Fångkänslig på bete

Wera

Trådstartare
Jag har en ponny som lätt blir överviktig. Vi vet inte om han haft fång tidigare i sitt liv. Röntgad UA (ej rotation).

Förrförra sommaren gick han på bete utan problem och även på lösdrift.
Men förra sommaren hos mig var han väldigt sulöm och var halt båda fram, veterinären ANADE (alltså inget garanterat) att fång var på G. (Men att det aldrig hann gå så långt). Han blev snabbt ok och har inte haft mer problem med det. Men han hann aldrig komma ut på bete hos mig, utan gick i gammal vinterhage och fick aldrig kraftfoder av mig. Så var som utlöste det kan jag inte säga. Foderbyte kanske (höet).

Men jag ska "behandla han" som en fånghäst i förebyggande syfte.
Den sommaren gick han i vinterhagen med hö.

Denna sommar har stallägaren sått nytt gräs i vinterhagen så där kan han inte gå. Hästarna ska ut på betet efter midsommar. Betet är inte särskilt kraftigt alls, de slår det ibland och gör hö.

Han går nu i en del av sommarhagen (som varit nerbetad, funkar bra) men han måste sen flytta till den minsta lilla hagen vi har (som inte är sådd, en gammal vinterhage/större sjukhage) och stödfodras med hö.

Eftersom hagen är så liten och han måste gå ensam, är det någon klok ide att våga släppa ut han på betet med sina kompisar enstaka timme någon gång ibland? Han är inte super känslig. Ev med munkorg.

Vad hade ni gjort i min situation?
 
Jag hade inte gjort det! Någon gång ibland, så blir det ju som ett foderbyte varje gång? Bättre med en liten stund varje dag, jag hade haft på munkorg iallfall till mitten av juli, sedan borde det vara nerbetat och näringsvärdet blir också lägre i juli. En liten varning bara, ha koll även om han går med munkorg, OM han lyckas få av den så kan han vräka i sig mängder och bli dålig...... Det finns också forskning som visar att hästar som går på bete några timmar om dagen lär sig detta och vräker i sig mängder med gräs dom få timmar dom går i gräshagen.
 
Ursäkta jag menade varje dag :) jag hade tänkt låta han gå när jag är där (alltså under "uppsikt") eftersom stallägaren inte kan ta han in/ut.

Ev släpper jag han bara i padocken som är grusad för att han ska få gå på något större. :) vi får se...
 
Jag har en ponny som lätt blir överviktig. Vi vet inte om han haft fång tidigare i sitt liv. Röntgad UA (ej rotation).

Förrförra sommaren gick han på bete utan problem och även på lösdrift.
Men förra sommaren hos mig var han väldigt sulöm och var halt båda fram, veterinären ANADE (alltså inget garanterat) att fång var på G. (Men att det aldrig hann gå så långt). Han blev snabbt ok och har inte haft mer problem med det. Men han hann aldrig komma ut på bete hos mig, utan gick i gammal vinterhage och fick aldrig kraftfoder av mig. Så var som utlöste det kan jag inte säga. Foderbyte kanske (höet).

Men jag ska "behandla han" som en fånghäst i förebyggande syfte.
Den sommaren gick han i vinterhagen med hö.

Denna sommar har stallägaren sått nytt gräs i vinterhagen så där kan han inte gå. Hästarna ska ut på betet efter midsommar. Betet är inte särskilt kraftigt alls, de slår det ibland och gör hö.

Han går nu i en del av sommarhagen (som varit nerbetad, funkar bra) men han måste sen flytta till den minsta lilla hagen vi har (som inte är sådd, en gammal vinterhage/större sjukhage) och stödfodras med hö.

Eftersom hagen är så liten och han måste gå ensam, är det någon klok ide att våga släppa ut han på betet med sina kompisar enstaka timme någon gång ibland? Han är inte super känslig. Ev med munkorg.

Vad hade ni gjort i min situation?
Jag behandlar min ponny som högrisk för fång eftersom hon har alla riskfaktorer: ponny, gammal, sto och snudd på för tjock. Men största anledningen är att gräset i våra hagar tycks ha en tendens att ge hästarna fång - här har varit fler fall än vad man skulle förvänta sig.

Jag betar in pållan väldigt diciplinerat med 10 min några dagar, 20 min några dagar, 30 min etc upp till 2 timmar. Det tar några veckor. Under de första veckorna minskar jag hennes lilla kraftfodergiva och ökar sen upp den igen när hon har vant sig vid betet. Hon motioneras dagligen. Betesreducerare är hon för smart för - så det är ingen ide att försöka med det. I år bantade jag henne så att hon var i lagom hull när betet började, det tror jag är jätteviktigt. Dessutom kollar jag hennes puls regelbundet.

Så med din häst skulle jag väl göra ungefär likadant - men det beror på hur ponnyn är i hullet. Om han redan är för tjock är det kanske bättre att satsa på mer motion innan du börjar beta in honom. Fång är inget att leka med så ta inga risker.
 
Den som jag har bantat en massa håller sig fin med munkorg o stripbete.
Den rids inte o blir den smal av att betet är sämre får den gå utan x antal timmar o när munkorgen är söndertuggad får den i sig mer.
Den har inte tagit av sig den förrän den fick en ny som jag inte ställt in korrekt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 194
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 160
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
540
Senast: mily
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 126
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp