Bukefalos 28 år!

Fång, vad händer sen?

Alexandra28

Trådstartare
Vill gärna ha råd och erfarenheter från er med fånghästar! :) Tacksam för svar!

Hur har det gått för alla fånghästar från i somras och övriga som haft det här problemet?
Hur lång tid har rehabiliteringen tagit och hur länge väntade ni innan ni började rida igen?

Har själv en som fick foderrelaterad fång för första gången i juni, var helt ohalt efter två månaders vila och sattes försiktigt igång på veterinärs inrådan men fick då ett återfall och vi började om. vid röntgen efter första anfallet visades en liten rotation på ena fram och minimal på andra.
Har nu vilat i snart tre och en halv månad efter andra anfallet, gått på skrittpromenader vid hand varje dag i drygt en månad eftersom han blev svullen i skapet och fick svullnader typ ödem under magen som försvinner helt med promenad. Har anpassad kost med låg stärkelse och socker och står i grushage modell mindre, men inte jätteliten. Fram tills marken frös stod han och promenerades på mjukt underlag. Nu är jag lite tveksam till hur bra det är att promenera på hårt underlag, det blir lite av ett moment 22 eftersom han måste röra sig lite. Upplever att han är lite varm i hovarna ibland, kan det bero på att underlaget är hårt?

Har haft fyra olika veterinärer som tittat på honom och alla har väl bedömt det som att han har ganska bra prognos men i och med återfallet vid den tidigare igångsättningen är jag nu osäker på hur länge han ska vila. Vågar man börja rida i skritt efter fyra månader? Jag är beredd att vänta så lång tid som behövs, tar det nio månader eller ett år så får det göra det. Har tyvär en häst som är gjord för att bli riden och tränad så han har extremt tråkigt. Dessutom tenderar veterinärerna att ge väldigt olika råd om hur tidigt man bör sätta igång dem och jag är hellre försiktig, vill helst undvika fler bakslag. Någon säger du kan rida om två veckor och en annan att man ska vara försiktig så länge man orkar.
Har inte vågat släppa honom i skogshagen eftersom han lyckats gräva upp gräs där och jag vet inte vilken påverkan det har, trots snön. Hästkompisen är en understimulerad märr som jagar honom och sparkar åt honom när vi prövar att ha dem ihop vilket inte känns optimalt.

Har tänkt ta ir prov och test för cushings även om han inte har några symptom vad jag kan se. Funderar även på om det kan vara en bra ide att röntga igen, trots att han inte har varit halt på länge.
Har tillgång till både väl tilltagen grushage och skogshage med bara lite gräs där han fördelaktigen bör kunna gå i framtiden och hoppas på att kunna hitta en snäll valackkompis.
 
Sv: Fång, vad händer sen?

Kontakta behandlande hovis samt veterinär för att få veta när du kan sätta igång. Det tog många månader innan jag kunde sätta igång min donna. Jag har inte journalerna här och minns inte exakt tid men jag tror hon blev sjuk i juni, möjligen juli och jag red första gången kommande vinter skulle jag tro. Som sagt, det tog tid.

Nu är hon återställd, hovarna ser lite mystiska ut iom rotationerna men hon går på magert sommarbete under sommarmånaderna. Brukar börja med skogsbete och sen kan hon gå ut på någon vall. Vintertid har hon fri tillgång på hösilage och hittills, peppar peppar, har hon sluppit återfall. Då detta är en pensionärsdam är jag lite "oförsiktig". Jag vill såklart ha henne kvar många år till men hon måste ju få vara häst med. Hon hade t.ex inte kunnat gå med sina kompisar om hon inte fått fri tillgång då alla hästar på gården får fri tillgång, alla hästar går på bete osv. Förutom hingst/hingstar då men jag vill nog inte ha några mini-Starlightar ändå ;)

Jag har tagit det som det har kommit men varit uppmärksam. Hon hade lite puls en vända förra sommaren men visade ingen smärta eller andra symptom och var lika tokig som vanligt när man red. Gav Probimin som jag köpte från distriktsveterinärerna för att hjälpa tarmfloran och så poff, försvann pulsen. Vet inte om det är något samband men iom att det inte hände något tog jag inte så hårt på pulsen utan såg till att magen mådde bra.
 
Sv: Fång, vad händer sen?

Tack för svar! Kommande vinter, var det alltså samma år som hon insjuknade, eller var det året efter?
Veterinärerna säger väldigt olika angående igångsättningen, det var därför jag tänkte att det vore bra att höra någon annans erfarenhet också :) Hovis är väldigt old school med egna åsikter om allt, tyckte i princip att jag kunde rida ganska snart efter anfallet så jag får ta de råden med en nypa salt.

Skönt att höra att det fungerar med skogsbete och sedan lite annat bete! Man vill ju som du säger att de ska få vara hästar också i den mån det går! Probimin prövade jag mot lös mage i somras men det fungerade inte, kanske får ge det en chans till om det skulle behövas.
 
Sv: Fång, vad händer sen?

Min, som hade fång för snart 4 år sedan, vilade i ca 1 år från ridning. Hon hade hyfsat kraftiga rotationer båda fram (10 resp. 15 grader) samt sänkning på ena fram. Hovis gav klartecken för försiktig igångsättning efter ca 9 månader, men jag hann nog bara rida en gång och sedan blev det hårt och isigt och jag väntade sedan till våren med att fortsätta igångsättningen. Jag tror inte att man kan vänta för länge, och skulle nog alltid rekommendera att ta det lugnt.

Nu, 4 år senare, syns det varken utanpå eller inuti hovarna att hästen har haft fång. Jag har haft turen att ha en RIKTIGT skicklig och välutbildad hovslagare, vilket jag tror kanske är den allra viktigaste biten vid fång! Min häst skoddes med sjukbeslag (tåöppna heartbar-skor) de första ca 6 månaderna.
 
Sv: Fång, vad händer sen?

Underlaget är A o 0
Har du tillgång till ridhus är det självskrivet att skritta igång där även om det är "trist" nu när det är fruset o inte mkt snö.
 
Sv: Fång, vad händer sen?

Ja nio månader/ett år har jag hört att det kan ta och det kanske är lika bra att sikta in sig på det för att inte riskera något. Stod din häst i en mindre hage hela tiden eller kunde den gå i en större hage efter en viss tid? Och var hon ohalt? Jag har veterinärer som säger olika till mig, en del tycker att man kan sätta igång om de är ohalta medan andra säger vänta så länge du orkar. Tyvär flyttade den veterinären jag tyckte var bäst :/
Jag tror att min hovslagare är duktig men vet inte precis hur utbildad han är på sjukbeslag. Har skott med skor som rullar över och med kortad tå.
Vad skönt att hon blev bra! :)
 
Sv: Fång, vad händer sen?

Har dessvärre inte tillgång till ridhus men kanske hellre ska promenera där det är mjukt då! Underlaget just nu är ju inte kul alls...
Det är hårt i hagen också och jag tänkte att han skulle få gå lite i en större hage men det kanske inte är bra?
 
Sv: Fång, vad händer sen?

Minnet börjar svika, och tur är väl det kanske, men jag har rätt bestämt för mig att hon fick stå i väldigt liten hage från det att boxvilan var över tills att hon fick vanliga skor igen. Sedan fick hon något lite större hage. Hon var ohalt efter boxvilan och när hon fick börja gå ut.
 
Sv: Fång, vad händer sen?

Okej, tack! Sex månader i sjukhage alltså...min har stått drygt tre sen senaste anfallet. Han ska nog få en bit större hage nu så vida han håller sig lugn i den! :)
 
Sv: Fång, vad händer sen?

Nja, den första tiden (från februari det året) var ju boxvila. Nu minns jag inte hur länge, men jag TROR att jag började kunna ta ut henne korta stunder i boxhage i maj ungefär. Sedan ökade jag på det successivt, så att hon stod i en boxhage hela dagarna mot slutet av de första 6 månaderna.
 
Sv: Fång, vad händer sen?

Min ponny fick fång i slutet av oktober 2010, hon var då i full tävlingskondition och vi hade inte ändrat någonting i foderstat eller liknande. Hon hade väldigt lindrig fång, vår hovslagare trodde inte ens att det var fång. Vi ringde i alla fall till veterinären och dom konstaterade att det visst var fång. Vi behandlade henne enligt Strömsholmsmetoden- strikt boxvila ett antal veckor sedan gå ännu längre. Tror det tog ca 15 veckor innan jag började skritta uppsuttet. Efter det gav vi henne ingenting som innehöll socker, analyserade och köpte bara hö med de rätta värdena osv. Vi var extremt noggranna med allt och hon kom tillbaka i bättre form än någonsin och utan återfall *peppar, peppar*.
 
Sv: Fång, vad händer sen?

Min shettis fick fång för snart ett år sen. Det blev två veckor med boxvila, men slutade med medicinen efter ca 10 dagar. Liten hage i två veckor tills röntgen då var han helt smärtfri. Stor hage efter röntgen och då fick jag även åka iväg med honom på utställningar och agilityträningar då veterinären inte ansåg att det var ansträngande för hovarna. Fick gå korta promenader från första juni i år, 3,5 månad efter anfallet. Gick på magert bete med stödfodring under sommaren och har inte visat tecken på återfall. Han är igångsatt och rids och körs som vanligt. Höt är analyserat och har en sockerhalt på 8% och jag är noga med övrigt foder.
Han hade skor utan tåkappa fram till juli/augusti, har sedan dess haft vanliga skor. Han hade en minimal sänkning i ena framhoven, den syntes knappt men återhämtade sig väldigt bra och hans hovar har bara blivit bättre.
 
Sv: Fång, vad händer sen?

Min shettis fick fång i våras i samband med en veterinärbehandling. Vi missuppfattade varandra. Jag trodde hästen skulle behandlas med tuppkam eftersom kombinationenfet shettis, tidig vår och knähälta som gjorde att vi inte kunde motionera gjorde att man inte ville ha nån ytterligare risk. Tyvärr valde veten kortison och fånget kom som på beställning. Boxvila en dryg månad, sen liten hage utanför boxen, men marken var för hård där. Vi har löst det genom att hägna in ett skogsparti där grässtråna kan räknas utan besvär. Där får hon gå hela tiden, även nu på vintern för att inte gräva upp gräs under snön. Hennes hage ligger så bra till att hon hela tiden kan se de andra och ibland låter vi alla gå i hennes lilla hage. Det har funkat jättebra och all övervikt är borta. Hon kan tom äta mer hö nu när hon inte pillar i sig gräs hela dagarna, och så slipper hon ju sin hatade munkorg:idea:
I samband med fånganfallet togs prover för cushings. Hon hade inte det, men IR och EMS.
Jag började skritta henne för hand efter 4 månader, men har inte kommit längre. Hon fick lite problem med hovbölder och hovisen, som är en vis man, sa att det är vanligt med hålväggar efter fånganfallet. Jag tyckte det var dumt att sätta extra vikt på hovarna med tanke på det och den annorlunda form de fortfarande har. Jag ska börja köra henne till våren, men ridning får vi se. Jag vill vara helt säker på att hovarna är läkta först.
 
Sv: Fång, vad händer sen?

Vad skönt att höra att det gick bra, håller tummarna för att det inte kommer tillbaka :)
 
Sv: Fång, vad händer sen?

Jag håller också på med lite grejjer man kan göra från marken nu efter ca 4 och en halv månad men kommer nog vänta med att börja rida. Skönt att den kan gå på begränsat bete! För min blir det nog skogshage som gäller om man vågar...
Skönt att det gick bra! Det är kul att höra om alla som blir bra igen, det kan man behöva :)
 
Sv: Fång, vad händer sen?

Jag hade också en ponny som blev behandlad med kortison för länge sedan, mot fång...har förstått nu att det inte är så bra, tur att veterinärerna vet lite mer nu för tiden. Jag har funderat lite på hur tex ir proverna tas, veterinären sa att man skulle ta svältprov vilket en annan veterinär sa inte var tillförlitligt, hur gjorde ni?
Jag har också förstått att hovarna är känsliga ett bra tag efteråt...vet inte om jag kommer våga börja rida förän efter 9 mån. Bra att veta att dom kan få hovböld också, ännu en sak att hålla koll på :)
 
Sv: Fång, vad händer sen?

veterinären sa att man skulle ta svältprov vilket en annan veterinär sa inte var tillförlitligt, hur gjorde ni?

“Svältprov” kallas egentligen för fasteprov eftersom laboratorier (Klinisk kemiska laboratoriet i Uppsala) rekommenderar att hästen fastar under natten och att blodprov sedan tas på morgonen innan hästen utfodras. Idén om fasteprov kommer från humansjukvården där detta tillämpas. Hästar är dock som bekant inte människor. Hästar är skapta att i princip äta kontinuerligt och inte som vi människor äta tre måltider om dan och vara utan mat dessemellan. Fasteprov passar därför inte hästar och resultat från fasteprov är inte tillförlitliga. Vanligtvis visar de för låga insulinvärden men kan även visa för höga värden vilket beror på att hästar lätt bli stressade när de inte får foder som vanligt. Stress ökar kortisolproduktionen och höjer insulinnivån i blodet.

Man ska naturligtvis inte ge hästen ett socker- och stärkelserikt foder strax innan blodprov tas utan låta hästen ha tillgång till ett grovfoder med låg sockerhalt upp till ca. 2 – 3 timmar före tagning av blodprov. Då får man ett värde som motsvarar hästens basala insulinnivå vilket är det värde man vill ha.
 
Sv: Fång, vad händer sen?

Du behöver ju inte rida, promenader och tömkörning är väldigt bra att göra också. :) Promenader tycker jag är väldigt mysigt, att bara gå och stanna för gos ibland och bara vara. Tjöta hål i huvudet på hästen och så. ;)
 
Sv: Fång, vad händer sen?

Tack för det bra svaret :) Får försöka hitta en veterinär som kan tänka sig att göra ett sånt test istället för svälttest då...
 
Sv: Fång, vad händer sen?

Ja tömkört har vi gjort lite och promenerat, har ju fått försöka hitta på andra saker att göra nu när man inte ska rida på så länge :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
397
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
482
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
809
Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 159
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp