Bukefalos 28 år!

Fästinghalsband?? HJÄLP!!

misen

Trådstartare
De e första gången jag e inne här på hund sidan så ursäkta om de finns någon liknande tråd..

Jo jag har en 9 veckors Chines crested Powder Puff valp å vi bor i skogen.. Hur ska jag göra med färsting skydd.. Vill inte använda sånt medel man häller i pälsen för kineserna brukar ha känslig hud. Så jag fundrar på om man kan ta ett vanligt fästinghalsband som man kan ta av när hon badar i sommar? Vi hade de på vår rottis korsning förra sommaren som då va lika gammal men hon va ju rätt mkt större.

Har nämligen redan tagit 3 fästingar på henne på 1 vecka =/

Frågan.... Vågar jag ha ett vanligt fästing halsband på henne???
 
Sv: Fästinghalsband?? HJÄLP!!

Har för mig att man inte får ha Scalibor på valpar, tror att det är ända upp till 6 månader eller mer..?
 
Sv: Fästinghalsband?? HJÄLP!!

Finns ett fästingmedel på apoteket, särskilt för valpar.
Det man sätter mellan skulderbladen och halsbanden är för äldre hundar.
 
Sv: Fästinghalsband?? HJÄLP!!

ja för jag vill ju inet ha nått för skarpt på henne eftersom kineserna offta har känslig hud å min har bra hud å vill ej paja de genom massa starka medel..
 
Sv: Fästinghalsband?? HJÄLP!!

Jag och många kinesägare med mig använder bärnstenshalsband. Det är något i bärnsten som de små äckliga krypen inte tycker om. Förra sommaren var första gången jag körde med ett sånt halsband och jag hittade 2-3 st på hela säsongen jämfört med året innan när jag körde utan skydd och plockade fästingar som en tok. Vet att en del kör "nakenfrisyr" på sina puffar under sommaren och då blir det ju onekligen lättare att hålla efter fästingar också :)
 
Sv: Fästinghalsband?? HJÄLP!!

Jag och många kinesägare med mig använder bärnstenshalsband. Det är något i bärnsten som de små äckliga krypen inte tycker om. Förra sommaren var första gången jag körde med ett sånt halsband och jag hittade 2-3 st på hela säsongen jämfört med året innan när jag körde utan skydd och plockade fästingar som en tok. Vet att en del kör "nakenfrisyr" på sina puffar under sommaren och då blir det ju onekligen lättare att hålla efter fästingar också :)

Jag har blivit rekommenderad bärnsten men varit för snål för att testa tidigare. Scalibur funkar bäst här i fästingland. Vet någon något mer om dessa bärnstenshalsband? Funkar de på stora håriga hundar som går mycket lösa och drar på sig kryp?
 
Sv: Fästinghalsband?? HJÄLP!!

okej va bra.. då kanske jag ska prova sånt bernstens halsband då.. fast jag funderar på en sån grej men kan änga i halsbandet som avger små ultraljuds stålar eller va de va så fästingarna ej kommer.
 
Sv: Fästinghalsband?? HJÄLP!!

vi använder ett fodertillskott till våra malamuter och gjorde det även förra året då jag inte vill ha ngt giftigt på mina hundar.

Jag var VÄLDIGT skeptiskt till detta medlet men provade förra sommaren och hade då enbart 5st som satt fast på hundarna och de var döda + att vi hade 4-5st som kröp på hundarna. Nu har vi börjat med medlet i år igen.

Medlet heter Zx fixodida och går att googla på ;)
Det kan i vissa fall ge lite lös mage i början men jag har inte märkt ngt på mina och då har min hane väldigt känslig mage.
 
Sv: Fästinghalsband?? HJÄLP!!

Jag har blivit rekommenderad bärnsten men varit för snål för att testa tidigare. Scalibur funkar bäst här i fästingland. Vet någon något mer om dessa bärnstenshalsband? Funkar de på stora håriga hundar som går mycket lösa och drar på sig kryp?

Min bror har bärnstenshalsband på sin labrador. Det funkar suveränt. Mindre fästningar än med Frontline. Och sen är det supersnyggt med bärnsten på en svart labbe :)
 
Sv: Fästinghalsband?? HJÄLP!!

var kan man hitta bärnstenshalsband? tänkte prova på min springer och min tax :)
 
Sv: Fästinghalsband?? HJÄLP!!

Vet någon något mer om dessa bärnstenshalsband? Funkar de på stora håriga hundar som går mycket lösa och drar på sig kryp?

Jag tror att det funkar bäst på korthåriga hundar. Bärnstenshalsbanden funkar genom att bärnstenarna rör sig mot pälsen och gör håren svagt statiska vilket leder till att fästingarna inte kan/vill krypa på dem. På min schäferaktiga sak med lejonman funkar det överhuvudtaget inte.
 
Sv: Fästinghalsband?? HJÄLP!!

Tack för svar - hm, ska fundera lite mer på bärnsten. Det skulle kännas bra med något mindre giftigt än scalibur. Hoppelhase, har din hund lejonman á leonberger, eller á spets?

Har en fjollboll med kort päls som det kanske skulle passa på, men hon är samtidigt den som vanligen tränger sin in överallt och drar på sig allt möjligt som jag inte trodde fanns i civiliserade områden... Gamlingen har längre päls och får nog fortsätta med scaliburen.
 
Sv: Fästinghalsband?? HJÄLP!!

Jag använder också bärnstenshalsband på mina hundar (släthåriga). Personen vi köpte halsbanden av ger pengarna tillbaka om de inte fungerar ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 066
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 225
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp