Fång *suck*

Thrandur

Trådstartare
Igår glömde någon att stänga grinden till hagen så mitt fångsto (dräktighetsmånad 10) kom ut och in i stallet där kvällshöet var inlagt.

Eftersom en inackordering har eget silage med sig så åt hon galdeligen av det ca 7 kg. Efter vi upptäckt det så tryckte vi i henne dofilus och kylde hovarna + isbalsam. Värmen hade då spridit sig från 3 till 4 hovar med markant puls.

Efter ett par timmar kyldes hon igen och en ny omgång med dofilus gavs.
Nu imorse så var hon sval i hovarna och rörde sig utan problem. Skall jag klassa det som att den akuta fången är över eller tar det ytterligare något dygn innan man ser?

Köpte henne som fånghäst, men hon har aldrig haft fång under de 2 år som jag haft henne..
Med tanke på hennes dräktighet så går det väl inte att ge smärtstillande?
 
Jag har läst att det absolut inte är bra att kyla hovarna på en fånghäst. Det ger tillfällig smärtlindring, men försämrar tillståndet.
 
Min häst fick akupunktur och örter då han hade fång, men det är ju lite trixigt med din, eftersom många örter kan vara abortfram kallande.

En sak som du kan göra är att sätta fast kiler på hovarna med silvertejp, så att trakterna höjs och benet avlastas. Jag har inte provat det själv, men min hovslagare rekommenderade det om min häst fick återfall (vilket han, peppar peppar, inte har gjort).

Jag har ingen vidare koll på dräktighet och medicinering, men det går ju att ringa vet. och fråga hur det ligger till, det kanske finns något som stoet kan få även om hon är dräktig? :confused:
 
Veterinärens råd var Dofilus och kyla. Hon ville inte ge smärtstillande till ett såpass högdräktigt sto.
 
Vårt sto fick fång när hon var högdräktig, både vi och vet trodde först det berodde på att hon var så tung att hon fick ont i ben/leder, men det visade sig alltså vara fång... Hon fick finadyne, och det var bara nån vecka innan hon skulle föla. Och det fölet blev det då inget fel på (3 år i år), mamman har aldrig fått återfall.
 
Men har hon så ont att smärtlindring är ett måste? En djup spån/sandbedd kanske räcker?

Det här med att inte kyla var något ledande veterinärer inom ämnet i England hade kommit fram till. Tydligen så trodde man förr att det "stoppade" fånget ----> hästen hade mindre ont. Men man har kommit fram till att så inte är fallet, och att istället försämrar hästens chansar att bli bra/bättre. Just vad som hände i hoven vid kylning kommer jag tyvärr inte i håg, men jag TROR det var att pga att blodflödet försämras vid kyla, så dör ännu flera
lameller(?), och eftersom fånget ju beror på att blodtillförseln till vissa delar i hoven stryps, så förstår man ju hur kylning förvärrar.

Nu vill inte jag snacka illa om din vet., men kom i håg att just fång är något som MÅNGA vet. inte vet ett smack om, och dom förlitar sig på det som stod i deras böcker för hundra år sen om att fång orsakas av protein osv osv.... Har även varit fall där vet. har gett mediciner som förvärrat fången, för att dom inte följt med på vad som forskats fram!
Alla är inte lika duktiga på att ta till sig ny kunnskap.
 
Min veterinär var i slutet av förra året på ett seminarium i USA om de senaste rönen kring forskningen om fång.

Kyla är jätteviktigt! Man ska kyla från knä och ned i 20 minuter med 1-2 timmars mellanrum många gånger. Använd vattenslangen. Denna kylning är A och O enligt forskning från Australien. Tester visade att hästar med kylning hade mycket bättre prognos än de hästar utan kylning.
 
Konstigt då att engelskmännen säger precis tvärt om?? :confused: Andra igen säger ju att man ska värma!

Visar väl bara på hur lita man VET säkert om fång egt...
 
Intressant teori!
Vet du om det finns någon bra hemsida där det står mer fakta om värme vs. kyla till fånghästar?

Tack på förhand!

Mvh Huntress
 
Frågar man 10 olika personer om fång får man 10 olika svar...
Men i Australien har forskarna framkallat fång och de testade att kyla ena frambenet och inte det andra. Det kylda benet klarade sej :confused:
 
Har du någon källa för det påståendet eller vilket lab som utförde försöket?
Tack
 
Fick dessa uppgifter i januari när jag var på klinik med min häst. Om du är intresserad kan jag skicka ett PM till dej med namn på min veterinär.
 
Det vore jättesnällt!
Jag försöker följa upp alla nya trådar angående fång, det finns en del olika åsikter...
Tack :D
 

Liknande trådar

Hästvård I torsdags red min medryttare, jag var på jobbet, fick sms på fredag förmiddag där medryttaren meddelade att hästen inte hade känts bra...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 350
Hästvård Har letat men inte hittat något bra svar. Såhär är det. Min ena ponny fick fång, vad vi tror, för snart 3 veckor sedan. anledningen...
2
Svar
28
· Visningar
6 247
Senast: gylle
·
  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 798
Senast: axel
·
N
Hästvård Just nu känns livet bara så himla jobbigt, tårarna rinner och jag har helt tappat gnistan! Min häst som är en Tinker på 11 år är...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 428
Senast: KonikNemo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp