Bukefalos 28 år!

Fång, vad händer sen?

Sv: Fång, vad händer sen?

Inte sällan görs testet dessutom i kombination med resa som kan ge mer stresshormon.
 
Sv: Fång, vad händer sen?

Min Welsh A fick ett aterfall i slutet av oktober, ett milt sadant tack och lov men det resulterade i 6 veckors vila (varav en vecka pa box, resten i hage med minimalt med gras 5hr/dag). Nu igangsatt igen (skritt + 10min trav/dag) och helt ohalt och smartfri.

Men jag ar nervos for den kommande varen - vi har MYCKET gras har, aven under vintern - sa har beslutat att ponnyn skall fa flytta till en narbelagen ridskola dar de gar ute pa natterna i grasfri hage och gar med pa 1-2 lektioner per dag 5 dagar i veckan. Battre och mer utomhusvistelse for honom och mer motion. Roligare for mina barn ocksa, att fa vara pa ett stalle dar det finns andra barn :)
 
Sv: Fång, vad händer sen?

Mitt lilla welshsto fick sitt andra fånganfall när hon var högdräktig för ett och ett halvt år sedan. Ganska illa däran, men hon fixade det och klarade fölning och allt efterföljande.
Sedan dess har hon mått bra, går med gräsreducerare hela sommaren och hösten, har hönät (förutom just nu när hon går på lösdrift, vilket hon snart inte ska längre eftersom hon blir för tjock) och får endast luzern förutom höet. Hade klarat sig utmärkt utan luzern också, men hon får lite i krubban för att hon inte ska bli utan när de andra får kraftfoder ....
 
Sv: Fång, vad händer sen?

Jag avstod från det slutgiltiga IRprovet. Veterinären sa att min ponny med 99 % säkerhet hade det, med tanke på hur hon alltid reagerat på sockerhaltigt foder, även i små mängder. Jag vet inte exakt hur provet går till, men de provocerar fram en reaktion som, om man har otur, kan utlösa ett nytt fånganfall. Eftersom vi inte hade nåt att vinna på det avstod vi. Behandlingen är ändå densamma. Strikt diet resten av livet. Jag kände mig som en riktgi djurplågare i början, men när jag märkte hur mycket piggare och gladare hon blev i takt med att kilona rasade så är det inga problem att motivera sig att fortsätta med fånghage. Kruxet blir att hitta lämpligt sällskap på sommaren när de andra ska på bete. I år kommer en 5årig valack hit, och jag misstänker att hon kommer att hata honom. Inte många unghästar duger i den damens ögon. Jag ska försöka sammanföra dem när hon brunstar så kanske han ses med lite blidare ögon. :angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
397
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
482
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
809
Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 159
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp