Bukefalos 28 år!

Fästingar på förskolan

Status
Stängd för vidare inlägg.

bettysmatte

Trådstartare
Jag är förskollärare och djurägare. Jag har plockat fästingar regelbundet i åravis på mina djur och tycker inte att det är något särskilt konstigt. Två dagar i rad har jag hittat fästingar på barn på förskolan (har bara jobbat på detta ställe i ett par månader) och min reaktion är förstås att hitta en pincett och ta bort fästingarna så snabbt som möjligt. MEN jag har förstått att inte alla förskollärare på stället tycker som jag. Vissa tycker att fästingar ger man sig inte på utan man väntar och talar om det för föräldrarna som ser får ta bort dem. Det känns helkonstigt för mig, som lärt mig att det är väldigt viktigt att få bort otyget så fort som möjligt, att låta fästingar sitta kanske en hel dag i väntan på föräldrarna. Igår hittade jag en fästing på en liten kille. Den hade suttit ett tag, märkte jag. Det visade sig sedan att, hoppsan, den ena förskolläraren hade sett den dagen innan och glömt att berätta för mamman. Varför tog hon inte bort den istället?? Ska också tillägga att jag är väldigt noga med att berätta att jag tagit bort fästingar om det skulle komma några mystiska symptom efteråt.

Vad tycker ni föräldrar? Föredrar ni att förskolan plockar bort eller låter de sitta?
 
Sv: Fästingar på förskolan

Bort med eländet, så fort som möjligt. Jag skulle bli jättetacksam om
personalen tog bort dom, bara jag fick veta det så...
 
Sv: Fästingar på förskolan

Just nu är det äckligt mycket fästingar. Hittade en i mitt vattenglas vid middagen?!? Dottern hade varit uppe och klängt och härjat med glaset, så den kan ha ramlat från hennes kläder förstås.

Jag skulle bli glad om personalen tog bort fästingar direkt, OCH talade om för mig att barnet haft en. Hittills har vi inte behövt fundera över det, utan när jag hämtar så säger personalen till att de varit i skogen och att jag ska hålla utkik efter fästingar. Oftast hittar jag lösa krypande äckel. Bara en gång har ett av barnet haft en fästing, och det var morgonen efter deras pappa hämtat från dagmamman och haft hela kvällen. Han har inte samma rutin att kolla av barnen efter de varit i skogen, och jag tänkte inte på att säga nåt.
 
Sv: Fästingar på förskolan

Självklart ska de bort så fort som möjligt. Borrelia smittar ju efter något dygn så det är ju bara korkat att låta dem sitta kvar. Hade inte velat ha på mitt samvete att ett barn ska råka ut för det bara för att föräldrarna ska få plocka bort fästingen. Fråga dina kolleger om de kan det. Speciellt h*n som glömde berätta för föräldrarna.
 
Sv: Fästingar på förskolan

Det är väl bra om man tar bort fästningarna. Själv hittade jag en på kotten när vi bytte om till barngympan. "Oj, fick du en fästing när vi plockade svamp, så...nu är han borta". AAAAAA!!!! NEJ NEJ, hörde jag från flera mammor i omklädningsrummet. Tar du bort dem själv, vi åker till BVC!! Så jag tror att dagispersonalen inte tagit bort tillräckligt många för att våga i det här fallet.
För det är väl så...efter typ en miljard färstingbortplock från hästen så känns det inte så nervöst att nypa bort en eller annan på barn eller sambo. Men de som aldrig tagit bort nån fästing innan vet ju inte hur man ska göra och då kanske det känns hemskt att "testa" på nån annans/eget barn.
 
Sv: Fästingar på förskolan

Tycker som många andra, det måste väl vara bäst att ta bort dem direkt, och sedan självklart tala om för föräldrarna att man tagit bort dom.
 
Sv: Fästingar på förskolan

Jag skulle nog bli lite sur och irriterad om dom lät den sitta kvar en hel dag. Hittar man en fästing så ska den såklart bort på en gång!
 
Sv: Fästingar på förskolan

Självklart ska fästingarna bort direkt.

I Tyskland måste man som förälder skriva på ett godkännande för att personalen ska få kolla barnen om de har löss t.ex. Är det så i Sverige också?
 
Sv: Fästingar på förskolan

Jag är inte förälder, men tycker det låter helkonstigt att fröknarna inte tar bort dem direkt! :crazy: :confused:
För mig låter det mest som att de tycker det är "äckligt" och inte vill ta bort dem och därför istället skiter i det och säger till föräldrarna. Resonerar de likadant om barnet har ett litet sår som är infekterat: "nej, det där gör vi inte rent. Vi säger till mamma/pappa när de hämtar" ??? :crazy: (För i likhet med ett sår kan ju en fästing ställa till problem om man inte åtgärdar direkt)
 
Senast ändrad:
Sv: Fästingar på förskolan

Jag skulle bli rejält besviken om personelen inte tagit bort den eller ringt oss föräldrar så vi kunde åka dit och fixa det.

Bra jobbat av dig bettysmatte :)
 
Sv: Fästingar på förskolan

Fästingar ska tas bort så fort som möjligt och självklart har jag förtroende att förskolepersonalen klarar av det ;)

själv plockar jag fästingar både på katten, hästen, dottern och mig själv :o hm det finns inget switch pour-on för människor ;)

ps, har inte fått skriva på något intyg om lössinspektion men intyg om att de får ta kort på dottern
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 685
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 086
Senast: Roheryn
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 492
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp