Bukefalos 28 år!

Fång eller sulläderinflammation/irritation

Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

Breddad lamellrand eller inte. Det beror väl mest på hur själva rehabiliteringen gått och hur allvarligt själva anfallet varit, både i stryka och i tid menar jag. Sätts NSAID in och rätt vård i ett tidigt borde inte lamellerna hinna förstöras. Om behandlingen sker på optimalt sätt borde hållfastheten i hoven göra sa att en breddad lamellrand nödvändigtvis inte kommer att synas vid utväxt.

Jag är helt med dig. Just anfallets grad tror jag spelar stor roll -naturligtvis även behandlingen, men ett kraftigt anfall kan ju trots snabb behandling nog ge tillräckliga skador ändå [för att synas på lamellerna], just för att när vi SER att det är fång, är det redan skador.

Men Coari t ex är av en annan åsikt, så hade varit intressant att höra hans förklaring (inte bara åsikt).

Min fick ju ett extremt atypiskt fånganfall i februari i år. Så atypiskt att två veterinärer och två hovslagare missade det. Och jag med. Iom att det är en fångponny var ju fång med i tankarna hos samtliga från början, men släpptes pga symptom och frånvaron av alla 'klassiska' fångtecken, förutom puls och varm hov men det är ju inte specifikt för fång. Han var enkelsidigt halt på ett framben, hältan kom och gick. Inte stapplig, vände u.a., travade och galopperade gärna osv. Ingen förändring i lamellerna alls varken då eller senare. Men när hoven växt ner lite så trillade poletten ner då fångringarna syntes.

Det gjordes nästan 'allt fel' ur ett fångperspektiv iom att det uteslöts. Han gick ute förutom första knappa veckan då jag i ren rädsla hade honom inne på box (vilket gav noll skillnad), han fick ingen NSAID, han var skodd och skoddes om osv. Trots allt detta så blev han helt bra 'av sig själv', fick ingen lamellrandsbreddning, inga lägesförändringar - men däremot rejäla fångringar, värre än 'första gången'. (1:a anfallet var mycket värre. Ingen tvekan om fång, alla symptom, obelgrad 4, och det tog nästan 2 månader att häva det, med NSAID i över en månad).

Och dte där är nästa sak som är intressant (och otäck) med fång. Vissa blir bra även om man gör 'allt fel', andra blir inte bra även om man gör 'allt rätt'. Vilket gör det otäckt lätt att om man sätter på sig skygglappar, kollar på bara få individer, tycka att 'det behövs inte ditt, min häst och kompis med förresten blev minsann inte bra förrän vi datt'. Och där datt kan vara helt 'fel' ur alla aspekter utefter från det man faktiskt vet ang fång. Om man då inte är medveten om att frågan alltid är om de blev bra tack vare något eller trots något kan man ju dra på tok för snabba slutsatser.

Jag har läst någonstans att ca 60% av alla fånganfall spontanläker. Dock inte nödvändigtvis under varken den tid eller med den grad av obehag för hästen som är acceptabel enligt svensk djurskyddslagstiftning, och inte nödvändigtvis utan permanenta skador som för alltid gör hästen 'crippled' (kommer inte på svenska ordet). Men det ger ju ytterligare ett problem både i praktik och forskning. Att veta vad man utifrån gjorde och vad som hade blivit 'ändå' så att säga.
 
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

Alexandra W länkade till en artikel publicerad i jan 2010.
.

Online publ jan 2010. Men i pappersform publicerad 2009. Tyvärr är det omöjligt att komma åt annat än abstracten om man inte tillhör rätt krets, eller vill betala för det.

ANg vad som händer i strukturnivå på hoven.
Dokumentet 'Current Concept in Laminitis' från 2008 av Pollitt är btw det absolut mest heltäckande jag hittat om fång, och tar det verkligen ner på (nästan) molekylnivå i hoven. Den dag du har tid (lite julläsning kanske? *s*) och lust kan jag verkligen rekommendera det.

Nu verkar det som de börjat ta 25 dollar för det, knepigt, då jag förr laddat hem det gratis, och faktiskt har nedladdningslänken till pdf.en kvar i favoriter, och man fortfarande får ner det gratis då. Men vet inte om det är riktigt okej länka till den.

Nja, den dyker upp om man googlar, så:
https://rirdc.infoservices.com.au/downloads/08-062.pdf
 
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

Jag läste i dagarna någonstans som jag inte hittar nu igen, att Pollit hade skrivit att inflammationen gör att hovbenet först flyttar sig något bakåt och lammellerna sträcks ut, innan hovbenet börjar släppa och rotera framåt.
Det förklarar breddad lammelrand utan rotation, om tillståndet avtar innan det hinner hända.
Det hade inte jag hört innan och är intressant. Om jag bara kunde hitta texten igen ;)

Intressant. Hojta om du hittar den =)
 
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

Apropå forskning och resultat, så inatt när jag råkade fastna lite i det nya publicerade jag inte läst, hittade jag btw att om man drar ner kaloriintaget FÖR hårt för en IR-häst så kan inte det bara leda till sterotypier, risk för hyperlipidemia (stavning) utan också att IR förvärras. Dock bara nämnt i en bisats, men väldigt intressant tycker jag ju som flera ggr sett på Lillen under hans bantning att jag fått ÖKA maten ett tag igen för att få viktnedgången att sätta fart, och depåerna att minska.

Andra gånger har det fungerat att minska maten. Beror lite på vad jag legat på innan.
 
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

Han nämner det i den artikeln som finns på Safegrass "after the craxh- lessons from chronic laminitis".
 
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

Jag som inte känner mig nödvändig att vara kunnig på cellbiologi för att förebygga fång ser mer vikten av att förebygga o sen utföra rätt vård om det uppkommit.
Den här tråden påminner om de vill briljera i att kunna hästens alla muskler på latin:rofl: Att vara den som löser fångens gåta.
Det förlitar jag mig på att de behandlande vet på Strömsholm typ VR har koll på. Hon sa just att äldre hästar löper större risker- som människan för diabetes- varav vikten att få bort tillfällig IR, så den inte blir permanent- av fetman.
Det verkar inte som ngn här har pratat med henne live:confused: o som har sett hästen ifråga.
Hon såg heller inte Cushing som ngt med klara symptom, utan nu indelas det i PPID o ngt mer:angel: Har papper på det dock.

Blodet i hoven gör att hovkapseln blir sprängfylld- bara det ger en fruktansvärd smärta- som en böld. Spiktramp mm är ju att likna med en tagg under nageln som gör jäkligt ont o vi behöver inte stå på nageln.
Blödningen avstannar som bekant av kylning o ger även mjukdelarna möjlighet att kontrahera o får man samtidigt bukt på magen slutar det att bildas toxiner.

Vid kolik så ger man en mkt mindre mängd foder initialt även om det inte handlar om förstoppning- varav det faktiskt även kan sätta stopp för feljäsningen i magen som ger toxinerna.
Här tycker man att det är fel att ge hästen lite mat några dagar o ger hellre NSAID länge- vilket är en betydligt större risk... för magen.

En IR-häst fortsätter ju att överproducera insulin o ännu mer om den hamnar på box-varav anfallet späs på.

De ska påbörja bantning omgående o ges 3 strån i taget- ofta ofta. Inte var 4-e timme eller ges mer mat- som Alex gjorde. 1 kg lucern. o det blev långvarigt dock utan komplikationer. Dock skyllde hon på sockret i höt- som kunde ha blötlagts- utan att man vet sockervärdet.
Förebyggande åtgärd för en boxvilande potentiellt IR häst.(Skriver detta för att hon tror sig veta att det inte var lucernets fel o att folk numera köper att sockret alltid är boven).

Det handlar återigen om den totala energin som den stoppar i sig.
Du får inte veta vilken sorts socker det inehåller o det räcker med att tänka o handla i förebyggande syfte. Blötlägg höt! o ge den inget foder med tillsatt socker. Alex skyller som vanligt ifrån sig o kan inte blöta höt.
Det har jag gjort året om förr till dammallergiker. Ja det är svinkallt o mäckigt o man får förstörda händer.

En rätt utförd hovvård ger ju hästen avlastning o att vätskan kan resorberas lättare, samt att den ev. utbrytna lammellen inte bryts ytterligare.

För hovbenet är man ju utomlands mkt nöjd med strålkudden som antagligen ger hovbenet stöd o därmed hålls på plats.
Den lär utöva ett mkt bättre stöd än en heartbarsko- där stödet inte alltid just ger stöd iom att metall inte flexar med strålen.
 
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

de behandlande vet på Strömsholm typ VR
VR har dessvärre lämnat Sholm i somras.

De ska påbörja bantning omgående o ges 3 strån i taget- ofta ofta. Inte var 4-e timme eller ges mer mat- som Alex gjorde.

Nu har du läst som fan som läser bibeln igen. Han fick mat varje timme i början. En tuss i timmen

1 kg lucern. o det blev långvarigt dock utan komplikationer. Dock skyllde hon på sockret i höt- som kunde ha blötlagts- utan att man vet sockervärdet.

Samma igen. Om du har svårt att minnas, försök åtminstone läsa om? Han fick blötlagt hö i över en månad utan skillnad. Melassfri lucern är för övrigt fångsäker mat, och proteiner krävs för bla hovarna. Men du tycker att proteinbrist är ett bra sätt att 'behandla' en fångponny på?

Det känns i ärlighetens namn mer än en aning ironiskt att du som enligt egen utsago bantade din häst 6 kg, vägrat tala om hur mer än 'mindre mat', och som dessutom inte visat bilder varken före och efter, sitter och om och om igen fabulerar ihop egna versioner av det jag skrivit, och kritiserar mig. Som bantat min ponny 100+ kg, och har - vilket jag även visat bild på - en smal och fin ponny, som dessutom är fångfri. Men eftersom jag inte gör exakt som du vill, så gör jag fel?

Om du vill hacka så be my guest, men håll dig åtminstone till sanningen.


Alex skyller som vanligt ifrån sig o kan inte blöta höt
.
Jag har SILAGE för jisse namn? Vad spelar det då för roll om jag kan blöta hö eller ej? Hö passar inte övht näringmässigt, det blir för kort ättid tyvärr.

Sen, varför ser du allt som inte är enligt 'ditt' sätt (vad det nu är) som negativt? Varför ser du t ex att jag förmedlar till andra att för MIN ponny visade det sig vara extremt högt sockerinnehåll i höet som höll igång anfallet (och har man en ponny/häst som inte blir bättre fast den borde är det god ide analysera sockerinnehållet, och sålänge blöta. Blöta är dock ett mycket trubbigt instrument med osäker verkan då du aldrig vet hur mkt socker som lakas ur just ditt hö).

Om någon annan förmedlat det till mig, så hade jag kanske kunnat bespara L X veckor av både akut fånganfall, NSAID och box. Så, vad menar du är felet i att förmedla erfarenhet och/eller kunskap (fakta/studier/forskning)?

Ang forskning så visar ju dessutom den uppföljande forskning som gjorts just att blöta hö i genomsnitt lakar ur 30% av sockret, men att vissa hösorter fick man ingen eller marginell minskning. Uppföljande studier har visat på än mer varierande resultat, och man har därför tillsvidare gått ut med att laka ur höet är en bra nödlösning, men att mer forskning krävs för man ska kunna se det som en mer varaktig lösning att ge (för) sockerrikt grovfoder. Just för det kanske inte hjälper sockermängdsmässigt alls.
 
Senast ändrad:
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

Jag kan bara tala för mig själv, men utifrån det Du har skrivit har Du nog missuppfattat diskussionerna som är:).

Jag är inte, och tror inte någon annan är det heller, intresserad av att veta vad som händer vid ett fånganfall för att förebygga ett sådant, jag är intresserad av att förstå vad som händer, vad som sker när det blir ett anfall, hur det påverkar hoven men även andra delar av kroppen.

Detta med rätt vård har ju vad jag förstår konstaterats vara delvis individuellt, och då talar jag om vård efter ett akut-stadium. Tycker inte på något vis det är fel att människor förmedlar sina erfarenheter, det ökar kunskapen. Sedan vad man gör med kunskapen är upp till var och en.

Att tro att man besitter sanningen och att det bara finns ett sätt, ja, då kanske det finns mer kunskap att inhämta.

Den veterinär Du hela tiden refererar till lämnade Strömsholm i somras, och ja, jag har talat med henne och diskuterat mycket. Vid de tillfällen vi hade kontakt så fick jag intrycket att man egentligen inte vet speciellt mycket utan håller på, med hjälp av forsning och diverse forskare, att samla in kunskap. Det finns olika teorier, men ingen är helt vederlagd.
 
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

Jag är inte, och tror inte någon annan är det heller, intresserad av att veta vad som händer vid ett fånganfall för att förebygga ett sådant.

Delar av inlägget är mer KL.

Fast det är jag faktiskt, i ett rent allmänt perspektiv. Att veta att lamellerna faller sönder på precis si och så sätt är ju eg av noll värde för mig. Däremot för forskarna är ju att - förenklat och exemplifierat - det av stort värde att veta hur lamellerna är uppbyggda, hur de 'går sönder' vid fång och nu vad som gör att det sker si och så i hoven, och vad man kan göra för att förhindra det.

Och just 'vad man kan göra för att förhindra det' kan ju vara det som för mig som hästägare en dag leder till att jag just kan förhindra/förebygga ett potentiellt fånganfall. Inte förebygga i meningen låta hästen stå i isvatten till knäna/haserna 'för säkerhets skull till vardags för att kunna ha den på bete'. Men OM olyckan skulle vara framme och hästen rymt och vräkt i sig massa olämpligt, så kan jag ju ställa den i isvatten t ex, och på så vis kanske förhindra/förebygga att överätningen ger fång.

Och att de kommit fram just till att kylterapin kan förhindra fånget från att bryta ut, är ju ett led i att de först tittat i detaljnivå i hoven, hur den är uppbyggd, vad som händer och förändras vid fång, och sen provat olika tekniker för att försöka förändra den process på 'molekylnivå' som sker.

Sen 'räcker' det ju egentligen att veta att forskarna lyckats hindra fång utlöst av specifik sak med kylterapi. Men jag är lite allmänt nördig och nyfiken tror jag...

Dock, och där viss missförstår tror jag, så ersätter ju inte t ex vetskapen om det ovan att man gör 'alla andra' insatser. Jag struntar ju inte i att stänga boxdörren för OM han kommer lös så kan jag ju iaf kyla så 'blir det inte fång'. Utan det kompletterar ju övriga insatser.

Samma sak med exvis socker. Att veta att man med lite tur kan laka ur 30% av sockret ur ett grovfoder högt i socker, eller att man kan prova medicinera mot IR, gör ju inte att man struntar i sockervärdet i grovfodret eller de andra saker man kan göra för att förbättra IR. Utan det är ett komplement. Om jag ger BÅDE lågsockergrovfoder OCH medicinerar t ex, så ökar ju det chansen, jmf med att 'bara' ge lågsockergrovfoder ELLER medicinera. Så jag förstår i ärlighetens namn inte hur man kan kan kritisera varken sockeranalyser eller behandling rent generellt. Allt hänger ju i tillämpningen.

Som jag ser det så om jag kan göra 10 'bra saker' för att minska/motverka fång/IR/etc, så varför ska jag 'bara' göra 5 av dem? Så ser jag på det.

Sen är det ju viktigt se helhetsbilden. Att minska maten är obestritt en hjälp för viktnedgång, och då minskas även sockerintag osv (oavsett startnivå). Samtidigt så att minska maten under minimiTS ger ju potentiella problem i andra änden. Ibland blir de en ond cirkel som leder 'tillbaka' till en ökad risk för IR/fång, ibland gör de det ena bättre (IR/fång) men något annat sämre (som inte behöver påverka IR/fång, men ändå påverkar hästen).

Jag håller helt med ang VR btw, den kontakt vi haft så hon är en av de MEST ödmjuka jag träffat på ang hur/var/varför vad gäller fång/IR, både just att de faktiskt inte VET så mycket, men även just att det är så olika vad som hjälper. Min veterinär som haft än mer kontakt med henne har samma uppfattning, att hon är oerhört ödmjuk och 'öppensinnad', och snarare presenterar den kunskap/fakta/forskning som finns, men utan att så mycket säga 'såhär SKA man göra', utan mer 'såhär KAN man göra/KAN det fungera osv'
 
Senast ändrad:
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

Forest Autumn diskuterade ju löst om Virginamycin skulle kunna ges förebyggande på bete. Inte som FÖRSLAG, utan bara en teoretisk diskussion.

De har visst testat det, märkte jag när jag läste om ett gammalt dokument!

4.7 Grass founder
Ponies, and occasionally horses, will develop laminitis or “grass founder” while grazing on pasture.
Under certain conditions of climate, a soluble sugar called fructan may reach very high concentrations in the stem of grass (up to 50% dry matter). When consumed, fructan (or oligofructose) is rapidly fermented by hindgut microorganisms, triggering a gastrointestinal disturbance that somehow leads to laminitis. Mammals have no enzyme to digest fructan, so when consumed it passes undigested into the caecum where it undergoes rapid microbial fermentation causing a population explosion of hindgut streptococci.

This hypothesis is supported from practical experience with a patented formulation of
the antibiotic virginiamycin (Founderguard, Virbac Australia). When fed to horses Founderguard specifically knocks out hindgut streptococci. Without these bacteria in the hindgut excess pasture fructan can be consumed safely without the risk of laminitis. When given to grass fed ponies (four days ahead of access to the risky pasture) Founderguard prevents laminitis in situations where the risk of laminitis is normally high.


Equine Laminitis - Current Concepts
by Chris Pollitt 2008

Och bara för att förtydliga anser inte jag heller det är ett alternativ, men det är helt klart intressant i diskussionen. Tycker jag.
 
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

Intressant:)

var verkligen inte meningen att göra mig till tolk för alla vad gäller diskussionerna:). Utifrån det resonemanget som Du skrev så förstår jag Ditt ställningstagande.
 
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

delvis knapplån

Jag är också intresserad av detta för att försöka förhindra min häst får ett återfall.

Men för att återanknyta till Pollitt
C Pollitts Equine laminitis current concepts går fortfarande att ladda ner från nätet.

https://rirdc.infoservices.com.au/items/08-062

Den är en mkt bra sammanställning av hur hovarna är uppbyggda, vad som händer vid ett fånganfall men innehåller även en del om rehabiliteringen. Och dem är dessutom fylld med massor av mkt bra illustrationer bla om lamellernas uppbyggnad.

Det är inget man läser på en kväll precis (inte jag i alla fall) men mkt intressant.
 
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

Kanske en semantisk fråga:)

För mig handlar förebyggande om en så god hästhållning som möjligt och att försöka efter bästa förmåga tillgodose varje individs individuella behov.

Det som händer i hoven vid ett fånganfall är för mig intressant ur ett kunskapsinhämtande perspektiv, jag vill förstå vad som händer.

Utifrån denna, i bästa fall förståelse, söka kunskap och utvärdera olika behandlingsalternativ är den sista delen i det hela.

Tack för länken, intressant och skall läsas på vid tillfällen. Har ögnat behandlingsdelen vad gäller beslag och olika former av skydd.
 
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

Kan du länka då jag finner detta väldigt intressant eftersom jag får göra likadant och skulle höja utan att blinka i vanliga fall, men nu med facit ihand så blir jag lite nojjig för höjningar. Sitter i detta återigen då han går på bra mycket mindre än förra vintern men ser i stort lika dan ut även om han nu är stor, pigg och välmående.
 
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

För mig handlar förebyggande om en så god hästhållning som möjligt och att försöka efter bästa förmåga tillgodose varje individs individuella behov.

Det som händer i hoven vid ett fånganfall är för mig intressant ur ett kunskapsinhämtande perspektiv, jag vill förstå vad som händer.

Utifrån denna, i bästa fall förståelse, söka kunskap och utvärdera olika behandlingsalternativ är den sista delen i det hela.

Jag tror att vi menar ungefär samma sak, nästan i alla fall.
När det gäller att förebygga med god hästhållning så kan ju olika hästar ha olika behov ex de IR. Därför tycker jag att det kan vara bra att känna till en del om fång för att kunna förebygga. Jag visste tex inte ngt om IR när min ponny fick sitt första anfall.

Sedan tycker jag också att det är intressant att veta vad som händer i hoven.

Detta kan man sedan ha hjälp av när det gäller rehabilitering och att förhindra återfall.

Det är ju ungefär det du har skrivit.
 
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

Kan du länka då jag finner detta väldigt intressant eftersom jag får göra likadant och skulle höja utan att blinka i vanliga fall, men nu med facit ihand så blir jag lite nojjig för höjningar. Sitter i detta återigen då han går på bra mycket mindre än förra vintern men ser i stort lika dan ut även om han nu är stor, pigg och välmående.

Ska länka om jag hittar på det igen, men som sagt det bara nämndes i en bisats. Inget om hur de t ex kommit fram till detta.

Jag fann det ju som sagt dock intressant, eftersom det förklarar varför jag ibland just behövt höja maten för att få 'snurr' på det igen.

Andra ggr har jag ju fått sänka dock, för att få 'snurr' på det. Så skulle ju varit intressant om de hade en gräns eller nåt.

DIn är också 'sämre' på vintrarna alltså, metaboliskt?
 
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

Ska länka om jag hittar på det igen, men som sagt det bara nämndes i en bisats. Inget om hur de t ex kommit fram till detta.

Jag fann det ju som sagt dock intressant, eftersom det förklarar varför jag ibland just behövt höja maten för att få 'snurr' på det igen.

Andra ggr har jag ju fått sänka dock, för att få 'snurr' på det. Så skulle ju varit intressant om de hade en gräns eller nåt.

DIn är också 'sämre' på vintrarna alltså, metaboliskt?

Var ute och letade efter helt annan info och hittade en kort notis om detta med Hyperlipemi, var en pytteliten svensk notis från SLU så jag blev nöjd ändå.

Ja det är han...är inte helt klar i mina tanker där men det har inte varit till nån nytta att dra mer på mängden foder iaf.
 
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

Ah, var det hyperlip. du vill ha mer om? Jag trodde det var det att FÖR begränsat = förvärrar IR?

Lillen skruvar ju klart ner sin metabolism vintertid, och blir i perioder mer IR utefter depåer osv att döma. Jag tror det är som för många andra däggdjur att inför vintern ändras hormonbalanser osv, just för att 'skruva ner' metabolism etc. En förberedelse för hur vintrar är i det vilda mao. Dock klart besvärligt, och lite ironiskt, att här är sommaren den tid som är 'minst farlig' (förutsatt han inte går på en massa gräs osv då)
 
Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

Ska länka om jag hittar på det igen, men som sagt det bara nämndes i en bisats. Inget om hur de t ex kommit fram till detta.

Jag har lite svårt att läsa all text i datorn men om ni är på detta med att en höjning av fodergivan ger ett ökat energibehov så är det så att en häst som får låg energigiva har ett lägre energibehov än en som får mer normal del. Det beror bla på att det går åt en del energi för att spjälka maten och också på att om den är tjock och då tar av sitt fettlager i stället så är det "billigare" i energikostnad att spjälka kroppsfett än foder.

Men jag vet naturligtvis inte om det var det du har läst.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 577
Senast: Lobelia
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 281
Senast: Twihard
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Habina
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
922
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp