Bukefalos 28 år!

Fästingbett eller vad ??

Calazirya

Trådstartare
Har uppmärksammat ett stort myggbett ( trodde jag ) på dotterns ben (lår) men så idag när jag kom hem så kontrollerade jag bettet igen och det har ändrat utseende :crazy:

Jämförde med bilder på fästingbett och jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Känns ju helt orimligt att hon ska ha haft en fästing där utan att jag upptäckt det :confused:

Så här ser bettet ut ( oskarp bild )
IMG_0101.jpg


Vad tror ni, bör jag åka in med henne?
På de sidor jag läst ska man åka in om bettet är i strl som en femkrona, hennes bett är som en guldtia nu idag.

/C
 
Sv: Fästingbett eller vad ??

Jag hade iaf ringt in och hört med de. Ser ju definitivt mer ut som fästing än mygg..
 
Sv: Fästingbett eller vad ??

tycker åxå det ser ut som fästing... men som sagt, lite konstigt att du inte sett nått i så fall!

men hon kanske är lite känslig mot myggbett?
 
Sv: Fästingbett eller vad ??

sånadär märken får jag när jag blitt biten av en blinning, kan inte vara det?
 
Sv: Fästingbett eller vad ??

Haha fick tom googla på blinning för att veta vad 17 det var, en blindbroms alltså =)

Tja ja det kanske det kan vara, för jag är tämligen säker på att jag skulle ha upptäckt om en fästing suttit på hennes lår (ryser)..
Vi avvaktar till i morgon då vår bvc-sköterska har telefontid och ringer då och hör med henne om vi ska komma in eller inte.
 
Sv: Fästingbett eller vad ??

Jag tycker också att det verkar vara lite konstigt om det var ett fästingbett, hur skulle du kunna ha missat det? Då kan den inte ha suttit fast speciellt länge iaf... My fick en fästing för några veckor sedan, men det blev knappt något märke alls, då har myggbetten definitivt lämnat större märken.

Tror i så fall mer på en blinning eller att hon reagerat lite extra på ett myggbett, men ring du bvc som du tänkt och kolla vad de tror!
 
Sv: Fästingbett eller vad ??

Jag tycker också det låter osannolikt att du skulle ha missat en fästing, men det ser ju onekligen ut som ett sånt bett (jag ryser också). Säger som de andra att hon kan ha reagerat på myggbett eller blinning (nej, har heller aldrig hört det förut :D).

Fästingar är för övrigt en stor skräck. Och det är många i år, iaf här längs Roslagskusten, jag har haft två stycken på 4 veckor. Har innan bara haft två i hela mitt liv :eek:.
Sonen ska vaccineras bums om två månader när han blir 1 år.
 
Sv: Fästingbett eller vad ??

Här har vi inte så mycket fästingar, hunden har inte ens haft en enda hittills =)

Men jag ska prata med BVC i morgon ..
 
Sv: Fästingbett eller vad ??

Haha fick tom googla på blinning för att veta vad 17 det var, en blindbroms alltså =)
Gogglade också och upptäckte att det var en fårfittbrems Comfort pratade om!

Endera ett bett av ovanstående men jag tycker det mest liknar knottbett faktiskt.
Ta en penna och rita konturerna så du ser om den ökar i omfång, jag fick en gång rosfeber av ett bremsbett och det måste behandlas om det "sprider" sig.
 
Sv: Fästingbett eller vad ??

Gogglade också och upptäckte att det var en fårfittbrems Comfort pratade om!

Endera ett bett av ovanstående men jag tycker det mest liknar knottbett faktiskt.
Ta en penna och rita konturerna så du ser om den ökar i omfång, jag fick en gång rosfeber av ett bremsbett och det måste behandlas om det "sprider" sig.

:rofl:
Norrlänningar är för jädra goa, fick googla på fårfittbrems och fick då upp en pdf som behandlade dialektala namn på kryp i norrland :D

Jag håller den under uppsikt och ska prata med bvc i morgon . Nu ska jag börja använda fårfittbrems tror jag ..
 
Sv: Fästingbett eller vad ??

myggbett kan bli stora om man är överkänslig (har en kompis som fick ett stort som en golfboll) men det där ser ju onekligen ut som ett fästing bett.
 

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 984
Senast: skuggi
·
Kropp & Själ Jag kom hem från en semester i USA i fredags och upptäckte ganska snart två röda prickar på mitt vänstra ben. De såg ut precis som...
2
Svar
21
· Visningar
10 978
Senast: ylvali2
·
Övr. Katt Helt oväntat har jag blivit med katt, en alldeles underbar liten kille på ca 10 veckor (och 700 g vilket väl är ganska lite?), och jag...
2
Svar
26
· Visningar
4 557
Senast: Pazuzu
·
H
Hästmänniskan Jag har inte ens varit inloggad på buke på evigheter, men idag blev jag så irriterad att jag bara måste få gnälla av mig i en tråd och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 842
Senast: Mela94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp