Bukefalos 28 år!

Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

N

Ninne77

Just nu känns livet bara så himla jobbigt, tårarna rinner och jag har helt tappat gnistan!

Min häst som är en Tinker på 11 år är återigen sjuk. Jag kämpde hela förra hösten med en långdragen hosta som veterinärerna efter alla undersökningar med kamera, slemprover osv. benämde som tillfällig bronkit.
Efter det så äter han endast hösilage (väldigt blött sådant) då han inte klarar av torrhö, inte ens om det vattnas. Han står på spån och har långa långa dagar i hagen och det har fungerat bra. Inte haft minsta symptom!

Men vad händer då nu, jo han får fång! Han har gått i samma hage året runt i alla dessa år som vi har bott här (7 år) och det har aldrig tidigare varit problem för honom. Han har inte visat minsta tecken på fång, men iår så gick det inte!

Igår märkte jag att han haltade och hovslagaren kom ut och kände. Han hade bara lite puls i vänster fram och var inte märkbart varm i hoven. Vi trodde han hade brallat runt i hagen och beslöt för att avvakta tills idag.
Och imorse så var det ett solklart fall av fång! Ont i alla fyra hovarna och puls och värme i samtliga hovar. Ringde ut jourvet, och han medicinerade honom omgånde med finadyne.
Hovslagaren har varit ute och gjort tvärtå på honom.

Han har grad 4 fång dvs. han rör sig inte om man inte verkligen tvingar honom.

Jag är så ledsen och förtvivlad och jag vet inte hur jag ska göra! Självklart ska jag avvakta reaktion på medicineringen men jag vill höra vad ni andra säger om mina förtvivlade tankar...

* Hur ska jag kunna sköta om en bronkithäst på bästa sett när den inte längre får gå på gräs pga. fång.

* Hästen är en stooor tung herre på 750 kg och som veterinären sa är det stor risk för rotation/hovbensänkning pga hans tyngd.

* En bronkit häst mår bäst på hösilage medans en fånghäst helst ska äta torrhö. Han kan inte äta torrhö trots att det vattnas för då kommer hostan.

* Han behöver gå på bete för att må bra i sin bronkit.

* Är det värdigt att låta en häst bara gå i grushage, resten av livet?

*Är det humanast för hästen att få sluta sina dagar, eller tror ni att jag kan få allt detta att fungera så han kan få leva ett drägligt hästliv i fler år?

Mvh Ninne77
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Med multipla problem och ett sådant anfall som du beskriver så skulle jag diskutera avlivning med veterinären. Har han fått cortison mot hostan? Det kan utlösa fång. Men jag skulle iaf vänta till måndag så han får lite tid på sig att svara på medicineringen.
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Det låter inte som en önskedröm precis. Jag har en fånghäst och en hosthäst. Men det är olika hästar.
Min fånghäst har ätit ensilage båda de vintrar som har gått sedan hon fick fång. Det har inte varit ngt problem med det. Det finns olika åsikter om detta med ensilage och fånghästar. Det har gjorts undersökningar på SLU om ensilage där resultaten inte pekar på att det skulle vara farligt för en fånghäst att äta det.

Det behöver inte vara så att den inte kan gå på bete mer någonsin. Jag tror att det viktigaste är att man är medveten om de risker som finns och att man hela tiden ser till så att de är så små som möjligt. Nu hade min häst lindrig fång men hon gick i gräshage heal förra sommaren. Men det var en naturbeteshage ej en odlad vall. Nu går hon i samma hage ett par timmat varje dag. Resten av tiden är hon i en hage utan gräs. Men min plan är att hon om en månad ung ska gå i denna hage dygnet om.

Hosthästen hade mycket hosta för några år sedan. Han fick diagnosen kvickdrag. Men med så mkt anpassning som möjligt, mkt utevistelse, ensilage, lite örter mm så hade han denna vinter inga symptom alls.

Jag har kanske haft tur med våra hästar. Men med detta menar jag att det behöver inte vara helt kört.

Efter att ha läst lil-sis inlägg så vill jag säga att jag har inte ngn erfarenhet av fånghästar som har haft det så allvarligt. Det jag har skrivit här handlar mer om det på lite längre sikt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Med multipla problem och ett sådant anfall som du beskriver så skulle jag diskutera avlivning med veterinären. Har han fått cortison mot hostan? Det kan utlösa fång. Men jag skulle iaf vänta till måndag så han får lite tid på sig att svara på medicineringen.

Tack för ditt svar.

Det var inte min ordinarie veterinär idag utan en annan som aldrig har träffat min häst innan. Så jag tog inte up en direkt diskussion om avlivning men han sa här ungefär: "Jag ser inte jättegod prognos för din häst men eftersom det är första gången han har det så kanske det kan gå"

Hästen behandlades med cortison under väldigt lång tid förra året, om jag minns rätt så fick han totalt 2½ kur.

Jag har tänkt att avvakt vidare beslut tills på måndag då jag kan komma i kontakt med hans ord. vet. Han har ivarjefall fått den hjälp han kan få i nuläget, mer kan jag inte göra just nu. TYVÄRR!
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Fång är ju väldigt mkt ett waiting-game. Man ser till att de är så bekväma det går, och sen väntar man. :crazy: Jag HATAR att inte kunna göra något. Hon är inne, står på bädd, får begränsat med mat men så det täcker behov (och så hon ser bra ut). Vet har varit här varannan vecka, hovlsagare lika så. Men vad mer liksom?

Min hade ett ganska lindrigt anfall som det verkar.
Men skulle hon få ett till, så får det nog bli trapalanda. I sommar får det pysslas och grejjas men kan hon inte gå på bete med fölet (som förhoppningsvis kommer i juni) så får vi se då.
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Det låter inte som en önskedröm precis. Jag har en fånghäst och en hosthäst. Men det är olika hästar.
Min fånghäst har ätit ensilage båda de vintrar som har gått sedan hon fick fång. Det har inte varit ngt problem med det. Det finns olika åsikter om detta med ensilage och fånghästar. Det har gjorts undersökningar på SLU om ensilage där resultaten inte pekar på att det skulle vara farligt för en fånghäst att äta det.

Det behöver inte vara så att den inte kan gå på bete mer någonsin. Jag tror att det viktigaste är att man är medveten om de risker som finns och att man hela tiden ser till så att de är så små som möjligt. Nu hade min häst lindrig fång men hon gick i gräshage heal förra sommaren. Men det var en naturbeteshage ej en odlad vall. Nu går hon i samma hage ett par timmat varje dag. Resten av tiden är hon i en hage utan gräs. Men min plan är att hon om en månad ung ska gå i denna hage dygnet om.

Hosthästen hade mycket hosta för några år sedan. Han fick diagnosen kvickdrag. Men med så mkt anpassning som möjligt, mkt utevistelse, ensilage, lite örter mm så hade han denna vinter inga symptom alls.

Jag har kanske haft tur med våra hästar. Men med detta menar jag att det behöver inte vara helt kört.

Tack för att du delar med dig av din erfarenhet.

Nej det är verkligen inget drömläge och mitt hjärta håller på att brista! Det gör så ont i mig att se honom ha så ont och hur jag än vänder och vrider mina tankar så känns det lika hopplöst ändå =(

Jag har också hört så mkt om hösilage och fånghästar och är väldigt osäker på vad som har blivit sagt.
Men att höra att din har klarat av hösilage ger ju mig en lite gnutta hopp ivarjefall.
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Ja det är verkligen en evig väntan.

Jag har haft en fånghäst innan och jag jobbade och slet med att få hennes liv bra. Och då hade hon "bara" fången att kämpa med, inte bronkit på det oxå.

Det är inte bara otroligt jobbigt för hästen att vara sjuk i fång utan det är väldigt jobbigt för djurägaren också. Hela tiden behöva ha klumpen i halsen "står hästen upp idag eller..."

Jag hoppas att det går bra för ditt sto och föl!
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

DUMT av vet att säga att prognosen är dålig.
Snacka om att strö salt i såren .
Jag har en host häst som har haft fång .
Visst det är jobbigt .
Under tiden han hade fång, så fick han halm och hö uppblött.
Hostan var inte så aktiv då .
Han gick i en liten fånghage , och kunde gå in i ett litet vindskydd vid behov .

Detta är 4 år sedan och han har inte haft fång sedan dess.
Han äter torrt hö ( Jag blöter det alltid och låter det ligga en stund i vattnet )
Hostan finns dock där, och när han hostar så får han örter mot hostan.
( Flytande )

Det behöver inte vara en dödsdom !

Lycka till

Hambo

Han får i dagens läge även äta lite gräs, men kommer självfallet inte att kunna gå på rent bete nåt mer
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

* Hur ska jag kunna sköta om en bronkithäst på bästa sett när den inte längre får gå på gräs pga. fång.

Genom att låta honom gå på lösdrift i skogshage.

* Hästen är en stooor tung herre på 750 kg och som veterinären sa är det stor risk för rotation/hovbensänkning pga hans tyngd.

Risken är självklart stor för rotation men med röntgen och rätt skoning så kan man så småningom häva rotationen. Brukar ta ca ett år för den "nya" hoven att växa ner.

* En bronkit häst mår bäst på hösilage medans en fånghäst helst ska äta torrhö. Han kan inte äta torrhö trots att det vattnas för då kommer hostan.

Det finns inga klara bevis på att fånghästar inte skulle äta hösilage. Går han på lösdrift ute kanske han kan klara hö ändå, du får prova dig fram till det bästa alternativet.

* Han behöver gå på bete för att må bra i sin bronkit.
Nej, där håller jag inte med. Han behöver vara ute mycket (helst dygnet runt) men det behöver inte vara på bete utan går utmärkt i skogshage med ligghall.


* Är det värdigt att låta en häst bara gå i grushage, resten av livet?

Jag hade som sagt föredragit en skogshage framför grushage. Att en häst missar betet ser jag inte som ett problem utan det primära är att hästen är smärtfri.

*Är det humanast för hästen att få sluta sina dagar, eller tror ni att jag kan få allt detta att fungera så han kan få leva ett drägligt hästliv i fler år?

Det är svårt att säga, jag var själv tvungen att ta bort en mkt älskad häst p.g.a ngn sorts insulinresistens som uppkom 2 år efter ett fånganfall på betet. Det var i samband med medicinering men han hämtade sig aldrig smärtmässigt så det fanns inget annat val än att låta honom somna in. Jag lider med dig, fång är en rent :devil:-ulsk sjukdom jag inte önskar min värsta ovän!
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Tack för dina svar

Problemet är bara att jag inte har någon tillgång till skogshage. Jag bor i Skåne och här finns inte så mkt mer än plana åkrar så långt ögat når i den delan av Skåne där jag bor.
Ska man komma i kontakt med "skogsmark" till honom får vi flytta.
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Ja, marken måste ju existera för att det ska vara möjligt att ställa honom i skogshage. De flesta andra delarna av Sverige lider ju ingen brist på detta. Jag hoppas att ni hittar en lösning annars blir ju slakt det enda alternativet (det blir det överhuvudtaget om han inte blir av med smärtan). Kram.
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Mitt sto fick diagnosen bronkit våren 2005, det hon hade i luftrören var i princip var - alldeles gult. Hon fick penicillin och Fabrol och jag flyttade henne direkt till ett ställe där hon fick gå ute hela dygnet.
Ett halvår senare flyttade vi till egen gård. De första 14 månaderna bodde hon och kompisen i utebox med tre hela väggar och en framsida som var 140 cm hög. Vi fodrade med hösilage och de stod på torv. I februari 2007 flyttade hon och två andra in i stallet, stod på torv och åt hösilage och hon fick 1/2 kg havre per dag. Vi har alltid öppet i stallet, fönster och dörrar i olika konstellationer beroende på hur vinden ligger.
2007, den första maj, stod hon med fång. Vi upptäckte det troligen väldigt fort, veterinären kom inom tre timmar och hovis likaså. Vid röntgenkontrollen 14 dagar senare var allt OK - ingen rotation eller sänkning. Trolig orsak till insjuknandet: övervikt i samband med för snabbt byte av grovfoder.

Jag följde veterinärens ordination. Dagen efter insjuknandet gick stoet i en liten "boxhage", iklädd betesbegränsare. Nästa dag gick hon med de andra tre, fortfarande med betesbegränsare. Efter några veckor släppte vi henne (iklädd betesbegränsare) hela dygnet. Hon fick komma in ett par timmar varje dag och då slapp hon "munkorgen" medan hon åt sina mineraler och ett par kilo hösilage.
I mitten av juli var hon i perfekt trim, skulle uppskatta att hon tappat ca 100 kilo. I början av september tog vi bort "munkorgen".

Nu, i år, är jag ytterst försiktig med allt. Jag ger henne inget kraftfoder alls (har analyserat hösilage) sedan installningen i september, nu när gräset växer ger jag Kraffts Mag/Tarm och låter henne gå i gräshagen 2-3 timmar per dag (på kvällen, då de fått både frukost- och lunchhö i hagen). Jag kollar benen både morgon och kväll men än så länge är hon fräsch.

Immer
 
Senast ändrad:
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Mitt sto fick diagnosen bronkit våren 2005, det hon hade i luftrören var i princip var - alldeles gult. Hon fick penicillin och Fabrol och jag flyttade henne direkt till ett ställe där hon fick gå ute hela dygnet.
Ett halvår senare flyttade vi till egen gård. De första 14 månaderna bodde hon och kompisen i utebox med tre hela väggar och en framsida som var 140 cm hög. Vi fodrade med hösilage och de stod på torv. I februari 2007 flyttade hon och två andra in i stallet, stod på torv och åt hösilage och hon fick 1/2 kg havre per dag. Vi har alltid öppet i stallet, fönster och dörrar i olika konstellationer beroende på hur vinden ligger.
2007, den första maj, stod hon med fång. Vi upptäckte det troligen väldigt fort, veterinären kom inom tre timmar och hovis likaså. Vid röntgenkontrollen 14 dagar senare var allt OK - ingen rotation eller sänkning. Trolig orsak till insjuknandet: övervikt i samband med för snabbt byte av grovfoder.

Jag följde veterinärens ordination. Dagen efter insjuknandet gick stoet i en liten "boxhage", iklädd betesbegränsare. Nästa dag gick hon med de andra tre, fortfarande med betesbegränsare. Efter några veckor släppte vi henne (iklädd betesbegränsare) hela dygnet. Hon fick komma in ett par timmar varje dag och då slapp hon "munkorgen" medan hon åt sina mineraler och ett par kilo hösilage.
I mitten av juli var hon i perfekt trim, skulle uppskatta att hon tappat ca 100 kilo. I början av september tog vi bort "munkorgen".

Nu, i år, är jag ytterst försiktig med allt. Jag ger henne inget kraftfoder alls (har analyserat hösilage) sedan installningen i september, nu när gräset växer ger jag Kraffts Mag/Tarm och låter henne gå i gräshagen 2-3 timmar per dag (på kvällen, då de fått både frukost- och lunchhö i hagen). Jag kollar benen både morgon och kväll men än så länge är hon fräsch.

Immer

Tack för att du tog dig tid att dela med dig av din historia!
Jag hoppas att det kan gå lika bra för min häst!


DUMT av vet att säga att prognosen är dålig.
Snacka om att strö salt i såren .
Jag har en host häst som har haft fång .
Visst det är jobbigt .
Under tiden han hade fång, så fick han halm och hö uppblött.
Hostan var inte så aktiv då .
Han gick i en liten fånghage , och kunde gå in i ett litet vindskydd vid behov .

Detta är 4 år sedan och han har inte haft fång sedan dess.
Han äter torrt hö ( Jag blöter det alltid och låter det ligga en stund i vattnet )
Hostan finns dock där, och när han hostar så får han örter mot hostan.
( Flytande )

Det behöver inte vara en dödsdom !

Lycka till

Hambo

Han får i dagens läge även äta lite gräs, men kommer självfallet inte att kunna gå på rent bete nåt mer

Ja salt i såren lbev det verkligen. När man redan ser allt nattsvart så blir det bara mörkare!
Vad roligt att höra din historia och att din häst har blivit så bra som den har.
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Igår sa veterinären till mig att det vore inte fel att redan nu släppa ut honom i en sjukhage. Jag höjde på ögonen och undrarde varför...
Jo han sa att det är svårt att ha en fånghäst i optimal miljö inne i en box. Ute är det kallare i marken och man kan blöta upp jorden så att han kan sjunka ner i geggan.
Men min häst kan inte stå i lervälling, hans hovar är jätte känsliga och han får röta omedelbart. Det är anledningen till att han har behövt gå i hela gräshagen under hela sitt liv så han inte ska behöva stå i dynga. Andra år har det fungerat ypperligt men iår gick det åt skogen, jag anklagar mig själv något enormt och mår otroligt dåligt!
Tänk om jag struntat i hovstatus och haft han i lervällingen då hade detta aldrig hänt... men vad hade då hänt med hans redan väldigt känsliga hovar?
Vad hade blivit följden utav det... Ja det kvittar hur jag än vänder och vrider på det så biter jag mig själv i svansen..

Jag funderar lite på vad han ska äta också just nu.

Som det är idag ger jag honom halm, lite hösilage- är det någon fara att ge det när det inte var den som utlöste fången? Han är ju van att äta det och det borde väl inte vara något problem då eller har jag helt fel för mig? Visst han ska inte ha samma mängd som innan såklart men lite??
Han får ca: 1 dl betfor morgon och kväll för att blanda medicinen i, även 1dl parafinolja i det för att hålla han kolikkänsliga mage igång. Han får även 1pkt bakjäst/dag.
Jag är livrädd att om han inte får tillräckligt med strå att hans mage ska säga stopp och han får kolik ovanpå detta oxå. Då är det ju verkligen kört!

Någon som har en god idé att dela med sig av?

Mvh Ninne77
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Han måste ju få äta !
Är han väldigt överviktig ?
Det är dumt att byta foder på honom nu,men ge honom exta mycket halm, han äter det om han är hungrig .
En fånghäst ska ha ett bra foder .

Kan du inte sätta på honom strumpor så han kan vara ute i geggan :idea:

Hej från hambo
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Kanske att han har 50kg övervikt, mer skulle jag inte tro faktiskt. Men det är lätt att bli hemmablind och han är ju en maffig herre så hela han ser ju överviktig ut... ;) ;)

Innan fick han ca 18 kg hösilage, man kan väl säga at han fick "fri" tillgång. Vissa dagar åt han upp, andra inte... oftast orkade han inte äta upp.
Kan jag ge honom 60% halm och 40% av hösilage tror ni?

Har öppnat upp alla fönster i stallet så han kan blicka ut på det underbara vädret, man riktigt ser hur han längtar ut!

Idag rör han sig lite i boxen, det verkar inte göra lika ont i bakbenen idag, värst är det nog i vänster fram. Han är pigg och tittar nyfiket på allt som rör sig och låter.
Hovarna känns inte lika kokheta som igår och pulsen har kanske lagt sig lite. Det är rätt svårt att känna puls på honom eftersom att han är så himlans hårig.
En tinker har ju som bekant en del hovskägg.....

Vad har era stått på i boxen när de har haft fång?

Jag har lagt spån och halm i väldigt tjockt lager. Egentligen är ju halm till honom som att ställa in en tickande bomb (för hostans skull) men jag blötar den lätt några gånger om dagen för att binda så mkt damm som möjligt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Jag funderar lite på vad han ska äta också just nu.

Som det är idag ger jag honom halm, lite hösilage- är det någon fara att ge det när det inte var den som utlöste fången? Han är ju van att äta det och det borde väl inte vara något problem då eller har jag helt fel för mig? Visst han ska inte ha samma mängd som innan såklart men lite??
Han får ca: 1 dl betfor morgon och kväll för att blanda medicinen i, även 1dl parafinolja i det för att hålla han kolikkänsliga mage igång. Han får även 1pkt bakjäst/dag.
Jag är livrädd att om han inte får tillräckligt med strå att hans mage ska säga stopp och han får kolik ovanpå detta oxå. Då är det ju verkligen kört!

Någon som har en god idé att dela med sig av?

Mvh Ninne77

Nu är jag inte expert på detta men har en fånghäst och har läst en del om det.

En fånghäst ska ha så mkt mat som den behöver. en del tror att man ska svälta dem men det är fel. Däremot behöver den kanske bantas en del men då lite i taget?
Om den har ätit ensilage innan och du inte tror att det var det som utlöste fånganfallet vilket det inte behöver vara så hade jag fortsatt att ge det. Betfor innehåller nyttiga fibrer för tarmen. Jag hade gett lite mer men hällt av vattnet som innehåller "onödig" energi. Lusern är också bra för fånghästar. Det finns lusernpellets utan melass också för att hålla energin nere. Tyvärr tycks lusernet ha gått upp mkt den senaste veckan. Men det kanske är värt det ändå. Det är ett grovfoder som innehåller mycket protein vilket hästen behöver. Det innehåller dessutom bra fibrer och kalcium som också är bra för tarmarna (motverkar att det blir för surt). Halm är nog inte heller fel att den har att tugga på men det ska kanske inte vara i några jättemängder. Halm innehåller en del energi så det blir på ngt sätt som tomma kalorier.
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

jag har ett halvblod i samma viktklass som din som är fånghäst med hovbensrotation och har kronisk bronkit. det är många år sen som han var akut sjuk (närmare 8år om jag inte är helt på fel), han är helt symtom fri från både fången (har haft ett anfall o aldrig mer) och även symtomfri från bronkiten.

han klarar att äta blötlagt torrhö sommartid då han går ute dygnet runt. Efter midsommar burkar jag sätta upp en gräshage där han får gå o äta en timme om dagen och de funkar bra o han njuter av sin grässtund.

han är riktigt pigg o kry o busar som en 3åring fast han nu är 17år.. (i går åkte jag i backen med en smäll då de blåste lite när vi sku rida, man blir ju så busig då :crazy:) jag rider honom för fullt och han visar inga täcken på att ha ont. jag ser till att han blir skodd men rätt korta mellanrum, (inte mer än 6 veckor emellan)

han får hösilage, lucern pellets och krafft grund att äta o mår bra av det.


så jag tycker inte du ska vara helt uppgiven, det kan gå, det funkar för oss!!
 
Senast ändrad:
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Nu är jag inte expert på detta men har en fånghäst och har läst en del om det.

En fånghäst ska ha så mkt mat som den behöver. en del tror att man ska svälta dem men det är fel. Däremot behöver den kanske bantas en del men då lite i taget?
Om den har ätit ensilage innan och du inte tror att det var det som utlöste fånganfallet vilket det inte behöver vara så hade jag fortsatt att ge det. Betfor innehåller nyttiga fibrer för tarmen. Jag hade gett lite mer men hällt av vattnet som innehåller "onödig" energi. Lusern är också bra för fånghästar. Det finns lusernpellets utan melass också för att hålla energin nere. Tyvärr tycks lusernet ha gått upp mkt den senaste veckan. Men det kanske är värt det ändå. Det är ett grovfoder som innehåller mycket protein vilket hästen behöver. Det innehåller dessutom bra fibrer och kalcium som också är bra för tarmarna (motverkar att det blir för surt). Halm är nog inte heller fel att den har att tugga på men det ska kanske inte vara i några jättemängder. Halm innehåller en del energi så det blir på ngt sätt som tomma kalorier.

Men då är jag inte helt fel ute i mina tankar trots allt. Jag är ganska övertygad om att det är frostgräs som har utlöst hans fång och kan nog känna mig ganska säker på att hösilaget inte är boven i dramat. Han har ju ätit samma sen i höstas och inte visat något problem innan.

Lucernet som du säger har ökat markant i pris, jag betalade 170 kr för en säck hackat strå nu i veckan. Jag höll på att tappa hakan rent!
Han har ätit betfor innan för att hålla igång magen så det är han oxå van vid sen innan, men då har jag inte häll av vattnet så det får jag börja med.
Halmen tittar på och undra "och vad vill du att jag ska göra med den" Men det är som ni säger, han äter av den om han är hungrig...

Jo mat ska han få det är bara frågan om jag var helt fel på det i mina tankar om att det han redan fått innan är farligt för honom eller om jag kunde fortsätta med det. En liten bantningskur ska man nog sättas på men ingen överdriven.
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

jag har ett halvblod i samma viktklass som din som är fånghäst med hovbensrotation och har kronisk bronkit. det är många år sen som han var akut sjuk (närmare 8år om jag inte är helt på fel), han är helt symtom fri från både fången (har haft ett anfall o aldrig mer) och även symtomfri från bronkiten.

han klarar att äta blötlagt torrhö sommartid då han går ute dygnet runt. Efter midsommar burkar jag sätta upp en gräshage där han får gå o äta en timme om dagen och de funkar bra o han njuter av sin grässtund.

han är riktigt pigg o kry o busar som en 3åring fast han nu är 17år.. (i går åkte jag i backen med en smäll då de blåste lite när vi sku rida, man blir ju så busig då :crazy:) jag rider honom för fullt och han visar inga täcken på att ha ont. jag ser till att han blir skodd men rätt korta mellanrum, (inte mer än 6 veckor emellan)

han får hösilage, lucern pellets och krafft grund att äta o mår bra av det.


så jag tycker inte du ska vara helt uppgiven, det kan gå, det funkar för oss!!

Tack för ditt svar!

Det ger mig hopp och ork att höra era historier! Kanske finns det hopp för min herre också!

Och vilken busig 17- åring! Då känns det i baken idag då... hihi!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 198
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
7 673
Senast: mackan
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 877
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 638
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp