Bukefalos 28 år!

"fångnacke"

tott

Trådstartare
Fundersam...
Bildas en "fångnacke" då hästen får fång (och på hur lång tid bildas den i så fall) eller kallas det fångnacke för att hästen pga övervikt har en tjock nacke och därför har lättare att få fång (pga övervikten alltså)?
 
Sv: "fångnacke"

Våran ponny har haft fång flera gånger varav den sista gången mycket allvarlig. Han har ingen fångnacke.
Jag vet ej säkert, men tror att fångnacke mest har med övervikt att göra. Och överviktiga hästar tycks ju ha lättare att få fång. Så var det i alla fall förr. Nu tycks ju var och varannan häst, med eller utan anlag och av olika raser, få fång..... Tyvärr...
 
Sv: "fångnacke"

Har aldrig hört uttrycket fångnacke förrut.. Här e iaf en av ridskolehästarna. Syns kanske inte så bra på bilden men han har en baota nacke med bara fett.. Han har aldrig haft fång.. Kanske har varit lite överviktig om sommrarna men den har hängt i sig å växt hela tiden.

hagen003.jpg
 
Sv: "fångnacke"

tott skrev:
kallas det fångnacke för att hästen pga övervikt har en tjock nacke och därför har lättare att få fång (pga övervikten alltså)?

Det sistnämnda. Andra namn är fettnacke, hingstnacke, späcknacke, bl.a. Sök efter trådar i detta ämnet, finns några bra informativa sådan.
 
Sv: "fångnacke"

Min islänning fick en fruktansvärd uppsvullen nacke som var hård och knutig längs med mankammen. Hon var för övrigt INTE (enligt flera vet och hovslagare) överviktig. Allt satt i nacken så att säga. Hon fick några veckor senare fång.
 
Sv: "fångnacke"

Mitt ena russto har haft en sådan nacke sen hon föddes.
Det kan vara ärftligt.
Samt blir den så om hästen får i sig för mycket protein!
 
Sv: "fångnacke"

Energin misstänker jag är boven, en för liten kvot mellan SRP/MJ.
 
Sv: "fångnacke"

När min gosse fick fång märkte jag att hela mankammen och en bit ner på halsen blev väldigt spänd och hård. Nu efter medicinering och boxvilan så är det samma mjuka nacke igen.Så jag tror det finns ett samband oavsett fet häst eller ej.
 
Sv: "fångnacke"

"Vissa" anser att sk "fångnacke" är ett symptom för en rubbning av ämnesomsättningen. Störningen kan orsakas av flera faktorer men resultatet är att kroppen lagrar fett i specifikt ställe på kroppen (nacken men även andra ställen som t.ex. svansroten, ögonpartiet och buken).

Oftast så tolkar man att hästen har lätt att lägga på sig när dessa valkar dyker upp men faktum är att jag har sett fenomenet på relativt normalviktiga hästar.

/N => tillhör skaran "Vissa" ;)
 
Sv: "fångnacke"

Aldrig hört talas om fångnacke.. Men appropå fång, så ja. Tyvärr får för många hästar & ponnyer fång. Det har nog mest men att göra om ovett, folk vet inte vad de verkligen ger sina hästar när de proppar i den en massa olika fodersorter. Tänk efter alla!
 
Sv: "fångnacke"

Ellinor * skrev:
Aldrig hört talas om fångnacke.. Men appropå fång, så ja. Tyvärr får för många hästar & ponnyer fång. Det har nog mest men att göra om ovett, folk vet inte vad de verkligen ger sina hästar när de proppar i den en massa olika fodersorter. Tänk efter alla!

Ja, och så kan man ju också tänka efter lite när man skriver :mad: ! Min islänning levde på hö från ogödslade åkrar och en ynkligt liten mängd betfor och ändå blev hon sjuk, mitt i vintern. Fång är en svår och mycket oberäknelig sjukdom. Folk som har skonats brukar resonera som du och tro att det är LÄTT att klara sina hästar från fång. Hoppas att du blir förskonad, för jag kan lova dig att den dagen du står där med en häst med fång, och inte har en aning om hur det gått till, lär du vara lika olycklig som alla vi andra som drabbats.

Min underbara islänning som fick somna in knappt 8 år gammal. Jag gjorde allt jag kunde för henne. Skaffade mig all kunskap jag kunde komma över, men ändå misslyckades jag med att rädda henne. Kortet är taget 10 månader innan hon fick avlivas..
hildur_march6005.jpg
 
Sv: "fångnacke"

Jag har för mig att det var sju olika sorters fång det fanns enligt vet, så det där var faktiskt att generalisera ordentligt. :mad:
 
Sv: "fångnacke"

Du verkar ju vara väldigt insatt i detta med fång måste jag säga, att du inte talade om detta innan mina hästar fick fång.:crazy: *ironi*
 
Sv: "fångnacke"

bettysmatte skrev:
Ja, och så kan man ju också tänka efter lite när man skriver :mad: ! Min islänning levde på hö från ogödslade åkrar och en ynkligt liten mängd betfor och ändå blev hon sjuk, mitt i vintern. Fång är en svår och mycket oberäknelig sjukdom. Folk som har skonats brukar resonera som du och tro att det är LÄTT att klara sina hästar från fång. Hoppas att du blir förskonad, för jag kan lova dig att den dagen du står där med en häst med fång, och inte har en aning om hur det gått till, lär du vara lika olycklig som alla vi andra som drabbats.


Ja det är konstigt vad folk som inte haft fånghäst skall försöka skuldbelägga de stackars fånghästägarna.
Det är likadant här när man pratar med vissa hästbekanta " Ja mina hästar har aldrig haft fång för jag gör ju si eller så och det är så bra, så skulle du gjort i stället mm, mm" Vänta du bara brukar jag tänka eller till och med säga ibland. Fång kan komma när som helst hur som helst och ibland verkar det som att det inte finns något att göra för att förebygga. Tog dessutom 20 år före jag fick min 1:a fånghäst så alla har nog "chansen" att få uppleva detta hemska!
Har mycket svårt för gräs nuförtiden, får ångest, nej jag menar fångest även av att släppa friska unghästar på gräs. Känns som en chansning varje dag.
Min häst blev också sjuk mitt i vintern (januari) levde på hö och 3 dl betfor. Snö ute. kändes oförklarligt.
 
Sv: "fångnacke"

Jag förstår dig helt och fullt. Har själv upplevt fånghäst och fångest...

De som snackar som Ellinor är de som inget kan om fång och bara tror på gamla skrönor. De har även sällan upplevt det själv på någon häst på nära håll.
 
Sv: "fångnacke"

Betfor är direkt livsfarligt att ge till era fånghästar SLUTA GE FÅNGBENÄGNA HÄSTAR BETFOR DET ÄR RENA GIFTET för dessa hästar.Mvh Marie Lustig Grytåsa ridcenter Örkelljunga
 
Sv: "fångnacke"

Har haft den misstanken ett tag att det är foder med socker i som kan vara en del av orsaken till fång. Inte enbart betforen. Och även foderbyten...
 
Sv: "fångnacke"

Cushing's syndrom är en sjukdom som ofta leder till upprepade fall utav fång. Späcknacke eller hingstnacke är ofta ett tydligt symptom på Cushing's syndrom. Dock är det få hästar som får diagnosen Cushing's innan de dör. Oftast hingstar eller valacker då det har med hormoner att göra.
 
Sv: "fångnacke"

Jag gav knappt 3 dl betfor, dessutom 3 dl uppblött för att blanda mineraler i, det är ju så lite att det är försumbart (högst 1 dl torrt) kan inte på några villkor tänka mig att den lilla mängden skulle kunna framkalla fång. Däremot ska man vara försiktig med att ge hästar som redan fått fång för mycket betfor. Att kalla betfor för gift är väl ändå att ta i!
 
Sv: "fångnacke"

Vad var det förresten jag sa....Alla är experter på att undvuka fång. Det är bara att sluta ge betfor....
 

Liknande trådar

Hästvård Vårt stall är låst pga att veterinären tagit prov för kvarka, även om de själva medger att misstanken är väldigt låg. Under tiden får...
Svar
4
· Visningar
352
Senast: Cambrie
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
682
Senast: Murray
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
986
Senast: Bison
·
Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
372
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Hiss och diss del 5
  • När ska man byta bil?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Färsk/frystorkat foder
  • Valp 8 månader
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp