Bukefalos 28 år!

Hur avvänjer man från torrfoder?

Sasse

Trådstartare
Har läst på flera ställen att torrfoder inte är speciellt nyttigt för katten och att de inte behöver det. Jag har alltid trott tidigare att en kombination av torrfoder och blötmat är att föredra, men man lär sig något nytt varje dag.

Har i alla fall funderat på att avvänja min katt med torrfodret, men vet inte hur jag ska göra. Som det är nu så äter han blötmat på morgonen och sedan när vi kommer hem (8-12 timmar senare) och sedan ännu en gång på kvällen/natten. Han äter oftast en portionspåse Gourmet Perle om dagen. Torrfodret brukar stå framme så han kan äta när han vill, oftast blir det framåt kvällen/natten som han äter.

Så hur avvänjer jag honom bäst med torrfodret? Och hur länge kan blötmat stå framme innan det blir dåligt?
Kan man frysa blötmat? Funderade på om jag skulle köpa något lite bättre (t.ex. Mjau) wtf ha också, men han äter oftast dåligt på icke-såsig mat så den hinner bli dålig innan den är halvvägs slut.

Hur är det med BARF-metoden? Är det någon som utfodrar sin katt med detta eller har någon bra informationssida?

Ursäkta stavfel och annat, skriver från mobilen.
 
Sv: Hur avvänjer man från torrfoder?

Funderade på om jag skulle köpa något lite bättre (t.ex. Mjau) wtf ha också, men han äter oftast dåligt på icke-såsig mat så den hinner bli dålig innan den är halvvägs slut.

Men Mjau i tetra är såsig. Där har just jag problemet att min katt bara slickar i sig såsen och struntar i bullarna...
 
Sv: Hur avvänjer man från torrfoder?

Sjalen: Ge inte bitar i sås då? :idea:
Mina äter bara färs-varianterna ordentligt. Bitar i sås och bitar i gelé slickar de bara.

Äter katten redan bra av blötmat hade jag helt enkelt tagit bort torrfodret. De jag har "ställt om" har varit uppvuxna på torrfoder och krävt en lång och tjurig avvänjning. Då kan man tex "krydda" maten med tonfiskspad, men det är inte heller helt riskfritt eftersom man istället för att att ha en katt som vägrar äta annat än torrfoder kan få en katt som vägrar mat utan tonfisk :crazy:

Kattungar uppvuxna här får BARF och blötmat som förstamat. De växer upp med en mindre rigid uppfattning om vad som är ätligt.
 
Sv: Hur avvänjer man från torrfoder?

Finns det någon bra sida om BARF för katt?

Jag får hem två i helgen, och de äter torrfoder idag. Köpte blötmat idag, men tycker att BARF låter väldigt intressant. Både för katterna och blivande hunden.
 
Sv: Hur avvänjer man från torrfoder?

hmm min veterinär sa sist jag var där att katter absolut inte behöver något annat än ett bra torrfoder. Men är det fel alltså?
 
Sv: Hur avvänjer man från torrfoder?

hmm min veterinär sa sist jag var där att katter absolut inte behöver något annat än ett bra torrfoder. Men är det fel alltså?

Ja. BARF är väl att föredra allra främst, men annars är blötfoder det bästa. Här finns en bra artikel att läsa: http://kattstatus.se/nyapierson.pdf

Så vitt jag har förstått det så har veterinärer i allmänhet väldigt lite kunskap om näringslära (framförallt hos katter) och den utbildning de väl får är från torrfoderföretagen själva som såklart vill sälja sitt foder.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur avvänjer man från torrfoder?

Jag har alltid bara bytt rakt av. Alla torrfoderkatter som har kommit till mig har fått äta det som serveras. Den värsta strejkade mot blötfoder i fyra dagar. Efter det lärde jag mig att de ofta hellre går över direkt till barf än till blötmat. Men de flesta andra har det inte varit några större problem med. Om de anländer på morgonen så äter de till kvällen. Så länge kissarna är friska i övrigt.
Har inte varit med om några mag/avföringsbekymmer.
(vid barf tar det lite tid att lära sig gnaga benen så jag brukar ge dem lite enklare, styckade delar)
 
Sv: Hur avvänjer man från torrfoder?

Jag har alltid bara bytt rakt av. Alla torrfoderkatter som har kommit till mig har fått äta det som serveras. Den värsta strejkade mot blötfoder i fyra dagar.

Har de inte ätit något alls under dessa dagar då?

Vill i så fall tillägga att detta sätt inte är att rekommendera, då katters inre organ (levern är det väl framför allt - de kan få fettlever) snabbt kan ta rejält med skada om de svälter för länge. Kan bli rakt av livshotande på ganska kort tid, beroende på individ. Därför ska man aldrig medvetet svälta en katt, och en matvägrande katt bör tas på allvar redan efter ett par dagar.
 
Sv: Hur avvänjer man från torrfoder?

Han fick en blandning av pulveriserat torrfoder och barf en gång om dagen.
Och det var En katt. Som sagt. Inte De. Alla andra katter har ätit första eller andra dagen.
(Och anledningen var för att jag på den tiden inte visste att man kunde helfodra med barf. Som jag skrev så lärde jag mig ju att det inte var några problem att direktbarfa, snarare mycket lättare)

I övrigt håller jag förstås med dig.
 
Sv: Hur avvänjer man från torrfoder?

En sak till. Min erfarenhet med att dra ner på och blanda ut torrfoder nästan enbart resulterat i att katterna under en lång tid äter sämre. De går liksom och väntar på att torrfodret ska komma tillbaka och så tappar de mycket i vikt därför istället. Har någon annan varit med om det?
 
Sv: Hur avvänjer man från torrfoder?

Men Mjau i tetra är såsig. Där har just jag problemet att min katt bara slickar i sig såsen och struntar i bullarna...

Nja, jag håller inte med dig riktigt. Tycker Mjau är mer bitar i gelé än sås, i alla fall jämfört med Gourmet Perle. Min katt är inte förtjust i vare sig bitar eller gelé :p

vid barf tar det lite tid att lära sig gnaga benen så jag brukar ge dem lite enklare, styckade delar

Hur lär man en katt att börja gnaga på benen egentligen? Jag kan tänka mig att min bara nosar och sedan går iväg.

Ska bli väldigt intressant att se om BARF duger åt herren.


Förresten, dessa färdiga BARF-korvar, är detta något som duger att ge? Hittade den här sidan. Tänkte mest för att testa. Isof, vad borde jag tillsätta? Benmjöl t.ex.?
 
Sv: Hur avvänjer man från torrfoder?

Nja, jag håller inte med dig riktigt. Tycker Mjau är mer bitar i gelé än sås, i alla fall jämfört med Gourmet Perle. Min katt är inte förtjust i vare sig bitar eller gelé :p

Mjau finns i tre olika varianter: färs, bitar i sås och bitar i gelé. Mina äter bara färs (men gillar inte mjau direkt, Bozita funkar bättre)

Hur lär man en katt att börja gnaga på benen egentligen? Jag kan tänka mig att min bara nosar och sedan går iväg.

Man lär dem från början:

101024_003.jpg


Alla mina har lärt sig, även de som kom hit som vuxna (nej, inte en som jag köpte när han var 5 mån). Kattungarna börjar utan problem med köttiga ben (det blir ju mer gnagande än ätande i början), de verkar ha mycket lättare att ta till sig det än geggor med köttfärs och sånt som man "brukar" börja med.

De vuxna katterna får man jobba lite med: knäck benen lite med en köttyxa eller liknande, och skär lite i skinnet så det känner att det finns kött därunder. De första gångerna blir det mest slickande och dragande i skinet, men sen äter de glatt allt utom några mm ben som lämnas för att begrava sig i mattes fötter :D
 
Sv: Hur avvänjer man från torrfoder?

Sjalen: Ge inte bitar i sås då? :idea:
Mina äter bara färs-varianterna ordentligt. Bitar i sås och bitar i gelé slickar de bara.

Nej jag har börjat testa de andra varianterna.

Vad ger du för köttbitar? Jag var inte så noga med min tidigare katt utan han fick lite av varje men nu med raskatt blir man ju lite överdrivet försiktig i början. Jag vet att det ska vara rått kött för benens skull men ger du allt möjligt eller något speciellt?
 
Sv: Hur avvänjer man från torrfoder?

Jag ger kycklingvingar (från saluhallen, dvs människokvalitet) ibland kycklinghalsar från BARF-företag och broskben från gris (människokvalitet, hemslaktad gris men jag har sett det i mataffären också).

Här serveras bara svenskt kött, så jag har inte funderat på om man behöver vara mer försiktig än så. Min veterinär hävdar att man ska vara försiktig med utländsk gris men jag vet inte om det ligger något i det?

De uppskattar även kycklinghjärta och grishjärta, även om jag inte hel-BARFar pga bristande frysutrymme. (Dessutom blir de helt tokiga av ormens råttor och möss, tänker dock inte låta dem prova en sån...)
 
Sv: Hur avvänjer man från torrfoder?

Jag ger kycklingvingar (från saluhallen, dvs människokvalitet) ibland kycklinghalsar från BARF-företag och broskben från gris (människokvalitet, hemslaktad gris men jag har sett det i mataffären också).

Här serveras bara svenskt kött, så jag har inte funderat på om man behöver vara mer försiktig än så. Min veterinär hävdar att man ska vara försiktig med utländsk gris men jag vet inte om det ligger något i det?

De uppskattar även kycklinghjärta och grishjärta, även om jag inte hel-BARFar pga bristande frysutrymme. (Dessutom blir de helt tokiga av ormens råttor och möss, tänker dock inte låta dem prova en sån...)

OK, tack. Svenskt kött är inga problem att hitta men någon saluhall har vi inte här nere så det blir köttbutikerna på Möllan :) Grishjärta tycker jag ser väldans läskigt ut, haha, men kyckling har jag inga problem med.
 
Sv: Hur avvänjer man från torrfoder?

På förekommen anledning, hur liberal är du när det gäller att katterna drar runt med tex kycklingvingarna på golvet? Jag lyckas inte bortse från att jag tycker att det är en ganska stor nackdel.

När jag växte upp lämnade hundar och katter benrester och sådant överallt i (det för övrigt välordnade) hemmet, som man trampade på när man gick på toa på natten. Då tyckte jag inte att det var något konstigt med det, men jag har blivit lite gnällig med åren.
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Ok. Två problem: Tuva blir lätt hård i magen och Maggan lös. De äter blötmat (Bozita ren) ett halvt paket om dagen (delat på tre...
Svar
18
· Visningar
1 460
Senast: Tarnin
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
741
Senast: Ketrawzc
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 837
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Valp 2025
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp