medryttarkris!

Sv: medryttarkris!

kl

Jag minns när jag var 14, jag var inte medryttare då men jag minns nog att jag aldrig riktigt ansträngde mig om jag inte kände mig riktigt involverad i det jag skulle göra.
Så hade jag varit medryttare när jag var 14 hade det nog varit guld om jag blev riktigt involverad, alltså att jag fick veta varför hästen rids på hackamore (det hade hon fått veta, skrev du ju) men sedan även att nu ska vi testa med tränsbett snart och då kanske det sitter ett tränsbett på tränset, men pga att det fortfarande är så att hon kan reagera på det så bör du nog rida med hackamore.
Då hade jag nog på något vis kännt mig mer som om jag skulle vilja ha en kommunikation och hade tyckt att det varit viktigt att fråga mer/ha mer ordning på mig. Annars hade jag mer känt att det var något jag MÅSTE göra och gud så tråkigt och vem bryr sig.

Det där med att hon åkte iväg utan att säga ngt, tror jag kan vara en kombination av att hon blivit rädd/skämts, det hade jag gjort i den åldern, tänkt att jag förstört ALLT och fy dumma mig. Sen även om hennes föräldrar hade bråttom iväg någonstans, jag har själv alltid haft föräldrar som blivit sura om jag kom 5-10 minuter försent fram till bilen efter lektionen eller stallvistelsen, kanske föräldrarna måste informeras om att det är viktigt att göra vissa saker (tex titta in och tala om att någonting har hänt) ?
För när jag var 14 sa jag aldrig emot när jag fick skäll för att jag var 5 minuter försen, det var först när jag var ungefär 16-17 som jag förklarade ordentligt för föräldrarna hur viktigt det är att man gör vissa saker innan man rusar iväg, och då förstod de och jag slapp skäll och stress.
 
Sv: medryttarkris!

Jag kan bara tala utifrån mig själv, men hade det varit jag kanske jag hade gjort som din medryttare. Om min medryttarponny skulle ridas på bettlöst men det en dag hänger framme ett bett så är det inte helt omöjligt att jag skulle prova det. Skulle det då inte gå bra, som i ditt fall, så skulle jag nog inte säga det direkt till hästägaren, helt enkelt för att jag skulle vara rädd att få skäll för att jag använt bettet. Kanske är det så enkelt att din medryttare inte vågade konfrontera dig för att hon visste att hon gjort fel och inte ville bli utskälld för det. Ibland räcker det med att man skäller på sig själv utan att andra skäller på en också. Kanske var det inte alls så, jag har ingen aning om hur andra tänker. Men så skulle jag tänka.


oj, jag är glad att du inte är min medryttare.
är det sagt att min häst ska ridas på ett visst bett, ska hon ridas på det OAVSETT vad som hänger på tränset. jag vill absolut inte att min medryttare ska experimentera själv med MIN häst när hon fått regler för vad som gäller!
då är det bättre att slänga iväg ett sms/gå in och fråga hur hon ska göra istället för att chansa

kan förstå att medryttaren blivit rädd iom att det gick dåligt, men att försöka dölja vad hon gjort gör ju knappast saken bättre än om hon gått direkt till ägaren. sen att dom dessutom skriver det på fb där hon vet att ägaren kan få reda på det låter ju bara väldigt konstigt och dumt
 
Sv: medryttarkris!

Jag anser det vara vanlig hyfs av hästägaren att se till att rätt prylar finns på plats. Rider man endast en häst och gjort det under en längre period är det lätt att hålla koll, rider man lite olika kan det lätt bli misstag om ägaren helt plötsligt bytt bett till ett av en modell man rider med på en annan häst. Vill man att det ska går till på rätt vis så hjälper det om man försöker underlätta, vill man inte byta bett jämt så kan man exv skaffa ett träns till.

Att skriva på FB är väl knappast något man gör om man vill döja något
 
Sv: medryttarkris!

Hon brukar alltid komma framåt tolv, inte åtta-nio på morgonen. Jag förutsatte att jag skulle hinna träffa henne och prata om bett-grejen innan hon red eftersom jag skulle vara hemma. Samma sak med höet: Hon kommer aldrig så tidigt annars, och visste jag att hon skulle göra det idag så hade jag kunnat försäkra mig om att min häst varit mätt innan hon reds.

Hade ni avtalat att hon inte får komma och rida innan klockan tolv? För annars är det väl inte så konstigt om medryttaren antar att det är ok att komma en annan tid också, även om hon brukar komma klockan tolv?

Det kan ju vara så att medryttaren egentligen var upptagen den här lördagen, men vet att du blir sur om hon inte rider - så då red hon på morgonen istället, för att hästen skulle få sin motion, även om hon var upptagen under dagen sedan.

Alla hästägare har sina specialregler, som medryttare lär man sig att fråga, fråga, fråga - när ska hästen ridas? Hur ska hästen ridas? Var ska hästen ridas? Vad får hästen göra/inte göra? Vilken utrustning ska användas? Hur brukar ägaren sköta utrustningen efteråt? Hur kommuniceras utrustningsbyte?

Det är omöjligt att gissa sig till allt det där, och hästägaren kanske inte heller är så tydlig med allt, och alla vill ha det på sitt speciella sätt. Men det är ju något man lär sig med tiden och erfarenheten, vet inte om jag skulle vänta mig av en fjortonåring att hon förstår att alla hästägare vill ha det på sitt speciella vis, och att det är upp till henne att fråga för att ta reda på hur just du vill ha det.
 
Sv: medryttarkris!

och jag anser det vara vanligt hyfs av medryttaren att följa de direktiv som är satta.
jag personligen vill att min medryttare ska vara såpass engagerad i MIN häst att h*n märker om fel bett sitter på tränset, oavsett om h*n har hand om fler hästar.

ang att dölja något eller inte var som svar åt det mela94 skrev
 
Sv: medryttarkris!

Jag skulle nog anta att ägaren behagat byta utrustning. Sen iofs ringa också för säkerhets skull, så att det inte blev några missförstånd. Men hästägare är olika, en del tycker att det är väl självklart att du ska rida med det jag hänger fram, andra tycker att det är väl självklart att du alltid ska rida med samma utrustning, oavsett vad jag råkar hänga fram.

Poängen är att det kan man inte veta, om man inte är så erfaren att man vet att man måste komma ihåg att fråga när man börjar rida hästen hur ägaren vill ha det på den punkten.
 
Sv: medryttarkris!

Jag skulle nog anta att ägaren behagat byta utrustning. Sen iofs ringa också för säkerhets skull, så att det inte blev några missförstånd. Men hästägare är olika, en del tycker att det är väl självklart att du ska rida med det jag hänger fram, andra tycker att det är väl självklart att du alltid ska rida med samma utrustning, oavsett vad jag råkar hänga fram.

Poängen är att det kan man inte veta, om man inte är så erfaren att man vet att man måste komma ihåg att fråga när man börjar rida hästen hur ägaren vill ha det på den punkten.

precis det jag menar, bättre kolla än att chansa, tycker JAG. men som du säger är alla olika.

men i TS fall var medryttaren medveten om hästens problem och att den därför gick bettlöst så hon visste ju vad som gällde.
 
Sv: medryttarkris!

Vad jag kan utläsa av den här tråden så tycker jag det är rätt luddiga direktiv som getts om några alls. Och luddiga direktiv till en fjortonåring är som sagt luddigt. Personligen tycker jag faktiskt att det är hästägarens ansvar att se till att medryttaren fått tillräcklig, klar och tydlig information om hur saker ska skötas och gå till. Medryttaren är knappast något medium eller tankeläsare som bara vet allting utan att ägaren behöver säga något. Händer det något på grund av att ägaren har varit otydlig så tycker jag det är ägarens eget fel, inte medryttarens. Speciellt inte när det rör sig om en fjortonåring.
 
Sv: medryttarkris!

TS skriver:
"Hon vet mycket väl om vilka problem hästen haft med munnen, och varför hon ridits med hackamore"

det är i mina ögon rätt tydligt 14 år eller inte..
 
Sv: medryttarkris!

Hon har faktiskt gjort så förut, alltså åkt ut till mig i byn, ridit och sen åkt utan att komma in. Jag har sagt att jag tycker hon ska komma förbi varje gång hon ska rida, men det verkar ju inte ha nått fram. Jag får helt enkelt prata med henne och förklara varför jag tycker det är bra om vi alltid utbyter några ord i samband med att hon kommer, om jag är hemma. Ska jag iväg på lördagar så är det ju upp till mig att höra av mig om det är nåt hon behöver veta.

Hon vet mycket väl om vilka problem hästen haft med munnen, och varför hon ridits med hackamore. Att det satt ett bett på tränset idag hade ju kunnat betyda att någon av de andra hästarna ridits med det tränset eller nåt sånt. Hon kunde ju inte veta att jag provat att använda träns igen eftersom jag inte hunnit upplysa henne om det. Då tycker jag det verkar märkligt att bara tränsa hästen med bett för första gången på ett år och sitta upp.... och sen klaga på facebook över att hon trilskades och skenade... Ja ja. Tack för ditt inlägg!


Ett par reflexioner - en 14-åring skall inte ha det ansvar du verkar vilja lägga på henne! Faktiskt, är det så att om du provat med träns och bett men inte vill att hon skall använda tränset med bett, varför inte byta tillbaka till hackamore när du är klar.
Varför inte ha en tavla/bok att skriva på/i - från båda håll (du och medryttaren)! Det har alltid fungerat för mig.
Hur kommunicerar du med henne? om det är något, varför inte ringa henne och tala om det före hon kommer? Vilken relation har ni!
 
Sv: medryttarkris!

Angående att åka ifrån hux flux när något hänt så är ju det inte direkt ovanligt, till och med vuxna människor gör ju så ibland, ni har väl alla hört talas om smitningsolyckor??? Man blir kanske chockad, rädd och så fattar man fel beslut.... Jag vet dessutom vuxna människor som varit med om olyckor med hästar som de inte talat om för ägaren att de har hänt pga. att de är rädda för ägaren, för att de vet att de får skäll/sparken, även om olyckan inte nödvändigtvis berott på vårdslöshet... något att tänka på...

Jag har varit med om liknande bett-problem med en medryttare, det hela slutade med att jag inte kunde ha kvar henne, en medryttare ska ju hjälpa, inte skälpa.

Ska du ha kvar henne måste du nog diskutera händlsen och hur du vill ha det med henne och hennes föräldrar, lägga upp ordningsregler osv. och tala om att om detta inte följs är du inte i behov av någon hjälp.

Lycka till!
 
Sv: medryttarkris!

Håller med du!

Man tänker inte alltid helt vettigt när nåt sånt hänt. Är man dessutom 14 år och gissningsvis har en förälder som står och väntar, ja då åker man..

Jag hade också en skötare som inte lyssnade på mina instruktioner- jag var väldigt tydlig med INGET BETT vid promenader (vilket var allt hon fick göra), ändå tog hon av kapsonen och använde bara bettet och gick ut på dåligt underlag på ett gärde och longerade(och skrev sen i boken att hon promenerade!). Hon blev inte heller långvarig.

Det är svårt med yngre- när jag var 14 kunde man utan problem lämna en häst i mina händer och åka bort, jag tog hand om allt och följde mina instruktioner. Ibland får jag för mej att vi skyddar "barnen" mer nu än förr och att man inte längre kan lita på en 14-åring. Jag hoppas jag har fel..

/Lavinia
 
Sv: medryttarkris!

För en vuxen människa ganska tydligt ja.

Men å andra sidan ser jag inget direktiv där det sagts: Du får absolut inte ha annat än hackamore på hästen.

Hänger tränset med bett på kroken när medryttaren kommer tycker jag att faktiskt att ägaren i stort sett får skylla sig själv om det används. Ägaren har trots allt det slutliga ansvaret för hästen och dess skötsel. Kan ägaren inte ge klara och tydliga anvisningar ja, då ligger faktiskt felet hos denna i mina ögon.

Jag tycker också att man ska i de flesta fall kunna lägga stort ansvar på en fjortonåring. Jag kunde hantera det i när jag var i den åldern men man ska inte ta förgivet att alla kan det.
 
Sv: medryttarkris!

vars går gränsen för vuxen och barn? har man en medryttare som är 17 år och 364 dagar så måste man vara övertydlig men dagen efter inte?

självklart har ju ägaren det yttersta ansvaret för hästen, men har man tagit på sig att vara medryttare så har man ju också ett ansvar att hästen sköts på det sätt man blivit tillsagt att göra.

vi vet ju inte heller vilka ord TS använt när hon berättade om hästens problem till medryttaren, och uppenbarligen är det så att hon behövt vara ännu tydligare med vad som gällde.
personligen gillar jag inte att tjata och upprepa saker, är det sagt att hästen ska ridas på ett bett ska den ridas på det bettet tills något annat är sagt oavsett vad som hänger på tränset. är något oklart är det bara att ringa och fråga
 
Sv: medryttarkris!

Jag anser det vara vanlig hyfs av hästägaren att se till att rätt prylar finns på plats. Rider man endast en häst och gjort det under en längre period är det lätt att hålla koll, rider man lite olika kan det lätt bli misstag om ägaren helt plötsligt bytt bett till ett av en modell man rider med på en annan häst. Vill man att det ska går till på rätt vis så hjälper det om man försöker underlätta, vill man inte byta bett jämt så kan man exv skaffa ett träns till.

Att skriva på FB är väl knappast något man gör om man vill döja något

Till och med jag som är superpetig med min häst och har gett medryttarna väldiga instruktioner skulle absolut inte skylla på medryttaren om denne valt fel utrustning. Jag är noga med att se till att allt hänger som vanligt och att rätt grejer är framme när jag lämnar hästen.

Bla så har min och min mors häst likadant märke på bakskydden men lite olika modell och en av medryttarna har använt fel sort en gång. Det rör mig inte i ryggen eftersom båda paren hängde där jag angivit att min hästs grejer brukar hänga (på tork hänger de tillsammans).

För övrigt tycker jag det är rätt trist att bli irriterad på barn/unga vuxna.
 
Senast ändrad:
Sv: medryttarkris!

Jag håller helt med. Som hästägare ser jag till att vara ordentlig med grejorna och inte inbjuda till missförstånd. Rätt grejor på rätt plats.

Hade jag varit medryttare i det här fallet kan jag säga att jag blivit mer än lovligt irriterad. Förmodligen hade jag ringt och frågat vad som är så förbaskat svårt med att hänga fram rätt grejor (om det nu är så viktigt!), det är ju att formligen be om att medryttaren tar fel grejor!
 
Sv: medryttarkris!

oj, jag är glad att du inte är min medryttare.
är det sagt att min häst ska ridas på ett visst bett, ska hon ridas på det OAVSETT vad som hänger på tränset. jag vill absolut inte att min medryttare ska experimentera själv med MIN häst när hon fått regler för vad som gäller!
då är det bättre att slänga iväg ett sms/gå in och fråga hur hon ska göra istället för att chansa

kan förstå att medryttaren blivit rädd iom att det gick dåligt, men att försöka dölja vad hon gjort gör ju knappast saken bättre än om hon gått direkt till ägaren. sen att dom dessutom skriver det på fb där hon vet att ägaren kan få reda på det låter ju bara väldigt konstigt och dumt

Ja, då är det väl tur att du inte äger min medryttarhäst ;) Det finns såna som vill att medryttaren bara ska göra som man säger åt den och så finns det dem som vill att medryttaren ska hjälpa till att utveckla.

Jag vill mest att man ska försöka se situationer ur alla synvinklar och försöka känna sig in i varför man gör som man gör för att kunna bedöma rättvist. Därför försökte jag ge medryttaren en röst, man behöver inte vara ansvarslös för att man är nyfiken och vill prova själv.

Att "försöka dölja vad hon gjort" är nog en ganska naturlig reaktion när man skäms för något. Som jag förstod det skrev hon inte att hon använt bett på fb utan bara att det gått dåligt. Det är väl inte så ovanligt att man skriver hur ridningen gått på fb?

Gott omdöme kommer med erfarenhet, erfarenhet kommer med dåligt omdöme.
 
Sv: medryttarkris!

KL

Jag kan förstå att TS blir irriterad, har själv varit i en liknande sits där det strulade med samarbetet med en tonåring. Jag var själv galen på henne och tyckte att hon minsann borde fatta bättre, för när jag var i hennes ålder hade ju inte jag några sådana problem.. osv..

Men ärligt, en 14 åring tänker inte på samma sätt som vi vuxna. Det är lätt att bli förblindad av sin irritation men man får försöka att se förbi.
TS tycker att hon har varit tydlig och att medryttaren vet bättre. Men det är inte alls säkert att medryttaren är lika säker på vad som gäller.

Jag kan förstå medryttaren som använde det träns som fanns framme.
Jag kan också förstå att medryttaren inte ville klampa in i TS hus en helgmorgon och därmed ev väcka eller störa TS. Jag kan också se att det mycket väl kan ha varit föräldrar osv som gjorde att medryttaren var stressad och snabbt åkte därifrån.

Hurvida medryttaren brukar komma vid en viss tid eller inte hör ju inte hit, som hästägare får man planera och se till att medryttaren inte behöver fundera ut allt själv. Man kan väl inte kräva att medryttaren alltid ska komma samma tid?
Självklart kommer hon tidigt om hon har andra planer för dagen, det är ju inte alls konstigt.

TS, lugna ner dig och ta ett sansatt snack med medryttaren samt medryttarens föräldrar. Ta ditt eget ansvar och se till att liknande situationer inte kommer hända av misstag i framtiden.
 
Sv: medryttarkris!

vad bra att vi båda är nöjda på den punkten :grin:

nej visst behöver man inte vara ansvarslös för att man provar något nytt, men när det är något man blivit tillsagt att INTE göra kan inte jag se något positivt i det.

min häst har en gammal senskada vilket gör att jag inte vill att hon hoppas, med risk för att den då går upp. anledningen till att man har regler för hur hästen ska skötas är ju för hästens skull
så om min medryttare skulle få för sig att hoppa ändå, för att hon är "nyfiken" hade jag blivit måttligt nöjd...

har full förståelse för att man kan göra ett misstag, det gör vi alla ibland, men att medvetet göra något man inte får, det är inte ok, oavsett hur gammal eller ung man är
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
633
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 407
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 607
Senast: bobbbo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 374
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp