Bukefalos 28 år!

Färska utländska bär

Jag blir så matt på sådana här diskussioner. Jag är helt inne på att man måste gynna svenska bönder och den svenska ekonomin. Där är det inget snack om saken. Men att utländska bär skulle vara farliga är ju bara så galet. Hur överlever människor i andra länder ifall allting är så farligt utomlands?

Varför tror svenskar alltid att Sverige är bäst på allting? Andra länder klarar också av att odla med kvalitet och säkerhet, eller bygga saker etc, etc.

Fast det är ju inget hittepå, läste du inte rekommendationerna ovan? Det är ju för att folk har blivit sjuka. Det var ju många på ett äldreboende som blev sjuka när de ätit importerade bär som inte kokats bla.

Man är inte lika vaksam när det gäller smitta i många andra länder (naturligtvis inte alla) och använder i många fall alldeles för mycket bekämpningsmedel och antibiotika i livsmedelsproduktionen.

Så jo, jag hävdar att det finns många fördelar med svensk mat utöver att den är lokalt producerad.
 
Målsättningen politiskt borde vara att de livsmedel som går att producera i Sverige skall produceras här och att vi så långt som möjligt skall vara självförsörjande. Att jaga kortsiktiga ekonomiska vinster genom att skeppa livsmedel kors och tvärs över världen med de stora negativa samhällskonsekvenser det för med sig inte minst för miljön är vansinnigt.
 
Målsättningen politiskt borde vara att de livsmedel som går att producera i Sverige skall produceras här och att vi så långt som möjligt skall vara självförsörjande. Att jaga kortsiktiga ekonomiska vinster genom att skeppa livsmedel kors och tvärs över världen med de stora negativa samhällskonsekvenser det för med sig inte minst för miljön är vansinnigt.
Ja, med det tänket har vi ingenting att lämna över till våra barnbarn. :( Helt rätt skrivet!
 
Jag blir så matt på sådana här diskussioner. Jag är helt inne på att man måste gynna svenska bönder och den svenska ekonomin. Där är det inget snack om saken. Men att utländska bär skulle vara farliga är ju bara så galet. Hur överlever människor i andra länder ifall allting är så farligt utomlands?

Varför tror svenskar alltid att Sverige är bäst på allting? Andra länder klarar också av att odla med kvalitet och säkerhet, eller bygga saker etc, etc.
Lite så jag reagerar oxå.
Och det verkar inte finnas bevis att färska bär från andra länder är farligare än svenska- men däremot verkar det vara en vanlig uppfattning ändå.
 
Tyvärr inte :( Jag letade en dag i 2 olika större butiker men hittade inte en broccoli eller champinjoner av svenskt ursprung! Det bästa jag hittade var eko champinjoner från Lettland och fryst broccoli från Italien. :rage:
Vi måste ställa krav på ICA och liknande kedjor för att främja svenska bönder. Personalen på ICA maxi sa att deras satsning är att främja eko-bönder i eu. Tydligen glömmer man bort svenska bönder.
Fast det är mars och det betyder i Sverige att det inte är säsong att odla broccoli. Jag tror att även Ica får lite problem med det. Ät inte broccoli i mars kanske?
 
Jag bor i Schweiz och en sak jag verkligen uppskattar är att affärerna mest satsar på närproducerat ( Schweiz är ju inte med i EU så de har inga fördelar av det). Det finns en grundläggande tanke att klara sig själv och det märks tydligt i affärerna.
 
Fast det är mars och det betyder i Sverige att det inte är säsong att odla broccoli. Jag tror att även Ica får lite problem med det. Ät inte broccoli i mars kanske?
Och varifrån får du att jag letade broccoli i MARS? Nej, precis, det är din egna slutsats.
Det här skedde för ett halvår sen.
 
Men vad är skillnaden på bär och ex tomater?
Enligt en på gamla SMI är teorin att hallonens struktur gör att virus fastnar lättare på dom och är dessutom svårare att bli av med. Då handlade det just om calici och var en förklaring varför hallon oftare än t.ex. blåbär var kontaminerade. Jag tänkte att björnbär har ju liknande struktur och där finns ju i alla fall inget kokningsråd. De flesta grönsaker är ju lättare att skölja än hallon och björnbär, och tomater är ju superlätta i jämförelse.
 
Och även om det inte är säsong så borde det gå att köpa fryst broccoli i Sverige.
Det går även att odla inomhus nu för tiden.

Inomhusodling under vintern i Sverige är för dyrt.

Sedan är det ju så att alla växter är inte möjliga att odla i vårt klimat. Då får man välja, lokala alternativ eller köpa importerat.
 
Jag tror inte ICA prioriterar andra länder. Problemet är att vår egen produktion inte hänger med den ökade konsumtionen. Det tar minst två år att ställa om till eko.
Men varför finns inte svenska frysta hallon? Varför är blåbären polska?
Det är inte ens eko. Bara att man dyker ner i frysdisken och inte ser sig för.
Det finns- jag köpte svenska blåbär nu sist. Men det borde vara självklart på nåt vis?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp