Färgtråd III

Återigen intressant! :) Ja, färgen Ellert har kallas ýruskjóttur, visst är den en ny mutation som inte funnits på islandshäst tidigare?
Precis. Helt ny mutation som uppstod hos Ellert. Så vitt jag vet har inte samma mutation skett på någon annan hästras så den finns bara hos islandshästen.

Skulle gärna ha en själv (gärna på musblack bas om jag ska önska helt) men köpa häst enbart på färgen händer inte i min värld. Plus att jag inte kan ha mer än en :)
 
Funderar på att betäcka mitt fux sto och undrar vad jag kan få för färger på avkomman om jag betäcker henne med en grå skimmel.
Skriv gärna både färger, hur många % för varje färg och gärna hur du gjorde korsningsschemat om du orkar :)
 
Funderar på att betäcka mitt fux sto och undrar vad jag kan få för färger på avkomman om jag betäcker henne med en grå skimmel.
Skriv gärna både färger, hur många % för varje färg och gärna hur du gjorde korsningsschemat om du orkar :)
Beror på vad skimmeln har för grundfärg.

Är grundfärgen
Fux så fux eller skimmel
Är grundfärgen
svart så kan det bli fux, svart eller skimmel
Är grundfärgen brun
Fux, svart, brun eller skimmel.

Hur många procent är omöjligt att svara på då det beror på hur genuppsättningen ser ut.
 
Beror på vad skimmeln har för grundfärg.

Är grundfärgen
Fux så fux eller skimmel
Är grundfärgen
svart så kan det bli fux, svart eller skimmel
Är grundfärgen brun
Fux, svart, brun eller skimmel.

Hur många procent är omöjligt att svara på då det beror på hur genuppsättningen ser ut.
Om skimmelns födelsefärg är svart är även brun möjlig, i och med att fuxstoet kan bära på agouti. Sen finns det ju betydligt fler färger än sådär, beror ju lite på vad det är för ras på skimmeln. :)
 
Funderar på att betäcka mitt fux sto och undrar vad jag kan få för färger på avkomman om jag betäcker henne med en grå skimmel.
Skriv gärna både färger, hur många % för varje färg och gärna hur du gjorde korsningsschemat om du orkar :)
Det beror på om hingsten är homozygot (har två kopior av skimmelgen) för skimmel eller inte.

Du kan få fux, brun eller svart med minst 50% chans för skimmel.
Är hingsten homozygot skimmel blir fölet garanterat skimmel.
Gömmer hingsten black eller gult under det grå (oklart om vi pratar SWB eller annan ras/korsning här) så kan fölet även få någon av de blekkningsanlagen.

Är hingsten EE blir fölet brunt eller svart i grundfärg.
Är stoet eller hingsten AA blir fölet inte svart i grundfärg.
Är hingsten fux under det grå är du garanterad fux som grundfärg.
(aa är inte icke-agouti, det är homozygot recessiv agouti. Alla hästar har agouti då det är ett locus och inte en gen.)
 
Gråhårig fux! Ett år nu. Försvinner det sen? 😂
10321A02-97A8-4277-BC7B-731FF552B0CC.jpeg
 
Återigen intressant! :) Ja, färgen Ellert har kallas ýruskjóttur, visst är den en ny mutation som inte funnits på islandshäst tidigare?
Ellerts skäckgen heter W21. Mutationen uppstod i honom och finns inte i några andra raser eller andra islandshästar som inte har ärvt det av honom eller hans avkommor.
W21 är på KIT, där resten av W1-35, sabino (Sb1) och konstantskimmel finns
 
Ellerts skäckgen heter W21. Mutationen uppstod i honom och finns inte i några andra raser eller andra islandshästar som inte har ärvt det av honom eller hans avkommor.
W21 är på KIT, där resten av W1-35, sabino (Sb1) och konstantskimmel finns
Kan du eller någon annan lägga ut ett foto på honom som visar hans speciella färg ?

Jag har försökt googla men jag lyckas inte...
 
Det var ett reportage om RGB och Zuccero på sporten nyss.
Han är ju skimmel men han har vita prickar. Är det birdcatcher spots? Det är inte apelkastning iaf.
Kollade på en stamtavlesida och han har Birdcatcher xx i 17e led på fädernelinjen.

Här är sändningen, reportaget börjar ca 21:30 in.
https://www.svtplay.se/video/jw2X1ra/sportspegeln/ikvall-19-00?position=1278&id=jw2X1ra
Han är både apelkastad skimmel och har Birdcatcher spots.
Fenomenet är bara döpt efter hingsten, de måste inte vara släkt med honom
 
Apropå en häst på EM i hoppning med ”bloody shoulder” fast på bakdelen. Kan fläcken ovanpå virveln bli en mörk fläck när ponnyn blir mer vit?
IMG_3913.jpeg
 
IMG_5316.jpeg

Vad är det som gör att vissa tecken får skarpa kanter (som fuxen) men andra mer ”utfrätta” (som bruna)? Nån som vet? Mina hästar har varsin bläs men med väldigt olika karaktär, som synes.
 

Liknande trådar

Islandshäst För ett par år sedan tänkte jag alltid på silverfärgen (silverbrun eller silversvart) som om manen var kritvit och kroppen ljusare än...
2
Svar
31
· Visningar
13 234
Senast: Niki
·
A
Avel Vi har haft med ett föl i några trådar och diskuterat hans födelsefärg. Han är född mörkröd, med ännu mörkare RÖDA ben och huvud. Han...
2
Svar
20
· Visningar
3 546
Senast: lilla-jag
·
P
Hästmänniskan Hoppas att detta är rätt tråd... I min hästs pass (som jag skaffade vintern 2003) står det att min häst är "svart leopard tigrerad"...
Svar
5
· Visningar
2 222
Senast: CillaW
·
Avel Vet inte om detta är rätt plats, men jag har sett färgfrågor här tidigare.. Enligt Bo Furugrens "Hästens färger" kan en svart häst...
2
Svar
31
· Visningar
3 007
Senast: antiloop8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp