller kalla färger? Osv. Kanske till och med finns nyanser som passar bäst - i sovrum eller norrliggande rum i allmänhet.

Hjälp :cry: Det är inget kul att piffa upp nya lägenheten när jag inte har någon som helst aning om HUR! Det är en hyreslägenhet så det blir svårt för mig att provmåla massor, kan möjligtvis köpa en provfärg men de är ganska dyra så kan inte köpa flera stycken...
 
Sv: Färg på väggarna i rum som vetter åt norr...

Tänk sovrum och en vilsam färg du gillar. Själv köpte jag en underbar blå och målade mitt sovrum i. Sovrum är till för avkoppling. :idea:
 
Sv: Färg på väggarna i rum som vetter åt norr...

Jag har varit lite inne på en blåaktig (ljus) nyans, men efter att ha läst på så kan det upplevas väldigt "rått" i ett norr-rum då det i sig självt har ett ganska "blått" ljust. Och det där råa upplever jag redan, jag trivs verkligen inte i vårt sovrum då det är så ruggigt, stelt och ja... rått. Just för att det redan nu är en riktigt kall vit färg därinne.

Så nu är jag inne på att måla väggarna i en ganska färgstark röd/rosa-ton, men är rädd att det istället blir för mörkt och rött anses väl dessutom vara en aktivitetsfärg (jag är ganska känslig för intryck när jag ska vila tror jag).

Fy, så svårt detta är!
 
Sv: Färg på väggarna i rum som vetter åt norr...

Vi har också ett sovrum med vita väggar och vita möbler i (typ) norrläge. Vi har målat en gråblå fondvägg. Hos vår färgaffär heter nyansen regnmolnsblå. Den är snarlik Jotuns "gustaviansk blå" (det var den jag letade efter när jag hittade den vi valde). Om du googlar hittar du bilder. Vi har dessutom satt nya vita golvsocklar och slipat och målat om dörrfodret i samma vita färg. De vita väggarna är stockholmsvita/kalkvita och golvet är ett mörkbrunt parkettgolv.
 
Sv: Färg på väggarna i rum som vetter åt norr...

Ljust grå tror jag skulle bli väldigt fint till de vita möblerna men det förutsätter nästan att ni drar ett lager vitfärg på de dassig listerna. Bör göras oavsett tapetfärg.
 
Sv: Färg på väggarna i rum som vetter åt norr...

Det lät väldigt fint måste jag säga. Vi har tyvärr ingen given fondvägg och att måla hela rummet i den färgen blir nog lite svårt tror jag. Vilken typ av vit är Stockholmsvitt?

Sar, min första tanke var faktiskt ljusgrått men jag har haft svårt att välja nyans just på grund av att det ligger mot norr (vissa gråa nyanser kan tydligen uppfattas antingen blåa eller gröna då?). Dessutom vet jag inte hur jag skulle måla listerna vita, och om jag ens får det. Dörren och fönstret är samma "dassiga" färg så det lär se konstigt ut om jag målar det runt omkring tänker jag... Och utan de vita listerna så lär allt bara kännas grått och tråkigt tänker jag mig.
 
Sv: Färg på väggarna i rum som vetter åt norr...

Såhär ser det ut:

fonster.jpg


Som ni ser är själva fönstret i samma dassiga färg.
 
Sv: Färg på väggarna i rum som vetter åt norr...

Vi gjorde väggen vid sängens huvudända till fondvägg. Jag är inte så förtjust i fondväggar annars men det blev väldigt bra. Stockholmsvit är vit med en svag gul brytning. NCS-kod S0502-Y. Det ser ut som att era väggar är vita utan brytning och jag skulle nog satsa på att måla om dem i vitt med en brytning (eller en helt annan färg) för att minska intrycket av att snickerierna går mot grått.
 
Sv: Färg på väggarna i rum som vetter åt norr...

Jag målade mitt sovrum i vitt som är brutet med gult, och med denna tapet på två väggar (brett sovrum, i ett smalare hade jag bara tagit det på en vägg):
BW811752mimou.jpg

Det är en väldigt varm tapet med brons och fuchsia-rosa som gör hela rummet varmt. Nu är väl just den ute ur lagrena, och inte så billig, men nånting som går åt det hållet går ju att hitta. Dominerar inte rummet med mycket färg, men gör en glad.
 
Sv: Färg på väggarna i rum som vetter åt norr...

Alla färger finns ju i varma eller kalla toner, jag själv skulle välja varma toner.

Om du går till en bra färgaffär och säger att du vill ha en varm grå färg att måla ditt sovrum i norrläge med så ska de kunna ta fram en som passar.
Det är liksom deras jobb att ha koll på sånt ;)

Jag skulle nog kunna tänka mig både en varm sandfärg, lindblomsgrönt, duvblå..
 
Sv: Färg på väggarna i rum som vetter åt norr...

Delvis KL

Tack för alla svar :) Vad snälla ni är som ger tips.

Jag har åtminstone bestämt mig för att det blir något i nyanserna blå/grå. Och ganska ljus sådan. Jag är dock rädd att de blåa blir för kalla, precis som pulkaskurk skrev så kanske jag bör välja en varmare nyans? Jag är tyvärr jättedålig på att avgöra vilka färger som är kalla och varma, jag ser det helt enkelt inte. Jag tror att de färger jag tycker är finast (vissa blåa nyanser) är väldigt kalla? Är inte alla blåa nyanser kalla? Är också rädd att det blåa ska förstärkas så det jätteblått.

Jag har varit förbi färgaffären tre gånger nu, och det är en bit dit, så jag orkar inte åka dit igen för att fråga om hjälp. Tidigare har jag bara hämtat olika färg-papperslappar. Lite dumt att inte fråga om hjälp, kanske... Men nu får det vara så.

Just nu funderar jag på en färg som heter "Tender tundra", det är en ljus grågrön nyans. Är det varmt eller kallt?

http://www.nordsjo.se/inspiration-kulorer/vara-kulorer/neutrala/ Gråa nyanser. De jag funderar på här är Tender Tundra, Tender Grey och Tender Olive.

http://www.nordsjo.se/inspiration-kulorer/vara-kulorer/bla/ Blåa nyanser. Har kikat på Tender Blue, Tender Indigo och Tender Lavendel.
 
Sv: Färg på väggarna i rum som vetter åt norr...

Stalltips: välj ut dina tre-fyra favoriter, köp provburkar och måla upp åtminstone 1x1 meter av vardera kulör på den största av väggarna i rummet. Se till att färgen räcker till två varv, annars kan underlaget skina igenom. Har du färg över så måla i något mörkt hörn eller liknande för att se hur kulören beter sig.

Jag har målat många väggar i mina dagar och det är när jag använt ovanstående metod som jag blivit absolut mest nöjd. Att se kulörerna på väggen i det aktuella rummet gör det så mycket enklare att välja.
 
Sv: Färg på väggarna i rum som vetter åt norr...

Ja, det vore såklart det allra bästa och det var tanken först. Men provburkarna kostar 75 kr/styck så det blir ganska dyrt... Och det känns onödigt att pröjsa för en hyreslägenhet ändå. Urggh. Att detta projekt skulle kännas så jobbigt :)
 
Sv: Färg på väggarna i rum som vetter åt norr...

Seriöst, det är SÅ himla värt det. Säg att du köper tre burkar så är det några hundra spänn i sjön för att få må riktigt gott de gud-vet-hur-många-timmar som du kommer att spendera i rummet i fråga.
 
Sv: Färg på väggarna i rum som vetter åt norr...

Haha, ja, okejdå... :D Åååhhhh då måste vi förbi målarbutiken IGEN. Denna karusell kommer aldrig ta slut! Då får jag väl passa på att fråga lite om hjälp, då :) Antar att jag behöver köpa en roller då också?

Blir det inte knasigt att måla upp olika färger och sedan måla över dem igen? Dvs ojämnt (färgmässigt) resultat i slutändan?
 
Sv: Färg på väggarna i rum som vetter åt norr...

En roller behöver du definitivt. Att måla med pensel gör nog ingen nuförtiden (förutom kanske runt lister och fönster och sånt). :D Köp ett längre skaft till rollern också, det är himla skönt att slippa klättra runt på stolar för att nå och det är skönare att kunna arbeta med armarna i en mer normal ställning. Ett till plus med skaft är att man kommer lite längre ifrån väggen och eventuella färgstänk. Jag brukar alltid måla runt lister, tak och vid hörnen först och sen bara slabba på järnet med roller på de stora ytorna.

Nån pensel behöver du som sagt, maskeringstejp och lite täckplast, sen är du helgarderad. :)

Det är absolut inga problem att måla över kulörproverna, det kommer inte synas ett dugg (så länge du målar två varv, förstås).
 
Sv: Färg på väggarna i rum som vetter åt norr...

Jamen, roller och allt annat material kommer hyresvärden köpa åt oss sedan. Men jag menade nu till när jag ska provmåla, då kommer jag ju behöva köpa en roller för egna pengar på samma gång. Men det kanske inte är så dyrt ändå :)

Tack för hjälpen!
 
Sv: Färg på väggarna i rum som vetter åt norr...

Nä, en roller med tråg kan du köpa för en femtiolapp (kanske mindre). :)
 
Sv: Färg på väggarna i rum som vetter åt norr...

Jag tror färgen Tender Lavendel skulle bli himla fin faktiskt :)

En roller + tråg kostar 20spänn på BM så det blir du inte ruinerad av iaf :)
 
Sv: Färg på väggarna i rum som vetter åt norr...

Viktiga är att du har en del gula pigment i färgen. Har ljusaprikos (ser nästan vitt ut) i ena sovrummet mot norr och det är väldigt vilsamt.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag håller på att fräscha upp min lägenhet inför försäljning. En sak som stått på listan är att måla de gamla listerna (och skjutdörrar...
Svar
13
· Visningar
4 753
Senast: åke
·
Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 431
Senast: Tjôta
·
Hemmet Rummet är ett ganska rymligt sovrum med halvmörkt laminatgolv, ungefär den här färgen: Möblerna är också ganska mörkt träfärgade, typ...
Svar
18
· Visningar
4 333
Senast: MiniLi
·
Hemmet Jag ska snart flytta till en ny lägenhet och är sugen på att måla om lite innan inflytt, men eftersom jag inte kommer ha mycket tid på...
Svar
6
· Visningar
5 312
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Tamråttor flyttar in

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp