Bukefalos 28 år!

Färgtråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd

Gjorde en snabb sökning, det verkar inte finnas några gulanlag i stammen.
Jag gissar på att fölis är svart som sin mor :)
 
Sv: Färgtråd

Jag tror mamma är svart. Kan ungen vara gulsvart?

mamma e reggad som mörk brun..
pappas e skimmel född svart.
enligt worldfengur har hon inte en chans att de kan bli gulsvart
16% fux
41% svart
41% brun
50% skimmel på de..

så står de!!
 
Sv: Färgtråd

Att stoet är reggat som mörkbrunt betyder nog bara att hon såg mörkbrun ut som föl eller att någon fegade och inte "vågade" skriva svart. För jag instämmer i att den är svart.
Och fölet är nog också svart då.
 
Sv: Färgtråd

Den här är idag svart och vacker och fem år gammal.

P1010115_edited.jpg
 
Sv: Färgtråd

kl
Kan man ha brun som "underlag" till gulanlaget och ändå ha en vitblandad man och svans? (kritvit överst men blev mörkare ju längre in man kom)
Reggad som palomino.
(Så snygg Ravel-dotter:love:)
 
Sv: Färgtråd

Skäckanlag tror jag inte, men det var inte den normala gula färgen utan mycket mera brun därav funderingarna
 
Sv: Färgtråd

Jag är inte alls insatt i det här med skimlar, men kan det ha varit en gulbrun skimmel kanske? Eller de får kanske inte vita strån i skyddshåren? Palomino känns det inte som att den borde vara, det är väl i princip en isabell, med en "guldig ton", och borde inte få ha svart i skyddshåren?
 
Sv: Färgtråd

Jag är inte alls insatt i det här med skimlar, men kan det ha varit en gulbrun skimmel kanske? Eller de får kanske inte vita strån i skyddshåren? Palomino känns det inte som att den borde vara, det är väl i princip en isabell, med en "guldig ton", och borde inte få ha svart i skyddshåren?

Palomino och isabell är precis samma färg bara olika namn från olika språk, i sverige heter det isabell på engelska heter det palomino.
 
Sv: Färgtråd

kl
Kan man ha brun som "underlag" till gulanlaget och ändå ha en vitblandad man och svans? (kritvit överst men blev mörkare ju längre in man kom)
Reggad som palomino.
(Så snygg Ravel-dotter:love:)

Ett riktigt långskott, när silver diskussionen var igång i annat samband så halkade jag in på en utländsk sida där silverfärgade varmblod diskuterades och enligt en större genetisk undersökning som gjorts av några DNA forskare eller liknande så fanns svensk varmblod representerat att det fanns hästar med silveranlag, dock framkom det aldrig några stammar eller liknande och jag har aldrig hört om någon som är silver.
Men faktum är att silvergulsvart ser ganska mkt ut som du beskriver en mörkare isabell med mörkare tagel närmst mankammen med vita ute i.
Googla silvergulsvart och klicka in på bilder istället för web. Var det något liknande den såg ut ? I så fall vad var det för stam på mödernet ?
 
Sv: Färgtråd

Nej, mycket ljusare man överst, de verkar ha samma färg genomgående? Samtidigt kan det vara sommarblekt.

Mamman kommer ur en stostam som verkar ha wavelet (71) som"förnamn" ue Partisan.

Men kanske får ta och utvärdera färgen under ett halvår när vi ska flytta till det stallet:p
 
Sv: Färgtråd

Finns väl dock inte hos halvblod, har i alla fall aldrig sett något halvblod som är det eller ens hört om något. Sen brukar ju även kroppen vara mörkare på dem än den bild du visar (har två sådana gående ett par gårdar bort och de ser mer chokladfärgade ut även på kroppen)
 
Sv: Färgtråd

Ja, just den bilden var väl inte så sotad, mer på den gå manen som kan finnas även hos isabeller.
Ravell är ju väldigt mörk själv, kan ju vara det som ärfts ner på nått vis? Tror mer på det än att den skulle vara silver faktiskt.
 
Sv: Färgtråd

Tittar man på stammen så är nog silver helt uteslutet för mammans sida härstammar från rent fullblod där såvitt jag vet inte silver finns, och det är ju ganska välkända välanvända hingstar hela vägen så om någon av dem nedärvt silver borde det vara välkänt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp