Bukefalos 28 år!

Färska utländska bär

Men varför finns inte svenska frysta hallon? Varför är blåbären polska?
Det är inte ens eko. Bara att man dyker ner i frysdisken och inte ser sig för.
Det finns- jag köpte svenska blåbär nu sist. Men det borde vara självklart på nåt vis?

Folk betalar väl inte för dem helt enkelt. Det är ju i regel den vanligaste förklaringen.
 
Men varför finns inte svenska frysta hallon? Varför är blåbären polska?
Det är inte ens eko. Bara att man dyker ner i frysdisken och inte ser sig för.
Det finns- jag köpte svenska blåbär nu sist. Men det borde vara självklart på nåt vis?

Det är inte tillräckligt många som plockar i Sverige. Majoriteten av blåbären och lingonen ruttnar för ingen plockar. Det är svårare och svårare att ta in utländska plockare (med rätta, de ska inte jobba som slavar!) och svenskar är rent ut sagt för lata för att gå ut och plocka.
 
Men varför finns inte svenska frysta hallon? Varför är blåbären polska?
Det är inte ens eko. Bara att man dyker ner i frysdisken och inte ser sig för.
Det finns- jag köpte svenska blåbär nu sist. Men det borde vara självklart på nåt vis?
De svenska bären går ofta på export som superbär och det är lönsammare att ta in polska istället. Allt handlar som vanligt om pengar.
 
Det är inte tillräckligt många som plockar i Sverige. Majoriteten av blåbären och lingonen ruttnar för ingen plockar. Det är svårare och svårare att ta in utländska plockare (med rätta, de ska inte jobba som slavar!) och svenskar är rent ut sagt för lata för att gå ut och plocka.
Nej man får ju göra det själv. Men hallon har jag inte chans på varje år. Har inte plats i bilen att frakta hur mycket som helst(har långt från hallonen och hem...) och de måste ju frysas eftersom de möglar så fort.
 
Tja varför gör vi inte TV-apparater i Sverige? Eller kläder?
Fast det är ju skillnad. I det här fallet finns ju blåbären redan i Sverige och själva packningen sker ju inte manuellt sas. Det handlar inte om nån lång tillverkningstid utan bara själva packningen. Själva förpackningen skulle ju kunna vara tillverkad utomlands, det är bara det där att frakta själva bären fram och tillbaka jag inte begriper.
 
Fast det är ju skillnad. I det här fallet finns ju blåbären redan i Sverige och själva packningen sker ju inte manuellt sas. Det handlar inte om nån lång tillverkningstid utan bara själva packningen. Själva förpackningen skulle ju kunna vara tillverkad utomlands, det är bara det där att frakta själva bären fram och tillbaka jag inte begriper.

Jag gissar att det är arbetskraften det hänger på. Det är ju verkligen ett starkt säsongsbetonat jobb och det är svårt att få igenom dem med facket, speciellt när det gäller en industri.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp