Bukefalos 28 år!

Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Ja !!
Helt klart, annars känns det kanske meningslöst att ens FÖRSÖKA göra nåt, bättre att ge lite kämpaglöd från början !

Hambo
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Hostan går att förebygga.
Kyl benen på honom o ge kvistar o dylikt som terapi.
Hönät för att ej belasta fram.

Skulle nog ge 10 kg silage o resten halm, fast halm är oftast dammig.
Han klarar sig säkert på ca 13-15 kg silage- bara.

hästen är ju ung o du får nog släppa den på grus- under frosttimmarna.

Det kommer att gå bra, men visst krävs det större engagemang från dig nu.
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Jag brukar blöta halmen också, inte lika smaskigt, men äts ändå:crazy:

Hambo
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Även om du blöter den, så får den i sig av det.
bort med halmen.

Jag ger min hö- bra sådant o den hostar inte.
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Det är illa, väldigt illa!

När jag kom hem idag låg han ner i boxen, efter många försök lyckades han resa sig och sen blev han stående på samma plats.
Han såg väldigt smärtpåverkad ut och jag sprang in och ringde min veterinär.
Hon var i krokarna och kom akut inom loppet på 10 minuter.

Hans hjärta slog i 75 slag/ minut (normalt är runt 30) och detta visade att han hade väldigt ont, febern hade kommit tillbaka också. Han lyckades vända sig om i boxen men med en enorm smärta. Veterinären sprutade honom med metacam, vilket hon eg. inte fick eftersom han redan hade fått sin dos smärtstillande för dagen. Men han har så ont så ont så det fanns inget val.

Vi ska höras av imorgon bitti 07.30 och är han inte bättre så kommer det bli avlivning. Han har enormt ont min stackars stackars häst! *gråter*

Hur fan ska jag klara det här?? Jag går under.........
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Vad hemskt! Jag har (tack och lov) inte ngn erfarenhet av så pass allvarlig fång. Jag hoppas att det går bra.
Tröstkramar
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Jag förstår att det måste vara jättejobbigt, men allt kommer att ordna sig till det bästa, det gör det alltid! Har själv häst som hade fång när vi köpte henne, och vi har även haft en del andra problem den här vintern, men det känns som att det börjar gå åt rätt håll nu.

Min häst klarar av bete, hon brukar gå från juli till september. Annars går hon i skogshage, och hon trivs jättebra med det. Jag tror inte alls din kille måste gå på bete för att funka med bronkiten, utevistelse ja, men det kan ju göras i skogshage. Och att den fått fång betyder ju inte att den aldrig mer kan gå på gräs. Det kommer ta väldigt tid och en massa engagemang, men det är inte kört!

Grushage anser jag inte är särskilt snällt kanske, men som sagt, skogshage är en bra lösning när de inte får gå på bete. Men då blir det ju förstås för dig att flytta, vilket du kanske inte kan eller vill.

Du får inte ge upp, ta en dag i sänder! Ge det en chans åtminstone. Men visst - har du ingen lust att kämpa och göra allt för att få honom bra så är det bästa att låta honom vandra vidare. Du har försökt, och det är bra nog!

Jag håller tummarna för er och önskar er ett stort lycka till.
 
Senast ändrad:
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Fy så jobbigt!

Men måste man avliva i det skedet så är det iaf ingen tvekan om att det är rätt.

:(
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Du får inte ge upp, ta en dag i sänder! Ge det en chans åtminstone. Men visst - har du ingen lust att kämpa och göra allt för att få honom bra så är det bästa att låta honom vandra vidare. Du har försökt, och det är bra nog!

Öööh vad menar du? Vadå "har du ingen lust"?? Vadå ge honom en chans, du tycker inte det låter som jag har gett han det eller?

Tycker du det är ur djurskydds perspektiv sett, rätt att hålla en häst vid liv som har så ont att han knappt kan stå trots att han är maxdoserad på smärtstillande?

Vad mer tycker du att jag ska göra?

Kanske har jag misstolkat ditt inlägg, jag vet inte... jag är som sagt inte i fullkomligt gott skick just nu!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Jag tror inte att Grålly har läst ditt sista inlägg.

Har han lika ont imorgon så antar jag att han får åka till Trapalanda?

Min hade två "kritiska" dygn men reste sig frivilligt ganska smidigt även under den tiden. Men de kom första och andra dagen på finadyne och sen bytte vi till Butta.
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Be att få byta smärtstillande till Fenylbutazon omgående. Det fungerar i de allra flesta fall bäst som smärtlindring till fånghästar. Jag har själv sett flera som knappt kunnat resa sig på Metacam och Finadyne som efter byte till "Butta" snabbt stått relativt obesvärat i boxen igen. Förutsättningen om man ska hålla på med en fånghäst är så god smärtlindring som bara är möjligt i akutskedet. Ring din veterinär direkt i morgon bitti.

Har din häst skor på eller ej?
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Tack för ditt tips!

Jag ska ta upp detta med henne imorgonbitti! Jag ska ringa henne innan hon går på telefontiden med "övriga" djurägare.

Nej han har inga skor på sig, och har aldrig haft.
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Be att få byta smärtstillande till Fenylbutazon omgående. Det fungerar i de allra flesta fall bäst som smärtlindring till fånghästar. Jag har själv sett flera som knappt kunnat resa sig på Metacam och Finadyne som efter byte till "Butta" snabbt stått relativt obesvärat i boxen igen.

Får jag hoppa in här med en liten undran?

Jag har hört från ett flertal fång-häst ägare att de vill ha Fenylbutazon i stället för t ex Finadyne.

Är det verkligen så att "Butta" hjälper bättre och snabbare mot smärtan? Varför skrivs då det andra ut :confused:
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Hann inte läsa ditt sista inlägg..

Ja, det krävs en hel massa engagemang både under tiden hästen har fång och efteråt, för att allt ska funka, och vissa har inte lust/tid att ha en fånghäst helt enkelt och anser då att det bästa är att ta bort hästen. Jag ser inget fel med det alls, utan anser att om man känner att man inte kan ge 100% och lite till för att få hästen bra så är det bättre både för häst och ägare om hästen tas bort. En död häst lider inte.

Nej, hästen ska inte utsättas för onödigt lidande, och som jag sa, en död häst lider inte.

Fint svar från dig när det enda jag försökte var att uppmuntra dig och inte ge upp. Förstår ju att du har det jättesvårt och jobbigt när hästen inte mår bra, men jag väntade mig ändå inte någon utskällning..
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Vet inte riktigt. Nederbörden har ju iaf ökat. Kanske växer gräset fortare när det har "fri tillgång" till vatten. På många ställen står det ju vatten i hagarna. Där kan nog växa till diverse otrevliga bakterier. Om detta kan leda till fång har jag ingen aning om, men kanske kolik eller liknande.

Är mer insatt i klimatstatistik än hur fång fungerar och hur gräset växer.
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Hann inte läsa ditt sista inlägg..

Ja, det krävs en hel massa engagemang både under tiden hästen har fång och efteråt, för att allt ska funka, och vissa har inte lust/tid att ha en fånghäst helt enkelt och anser då att det bästa är att ta bort hästen. Jag ser inget fel med det alls, utan anser att om man känner att man inte kan ge 100% och lite till för att få hästen bra så är det bättre både för häst och ägare om hästen tas bort. En död häst lider inte.

Nej, hästen ska inte utsättas för onödigt lidande, och som jag sa, en död häst lider inte.

Fint svar från dig när det enda jag försökte var att uppmuntra dig och inte ge upp. Förstår ju att du har det jättesvårt och jobbigt när hästen inte mår bra, men jag väntade mig ändå inte någon utskällning..

Som du skrev: "visst- har du inte lust osv." Den meningen sårade mig väldigt. Det enda jag har är lust, men jag har inte lust att se min häst lida något så förskräckligt som han gör. Då känner jag att jag kan inte göra mkt mer för han. Visst jag ska föreslå att prova "butta" och se vad veterinären säger. Min undran är varför de inte skriver ut det direkt eftersom så många har mkt bättre reaktioner på det. Är det någon som vet varför de inte gör det?

Han har fått så mkt smärtstillande nu ikväll, men ändå så står han och trampar oroligt varannan sekund. Han klarar inte att belasta något ben längre än så innan han trampar om och vill belasta något annat ben istället.

Jag är ingen otrevlig människa egentligen- förlåt mig, jag är just nu bara en väldigt ledsen människa.
Jag vet inte hur jag ska orka ta mig igenom morgondagen då jag troligtvis tvingas att avliva min allra bästa vän sen många år tillbaka! Hur finner man stykan och kraften, just nu vill jag bara försvinna!
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

låter inte kul, har inte läst hela tråden, men vill bara hojta till o säga att jag kan nog sattsa en fin slant på att anledningen till att han fick fång nu var att gräset har buffrat "socker" länge, då vintern har varit som den varit, samt att han kanske fick i sig lite för mycket tidigt på morgonen eller sent på kvällen då gräset itne växer pga brist på ljus o börjar buffra "socker" igen o de har lett till förgiftningen! få bukt på det akuta o ha lite is i magen så går det nog bra.
håller bara tummarna för att febern ska gå ner, så fort det akuta är borta så är det bara o jobba, men nu kan man inte göra mycket mer, smärtstillande o rätt foder, rätt verkning.
hovbenssänkning eller hovbensrotation existerar tyvärr inte, det är som om mitt lårben skulle snurra runt o vända sig fel, detta är en benäning på att hovbenet börjat "tippa" neråt pga att trakterna blivit för höga, lätt hänt när man börjar verka ner tån för att ta bort lite smärta hos en fång häst, men håll koll på det.
jag önskar er MYCKET lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

buttan har livstids slaktkarens och det ska anmälas av vet. till jordbruksverket att just den hästen fått preparatet, finadyn och metacam har tidsbegränsad slaktkarens och det behöver inte anmälas.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 198
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
7 673
Senast: mackan
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 877
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 638
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp