Bukefalos 28 år!

Fågelungar, viltjour?

Yrja

Trådstartare
Att det ska vara så omöjligt att få tag på en viltjour.

Det är så att minst två måsungar ramlat ner, troligen från hustaket, utanför jobbet och jag funderar på om man ska agera eller låta dem vara. Mitt arbete ligger i stan och ungarna ligger och trycker intill huset bakom ett buskage.

Igår vet jag att en unge sågs ha ramlat, men idag ser vi som sagt två. En vuxen mås vaktar dem och är ganska aggressiv vid tillfällen men ungarna ser ut att må relativt bra - vi har inte gått nära.

Ungarna är fortfarande duniga, alltså inte så jättegamla och absolut inte flygklara. Ser ut som små kycklingar.

Jag vill inte röra dem eller ta mig an dem efter som att det bästa ju är om föräldrarna själva kan göra det. Men när man upptäcker hur folk stryker omkring, kollar och blir attakerade så blir man orolig att någon ska ta dem med sig eller att de ska dö.

Vad jag förstår så är det omöjligt att ta hand om fågelungar om man arbetar dagtid, efter som att de behöver matas varje/var3e timme. Men jag kan nog lösa det om det skulle vara så att de inte kommer att kunna överleva på marken. Någon föreslog att vi skulle försöka fånga dem och få upp dem på taket igen men jag är tveksam om det är vettigt? Även om man inte tar i dem, är inte risken stor att de stöts bort av föräldrarna?

Känner mig lite lost här, skulle behöva lite råd. Och om någon har ett nummer till ngn viltjour i Sthlm/Uppsala vore det kanon! :bow:
 
Sv: Fågelungar, viltjour?

Bäst är att låta ungarna vara, föräldrarna finns i närheten och har koll på sina ungar. Förra året fanns en fiskmåsunge där jag sommarjobbar - Den satt på olika platser varje dag men föräldrarna hade koll på och matade den, så den klarade sig utmärkt. //Linda
 
Sv: Fågelungar, viltjour?

Inte är vi så svåra att hitta!?
http://www.kfv-riks.se/

Mitt råd är att antingen lyfta upp dem till deras bo igen och om inte det går eller boet inte är så bra beläget flytta dem till någon annanstans i närheten där de kan få ha sina ungar ifred från nyfikna, och se till att folk verkligen låter de vara ifred.
Så länge föräldrarna hör dem och ni håller er till att flytta dem till en plats inom ett tiotal meter kommer föräldrarna hålla sig i närheten och inte överge dem.

Vår utgångspunkt är att ungar i naturen som har sina förädrar kvar i livet som matar och passar dem skall lämnas kvar i naturen även om platsen föräldrarna valt för sina ungar inte stämmer med våra ideal.

Ni anar inte hur många upprörda samtal vi får varje dag från personer som vill att vi ska ta djurungar ifrån föräldrarna för att de befinner sig på platser människorna tycker är olmpliga ( där det finns katter, hundar vägar, barn etc) när vi säger att de ska lämnas kvar med föräldrarna blir de som ringer upprörda.

Vill du ha fler råd ring Villtouren som är kontakten i sthlm!
 
Sv: Fågelungar, viltjour?

Måsungar brukar klara sig bra tack vare sina vaktande föräldrar! tycker alltid att måsungarna trillar ner...:angel:

Igår ramlade en kaj unge ner från boet på jobbet, vi lät den vara, imorse ställde vi fram ett skydd för att den skule få skugga. men beslutade sedan för att med hjälp av trucken sätta tillbaks den i boet, rätt eller fel vet jag inte men den hade inte klarat sig länge på asfalts backen i söderläge där det finns gott om katter...:crazy:

la en madrass under ifall den skulle trilla ner igen, men än så länge är den kvar i boet!:D
 
Sv: Fågelungar, viltjour?

Tusen tack för alla svar!

Som sagt känner man ju att de bästa ju är att föräldrarna får ta hand om dem själva. Vart de bor är oklart. Det finns ett bo på taket härute som haft 3 ungar, där är nu bara 2. Men efter som att de är två på marken stämmer ju inte riktigt antalet så antingen har vi missat att det var 4 ungar, eller så är det olika "kullar". :D Sen förstår jag inte hur ungarna på ngt sätt kunnat ta sig från det boet till där de är nu på marken. Jättehöga kanter på taket och mellan boet och den sidan där de befinner sig höger sig en vägg med en hel våning till. Det är ett stort hus där många företag sitter. Hur långt kan de gå om de nu fått för sig att gå runt hela huset efter att ha ramlat ner på den sidan boet är?

Detta gör att man inte heller vill ta ungarna till boet - tänk om det är fel bo? Så vi avvaktar med det. Dock ser vi bara två föräldrar - en vid boet och en på marken.

Idag har ungarna traskat på led efter sin förälder och de verkar må väldigt bra. För dem är väl detta ingenting kanske, det är mest jag som är rädd att folk ska börja störa dem genom att försöka fånga ungarna. I det här huset finns många stora företag, på bara vårt eget kontor arbetar nästan 200 personer. Så det rör sig en del människor där. Men i håller koll och försöker att sprida till folk att inte röra dem. :)

Tack igen!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 661
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 827
Senast: Luff
·
Övr. Barn Nu är det kris! Jag gå in på ett lite känsligt ämne, men ni bukare brukar vara kloka så jag vänder mig helt enkelt hit i hopp om råd...
Svar
15
· Visningar
1 796
Senast: Blue_moon
·
Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 676
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp