Bukefalos 28 år!

Svarta

Trådstartare
Hej! Jag vet inte om jag valt rätt eller fel forum för denna faktiskt dumma fråga- men tycker ni att färgen på hästen spelar stor roll? Eller ganska stor roll? Finns det någon färg ni aldrig skulle kunna tänka er eller någon färg ni skulle kunna betala mer för? Att ha skimmel verkar ju t.ex krångligt ur "ser ren ut"-syfte och skall man dessutom riskera att hästen blir mobbad i hagen så kan det vara argument att välja bort? Eller om man rent av bara inte gillar en färg men att hästen i övrigt är perfekt? Ja, där tror jag de flesta svarar nej, då spear inte färgen någon roll.
Ibland får jag höra av "inte hästfolk" underliga kommentarer om hästfärger som ett foto på mig där jag rider en skäck så väcker detta många positiva reaktioner och det ser ju å trevligt och roligt ut med "en äkta indianhäst!" och så vill de få mig att medge att det måste väl kännts roligare att ha ridit en fläckig?
Men jag som aldrig varit svag för skäckar men som gillade den hästen försöker svara att färgen spelar ingen roll men inser att det är som att tala med tomma ord då dessa åhörare redan bestämt att skäckar är roligast.
Själv är jag nog mest svag för mörkbruna hästar och skimlar medan fux är ingen favoritfärg och inte heller isabell eller skäck eller black men däremot så älskar jag bork(färgen som numer heter gul?).
Men vad tycker ni här inne? Vad betyder hästens färg för er? Om ni hittar två likartade hästar i perfektion för er men att den ena har en i era ögon snyggare färg, häftigare teckning, eller coola virvlar så skulle ni kunna betala mer för den? Eller tvärtom, ni hittar en bra häst på annons och allt stämmer men ni bara avskyr färgen så till den grad att det GÅR INTE.
Är det skillnad inom raserna? Att är färgen mer värd för en islandshästentusiast än för den som föredrar havblod?
 
Sv: Färgval

Jag har svårt för ljusa ("orangea") fuxar - mörka fuxar är däremot oerhört vackra! Mellanbruna hästar utan tecken tycker jag också är väldigt tråkigt, de ligger liksom redan på minus vad gäller utstrålning. Sen gillar jag inte skäckar heller. Flugskimmel är också något jag har svårt för, men andra skimlar har jag inga problem med!

Självklart skulle jag inte avstå att köpa en häst för färgens skull, däremot hade jag helt klart valt en häst med en "fin" färg över en med de jag inte gillar, förutsatt att båda hade samma kvalitéer. Och det skulle nog behöva vara en väldigt bra häst för att jag ens skulle åka och kolla.
 
Sv: Färgval

Jag skulle helt uppriktigt kunna dissa en häst för färgen - vill inte ha en tigrerad, skäck, isabell, flugskimmel eller vissa typer av fux - eller för den delen övriga egenskaper i utseendet; Exempelvis finner jag huvudform och ögon jätteviktigt. Om jag tycker att en häst verkligen är vrålful påverkar det i högsta grad vad jag tycker om den, även om den i övrigt är världens trevligaste, vare sig jag vill eller inte. Tyvärr.

Hade däremot inte betalat mer för en häst på grund av dess färg, även om jag gott kan erkänna att jag i ett val mellan en brun och en skimmelfärgad travhäst (inte den sjukt tråkiga och vanliga Tap In-varianten dock) lätt hade valt den senare.

Är för övrigt travmänniska i grunden som numer rider på superlåg nivå.
 
Sv: Färgval

Skulle jag få välja mellan två, i övrigt, exakt likadana hästar så skulle jag ta den som har den mest attraktiva färgen i mina ögon.
Jag gillar t.ex. inte skäckar, tråkfuxar och tråkbruna hästar.
 
Sv: Färgval

Ska jag välja bort en färg är det skimmel. Jag tycker vitt är en ful färg, de är svåra att hålla rena och de kan få skimmelsjuka.

Trots det överväger jag att betäcka med en skimmelhingst nästa år eftersom både han själv och hans avkommor är så bra.
 
Sv: Färgval

Ska jag välja bort en färg är det skimmel. Jag tycker vitt är en ful färg, de är svåra att hålla rena och de kan få skimmelsjuka.

Trots det ....
(håller med ovanstående men i mitt fall så fortsätter meningen såhär)


... så köpte jag mig en skimmel för att jag gillade individen, stammen och meriterna på mödernet.
 
Sv: Färgval

Jag tycker att svarta hästar är bland det vackraste som finns.

Jag har köpt en del hästar för färgerna - korkat argument men ändå.
En vitblack fjording (gillar fjordingar), en rödblack och en musblack.

Har köpt en islandshäst som blir skimmel, för att jag ville ha en skimmel - och en femgångshäst att träna mig på att rensa gångarter.
Har köpt en till islandshäst som blir skimmel, men det var inte för färgen utan för att jag fick för mig att jag vill ha något att försöka träna upp för visning (inte för att visa själv), och en arab som blir skimmel.

Har två fuxar, ett par bruna hästar, två svarta hästar, en brunblack med vilttecken i form av ett "fisknät" över bogpartiet, två musblackar, en rödblack, två vanliga ljusbrunblacka fjordingar.

Har ingen skäck eller tigrerad häst, har lite svårt för de teckningarna.
Men var det en häst som jag verkligen ville ha i övrigt, så skulle en vältecknad skäck kunna få landa i samlingen.
 
Sv: Färgval

Jag har ju åsikter om vad som är snyggt och inte, men det kommer ju absolut sist när det handlar om hästköp eller liknande. Skimmel och skäck med mycket vitt är dock något jag ogillar av rent praktiska skäl och inte estetiska, men det skulle inte få mig att välja bort en häst jag i övrigt klickar med. Som islandshästmänniska har jag ju en hel del att välja på, så att säga, och grundfärgerna (svart, brun, fux) är ju klart de tråkigaste. Ändå har de tre hästar jag ägt varit bruna och fuxar, och övriga som stulit mitt hjärta (men som aldrig varit mina på papper) har varit svarta och bruna. Enda undantaget är en musblack (en färg jag för övrigt älskar, både för att den är vacker och fruktansvärt praktisk). Dock föredrar jag svarta och bruna framför t.ex isabeller och silversvarta, då de färgerna inte tilltalar mig alls, så det blir i mina ögon inte vackert eller intressant bara för att det är ovanligt.
 
Sv: Färgval

Jag har alltid sagt till mig själv att en fux vill jag inte ha, då jag fått höra att de är så känsliga osv. Allt ändrades dock när jag kom till Irland och fick rida (just det ja) några fuxar och för höra att jag passar med fux.
Sen red jag den härligaste hästen jag någonsin ridit och ska köpa henne - en fux.

Jaha, så vad hände med min gamla dröm att ha en mörk brun eller svart häst? Nåväl, jag har kommit på att det inte är färgen som spelar någon roll, det är hur hästen är. :up:
 
Sv: Färgval

Vad roligt!:)
Är det så att fuxar anses mer känsliga? Jag trodde tvärtom, kanske för att t.ex beridna högvakten verkar föredra fuxar.
Finns det fler "antaganden" kring att färger speglar personlighet? Vilka?
Är supernyfiken:o
Som barn fick jag lära mig att en häst med fyra vita strumpor aldrig kan bli en bra galoppör eller travhäst. Som vuxen har jag antagit att det kanske är så att vitstrumpade kanske ofta har vita hovar och därmed sämre hovmaterial.
 
Sv: Färgval

Min fux är den minst känsliga av mina tre hästar:p

Hon är glad, modig och nyfiken.
 
Sv: Färgval

Det enda är väl att jag tycker det är tråkigt när färger ser smutsiga ut trots att hästen är ren.
Gillar inte flugskimmel, tigrerat eller de flesta skäckar.. annars går det mesta bra :)
 
Sv: Färgval

Precis, jag tror det där är någon gammal skröna. Det är väl ungefär som att säga att alla blondiner är dumma. Tror ärligt inget bestäms av en viss färg på håret. :up:
 
Sv: Färgval

De jag fått höra i min uppväxt, var att fuxar var väldigt känsliga. Det vill säga skadade sig ofta och kanske var kittliga när man borstar och har ett temperament när de rids osv. När man var ett litet barn svalde man ju allt som sas med hull och hår om det kom från någon man såg upp till.
Idag vet jag bättre, vi har en brunskäck på ridskolan som är en prinsessan på ärten, så jag säger att det har hur deras personlighet är och inte färgen. Har dock inte hört något om andra färger, mer än att skimlar kan bli solbrända på mulen (stackars hästar). :P
 
Sv: Färgval

Jag tycker skimlar och framförallt flugskimlar är jättevackra. Men av praktiska skäl skulle jag i första hand inte köpa en sådan.

En tigrerad, eller en albino, en ljus med blåögon eller en skäck med mycket vitt skulle inte heller vara något jag skulle köpa för färgens skull, ifall inte jag föll pladask för personligheten.

Svart är vackert, men inget jag skulle köpa heller, de ser jämt dammiga ut tycker jag (på nära håll).Fast jag gillar tanken att man kan ha tillbehör i alla färger och allt passar.( Värre är det med rödblack.. Inget vill passa)

Men ändå älskar jag blacka färger, de är vackra och praktiska dessutom. Fuxar gillar jag också.
 
Sv: Färgval

nu vet inte jag om det är något som har någon som helst vetenskaplig bäring men en av veterinärassistenterna på en atg -klinik berättade för mig att hon tyckte sig se ett samband med att fuxar generellt sett var knepiga att ge narkos - det var svårt att veta hur mycket eller lite de skulle behöva och att de oftare än andra hästar reagerade lite skumt... Sedan log hon lite och sade att någon bekant till henne som jobbade med narkos på människor hade samma erfarenheter av rödhåriga... så jag intalar mig själv att det bara var en skröna!!!

Annars har man ju hört "anything but att chestnut mare" och så Ginger från black beauty som har gett fuxston rykte om sig att vara hetlevrade. Fördomar som även följer rödhåriga människor.

Kom faktiskt på att jag har valt bort hästar lite på grund av färg.. När jag letade hingst till Räkan så valde jag bort skimmlar just för att risken för skimmelsjuka ökar om de är homozygota.
 
Sv: Färgval

Ja, det finns säkert sanningar bland skrönorna också:)
Jag tänker på merlegenen som man kanske mest talar om i hundsammanhang men jag tror att det är samma gen som heter silvergen hos islandshästar och kan medföra att hästen blir synskadad.

I hundvärlden har jag hört men aldrig fått bekräftat att svarta hundar kan reagera oväntat på narkos.
 
Sv: Färgval

Min absoluta favoritfärg är fux, helst med bläs. Faktiskt så hade jag under ett par år tre fuxar med bläs :). NU har jag bara en kvar och har nyligen köpt en skimmel, vilket egentligen är den enda färg jag inte ville ha... Men ibland hittar man en individ, och då blir färgen underordnad. När jag valde skimmeln valde jag dessutom samtidigt bort en fux med bläs som egentligen kanske hade varit ett förnuftigare val på vissa sätt, men jag tror ändå att jag valde rätt!
 
Sv: Färgval

Uh-oh, och jag som valt ett fuxsto (chestnut mare), fast hon är världens underbaraste i temperamentet, så det är nog så att det är många skrönor. Även om det generellt sett skulle stämma så finns alltid undantaget som bekräftar regeln.

Förresten vad är den här "skimmelsjuka" jag ser några nämna i tråden här? Aldrig hört talas om det innan. :confused:
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 828
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
16 534
Senast: Shenzi
·
S
Utrustning hejsan jag gillar att sy och framför allt designa lite annorlunda saker till häst. det började som en kul grej, men nu börjar det bli...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
7 318
Senast: fjordtokan
·
T
Western Snart är det dags för min Plutt att ridas in (eller ganska snart åtminstone, börjar väl till hösten). Jag vill kunna förbereda henne så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 559
Senast: wrangler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp