medryttarkris!

Sv: medryttarkris!

Det är ett bra tips!

Jag tycker ändå att det är onödigt att det ska behöva bli missöden pg a bristande kommunikation. Hade jag bara vetat att hon skulle komma och när så hade vi kunnat diskutera kring bett vs hackamore. Hon vet ju vilka problem det varit med att rida hästen med bett förut.
 
Sv: medryttarkris!

men det är bara att säga upp medryttaren om du inte är nöjd.
Förstår inte varför man måste göra en långt tråd om det.

Ännu en anledning att jag aldrig kommer skaffa medryttare, folk är opålitliga...

Eller så är det bara att inte läsa om man tycker tråden är onödig. Jag VILL inte säga upp henne. Jag vill få det att funka, men vet inte hur och ville höra andras reflektioner.
 
Sv: medryttarkris!

Hör hon alltid av sig annars innan hon rider? Annars förstår jag inte varför du är arg att hon inte gjort det den här gången? Och att skicka mail till tjejen? Om det nu är så att DU vill få det att funka så ringer du. Kommunikationen ligger på dig också.

Det där med frukosten förstår jag inte heller? Du säger att dina hästar är nöjda och har hö kvar på morgonen. Menar du att hästen skulle bli MER mätt om du hade lagt ut ännu mer hö?
 
Sv: medryttarkris!

Här verkar medryttaren ha gjort som hon gjort flera gånger förut, tagit den utrustningen som funnits till hands, ridit och stuckit sin väg. Hon kan inte veta om du fodrat tidigt, det finns mat kvar så om du inte givit uttryckliga instruktioner så kan jag inte se något fel alls i att om man inte har en timme extra att vänta medan hästen äter, rida först och fodra sedan. Det är också bra magstrakt att skylla på flickan när du själv lagt fram fel utrustning, att fråga skulle räddat situationen men ditt misstag är större än medryttarens.

Tjejen har inte heller försökt mörka något, då skriver man inte om det på FB direkt.

Jag köper inget av det där. I fallet med utfodringen så är det ingen big deal. Det handlar bara om att jag hade velat veta att hon skulle komma så tidigt, så hade jag sett till att vara säker på att min häst varit mätt. Nu misstänker jag att en del av hästens beteende idag berodde på att hon förväntades ridas utan att ha blivit utfodrad, något hon aldrig blir annars.

Det där med att ha lagt fram fel utrustning... Nä. Som jag tidigare skrivit så brukar hon komma cirka klockan tolv. Jag var inställd på att träffa henne och prata om saken med henne då.
 
Sv: medryttarkris!

Tycker allt att det låter som att det inte bara är den 14-åriga medryttaren som brister i kommunikationen.. Vad hindrade dig från att informera henne dagen innan vilken utrustning som gällde oavsett vad som hänger på ordinarie plats? Du visste väl ändå redan dagar innan att hon skulle komma på sin avtalade dag? Varför då inte be henne i förväg att höra av sig när hon kommer till stallet eftersom det dykt upp nya rutiner kring hästen?

Jag hade nog inte heller kommit och knackat på om jag kom så tidigt en helg, jag menar skulle ägaren varit vaken hade väl den likaväl kunnat komma ut själv.. Utrustning hade jag ju antagligen tagit den som hängde på ordinarie plats och åkt kanske jag hade gjort av ren frustration att ridturen som jag sett fram emot slutat i fiasko..

Hur vet du förresten att hon inte dykt upp vid tillfällen som hon ska ha haft hästen? Detta kanske inte var första gången hon var tidig?
 
Sv: medryttarkris!

Jag tror nog att du får bita samman och inse att i den här relationen är det du som är den vuxne och flickan som är barn och därefter får du anpassa er kommunikation. Jag är övertygad om att ni löser detta bara ni håller en öppen och ärlig kommunikation er två emellan, samt gärna med flickans föräldrar också eftersom hon trots allt inte är myndig.

Barn/ungdomar i den åldern är allt som oftast vimsiga och oberäkneliga, men behöver för den skull inte vara slarviga & nonchalanta. De har helt enkelt miljoner saker på gång i huvudet samtidigt :) Man får upprepa-upprepa-upprepa det man vill skall sjunka in, fast upprepningarna måste vara vänliga med glimten i ögat, annars uppfattas de ofelbart som tjat och då stänger mottagaren ned direkt.

/Catherine -tonårsmor
 
Sv: medryttarkris!

Det är ett bra tips!

Jag tycker ändå att det är onödigt att det ska behöva bli missöden pg a bristande kommunikation. Hade jag bara vetat att hon skulle komma och när så hade vi kunnat diskutera kring bett vs hackamore. Hon vet ju vilka problem det varit med att rida hästen med bett förut.

Jo det fungerar bra för oss iaf :)

Självklart är det tråkigt när det blir missöden som i detta fallet.
Hur som haver så kan vi ju konstatera att som det är nu så fungerar det inte så jätte bra mellan dig och din medryttare.

Du kanske skulle bjuda över medis med föräldrar på fika och TILLSAMMANS arbeta fram en rutin som passar både dig och medryttaren för hur det ska fungera i stallet´och med ridningen?

VAD och HUR är viktigt för dig att vissa saker sköts? För en del saker tycker man ju är viktigare än andra och då är det bra att poängtera det.

VAD tycker tjejen är viktigt i stallet? Är hon osäker på någonting? Är det något hon vill ändra på? Vill hon ha hjälp med något?

Jag tror att det kan vara jobbigt för henne att säga att hon tycker att något är svårt eller jobbigt, kan ju vara så att hon vill ändra på något fast hon inte vågar säga det till dig?
Om du kommer med en massa frågor om det är bra eller ej och ge henne exempel på hur ni skulle kunna ändra på vissa saker för att underlätta så kanske hon vågar komma fram med egna förslag själv med?
Även om det är din häst och ditt stall så kan man behöva ge och ta med medryttare för att få en bra relation och hon kanske har riktigt bra förslag på förändringar liggandes som du aldrig tänkt på?

För 14 åringar tänker inte som gamla tanter som du ;)
Och det kan vara bra för båda två att öppna vyerna lite grann :)
 
Sv: medryttarkris!

Jag har en fjortonårig medryttare och har inte alls de problem du upplever.
Jag tror din medryttare inte ær så ansvarsfull som person.
Min medryttare ær vældigt nogrann med allt, minsta lilla detalj.
Hon skulle aldrig læmna stallet utan att allt låg dær det ska eller inte medela mig ifall hon ær osæker øver något.
Kommer nær hon ska annars hør hon av sig i førvæg.
 
Sv: medryttarkris!

jag har ett speciellt medryttar träns så jag vet vad min häst rids m för bett när det är medryttarens dagar:)

Inte roligt när det uppstår problem,har haft 2 yngre tjejer som medryttare och det har tyvärr inte varit dem mest lämpliga som jag ser det med facit i handen.
Svårt att komma ihåg och följa instruktioner,sjukanmält sig vid minsta "dåligt" väder,
slarviga med sånt jag anser vara viktigt (och påtalat).

Lycka till m din häst och hoppas allt löser sig till det bästa.
 
Sv: medryttarkris!

Jag köper inget av det där. I fallet med utfodringen så är det ingen big deal. Det handlar bara om att jag hade velat veta att hon skulle komma så tidigt, så hade jag sett till att vara säker på att min häst varit mätt. Nu misstänker jag att en del av hästens beteende idag berodde på att hon förväntades ridas utan att ha blivit utfodrad, något hon aldrig blir annars.

Det där med att ha lagt fram fel utrustning... Nä. Som jag tidigare skrivit så brukar hon komma cirka klockan tolv. Jag var inställd på att träffa henne och prata om saken med henne då.

Har du inga fasta tider och medryttaren inte har ett absolut krav på att tala med dig innan hon rider för att få rida så är det direkt elakt att lägga skulden på 14-åringen. Jag skulle troligen sparkat tjejen långt tidigare men att skylla henne för att hästarna inte får mat på morgonen och att du låtit fel utrustning ligga framme när du vet att hon inte alltid pratar med dig innan känns helt fel.

Ta du själv på dig ansvaret för vad som hänt, du kunde lätt ha undvikit det bara genom att behandla tjejen efter vad du visste om henne innan.
 
Sv: medryttarkris!

Hon har faktiskt gjort så förut, alltså åkt ut till mig i byn, ridit och sen åkt utan att komma in. Jag har sagt att jag tycker hon ska komma förbi varje gång hon ska rida, men det verkar ju inte ha nått fram. Jag får helt enkelt prata med henne och förklara varför jag tycker det är bra om vi alltid utbyter några ord i samband med att hon kommer, om jag är hemma. Ska jag iväg på lördagar så är det ju upp till mig att höra av mig om det är nåt hon behöver veta.

Hon vet mycket väl om vilka problem hästen haft med munnen, och varför hon ridits med hackamore. Att det satt ett bett på tränset idag hade ju kunnat betyda att någon av de andra hästarna ridits med det tränset eller nåt sånt. Hon kunde ju inte veta att jag provat att använda träns igen eftersom jag inte hunnit upplysa henne om det. Då tycker jag det verkar märkligt att bara tränsa hästen med bett för första gången på ett år och sitta upp.... och sen klaga på facebook över att hon trilskades och skenade... Ja ja. Tack för ditt inlägg!

Nu har jag inte läst igenom alla inlägg sen sist jag skrev, så svarar bara på det som var svar på mitt.

Tycker ju absolut att det är fel av henne att inte komma in, speciellt om du har sagt till henne att du vill att hon ska göra det. Då är det väl en självklarthet? Och ja, det är ju ditt ansvar att höra av dig - om du inte är hemma. Men om du inte hört av dig så borde hon ta som vana att gå in och säga hej.

Om hon nu visste om hästens problem med munnen så är det väldigt konstigt att hon tränsade med bettet, speciellt efter ett år med hackamore. Precis som du sa så kan det ju varit så att någon av de andra hästarna ridits med det tränset, lite konstigt att hon inte frågade dig om det innan hon red.
 
Sv: medryttarkris!

Jag kan bara tala utifrån mig själv, men hade det varit jag kanske jag hade gjort som din medryttare. Om min medryttarponny skulle ridas på bettlöst men det en dag hänger framme ett bett så är det inte helt omöjligt att jag skulle prova det. Skulle det då inte gå bra, som i ditt fall, så skulle jag nog inte säga det direkt till hästägaren, helt enkelt för att jag skulle vara rädd att få skäll för att jag använt bettet. Kanske är det så enkelt att din medryttare inte vågade konfrontera dig för att hon visste att hon gjort fel och inte ville bli utskälld för det. Ibland räcker det med att man skäller på sig själv utan att andra skäller på en också. Kanske var det inte alls så, jag har ingen aning om hur andra tänker. Men så skulle jag tänka.

Detta var min tanke också (trots att jag är en gammal tant...) Kanske kunde det helt enkelt vara så att hon såg tränsbettet, tänkte att du använt det och ville prova själv? Och när det inte fungerade så bra fick hon dåligt samvete och vågade inte tala om det... Men för att ändå bli av med tankarna skrev hon på FB?

Till TS: Jag tycker du ska prata med henne och försöka visa att misstag kan alla göra, precis som du själv när du förutsatte att hon skulle komma senare och att du då tänkt tala om vad som gällde med betslingen. Man kan inte alltid förebygga allting, men misstag kan göra att man uppmärksammar saker som man tar för givet.
 
Sv: medryttarkris!

Jag tror nog att du får bita samman och inse att i den här relationen är det du som är den vuxne och flickan som är barn och därefter får du anpassa er kommunikation. Jag är övertygad om att ni löser detta bara ni håller en öppen och ärlig kommunikation er två emellan, samt gärna med flickans föräldrar också eftersom hon trots allt inte är myndig.

Barn/ungdomar i den åldern är allt som oftast vimsiga och oberäkneliga, men behöver för den skull inte vara slarviga & nonchalanta. De har helt enkelt miljoner saker på gång i huvudet samtidigt :) Man får upprepa-upprepa-upprepa det man vill skall sjunka in, fast upprepningarna måste vara vänliga med glimten i ögat, annars uppfattas de ofelbart som tjat och då stänger mottagaren ned direkt.

/Catherine -tonårsmor

Hej!

Kan bara hålla med. Tjejen har ju inte döljt vad som hände på något sätt, kanske hade hennes skjuts bråttom och hon inte hann upp och berätta vad som hänt, eller hon kanske inte ville väcka TS?

Jag har själv lärt mej den hårda vägen om vikten av god kommunikation och behandlar därför mina medryttare som "idioter" med checklistor, mail och sms mest hela tiden. Hellre att de vet vad som gäller och varför, än att de gör fel och jag sen blir vansinnig irriterad..

/Lavinia, better safe than sorry
 
Sv: medryttarkris!

Hej!

Kan bara hålla med. Tjejen har ju inte döljt vad som hände på något sätt, kanske hade hennes skjuts bråttom och hon inte hann upp och berätta vad som hänt, eller hon kanske inte ville väcka TS?

Jag har själv lärt mej den hårda vägen om vikten av god kommunikation och behandlar därför mina medryttare som "idioter" med checklistor, mail och sms mest hela tiden. Hellre att de vet vad som gäller och varför, än att de gör fel och jag sen blir vansinnig irriterad..

/Lavinia, better safe than sorry

Skulle aldrig lägga ett så stort ansvar på en 14-årig tjej!!!!!
 
Sv: medryttarkris!

Hej!

Svarar på ditt första inlägg också.

1. Du satte bett på och bytte inte till det du ville att medisen skulle rida på? Hur ska hon veta vad du vill? Självklart kan hon fråga- det hade jag gjort, men som andra skrivit, hon kan ju ha antagit att det är ok om nu bettet hängde där?

2. Hästarna hade inte fått (mer??) hö? Om dom har mat både i hagen och i näten förstår jag faktiskt inte problemet, brukar medisen lägga ut/ge mer hö när hon rider?

3. Har ni haft dealen att hon ska rida vid en viss tid? Att hon ska komma upp och prata varje gång hon är där? Är föräldrarna införstådda i detta?

4. Du verkar allmänt missnöjd med medisen, men ändå vill du ha henne kvar. Du kanske skulle testa med checklistor över vad som ska göras när? Så medisen vet. Jag har själv fått skriva checklista med vad jag vill ska göras med min tjej och detta till 22-åringar. Jag skriver även med varför det ska göras- så det inte bara är för att "försvåra".

Jag tror du behöver bestämma dej för om du ska ge det hela en chans till och i så fall prata med tjejen OCH hennes föräldrar så de allihopa vet vad du vill och hur du tänker dej det hela!

Det kan ju vara så att det är föräldrarna som stressar? Och hur vet du att de inte varit där och ridit tidigare på dagen innan??

/Lavinia, som gärna vill tro gott om folk
 
Sv: medryttarkris!

Precis som jag trodde så satt bettet fortfarande på tränset, och hon har förmodligen inte bytt till hackamore och tillbaka igen.

En sådan sak är absolut inte självklar för 44-åriga medryttare som ridit halva sitt liv heller. :grin: Och att klara av att reflektera över varför saker händer och sker har jag då aldrig varit med om att någon medryttare som endast träffar hästen en eller två gånger i veckan, och då i stort sett bara rider, klarat av. Det är inte ens alla hästägare som klarar av det, trots att de haft häst i många år. Jag tror att det är alldeles för mycket begärt av en 14-åring.

Men varför satt bettet på då? Om nu lördagar är hennes dagar, uppgjort sedan tidigare? Jag tror att du måste vara tydligare. Bestämma vilken sadel, huvudlag osv hon rider med, och se till att allt är tillgängligt och lätt att hitta. (Jmfr när barnen ska ta mellis själva, då får det inte ligga en tom brödpåse ovanpå den de ska ta av...) Kanske skaffa en kalender som ni skriver i vad ni gjort och hur det gått, så att ni vet vad som hänt med hästen.

(Sedan kan jag inte se katastrofen att hon rider "innan frukost" om hästen nu har hö att tugga på hela natten. Då är den ju knappast hungrig när hon tar den. Och proppmätt på kraftfoder vill man ju inte att den ska vara när man ska rida.)

Lite nyfiken är jag i alla fall på att höra hur det gick med bettet, fick du gå tillbaka i träningen? Jag red bettlöst en period när min häst fällde tänder, men då hade jag sidepullet även på träningarna. Jag pratade med tränaren först, och förklarade att det inte var någon större skillnad, ridningen sker ju inte med händerna. När tränaren väl sett mig rida var det inga problem med det bettlösa alternativet. När hästen blev äldre började jag växla sidepull och tränsbett, och det gör jag faktist än. Dock rider jag enbart med huvudlag utan hävstångsverkan, så skillnaden är ju inte så stor.
 
Sv: medryttarkris!

Jag håller med dig och flera andra i den här tråden.

Den som jag först och främst tycker behöver bättra på sin kommunikation är nog TS. Medryttartjejen är 14 år och då behövs det många gånger övertydliga direktiv om man vill ha saker gjorda på ett speciellt sätt. Checklista som nämnts tidigare är ju ingen dum idé.

Att hon tagit det träns som hängt framme är väl inget konstigt, jag hade säkert gjort samma sak. Hänger det framme är det nog det som ska användas. Skulle det inte använts skulle det aldrig hängt där.

Och har ni inga fasta tider är det väl inget märkligt att hon kom klockan 8 istället för 12? Det kan ju faktiskt vara så att också hon andra saker att göra än att vara i stallet en lördag.

Sen tycker jag visst att en fjortonåring kan ta mycket ansvar över hästen och dens skötsel i någon dag eller fler förutsatt att det finns någon som kollar resultatet.

Prata med henne öga mot öga så ska det nog lösa sig. Sakerna som skett är ju kanske irriterande men det är ju knappast jordens undergång. :)
 
Sv: medryttarkris!

Jag hade inte låtit medryttaren komma tillbaka, jag skulle aldrig acceptera det beteendet. När det ändå händer en sån ganska allvarlig incident är det en självklarhet att man kontaktar ägaren, inte åker hem och uppdaterar sin facebook :cool:

:bump::bow::bump::bow::bump:
 
Sv: medryttarkris!

Hon brukar alltid komma framåt tolv, inte åtta-nio på morgonen. Jag förutsatte att jag skulle hinna träffa henne och prata om bett-grejen innan hon red eftersom jag skulle vara hemma. Samma sak med höet: Hon kommer aldrig så tidigt annars, och visste jag att hon skulle göra det idag så hade jag kunnat försäkra mig om att min häst varit mätt innan hon reds.

Fast om det är henens dag så tar hon ju sitt ansvar den här gången och åker ut och tar hand om hästen även om det var tidigare än vanligt. Förmodligen hade hon saker att göra under dagen och ville därför vara tidig och hade lite bråttom så tid att hälsa på dig också fanns inte.

Mitt förslag är en tavla/uppsatt lapp med regler som alltid gäller +
en tavla/bok/lapp-system att skriva upp saker på om du vill att hon gör något speciellt på sin dag. Oavsett vad det gäller! Du kan då dan innan skriva att Rid på hackamore / Fodra frukost innan/efter ridning om du är tidig etc. Annars ser du till att hon inte kan välja utrustning utan får ta det du lämnat åt henne.

Personligen hade jag som 14årig medis ringt/gått in och kollat om jag skulle rida på bettet eller inte men de flesta av mina kompisar hade tagit för givet att de skulle rida på det som hängde framme (Jag är inte som andra =) utan pedant och ordningsmänniska (nästan manisk i att det ska vara rätt) ut i fingerspetsarna och hade därför tagit hacket om jag var osäker alt. frågat).
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
633
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 407
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 610
Senast: bobbbo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 374
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp