Bukefalos 28 år!

"färskt" torrfoder

aida

Trådstartare
Hej, gör ett litet inhopp här på kattforumet (som jag inte är så aktiv på i vanliga fall)

Jag funderar på hur hållbarheten är på torrfoder som marknadsförs som färska, typ Orijen och liknande? Nån som vet?

För att det ska bli ekonomiskt att köpa för min del så krävs det nästan att jag köper en 18kg säck, men frågan är om mina två katter hinner äta upp den?
Blir det dåligt överhuvudtaget?
Vad är det som blir dåligt?
Hygieniskt dåligt eller näringsinnehållet som försämras?

Erfarenheter om detta? :bow:
 
Sv: "färskt" torrfoder

En fråga till, finns det några svenska alternativ, någon motsvarighet till Orijen? Alltså torrfoder utan spannmål.
 
Sv: "färskt" torrfoder

Det ska framgå på säcken hur länge maten håller sig. Vad gäller näringsvärdet så sjunker det med tiden så mest näring finns precis när du öppnar påsen och sedan sjunker det successivt.

Sedan blir ju inte maten hygieniskt dålig över en natt, det är klart det går att ge den även efter bäst före-datumet, men näringsvärdet kan inte garanteras och man får vara uppmärksam på dålig lukt.

Det finns ingen svensk motsvarighet till Orijen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Help? Ska de bara innehålla kött? Eller är det ffa spannmålsfritt? Tex denna...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
21 788
Senast: mandaaa_
·
Katthälsa Jag har två innekatter, en hane och en hona, båda kastrerade. Honan vart nyligen kastrerad och då fick jag med mig 400g...
Svar
2
· Visningar
1 224
Senast: _FiA_
·
Övr. Katt Behöver lite tips. Har en kisse på två år med känslig mage, han är ute halva dygnet och inne halva, jagar då mycket själv så han förser...
Svar
4
· Visningar
1 379
Senast: Sasse
·
Övr. Katt Har läst på flera ställen att torrfoder inte är speciellt nyttigt för katten och att de inte behöver det. Jag har alltid trott tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
4 013
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp