Bukefalos 28 år!

Fågelhundar

Epopocalyptus

Trådstartare
Jag kom på lite efter att det kanske skulle vara bättre med en fågelhund tråd istället för en setter tråd.
Då kanske fler kan vara med och visa upp sina hundar.
Man kan ju bara prata på bara det handlar om fågelhundar(:
Nån som skulle vilja hänga på?

Här är iallafall min lilla buse, Alla tagna igår.
31648330.jpg

31648326.jpg

31648324.jpg

Helkropps bild
31648316.jpg

pic_show_id31648310.html
 
Sv: Fågelhundar

Fy va kul att ha marker med lite fågel! Här har vi bara skogsfågel... de trycker så dåligt men lillan har åtminstone fått testa att ställa en fågel än så länge! Hon har ett härligt intresse åtminstone!

Vi har en Spinone-tik född februari 2009. Målet är såklart en duglig jakthund och det får ta den tid det tar då vi är totalt nybörjare när det gäller jakthund men roligt att lära sig något nytt! Just nu är vi mycket ute i skogen bara för att få en massa rutin, damen har väldigt bråttom men har börjat lugna ner sig en aningens! Långsiktigt mål är godkänt jaktprov och därefter utställningschampion :D Hon går riktigt bra på utställningarna.

31630320.jpg


31569919.jpg


31569914.jpg


31569913.jpg
 
Sv: Fågelhundar

Vi har väldigt dåligt med fågel ;)
Men vi har mark som lämpar sig bra till fälthöns, så vi har köpt rapphöns och fasan.
Rapphönsen har vi i bur än så länge, och så släpper vi hälften ungefär varje gång vi tränar. De kan sedan gå in i buren igen (vilket de gärna gör, resten av flocken är ju där ;) )och så har vi fågel till många träningar :)

Fasanerna är släppte, de trivdes inte alls i bur.

Hon är jättefin, kul att hon visar intresse för fågel! Jag blev helt överlycklig när Alan visade att fågel, det är minsann det roligaste han vet!
Var har du förresten köpt hennes väst? Den ser superbra ut, jag är på jakt efter en ny, då alans är rätt kass. Men hittar aldrig nån som jag gillar..
 
Sv: Fågelhundar

Båda era hundar var ju bara för fina:love:
Det borde väl finnas nån mer som har en hund som passar in här?;)
 
Sv: Fågelhundar

Jag har 2 weimaraner (och en till på gång), en långhårig och en korthårig.

Fortune, den långhåriga är 8 år, Loka är 7 år, båda stora tikar. De är egentligen inget vidare som jakthundar nån av dem, Fortune är import från Australien och jaktlinjerna har liksom försvunnit på vägen... Lokas pappa är också import, och hon är väldigt lik honom, sävlig och lugn utan nån större motor - dock har hon en hel del skärpa som visar sig emellanåt.
Jag använder dem mest vid ankjakter nu på hösten och sen som kortdrivare på hjort, fågelträningen/jakten har vi lagt ner eftersom de inte har nån vidd alls i söket.
Men annars har vi provat det mesta, lydnad (inget för mina nerver, men träna gör jag gärna), agility, båda är SVCH och jag har ställt ut en hel del.
Fortune var allvarligt sjuk för 2 år sen, då gick den mesta luften ur oss allihopa och sen dess har jag haft lite svårt att hitta gnistan igen. Loka är allergisk och har blivit ganska påverkad av medicinering och hör dessutom lite dåligt, inget som påverkar vår vardag direkt men extrem träning har vi fått sluta med... Men nu är Loka ganska okej utan medicin, Fortune är frisk och jag börjar tycka det är kul igen, så nu blir det en ny hund och nytändning till våren.

Loka
lokajakt5.jpg


Fortune
DSC_0127.jpg


Tramsjaktprov med några vänner
DSC_00311.jpg


Det är även Loka på min avatarbild
 
Sv: Fågelhundar

Fortune var ju bara för fin:love: Loka var det väl inget fel på heller;)
Min hund är ju utställningslinje och jag vet inte om det kommer bli nå jakt med han.
Men träna jakt kan man ju alltid, Men han är ju fortfarande en fågelhund;)
 
Sv: Fågelhundar

Weimaranern är ju inte uppdelat så som settern, med jakt och utställningslinjer. Men när jag köpte hund, 2002-2003 var uppfödarna fortfarande ganska omedvetna om att hundarna från Australien/USA var så pass uravlade inom jaktgrenarna, nu är medvetenheten större. Sen är det ett stort problem att de utländska hundarna dessutom har fört med sig en hel del ärftliga sjukdomar till rasen... Så för närvarande är det ganska lugnt med importerandet.

Men visst är Fortune fin:) Hon är ju ganska söt den lilla loppan, Lokas typ är dock mer min typ av hund.
 
Sv: Fågelhundar

Det blev en till Weim alltså? Grattis :)

KL

Vi har också fågelhundar! Om än av en annan typ av dom som tidigare blivit presenterade :)
Apporterande fågelhundar snackar vi, nämligen två (snart tre!) flattar och en "fusk" ;), en pointer/flat-korsning. Dom två nuvarande flattarna ägs av min sambo, och blandrasen av mig. Kommande flat ska bli min nya stjärna :love:

Zipper är min blandras, en kastrerad hane på 4 år som tävlas och tränas i lydnad, har erhållit LPI och kämpar på med LPII, och tränas i jaktapportering. Tyvärr är han skotträdd, men vi jobbar stenhårt på det och har kommit så pass långt att han är oberörd om det är jag som skjuter eller om skytten är VÄL synlig.

Klura är en 2 år gammal flat-tik som min sambo haft i cirka 4 månader, som än så länge enbart tävlas i lydnad men planer finns att starta på jaktprov och bruks (spår). Dom har på bara dom här månaderna lyckats skrapa ihop LPI på tre raka starter, och fått 1a i ÖKL viltspår. Championatet i viltspår hoppas vi på är klart i höst :)

Douglas är min sambos kastrerade flat-hane på 4 år, som tävlas och tränas i lydnad, jaktapportering, viltspår och bruksspår. En mycket aktiv och ambitiös hane, som tyvärr bär på en hel del stress som visar sig på starter på jaktprov då han faller ur i söket. I övrigt mycket kompetent i jakten, och jag hoppas på att kunna använda honom i praktisk jakt när jag är klar med jägarexamen i vår. Är viltspårschampion med fyra 1or i ÖKL, uppflyttad till lägre klass spår och LPI.

Valpen som kommer hem om tre veckor är en halvbror till tidigare nämnda Klura, och jag har mycket höga förväntningar på honom, både inom jakten och lydnad :love:
 
Sv: Fågelhundar

Lycka till med din kommande hund!:)
Har sett bilder på dina hundar, eller din sambos också då:p Och dom är ju så fina!
Vi var ju inne på Flat men det vart en setter istället och inte vilken setter som helst;)

Nytagna bilder på Zorro
systemkamera-060_108057949.jpg

systemkamera-104_108058342.jpg

systemkamera-170_108058620.jpg

Och en på jeja (mormors hund)
systemkamera-101_108059038.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Fågelhundar

Här är Ville, strävhårig vorsteh hane på 3.5 år.
Han jagar fågel som huvudsyssla, sedan ska han även bli en hejare på eftersök - vi tränar mycket viltspår - samt att matte uppmuntrar allt småvilt han presenterar framför bössan.
Vi går inga prov än så länge, men man ska aldrig säga aldrig.
Under icke jaktsäsong går vi någon lydnadskurs, är med i träningsgrupper, sysslar med allt mellan apportering och tricks med klicker. Ville är en riktig slaskhund som används till allt mellan himmel och jord. Han är en riktigt "labradorglad" hund och jag hoppas att jag aldrig någonsin slutar kunna hålla en vorsteh i trim för jag är totalt rasfrälst.:love:

47811_1375735913225_1226663119_30917312_1716548_n.jpg

59448_1379100117328_1226663119_30924384_1381148_n.jpg

36375_1309675301751_1226663119_30751576_5024041_n.jpg

36106_1317206450025_1226663119_30769620_1700529_n.jpg
 
Sv: Fågelhundar

Ja, jag kunde inte motstå;) Så jag står överst på listan dessutom och då ska jag väl kunna få det jag vill ha.

Ska bli kul att se hur din valpis blir! Det är ju självklart bildtvång;)
 
Sv: Fågelhundar

Lägger väl in min lilla odåga då :p

Grå/Joey/Fjant/Ärthjärna... det är bara att välja, det varierar efter graden av olydnad :devil:

Han är 2,5år och efter importerade linjer (Australien/Brasilien) och tillhör de weimaraners som läser sin rasstandard som fan läser bibeln. Han är inte det minsta reserverad, älskar alla människor - ohämmat. Älskar att vattenapportera men glömmer mellan varven hur man gör när man simmar och då blir det tvärnit. Älskar att leta efter fåglar ute på fält men helst på ett avstånd från alla människor så man får ha dem för sig själv och är all världens kaniners stora skräck :D

Men lite seriöst. Grå kom till mig för 17 månader sedan. Då kunde han inte ens gå i koppel. Dessutom fanns det bara en växel, fullt ös medvetslös, han kunde inte vara still mer än de stunder han sov. Jag har sedan dess tränat massor. Vi tränar Lydnad, Agility, Spår och Viltspår. Trodde det skulle vara svårt att skilja på de olika spåren när vi började men det är busenkelt. När han spårar viltspår så spårar han med kraftigare skärpa och en helt annan kroppshållning än på bruksspåret.

Om ett par helger ska vi avlägga anlagsprov i viltspår. Blir han godkänd (jag tar aldrig ut något i förskott) så velar jag huruvida jag ska anmäla oss till en eftersökskurs eller inte men det får tiden utvisa. Jag har inte heller gett upp tanken på att han faktiskt ska kunna avlägga prov i eftersöksgrenarna. Släpspåret är jag inte det minsta orolig för men det är ju det där med simningen, jag kan slå vad om att han glömmer bort hur man gör just den dagen.

Både lydnaden, agilityn och spår är vi nästan framme vid den punkt då det är lönt att försöka sig på att starta tävlandet så smått. Dock känner jag att jag hellre ger träningen ett par månader till och kör igång det till våren. Jag har hängt upp mig på lite detaljer som mina tränare försöker vifta bort men jag vill bli av med dem helt innan vi går ut. Agilityn är vår paradgren, den passar oss båda bäst.

Utställningsmässigt går han bra hem hos domarna men jag tycker att det är pest och pina. Jag deltar för att vi får träning i att komma ut och göra saker bland andra hundar på främmande platser. Förhoppningsvis kan jag dra ner på det till förmån för andra saker nästa år :laugh:

20100523-BIR1.jpg


20100313-agilitytrning1.jpg


20100831-vattenapportering.jpg
 
Sv: Fågelhundar

Weimaraner är så vackra.:love:

Men ingen av er som använder era som stående fågelhundar?
 
Sv: Fågelhundar

Nja, jag har inga fågelmarker att använda mina på. Men jag har tränat Loka en del, hon funkar men det är inget att satsa på, hon är bättre på annat. Fortune står inte för fågel öht.

Jag hade inte heller nån större tanke på att använda Loka till just fågeljakten först och främst, och det är väl den delen man måste lägga allra mest tid på och helst börja i tid. Jag började med lydnadsdelen och spårandet, tyckte att jag kunde ta fågeldelen sen för hon var så omogen och försiktig... Sen kom en massa annat i vägen, bland annat hennes allergier och plötsligt hade vi tappat lite väl mycket. Men hon står för fågel, har respekt för fågel och apporterar fågel, men nåt finlir finns inte. Det funkar om vi är ett par som ska ut med bössan, men nån stor fågeljakt spatserar vi inte in på.
 
Sv: Fågelhundar

Okej på så vis. Då förstår jag.:)
Jag ska inte kapa tråden, men weimaraner är en ras jag är intresserad av. De är ju hyfsat ovanliga i jaktsammanhang (eller överhuvudtaget) verkar det som, och jag har inte ens koll på om de tillhör de kontinentala fågelhundarna.:o
 
Sv: Fågelhundar

Det här är dom som är godkännda i sverige som stående fågelhundar:)
Tittade upp det på brist av annat.
Grupp 7: Stående fågelhundar
Bracco Italiano
Breton
Cesky Fousek
Drentse Patrijshond
Engelsk Setter
Épagneul bleu de picardie
Épagneul de pont-audemer
Épagneul Francais
Épagneul picard
Gammal Dansk Hönsehund
Gordonsetter
Grosser Münsterländer
Irländsk Röd och Vit Setter
Irländsk Röd Setter
Kleiner Münsterländer
Korthårig Ungersk Vizsla
Weimaraner Korthårig Vorsteh
Långhårig Vorsteh
Perdigueiro de Burgos
Perdigueiro Portugues
Pointer
Pudelpointer
Slovensky Hrubosrsty Stavac
Spinone
Stabyhoun
Stichelhaariger Deutscher Vorsteh
Strävhårig Ungersk Vizsla
Strävhårig Vorsteh
Ungersk Vizsla, korthårig
Ungersk Vizsla, strävhårig
Weimaraner
Vorsteh, korthårig
Vorsteh, långhårig
Vorsteh, strävhårig
 
Sv: Fågelhundar

Jo, de tillhör de kontinentala:) Jag tycker de är ganska lika vorsteh, användningsområdet är detsamma, men det är lättare att få en bra vorsteh än en bra weimaraner. Jag har ju koll på var jag ska köpa weimaraner, men som oinvigd i linjer är det lätt att köpa uppfödares snack om att alla weimis är bra jakthundar för det är inte sant. Alla duger mer eller mindre, men det finns ju galningar och det finns såna som mina...
 

Liknande trådar

Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
925
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Egentligen en fortsättning på min tråd om att campa med hundar men frågan är lite specifik och kanske är det fler som undrar. Jag...
Svar
3
· Visningar
360
Senast: AraSlei
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 509
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp