Bukefalos 28 år!

Sv: Färgval

kl

Tittar ofta på färgen när jag kollar annonser, tycker det är vackert med stora vita tecken och ovanliga färger men ännu viktigare är utstrålningen och att hästen har "snälla ögon".

Har svårt för färger där de är rosa runt ögon och mule, tycker det ser lite läskigt ut. Eller om de har sådär vitt i ögonvrårna. Blåa ögon kan vara fint, men inte alltid.

Så, ja, färgen är något jag tittar lite extra på men skulle aldrig köpa en häst som inte passade mig bara för att den var fin!
 
Sv: Färgval

tycker inte om fuxar, men riktigt mörka går bra. gillar inte heller skäckar :yuck: . skulle inte ta en om nån så betalade mej för att ta den. då skulle jag hellre ta en fux. tigrerad däremot skulle jag gärna ta. isabeller tycker jag inte heller om. möjligen skulle en med sån där skimmrande päls som en del akhal teker har. mörka hästar, cremello, blacka är jag svag för
 
Sv: Färgval

Jag är nog lite svag för vissa färger. Skulle nog inte åka och provrida en brun, om det fanns en likvärdig som var skimmel, skäck, gul eller svart.

/Sidensvans, inne på tredje skimmeln på raken, dom är ju dessutom oftast lite billigare ...
 
Sv: Färgval

Oj vad folk klagar på skäckar! Det är ju den finaste färgen av alla, särskilt svartskäck! :love: Den enda färgen jag kan komma på som jag tycker är ful är flugskimmel, men jag skulle ju kunna köpa en ändå om den var perfekt i övrigt.
 
Sv: Färgval

Vi valde bort skimlar när vi letade sällskapshäst/läromästare till lillasyster, eftersom vi bor i myggträskmarker och både hört och märkt att det drabbar skimlar värre. Det kändes inte schysst att utsätta den för värre myggplåga än vad som är nödvändigt. :cautious:

För övrigt har jag redan den där hästen som har riktigt ful färg! fux med vita stickelhår, men hon är världens bästa fuxfia för det!;)
 
Sv: Färgval

Är det för att de har lättare att bli solbrända pga solen eller vad baseras det på? :O

De bränner sig inte på solen eller så, utan det handlar om att pigmenten slutar skickas ut i pälsen (avblekbara skimlar) och då ofta samlas i tumörer under svans och runt ögon och mule. Öppnar man dessa tumörer är de helt kolsvarta av pigment - som bläck. Oftast bara obekväma, men kan vara elakartade och sprida sig i kroppen...
 
Senast ändrad:
Sv: Färgval

*kl*

Jag har inte mer färgpreferenser mer än att jag inte vill ha skäck bland annat, detta för att skäckar inte är godkända i någon av "mina" raser (PRE, arabiskt fullblod, Welsh Cob). Svarta hästar är häftiga tycker jag, men skulle inte välja en svart framför en annan lika bra häst om den svarta var dyrare. Samma med gulbruna (bork) hästar - vackra men personligen hade jag inte betalat mer, även om de gulbruna är eftertraktade bland PREerna.
 
Sv: Färgval

Jag skulle en gång i tiden Aaaldrig ha en Fux, fy så trist färg... Råkade köpa en fux och har sedan dess insett att de är fantastiskt vackra när de har sådär stark röd färg!

Det finns två färger jag har svårt för, inte att de är fula, men ovanligt att vila ögonen på. Bukskäck och cremello/perlino(?) med rosa mule o blå ögon. Det ser så annorlunda ut med de rosa "färglösa" mularna och de blå ögonen.

Tror säkert det är helt och enbart en vanesak! Hade jag haft någon av ovanstående att se varje dag hade det inte alls känns lika konstigt.

O finge jag designa min egen drömhäst? Då hade det nog blivit en riktigt mörk sammetsbrun silversvart! Eller rödblack med bläs... Men jag skulle aldrig ge mig ut o leta häst efter färg, o inte heller neka en bra häst för färgens skull.
 
Sv: Färgval

Oj vad folk klagar på skäckar! Det är ju den finaste färgen av alla, särskilt svartskäck! :love: .

Jag håller med dig! :D Fast jag måste ju säga att brunskäck är finast (eftersom min fröken är det ;) )

Mina favoriter är skäckar i alla dess former, palominos i alla nyanser, cremello och silver dapple :love:

Helbruna SWB och den typen av hästar är de tråkigaste jag vet, det är mer sällsynt att jag tycker att en sådan häst är riktigt fin.

Jag håller med den som skrev om huvudformen på hästar, den gör riktigt mycket för hästens utséende :)
 
Sv: Färgval

Nu blir min ponny ond på dig! :rage:

Närå, det är lite en vanesak med en dubbelguling, framförallt med ögonen, svårt att tolka dem :)
 
Sv: Färgval

Jag har åsikter, men sen när vi hittar häst så blir det inte alltid som man tänkt...

tycker tex inte om gula hästar eller skäckar, och nu av någon anledning har vi visst två st helt fantastiska skäckar;) så kan det bli. Så nej, köper inte häst pga färgen.

Stora dressyrdottern vill däremot absolut inte ha skäck, men då handlar det nog mer om stor häst och skäck och dressyr, där tror hon att det är en nackdel.
 
Sv: Färgval

Nej.
Men jag väljer häst efter utseende det gör jag helt klart :)

Jag ville ha en skimmel men bestämde mig för att köpa en mörkbrun eller svart häst (gärna med tecken) så jag slapp tvätta o rengöra hästen hela tiden
Nu har jag en fux med vit man o svans.................. bajssvansen nr1
 
Sv: Färgval

*kl*

Jag skulle nog kunna tänka mig att undvika skimmel, pga pissfläckar och tumörer. Dock är det ett svårt val, skimlar är riktigt fina, speciellt när de är unga och lite gråare.
 
Sv: Färgval

KL
Ja skulle nog kunna välja bort en svart häst om det fanns en motsvarande i annan färg. Man ser ju liksom inte hur de ser ut ordentligt när de är svarta :P
Har islänning ska tilläggas, hade jag haft nån stor och tjusig ras hade jag gärna köpt svart :)
 
Sv: Färgval

Letar man efter en OS häst så skiter man i färgen och allt handlar om hur bra den är i hopp eller dressyr eller vad man nu tävlar i.

För oss vanliga döingar sk hobbyryttare så spelar utseendet mer roll även om folk verkar ha svårt att erkänna det:p

När jag letade häst som hade jag bestämt mig för nått ovanlig i färgväg i alla fall.
Såå jag började leta där bland annonserna som annonserade ut hästar med lite ovanliga färger och fastnade för ett isabellsto på 3 år då:D
Bästa köp ever:D

Ska man ha hästen till show och sånt spelar utseendet större roll helt klart.

Sedan helt klart om man sedan inser att nä det fanns inga bra hästar och med bra menar jag inte att den har 10or i gångarter och en stam att dö för.
Utan bra för mig är en häst som är lugn och trygg, välhanterad miljötränad och välutbildad. En häst alla kan rida på.

så letar man ju vidare, så nej man köper inte ett psykfall bara för den råkade ha en snygg färg;)

Har svårt för vanliga bruna svarta och fuxar som inte har några tecken på sig.
De är så tråkiga till sitt utseende.
 
Sv: Färgval

Självklart kommer temperamentet först när man ska välja häst. Men jag är tyvärr väldigt svag för "vackra" hästar, så jag åker oftast bara och tittar på hästar som fångar mitt öga. Har t.ex. aldrig ens varit och provridit en brun häst, då ingen sådan har fångat mitt intresse. Däremot är jag väldigt svag för isabeller, även om jag tycker om skäckar och fuxar också. Så ja, jag äger en isabell, eftersom jag blev förälskad i henne vid första ögonkastet...
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 828
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
16 534
Senast: Shenzi
·
S
Utrustning hejsan jag gillar att sy och framför allt designa lite annorlunda saker till häst. det började som en kul grej, men nu börjar det bli...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
7 318
Senast: fjordtokan
·
T
Western Snart är det dags för min Plutt att ridas in (eller ganska snart åtminstone, börjar väl till hösten). Jag vill kunna förbereda henne så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 559
Senast: wrangler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp