Bukefalos 28 år!

Fågelhundar

Sv: Fågelhundar

KL

Åhh jag älskar fågelhundar! Vad kul att få se och läsa om era fina hundar.
Tyvärr kommer jag nog aldrig kunna skaffa en för jag har inget jaktintresse och tycker inte man ska ha jakthundar som sällskapshundar.
Men det vore inte fy skam att äga en korthårig vorsteh, weimaraner, pointer eller viszla. Mums vad läckra dom är :D
 
Har någon här inne en Breton? Eller känner ni någon som har?
Vi är inne på att skaffa en sådan inom kort, dels som apportör och dels som stående fågelhund.

Hade varit kul och höra lite erfarenheter om rasen!
Skakar liv i denna tråd, hoppas ni fågelhundsägare finns kvar!
Hur har det gått för dig Lazy Lady, blev det en Breton? Berätta gärna :up:.

Vi har haft hundpaus nu i 7 år och börjat titta runt lite igen. Eftersom vi börjat jaga fågel och småvilt själva nu så lutar det åt fågelhund (igen) och vi har upptäckt Breton :love:.
När man läser om den rasen hos SKK och hos Breton-klubben så verkar det vara den hunden vi ska ha, den tilltalar oss i temprament, storlek osv.
Men jag har inte träffat någon livs levande individ än, så jag har ingen uppfattning om dom "på riktigt" om ni förstår vad jag menar ;).
 
Skakar liv i denna tråd, hoppas ni fågelhundsägare finns kvar!
Hur har det gått för dig Lazy Lady, blev det en Breton? Berätta gärna :up:.

Vi har haft hundpaus nu i 7 år och börjat titta runt lite igen. Eftersom vi börjat jaga fågel och småvilt själva nu så lutar det åt fågelhund (igen) och vi har upptäckt Breton :love:.
När man läser om den rasen hos SKK och hos Breton-klubben så verkar det vara den hunden vi ska ha, den tilltalar oss i temprament, storlek osv.
Men jag har inte träffat någon livs levande individ än, så jag har ingen uppfattning om dom "på riktigt" om ni förstår vad jag menar ;).

Vi har prov ihop med Breton, så jag har träffat några stycken:) Små duracell-kaniner som verkar ganska trevliga. Själv hade jag blivit knäpp av deras snabba sätt, tycker de påminner lite om en vimsig jaktspaniel :angel:
Att döma av de jag sett är de ganska självständiga på fält, supersnabba såklart, men behöver en "fast hand" för att inte dra iväg för långt. Nära är de gosiga och trevliga, har inte träffat någon som är dålig mentalt eller slagits med andra hundar.

Mitt tips är att besöka ett av deras prov, de har bland annat ett i Falköping nu i slutet av månaden.
 
Vi har prov ihop med Breton, så jag har träffat några stycken:) Små duracell-kaniner som verkar ganska trevliga. Själv hade jag blivit knäpp av deras snabba sätt, tycker de påminner lite om en vimsig jaktspaniel :angel:
Att döma av de jag sett är de ganska självständiga på fält, supersnabba såklart, men behöver en "fast hand" för att inte dra iväg för långt. Nära är de gosiga och trevliga, har inte träffat någon som är dålig mentalt eller slagits med andra hundar.

Mitt tips är att besöka ett av deras prov, de har bland annat ett i Falköping nu i slutet av månaden.
Tack för input :up:.
Jag tänkte också på att besöka ett prov, men tyvärr så ligger Falköping för långt söderut för att åka på dagstur bara - synd. Jag tittade i kalendern och det verkar vara det sista för året.

Vet du när proven börjar köra igång igen till våren? Hur brukar provsäsongen se ut?
(det är 25 år sedan jag hade min sista Irländska Setter *host*, så jag är liiiiiite ouppdaterad på fågelhundar numer... :angel:)
 
Det är lite olika, här i Skåne kan vi köra prov i februari om vi har tur. I norr är jag mer osäker. Vi kör prov in i november också, så säsongen är väldigt annorlunda här.

Men, kolla om SKF har prov i närheten, för även om det är en annan klubb som anordnar kan det ju vara breton med.

Det finns ju en hel del uppfödare, så kontakta en i din närhet och åk och kika :)
 
Skakar liv i denna tråd, hoppas ni fågelhundsägare finns kvar!
Hur har det gått för dig Lazy Lady, blev det en Breton? Berätta gärna :up:.

Vi har haft hundpaus nu i 7 år och börjat titta runt lite igen. Eftersom vi börjat jaga fågel och småvilt själva nu så lutar det åt fågelhund (igen) och vi har upptäckt Breton :love:.
När man läser om den rasen hos SKK och hos Breton-klubben så verkar det vara den hunden vi ska ha, den tilltalar oss i temprament, storlek osv.
Men jag har inte träffat någon livs levande individ än, så jag har ingen uppfattning om dom "på riktigt" om ni förstår vad jag menar ;).


Än så länge har det inte blivit någon, jag har bokat en jaktlabbevalp till.. Men blir det ingen tik till mej i den kullen så blir det ingen labbe utan då blir det troligtvis en breton. Dom jag har träffat är jättetrevliga och jag gillar deras spanielvims:D
Att det blev en jaktlabbe till är pga att jag inte känner mej färdig med rasen eller vad man ska säga, fast det är efter just den tiken jag bokat och en tikvalp annars blir det inget.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
925
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Egentligen en fortsättning på min tråd om att campa med hundar men frågan är lite specifik och kanske är det fler som undrar. Jag...
Svar
3
· Visningar
360
Senast: AraSlei
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 516
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Jag funderar kring en hunds beteende, jag har mina teorier men skulle gärna vilja höra andras input, kanske om någon är mkt kunnig inom...
Svar
18
· Visningar
611
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp