Bukefalos 28 år!

Fakta -> Åsikter i konversation

Nej, en del människor förstår helt enkelt inte att ett samtal går ut på att också intressera sig för andras känslor och erfarenheter och bjuda in/intressera sig för deras åsikter. Eller klarar inte av att genomföra det i praktiken.

Jag är introvert, i och för sig inte på något abnormt sätt, men tar oftast inte så mycket plats ens i mindre gruppsamtal om jag inte bjuds in till det och känner att någon har ett uppriktigt intresse för att höra min mening. Det händer att det också tolkas som att jag inte har något att komma med eller några egna reflektioner som kunde vara intressanta.

Jag misstänker att det lockar till sig eller i vart fall uppmuntrar sådana här monologmänniskor (eller mansplainers i största allmänhet) att hållas, mer än om jag hade haft en extrovert personlighet och tydligare ockuperat min plats i samtalet.

Går det inte att bara sätta dig - och de andra som förstår innebörden av ordet "dialog" - nära din syster/varandra och tvinga de levande uppslagsverken att sitta tillsammans med varandra på ett hörn? Så att ni som för ett mer normalt samtal bara fortsätter och överröstar wikipedia-personligheternas briljerande i fakta? Det är inte så snyggt, men mer subtila signaler hjälper ju inte.

Det låter som ett eget, och tyvärr inte alls unikt, avsnitt i det allmänna jul-traumat, men hoppas du får ett hyggligt julfirande ändå. :)
 
Usch, sånna där seriepratare gör mig galen. Inte sällan vil de berätta samma tråkiga fakta/historier om och om igen. Jag har gett upp, svarar bara med hummanden tills det ges chans att flytta på sig. Jag orkar inte lyssna på föreläsningar om obskyra ämnen jag inte är intresserad av mer än abslout nödvändigt.

Nåt artigt sätt att få tyst på dem har jag inte hittat. Mata vederbörande med extremt seg kola kanske.


Jag har inga problem med seriepratare generellt. Det kan vara vilsamt att vara intervjuare och sitta i stillsam ro hummandes jakande/frågande/nekande under måltiden. Men det är ju olika för olika individer såklart.

Tycker dock att det blir jobbigt om någon tar över helt i en grupp som sitter och pratar tillsammans. Om det t o m blir svårt att inleda en dialog med en bordsgranne för att en person kräver att alla vid bordet ska lyssna på denne. Det har hänt mig mer än en gång. Liksom att en person (ofta samma) bryter rakt in i en konversation för att mansplaina hur det egentligen är. Väninnans man är en sådan... gör mig halvtokig varje gång jag träffar människan - så nu vägrar jag göra det, vi får umgås när hon har fritid från man&barn.
 
Jag har några få tips som går att använda på en del besserwissrar (har pluggat historia med faktaresistenta personer):

Jaså, du upplevde det så, då kommer vi ihåg olika...
Jo, alla har sin egen sanning utifrån sina erfarenheter...
Jag kommer inte säga att du inte har rätt, men jag håller inte med...

Eller om det blir riktigt illa: jag förstår att du vill prata om det, men känns det inte bättre om fler kan vara med i samtalet?
 
Det låter som om du inte tycker att jag bör ta på mig den rollen. Stämmer det?

P3-övergångar kan jag absolut göra, det är ungefär så det har varit vid de senaste träffarna. Nu tänkte jag försöka hitta ett sätt att minska antalet tillfällen det behövs.
Nja, du tar naturligtvis vilken roll du vill, jag tycker bara det inte att det verkar givet att någon ska ha den rollen.

Jag ser nog inte riktigt problemet. Jag kan inte föreställa mig något ämne där det inte går att övergå till något mer inkluderande. Sedan finns det ju alltid folk som stjäl en jävla massa taltid, men det gör de ju även om det är sina åsikter de framför.
 
Nja, du tar naturligtvis vilken roll du vill, jag tycker bara det inte att det verkar givet att någon ska ha den rollen.

Jag ser nog inte riktigt problemet. Jag kan inte föreställa mig något ämne där det inte går att övergå till något mer inkluderande. Sedan finns det ju alltid folk som stjäl en jävla massa taltid, men det gör de ju även om det är sina åsikter de framför.
Om de hade lagt sin taltid på att berätta om sina åsikter och egna upplevelser så hade vi andra varit intresserade av att lyssna. Det handlar trots allt om personer som vi valt att umgås med och då vore det kul att lära känna dem.

Halvt knapplån, fortsätter lite: Det är jättenyttigt att ha den här tråden! Jag har fått en massa handfasta tips gällande placering i rummet/vid bordet, bryggor, följdfrågor etc, men dessutom har jag insett att halva problemet är hur ämnesbytena sker. Ganska ofta saknar faktatiraderna anknytning till ämnet som diskuteras. De handlar istället om något i omgivningen - tv-programmet, bakgrundsmusiken, maten... de gör inte själva några snygga övergångar utan byter ämne rakt av, och därmed skulle jag kunna testa att vara lite mer burdus när det är jag själv som blir avbruten.
 
Lyfter in @escodobes inlägg från tråden som undrar ifall julen är ett trauma (taggar eftersom jag inte vet hur det funkar med citat från andra trådar).
Jag måste erkänna att par av de senaste bukedygnets trådar om jul stressar mig.
"Jag vill styra hur min vän äter " " jag vill styra mina vänners samtalsämnen" osv

Inte konstigt att folk har det jobbigt på jul med sådana problem...
Blir det mindre stressande för dig om jag omformulerar det till "Jag vill förhindra att ingifta mansplainers blockerar möjligheten till meningsfull konversation med övrig familj som jag inte sett på länge?"
 
Om de hade lagt sin taltid på att berätta om sina åsikter och egna upplevelser så hade vi andra varit intresserade av att lyssna. Det handlar trots allt om personer som vi valt att umgås med och då vore det kul att lära känna dem.

Halvt knapplån, fortsätter lite: Det är jättenyttigt att ha den här tråden! Jag har fått en massa handfasta tips gällande placering i rummet/vid bordet, bryggor, följdfrågor etc, men dessutom har jag insett att halva problemet är hur ämnesbytena sker. Ganska ofta saknar faktatiraderna anknytning till ämnet som diskuteras. De handlar istället om något i omgivningen - tv-programmet, bakgrundsmusiken, maten... de gör inte själva några snygga övergångar utan byter ämne rakt av, och därmed skulle jag kunna testa att vara lite mer burdus när det är jag själv som blir avbruten.
Nu har jag inte träffat dina personer men: jag tycker nog att motsatsen kan vara minst lika jobbig. Alltså när man diskuterar något som faktiskt är fakta men nån jävel måste delge oss sina upplevelser hela tiden. :D
 
Fast är det bara jag som tycker att det hänger lite på värden/värdinnan att lotsa samtalet lite smidigt? Om jag har en middag hemma och jag vet att nån är blyg och kan behöva inkluderas lite extra, ja då ser jag ju till att göra det. Eller om det är lite stelt och tyst i början att jag ser till att 'hjälpa till' lite genom att ställa en fråga till nån som jag vet kan intressera resten av gänget.

Så länge middagen inte bara är med nära vänner som man vet att det funkar med så tycker jag nog att den som bjuder in normalt sett tar ett större ansvar. Om det sitter en mansplainare vid bordet som hijackar andras berättande så skulle jag absolut se att det låg på mig att köra en "nämen det var värst" och sedan styra tillbaka till den som blivit avbruten.
 
Är det någon som har idéer om hur jag skulle kunna underlätta för merparten av gruppen?

Fast det låter ju faktiskt som om de inte passar in i gruppen? Ska större delen av gruppen anpassa sig efter ett par personer? Måste man verkligen umgås då när det ger sådant huvudbry och bekymmer? Tar det inte mer energi än vad det är värt? Blir det verkligen en rolig och trevlig middag?
 
Fast är det bara jag som tycker att det hänger lite på värden/värdinnan att lotsa samtalet lite smidigt? Om jag har en middag hemma och jag vet att nån är blyg och kan behöva inkluderas lite extra, ja då ser jag ju till att göra det. Eller om det är lite stelt och tyst i början att jag ser till att 'hjälpa till' lite genom att ställa en fråga till nån som jag vet kan intressera resten av gänget.

Så länge middagen inte bara är med nära vänner som man vet att det funkar med så tycker jag nog att den som bjuder in normalt sett tar ett större ansvar. Om det sitter en mansplainare vid bordet som hijackar andras berättande så skulle jag absolut se att det låg på mig att köra en "nämen det var värst" och sedan styra tillbaka till den som blivit avbruten.
Nej då, jag håller med dig. I det här fallet har det dock inte funkat (vi har träffats i varianter av den här konstellationen hos samma värdpar i flera omgångar) och värdinnan nappade på idén att jag skulle samla tips och ta en mer aktiv roll för att försöka påverka situationen.
 
Fast det låter ju faktiskt som om de inte passar in i gruppen? Ska större delen av gruppen anpassa sig efter ett par personer? Måste man verkligen umgås då när det ger sådant huvudbry och bekymmer? Tar det inte mer energi än vad det är värt? Blir det verkligen en rolig och trevlig middag?
Nu hör de till familjen så att träffas utan dem känns som en kraftig överreaktion, särskilt runt jul. Middagarna kan dock bli roligare och trevligare om vi kan lösa det här.
 
Fast är det bara jag som tycker att det hänger lite på värden/värdinnan att lotsa samtalet lite smidigt? Om jag har en middag hemma och jag vet att nån är blyg och kan behöva inkluderas lite extra, ja då ser jag ju till att göra det. Eller om det är lite stelt och tyst i början att jag ser till att 'hjälpa till' lite genom att ställa en fråga till nån som jag vet kan intressera resten av gänget.

Så länge middagen inte bara är med nära vänner som man vet att det funkar med så tycker jag nog att den som bjuder in normalt sett tar ett större ansvar. Om det sitter en mansplainare vid bordet som hijackar andras berättande så skulle jag absolut se att det låg på mig att köra en "nämen det var värst" och sedan styra tillbaka till den som blivit avbruten.
Eftersom det var jag som tog upp samtalsledarrollen så var det där kanske riktat till mig?

Isåfall kan jag ju säga att hon skrev inte "jag ska ha en middag hemma och en av mina vänner är väldigt blyg" osv. Då hade jag självklart inte tänkt som jag gjorde.
 
Usch, sånna där seriepratare gör mig galen. Inte sällan vil de berätta samma tråkiga fakta/historier om och om igen. Jag har gett upp, svarar bara med hummanden tills det ges chans att flytta på sig. Jag orkar inte lyssna på föreläsningar om obskyra ämnen jag inte är intresserad av mer än abslout nödvändigt.

Nåt artigt sätt att få tyst på dem har jag inte hittat. Mata vederbörande med extremt seg kola kanske.
Jag känner en sån person, det gäller att avbryta brutalt och fråga om nåt helt annat.
 
Om du frågar om någonting som du vet väldigt mycket fakta om vad blir responsen då?
Det har jag nog inte gjort så jag vet inte. Däremot har det hänt ibland att ämnen som jag har koll på kommer upp ändå. Det är så jag har märkt att informationen som oprovocerat framläggs inte alltid stämmer. Tycker du att jag ska ställa några sådana frågor och vad tänker du att det ska leda till? :)
 
Eftersom det var jag som tog upp samtalsledarrollen så var det där kanske riktat till mig?
Nej, då hade jag svarat dig direkt. Som jag alltid gör.

Och detta med en blyg vän var alltså ett exempel bara för att illustrera en poäng: nämligen att jag anser att när man bjuder in så har man ett ansvar för att göra det trevligt för alla och hålla samtalen flytande. (Sedan fick jag veta att TS inte är värdinnan)
 
Det har jag nog inte gjort så jag vet inte. Däremot har det hänt ibland att ämnen som jag har koll på kommer upp ändå. Det är så jag har märkt att informationen som oprovocerat framläggs inte alltid stämmer. Tycker du att jag ska ställa några sådana frågor och vad tänker du att det ska leda till? :)

Ptja ;) någon gång kanske personerna måste inse att de inte alltid har rätt och kanske då inte längre lägger fram faktan så tvärsäkert vilket kanske i längden leder till att middagarna blir trevligare Och de kanske blir de imponerade av din kunskap och kommer hädanefter att ställa fler frågor och inte bara haspla ur sig fakta :up: I tanke och teori borde det funka huruvida det blir bra i verkligheten vet jag inte men jag hoppas du får en trevlig middag :)
 
Ptja ;) någon gång kanske personerna måste inse att de inte alltid har rätt och kanske då inte längre lägger fram faktan så tvärsäkert vilket kanske i längden leder till att middagarna blir trevligare Och de kanske blir de imponerade av din kunskap och kommer hädanefter att ställa fler frågor och inte bara haspla ur sig fakta :up: I tanke och teori borde det funka huruvida det blir bra i verkligheten vet jag inte men jag hoppas du får en trevlig middag :)

I min erfarenhet funkar det dåligt, de blir istället mer aggressiva i den diskussionen och mer hävdande i senare. Tack och lov inte så många erfarenheter att det har något statistiskt värde, dock! :D
 
I min erfarenhet funkar det dåligt, de blir istället mer aggressiva i den diskussionen och mer hävdande i senare. Tack och lov inte så många erfarenheter att det har något statistiskt värde, dock! :D

Men då måste väl de personerna i så fall vara totalt ointresserade av att konversera med andra personer? Och då undrar man ju varför de ens är där :confused:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 654
Senast: IngelaH
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 395
Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur...
2
Svar
33
· Visningar
4 534
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp